Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding

Auteur Topic: Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding  (gelezen 11915 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #80 Gepost op: 31 juli 2016, 20:34:35
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439853 date=1469988924
Dat weet jij heel zeker ?? Volgens mij draait ambulance personeel in onze regio (nog steeds) een 8 uur rooster. En daarbij heeft de Ambulance zorg sector een betere CAO en pensioen regeling onlangs afgedwongen.

Ik zou dat maar niet te hard roepen. Feit blijft dat de ambulancemedewerkers gingen juichen na het bereiken van CAO akkoord. Ik heb het gevoel dat het een prematuur juichpartijtje was omdat ze blij zijn gemaakt met een sigaar uit eigen doos.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #81 Gepost op: 31 juli 2016, 20:41:15
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439853 date=1469988924
Dat weet jij heel zeker ?? Volgens mij draait ambulance personeel in onze regio (nog steeds) een 8 uur rooster. En daarbij heeft de Ambulance zorg sector een betere CAO en pensioen regeling onlangs afgedwongen.

In Limburg-Noord wel nog altijd.

Citaat van: oma link=msg=1439854 date=1469989010
Ik was daar al vanuit gegaan, de brandweer zit met de RAV in de veiligheidsregio. Als je achterlijke zusje iets doet denk je er niet over na maar doe je gewoon hetzelfde.

Als je mensen laat werken moet je ze betalen. Als mijn baas zou bedenken om onze jongens en meiden 48 uur te laten werken en ze 36 uur te betalen stuur ik ze 12 uur eerder naar huis. Ik ga namelijk zelf ook niet gratis werken.

Best vervelend als net in die 12 uur wat gebeurd, flatgebouw in de fik of een olietanker die vlam vat en explodeert......
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #82 Gepost op: 31 juli 2016, 20:55:11
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439858 date=1469990475
Best vervelend als net in die 12 uur wat gebeurd, flatgebouw in de fik of een olietanker die vlam vat en explodeert......

Inderdaad maar dat is niet mijn probleem. Ik hoef het niet uit te leggen aan de emir, ministers en volk van Qatar waarom de ambulancedienst er niet was. De directie is eindverantwoordelijk.

De emir heeft in de internationale media gezegd dat het juist is dat er bedrijven actief zijn die haar personeel niet betalen of niet alle uren uitbetalen. Hij heeft het misdadig genoemd en gezegd dat Qatar er alles aan zal doen om het op te sporen en te bestraffen. De ambulancedirectie zal gewoon het personeel gaan betalen omdat ze weten dat zij ontslag kregen. De overheid verwacht dit gedrag hier niet van private bedrijven dus per definitie niet van overheidsdiensten (voorbeeldfunctie).

 De Nederlandse 2e kamer vindt per motie dat Nederland er op moet toezien dat Qatar zich aan haar woord houdt. FNV bouw noemt het uitbuiting en slavernij. De KNVB vind dat je niet mag voetballen in dat soort landen.

Leg het mij eens uit waarom er geen kamermotie is die de Nederlandse brandweer en ambulancediensten aanmaant om haar personeel alle uren uit te betalen. Waarom vindt een Nederlandse vakbond iets over andere landen terwijl ze niets vinden over dezelfde praktijken bij brandweer en ambulancedienst. Waarom voetbalt de KNVB nog in Nederland waar ook mensen niet alle uren uitbetaald krijgen.

Waarom vinden er hier mensen op forum best acceptabel dat je brandweermannen en ambulancepersoneel 12 uur van hun schooiersloontje moet afpakken terwijl de brandweercommandant van Zeeland 150.000 euro per jaar binnenharkt. Ze voor 1,2 miljoen aan externe adviesopdrachten aan haar eigen vrienden kon gegeven (constatering van onderzoekscommissie) en de interim-commandant 190.000 euro op jaarbasis binnenharkt (veel meer dan het jaarsalaris van de minister van veiligheid en justitie). De hoogste brandweercommandanten van Londen, Sydney, Boston, New York, Dubai en Doha verdienen ongeveer 80.000 US dollar per jaar.

Zeeland is maar 1 van de 25 veiligheidsregio's. Als het aan het bestuur van de veiligheidsregio had gelegen was deze stront nooit boven komen drijven omdat ze het onder de pet hadden willen houden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #83 Gepost op: 31 juli 2016, 21:11:36
Citaat van: pompbediende link=msg=1439782 date=1469968928
loop is een maandje mee in de bouw of scheepsbouw. Ga ook eens werken in de bouw, metaalbranch enz. Dat is wel even anders als het leven als student  :).  Ik denk dat je eerst maar eens ervaring moet opdoen op de arbeidsmarkt voordat je weet hoe 1 en ander werkt  O0

Als je over de jaren de werkinspanning x tijdsduur van een gemiddelde brandweerman vergelijkt met die van een gemiddelde metaalarbeider in de scheepsbouw dan zal dat voor de brandweerman globaal liggen op 5-10 % van de metaalarbeider in de scheepsbouw, de gemiddelde brandweerman heeft het dus echt geen zwaar leven.
Daarnaast zijn er binnen de brandweer voldoende uitwijkmogelijkheden naar wat gemakkelijker banen als men wat ouder wordt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 31 juli 2016, 21:15:44
Citaat van: Thor link=msg=1439864 date=1469992296

Daarnaast zijn er binnen de brandweer voldoende uitwijkmogelijkheden naar wat gemakkelijker banen als men wat ouder wordt.

Welke uitwijkmogelijkheden zijn er voor beroepsbrandweermannen dan binnen de brandweer als ze iets ouder worden? Brandslangen en steunkousen breien?


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #85 Gepost op: 31 juli 2016, 21:28:01
Citaat van: FF4266 link=msg=1439824 date=1469979955
Een stuk publieksvriendelijker? Volgens mij is het rete vriendelijk in Amsterdam. [...]

Dat geloof ik graag, dus zal ik het anders formuleren: dit is een intern conflict tussen werkgever en werknemer. Over een pensioenregeling, niet over uren. Als je dan een bord op de deur spijkert met "gesloten wegens ruzie met de baas" breng je geen andere boodschap aan het publiek dan een nogal dwingende roep om hulp bij het verkrijgen van meer geld, terecht of niet. Dat kunnen jullie toch zeker wel zelf afhandelen als volwassen professionals met een goede vertegenwoordiging in het bedrijf? Sleep ze voor de rechter, voer de interne pressie op, wat dan ook, maar geen geslotenverklaring op de deur.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #86 Gepost op: 31 juli 2016, 22:36:15
Citaat van: oma link=msg=1439865 date=1469992544
Welke uitwijkmogelijkheden zijn er voor beroepsbrandweermannen dan binnen de brandweer als ze iets ouder worden? Brandslangen en steunkousen breien?

Van kantinebaas, onderhoudsmedewerker, onderhoudsmonteur, centralist, gemeentelijke  brandwacht, brandpreventist, ordonnans , pompbediende, bijrijder speciale voertuigen, chauffeur speciale voertuigen etc.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #87 Gepost op: 31 juli 2016, 23:58:58
Leuk idee maar niet uitvoerbaar. Bij de grote korpsen gaan elk jaar tientallen mensen nu met FLO. Zoveel functies kun je niet creeren binnen de brandweer/gemeente. Zou betekenen dat vrijkomende functies op kantoor niet vervuld worden maar vrijgehouden worden voor OD personeel. Aleen Pompbediener en dat soort taken gaat ook niet. Al het personeel moet ademlucht geschikt zijn, zeker met de huidige ontwikkelingen als TS 4.
Nog afgezien van het fet dat voor functies als preventie zwaardere opleidngseisen gesteld worden als aan een gemiddelde brandwacht.
Goed idee maar er is al aangetoond dat het praktisch omgaalbaar is. En dat wordt onderkend door de leiding van de brandweer.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #88 Gepost op: 1 augustus 2016, 00:17:16
Citaat
Dat weet jij heel zeker ?? Volgens mij draait ambulance personeel in onze regio (nog steeds) een 8 uur rooster. En daarbij heeft de Ambulance zorg sector een betere CAO en pensioen regeling onlangs afgedwongen.  

Het klopt dat er in het merendeel van de RAV-en word er inderdaad een rooster gedraaid van parate 8-uurs diensten. Soms ook (afgewisseld) met parate 9,10 of 12-uurs diensten.

Er zijn ook enkele RAV-en o.a. Friesland, Drenthe, Limburg Noord en Noord en Oost Gelderland waar er ook nog 24-uurs diensten worden gedraaid.

Wanneer er een 24-uurs dienst word gewerkt van 7.00u tot de volgende dag 7.00u geldt als regel dat het dag/avonddeel van 7.00u-23.00u als parate dienst word gezien en dus ook voor 100% word betaald. Echter het nachtdeel word gezien als slaapdeel en hiervoor ontvang je maar 1/3 van je basisloon en ontvang je wel je ORT voor de nacht. Pas wanneer je daadwerkelijk word gealarmeerd en zeg van 3.00u-5.00u aan het werk bent geweest kan je deze uren schrijven tegen 150%. Echter word er vervolgens wel weer 2 uur ORT ingehouden en aangezien er bij overwerk nog 50% belasting afgaat hou je voor 2 uur werken maar 1,5 uur over en ben je over deze 2 uren je ORT kwijt. Klinkt mooi maar eigenlijk lever je geld in.


Citaat
Ik zou dat maar niet te hard roepen. Feit blijft dat de ambulancemedewerkers gingen juichen na het bereiken van CAO akkoord. Ik heb het gevoel dat het een prematuur juichpartijtje was omdat ze blij zijn gemaakt met een sigaar uit eigen doos.  

Ik denk juist dat er maar erg weinig gejuicht is na het bereiken van het laatste CAO akkoord. Ik denk juist dat het merendeel van de ambulancemedewerkers er juist een zware kater aan heeft overgehouden omdat zij resumerend maanden lang voor niets actie is gevoerd. Zoals zo vaak hadden de vakbonden maandenlang spierballentaal en uiteindelijk word er een CAO akkoord gesloten dat nog slechter was dan een tussentijds CAO bod wat AZN aan de bonden en de leden had verspreid.

Een door de bond verzonnen actie (middel) was dat ambulancemedewerkers hun ritformulier niet meer digitaal zouden aanleveren waardoor de werkgevers deze niet meer zouden kunnen declareren bij de zorgverzekeraars.

Resultaat: nog voordat er weer papieren ritformulieren waren gekopieerd hadden de werkgevers al een voorschot ontvangen van de zorgverzekeraars waardoor zei geen moment in financiële problemen zijn geweest. Als klap op de vuurpijl konden alle medewerkers na het CAO akkoord zelf nog even alle papieren ritforulieren digitaal in gaan voeren op de laptop. Dit ondanks het feit dat de bonden ons hadden verzekerd dat dit niet afgedwongen kon worden door de werkgevers, dit bleek achteraf juridisch niet zo te zijn. Bedankt bonden!!

Wees dus maar niet te jaloers op de ambulance CAO. Ondanks maandenlang actie voeren vorig jaar lopen we nog steeds (ver) achter op de CAO Ziekenhuis. Zowel qua salaris als primaire/secundaire arbeidsvoorwaarden alsmede duurzame inzetbaarheid. En wanneer wij met pensioen mogen?? Gewoon als bij alle andere beroepen pas met 67 jaar...... ongelofelijk maar zo geaccepteerd door onze regering.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #89 Gepost op: 1 augustus 2016, 08:59:36
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439883 date=1470002338
Leuk idee maar niet uitvoerbaar. Bij de grote korpsen gaan elk jaar tientallen mensen nu met FLO. Zoveel functies kun je niet creeren binnen de brandweer/gemeente. Zou betekenen dat vrijkomende functies op kantoor niet vervuld worden maar vrijgehouden worden voor OD personeel. Aleen Pompbediener en dat soort taken gaat ook niet. Al het personeel moet ademlucht geschikt zijn, zeker met de huidige ontwikkelingen als TS 4.
Nog afgezien van het fet dat voor functies als preventie zwaardere opleidngseisen gesteld worden als aan een gemiddelde brandwacht.
Goed idee maar er is al aangetoond dat het praktisch omgaalbaar is. En dat wordt onderkend door de leiding van de brandweer.

Inderdaad, ik vind de beste oplossing om oude regelingen in stand te houden. Beroepsbrandweermensen (uitrukdienst) op 55ste met functioneel leeftijdsontslag. Kantoorberoepsbrandweermensen net als alle andere Nederlanders doorwerken tot 67ste.

Het is waanzin om 61 jarigen in de uitrukdienst van je brandweerkorps te willen hebben. In Nederland hebben de beroeps pech omdat de kans niet groot is dat ze fysiek afgekeurd zullen worden.

De korpsleiding heeft er alles aan gedaan om te voorkomen dat vrijwilligers fysiek afgekeurd worden door slappe keuringseisen in te voeren. De kans is relatief laag dat een beroepsbrandweerman van 60+ zal worden afgekeurd.

De keuringseisen voor repressief Nederlands brandweerpersoneel vind ik als hartchirurg wel aardig voor cardio-fysio 1 jaar-post-operatieve harttransplantatiepatienten.