Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding

Auteur Topic: Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding  (gelezen 11914 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #60 Gepost op: 31 juli 2016, 14:33:33
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439776 date=1469967023
Veel gehoord argument. Maar ik heb pas een aantal van deze doelgroep bij mij thuis over de vloer gehad, en echt die werkte geen van allen 40 uur in een week. Daarbij rekenen ze wel 80 uur in de week !Maar goed dat is marktwerking.
Kijk je naar ons werk is het niet voor niets dat er een zware keuring is, met name door het gebruik van ademlucht ( bij welke bij de door jou genoemde beroepen nog meer?). En ik ben het met je eens, een straatje leggen is zwaar werk, maar ik zie daar tegenwoordig steeds vaker machines hele blokken in één keer neerleggen. Maar ik heb nog steeds geen machine die voor mij vier trappen of meer door de rook een slang naar boven trekt, dan ook nog even een woningdeur open breekt met ademlucht en een compleet onder rook staande woning door zoekt omdat de beneden woning in de hens staat. En gelukkig is dat geen dagelijkse praktijk, maar ik kan niet even pauze nemen (zoals de beroepsgroepen die jij noemde dat wel doen) wanneer het me dan even niet uit komt.
Probleem is dat er voor ons geen fatsoenlijk alternatief is. In de bouw zie ik mensen ook niet tot 67 op de steiger staan, want die worden vaak al eerder afgekeurd of krijgen een functie op kantoor.
En daarnaast hebben mensen in de bouw emotioneel minder zwaar werk dan brandweerlieden. De ellende die zij tijdens hun dienst voorbij zien komen ziet zon bouwvakker in geen 100 jaar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 31 juli 2016, 14:41:35
Citaat van: Breathe link=msg=1439773 date=1469965102
Van die 48 uur die een beroeps werkt zijn er maar 36 betaald en dat je hele werkzame brandweer baan lang dat in combi zorgt ervoor dat met 59 oid stoppen helemaal geen vreemde redenatie is.

Hoezo 48 uur werken en 36 uur betaald? 48 uur werken is toch 48 uur betalen?

Als een werkgevers in Qatar personeel niet alle uren uitbetalen haalt het hele land de Westerse kranten, ze noemen het dan uitbuiting, afpersing en/of slavernij.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #62 Gepost op: 31 juli 2016, 14:42:08
Citaat van: jasir link=msg=1439780 date=1469968413
En daarnaast hebben mensen in de bouw emotioneel minder zwaar werk dan brandweerlieden. De ellende die zij tijdens hun dienst voorbij zien komen ziet zon bouwvakker in geen 100 jaar
loop is een maandje mee in de bouw of scheepsbouw. Ga ook eens werken in de bouw, metaalbranch enz. Dat is wel even anders als het leven als student  :).  Ik denk dat je eerst maar eens ervaring moet opdoen op de arbeidsmarkt voordat je weet hoe 1 en ander werkt  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #63 Gepost op: 31 juli 2016, 15:01:58
Citaat van: jasir link=msg=1439780 date=1469968413
En daarnaast hebben mensen in de bouw emotioneel minder zwaar werk dan brandweerlieden. De ellende die zij tijdens hun dienst voorbij zien komen ziet zon bouwvakker in geen 100 jaar

En trauma artsen, ambulance personeel, politieagenten, doodgravers etc. emotioneel ?

Als je een echt grondig onderzoek zou doen naar de personele inzet van brandweerlieden dan zou er wel eens uit kunnen komen dat 50% het echt niet zo zwaar heeft tijdens een uitruk.
(N.B. Amsterdam zou een dergelijk onderzoek doen maar resultaten zijn tot nog toe niet geproduceerd.)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 31 juli 2016, 15:04:52
Citaat van: Thor link=msg=1439788 date=1469970118
En trauma artsen, ambulance personeel, politieagenten, doodgravers etc. emotioneel ?

Nee.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #65 Gepost op: 31 juli 2016, 15:33:39
Citaat van: oma link=msg=1439781 date=1469968895
Hoezo 48 uur werken en 36 uur betaald? 48 uur werken is toch 48 uur betalen?



Je moet bij op/af systemen alleen kijken naar het totaal per jaar aantal gewerkte uren anders ontstaat de al jaren bekende discussie.

De een heeft het dan over 48 uur in twee weken, de ander over per week 24 uur op het werk en 24 uur thuis, maar net hoe het uitkomt ook mbt de wet arbeids en rust tijden, overwerk percentages etc.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 31 juli 2016, 15:41:43
Citaat van: Thor link=msg=1439795 date=1469972019
Je moet bij op/af systemen alleen kijken naar het totaal per jaar aantal gewerkte uren anders ontstaat de al jaren bekende discussie.

De een heeft het dan over 48 uur in twee weken, de ander over per week 24 uur op het werk en 24 uur thuis, maar net hoe het uitkomt ook mbt de wet arbeids en rust tijden, overwerk percentages etc.

Alle uren die de Nederlandse beroepsbrandweerman op de kazerne is worden gewoon uitbetaald?


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #67 Gepost op: 31 juli 2016, 17:09:29
Spelen hierbij de wachturen (dus avond/nacht) niet een rol?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #68 Gepost op: 31 juli 2016, 17:10:13
Oma, nee dat zouden Wij wel willen maar door een slimmigheid wordt er een verdeelsleutel toegepast. Bij een 24 uur dienst worden de uren in drie fases betaald, 8 werkuren tegen 100%, waarin geoefend, alle werkzaamheden gebeuren. Dan 8 uur tegen 2/3 salaris, en dan de laatste 8 tegen 1/3 salaris. Je kan dus ook zeggen van de 24 uur worden er 16 compleet betaald, en 8 krijg je niks voor.
En er is uitspraak van een rechter naar aanleiding over het conflict over de roosters waarin in het voordeel van de werkvloer beslist werd, dachten we. Alle uren dat we aanwezig zijn moeten betaald worden. Nou dat gebeurd ook, alleen niet voor 100 %. Zo heb ik dus laatst 3 uur staan blussen voor € 0,0. Kun je beter vrijwilliger zijn, die pakt dan naast zijn dagelijkse werk nog even 3 "branduren" mee, die hem als snel €25-40,- euro per uur opleveren.
Als het conflict verder toe zou gaan nemen kan het wel eens zo worden dat we alleen nog maar werken voor de uren dat we betaald worden. Dat zou inhouden dat de huidige roosters niet meer uitvoerbaar zijn, waardoor er naar een andere rooster vorm moet worden gekeken waarbij men maximaal 8 uur werkt, en dan totaal maximaal 36 uur aanwezig is en betaald wordt. Dat gaat dus heel duur worden voor de gemeentes/veiligheidsregio's  door bijvoorbeeld van 3-4 ploegen naar 5 ploegen systeem te gaan. Maar dat moet dan gebeuren met het zelfde personeelsbestand, en dat kan dan alleen als projecten als SIV 2, en TS 4 etc. slagen.
Zie hier het grotere plan achter de kleine Pilots, 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 31 juli 2016, 17:15:33
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439816 date=1469977813
Oma, nee dat zouden Wij wel willen maar door een slimmigheid wordt er een verdeelsleutel toegepast. Bij een 24 uur dienst worden de uren in drie fases betaald, 8 werkuren tegen 100%, waarin geoefend, alle werkzaamheden gebeuren. Dan 8 uur tegen 2/3 salaris, en dan de laatste 8 tegen 1/3 salaris. Je kan dus ook zeggen van de 24 uur worden er 16 compleet betaald, en 8 krijg je niks voor.
En er is uitspraak van een rechter naar aanleiding over het conflict over de roosters waarin in het voordeel van de werkvloer beslist werd, dachten we. Alle uren dat we aanwezig zijn moeten betaald worden. Nou dat gebeurd ook, alleen niet voor 100 %. Zo heb ik dus laatst 3 uur staan blussen voor € 0,0. Kun je beter vrijwilliger zijn, die pakt dan naast zijn dagelijkse werk nog even 3 "branduren" mee, die hem als snel €25-40,- euro per uur opleveren.
Als het conflict verder toe zou gaan nemen kan het wel eens zo worden dat we alleen nog maar werken voor de uren dat we betaald worden. Dat zou inhouden dat de huidige roosters niet meer uitvoerbaar zijn, waardoor er naar een andere rooster vorm moet worden gekeken waarbij men maximaal 8 uur werkt, en dan totaal maximaal 36 uur aanwezig is en betaald wordt. Dat gaat dus heel duur worden voor de gemeentes/veiligheidsregio's  door bijvoorbeeld van 3-4 ploegen naar 5 ploegen systeem te gaan. Maar dat moet dan gebeuren met het zelfde personeelsbestand, en dat kan dan alleen als projecten als SIV 2, en TS 4 etc. slagen.
Zie hier het grotere plan achter de kleine Pilots, 8)

Het begint mij nu te dagen. De Nederlandse beroepsman is 24 uur achter elkaar op de kazerne, de baas zegt 's nachts mogen ze op de kazerne naar bed om te slapen. Slapen doe je ook in je eigen tijd dus hoeven we het niet te betalen als ze op de kazerne te slapen.

Ik vind het op zich prima maar dan moet de brandweerman aangeven of hij liever thuis slaapt bij zijn vrouw of op de kazerne met tien stinkende kerels. Als de brandweerman liever thuis slaapt moet de brandweer ze gewoon betalen.

Beroepsbrandweermannen hier werken shift van 12 uur. Ze hebben geen slaapkamers of bedden in de brandweerkazerne. Beroepsploegen oefenen en sporten hier in de late avond/nacht.