Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 37874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:07:55
Citaat van: Luer-lock link=msg=1439929 date=1470042191
Ook ambulanceverpleegkundigen stellen geen diagnose, wij noemen het een werkdiagnose.
Artsen stellen diagnoses.

Zeg ik iets raars als ik jouw werkdiagnose serieus neem omdat je ambulanceverpleegkundige bent en ik weinig tot geen boodschap heb aan een vermoedelijke diagnose van een EHBO-er?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:11:20
Citaat van: Achterkamp link=msg=1439928 date=1470042116
Kan wel zijn dat de 112 centralist of uiteindelijk zijn mooie software bepaald of er wel of niet een ambulance ter plaatse moet komen, maar voor elk wisse wasje 112 bellen is volstrekt onnodig als er geen sprake is (vermoedelijk) levensbedreigende (trauma) letsels en stoornissen.

Als EHBO-ers niet meer wordt geleerd verder te kijken dan hun neus lang is werkt de huidige vorm van laagdrempelige EHBO alleen maar contra-productief, belast de 112 alarmcentrale en worden onnodige spoedritten gemaakt.
Dit effect wordt nog versterkt door de nieuwe "Nederlandse EHBO richtlijnen".

Zonder de triagerende EHBO-er op straat kunnen de huidige 112 alarmcentrales en ambulancezorg de noodhulpvraag echt niet aan.

De ambulancezorg in Nederland komt ook onder steeds hogere druk te staan door het toenemend aantal onbehandelde mafkezen in de samenleving.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #22 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:24:08
Citaat van: oma link=msg=1439932 date=1470042475
Zeg ik iets raars als ik jouw werkdiagnose serieus neem omdat je ambulanceverpleegkundige bent en ik weinig tot geen boodschap heb aan een vermoedelijke diagnose van een EHBO-er?


Nee dat is niet raar.
Ik ben verpleegkundige en kan en weet veel, maar ook ik ken mijn beperkingen en ik ben ook geen arts.





Citaat van: oma link=msg=1439933 date=1470042680
De ambulancezorg in Nederland komt ook onder steeds hogere druk te staan door het toenemend aantal onbehandelde mafkezen in de samenleving.


Mafkezen met een lage eigen verantwoording en denken dat ze alles kunnen claimen...
Never underestimate the power of stupid people


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #23 Gepost op: 1 augustus 2016, 12:02:15
Citaat
Als EHBO-ers niet meer wordt geleerd verder te kijken dan hun neus lang is werkt de huidige vorm van laagdrempelige EHBO alleen maar contra-productief, belast de 112 alarmcentrale en worden onnodige spoedritten gemaakt.
Dit effect wordt nog versterkt door de nieuwe "Nederlandse EHBO richtlijnen".

Zonder de triagerende EHBO-er op straat kunnen de huidige 112 alarmcentrales en ambulancezorg de noodhulpvraag echt niet aan.  

Een EHBO-er doet geen triage en moet al helemaal geen ''vermoedelijke diagnoses'' aan een patiënt gaan koppelen.

Een EHBO-er verleent eerste hulp en bij letsel waarbij proffesionele hulp vereist is belt deze EHBO-er net als elke andere burger gewoon 112.

Niet meer en niet minder.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #24 Gepost op: 1 augustus 2016, 12:09:19
Je stelt inderdaad als EHBO-er geen diagnose. Maar je keuze om 112 te bellen is wel ergens op gebaseerd. Noem het een educated guess voor mijn part. En de meldkamer geeft wel aan of ze daar een ambulance voor kunnen en willen sturen.
CN NRK


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #25 Gepost op: 1 augustus 2016, 12:13:30
Citaat van: icare link=msg=1439944 date=1470045735
Een EHBO-er doet geen triage en moet al helemaal geen ''vermoedelijke diagnoses'' aan een patiënt gaan koppelen.

Een EHBO-er verleent eerste hulp en bij letsel waarbij proffesionele hulp vereist is belt deze EHBO-er net als elke andere burger gewoon 112.

Niet meer en niet minder.

Hoe wil jij het dan noemen waar ik mijn actie op baseer bij het eerste hulp verlenen? Als je het geen vermoedelijke diagnose mag noemen? Ik baseer toch ergens op wat ik ga doen met het slachtoffer en of er professionele hulp nodig is of niet?

En ik heb ook de hele tijd gezegd dat ik nooit een diagnose stel. Alleen een vermoedelijke diagnose (of hoe je het ook noemen wilt).

En als EHBO'er ga ik zeker triage uitvoeren op het moment dat ik met 4 mensen sta en krijg 6 slachtoffers binnen. Het is dan niet wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik help eerst diegene die het het hardst nodig heeft. Diegene die voor dat pleistertje komt kan ook wel even wachten als erna iemand binnenkomt die een flinke bloeding heeft (als voorbeeld).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #26 Gepost op: 1 augustus 2016, 13:34:59
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439947 date=1470046410
Hoe wil jij het dan noemen waar ik mijn actie op baseer bij het eerste hulp verlenen? Als je het geen vermoedelijke diagnose mag noemen? Ik baseer toch ergens op wat ik ga doen met het slachtoffer en of er professionele hulp nodig is of niet?

En ik heb ook de hele tijd gezegd dat ik nooit een diagnose stel. Alleen een vermoedelijke diagnose (of hoe je het ook noemen wilt).

En als EHBO'er ga ik zeker triage uitvoeren op het moment dat ik met 4 mensen sta en krijg 6 slachtoffers binnen. Het is dan niet wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik help eerst diegene die het het hardst nodig heeft. Diegene die voor dat pleistertje komt kan ook wel even wachten als erna iemand binnenkomt die een flinke bloeding heeft (als voorbeeld).
Grumpy91, laten we het maar op 'natte vinger werk' houden.   e050
Ben het met je eens dat we als EHBO er een richting op 'denken'.
Hoe we dat dan noemen is voor sommigen blijkbaar erg gevoelig.
Als wij er maar achter staan en doen wat we kunnen, dan doen we ons best, toch?  O0
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #27 Gepost op: 1 augustus 2016, 14:23:37
Citaat van: leo A link=msg=1439953 date=1470051299
Grumpy91, laten we het maar op 'natte vinger werk' houden.   e050
Ben het met je eens dat we als EHBO er een richting op 'denken'.
Hoe we dat dan noemen is voor sommigen blijkbaar erg gevoelig.
Als wij er maar achter staan en doen wat we kunnen, dan doen we ons best, toch?  O0

Inderdaad.... Natte vingerwerk.... we klooien maar wat aan.... :'( EHBO'ers heb je in soorten en maten: mensen die het papiertje hebben en denken arts te zijn, en mensen die het papiertje hebben en exact weten wat ze doen en wel/niet mogen en waarom ze een ambu laten komen. Niet iedereen klooit maar wat aan als die EHBO'er is op een evenement!

Ik doe inderdaad altijd mijn best en sta altijd achter mijn beslissingen, ook een casus waar ik twijfelde voor een ambu in 1e instantie maar toch heb aangevraagd en kreeg van de ambu vpk alleen maar een dik compliment dat ik hun had laten komen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #28 Gepost op: 1 augustus 2016, 14:29:41
Zullen we deze discussie voortzetten in het topic "EHBO"?!
Never underestimate the power of stupid people


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #29 Gepost op: 1 augustus 2016, 17:53:40
Citaat van: oma link=msg=1439932 date=1470042475
Zeg ik iets raars als ik jouw werkdiagnose serieus neem omdat je ambulanceverpleegkundige bent en ik weinig tot geen boodschap heb aan een vermoedelijke diagnose van een EHBO-er?

Ja, als je kijkt naar net ongevals-mechanisme en de daarbij voorkomende letsels kan je al een goeie inschatting maken.

Ik noem een werkdiagnose dan ook een inschatting van het letsel. Als iemand zijn knieschijf 'uit de kom schiet', dan maak ik een een inschatting van een Patella-luxatie en meld dit dan ook door aan de meldkamer.

Datzelfde geld dan ook voor nek/-wervelletsel, bewustzijnsstoornissen en andere zaken waarbij mijn kennis ophoudt en ik een ambulance wil laten komen in overleg met de meldkamer.

Met de verandering binnen het rode kruis, worden steeds meer vrijwilligers opgeleid in het ABCDE denken, handelen en uitvoeren. Daarbij komen ook de ample en triage naar voren. Al deze gegevens noteer ik volgens de MIST/SBAR en draag deze over zodra de ambulance bij het slachtoffer komt.

Helaas zijn dit maar een beperkt aantal vrijwilligers die dit aangeleerd krijgen en moeten dat er uiteraard veel meer worden. Maar om terug te komen op je suggestieve vraag, ja je zegt iets raars. Met andere woorden, je neemt hetgeen niet serieus. Echter kan de informatie die een EHBO'er verzameld heeft, goed van pas komen bij de ambulancedienst. Uiteraard zal die dat vervolgens opnieuw uitvragen of volgens zijn ABCDE weer meenemen. Maar dat is de kracht van hetzelfde denken, handelen en uitvoeren.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge