Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 37871 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #40 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:04:05
Dat zegt Oma toch, dat de ambulancedienst bepaalt of ze komen of niet?


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #41 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:06:09
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1440001 date=1470071045
Dat zegt Oma toch, dat de ambulancedienst bepaalt of ze komen of niet?
Ja, en 99% van de gevallen komen ze dan ook als ik/collega EHBO-er er om vraag! Omdat we al diverse keren goed hebben samengewerkt, weten ze ook dat we niet bellen voor een zere vinger aan de rechtervoet.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:07:37
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439997 date=1470070486
op de formulieren staat ook de hele AMPLE, en ook zowiezo wat ik gedaan heb voor ik het slachtoffer door heb gestuurd.

Ik vind het te idioot voor woorden. Het gaat een EHBO-er helemaal niets aan welke medicatie iemand gebruikt, welke operaties iemand heeft gehad of welke ziekten iemand heeft/heeft gehad.

Als mensen deze antwoorden geven doen ze omdat ze denken dat het belangrijk is of ze zien een EHBO-er aan voor een medisch professional terwijl ze gewoon met een leek te maken hebben.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #43 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:16:09
Persoonlijk denk ik dat jullie eigenlijk hetzelfde zeggen en bedoelen:

Ik interpreteer de woorden van Oma als dat een EHBO zeker een toegevoegde waarde heeft, waar ze respect voor heeft, maar dat het wel leken blijven. En let wel leken betekent in deze context simpelweg dat je geen professional bent. En hoe je het ook went of keert, de MKA centralist (en of uitvraag systeem) bepaalt of een ambulance komt en met welke urgentie

Uiteindelijk maakt het geen verschil of ik als verpleegkundige of jij als EHBO-er belt, of zelfs een arts, want (zo ver ik weet) blijft de MKA bepalen ongeacht of je arts bent of EHBO-er (correct me if i am wrong)

zoals ik de reacties lees vanuit de EHBO ` kant`interpreteer ik het dat jullie een bepaalde richting op denken, alleen dat is misschien wat onhandig geformuleerd. ik geloof zeker dat een goede EHBO-er met extra scholing etc een meerwaarde kan hebben, alleen (en dat geld voor elke beroepsgroep) ken je eigen grenzen


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #44 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:18:37
Citaat
Als mensen deze antwoorden geven doen ze omdat ze denken dat het belangrijk is of ze zien een EHBO-er aan voor een medisch professional terwijl ze gewoon met een leek te maken hebben.

Zo heb ik er zelf niet tegen aan gekeken, maar dat is inderdaad wel een valide punt in mijn ogen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:28:53
Citaat van: senseihomer link=msg=1440007 date=1470071917
Zo heb ik er zelf niet tegen aan gekeken, maar dat is inderdaad wel een valide punt in mijn ogen

Het registeren van persoonsgegevens met ziektegeschiedenis, medicatie etc, voor eigen adminstratie van de EHBO-club mag ook niet.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #46 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:33:17
Citaat van: oma link=msg=1440010 date=1470072533
Het registeren van persoonsgegevens met ziektegeschiedenis, medicatie etc, voor eigen adminstratie van de EHBO-club mag ook niet.
Mee eens, maar om later bij een e.v. klacht of vragen antwoord te kunnen geven, is het wel handig om wat notities te maken. E.v. gegevens vraag ik meestal wel, als SO out gaat, weet ik dat en kan ik dat doorgeven aan ambu. SO weg? gegevens weg!
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #47 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:41:58
maar hoe ver ga je dan

Als ik naar mijzelf kijk, dan is het heel verleidelijk om je grenzen steeds verder te verleggen. Zoals al werd beschreven in de discussie over bijv het zonder opdracht toedienen van medicatie op een evenement

ik merk het zowel op mijn werk, maar ook op een evenementeninzet, en het gevaar bestaat dat streven naar het zo goed mogelijke zorg te bieden op een gegeven moment de grens overschrijft van je eigen kunnen en mogen


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #48 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:48:06
Citaat van: oma link=msg=1439987 date=1470068191
Geluk er mee, een ambulanceverpleegkundige had al eerder antwoord gegeven. Hij vond het niet zo raar wat ik schreef.

Als je ooit in Qatar bent mag je de ambulance bellen voor een knieschijf uit de kom. Je komt er snel achter dat de meldkamer ambulancezorg niet met jou wil overleggen. Als de ambulancecentralist wil overleggen met iemand is het overleg met de officier van dienst van de ambulancedienst.

Van mij mag je rustig blijven wachten op de ambulance voor een uit de kom geschoten knieschijf met je ABCDE-denken, het wachten op de ambulance gaat je vanzelf wel een keer vervelen.

Alle hulp die ik ooit heb ingeschakeld voor slachtoffers is ter plaatse gekomen en heeft deze dan ook meegenomen. dit gaat om tientallen slachtoffers. Maar goed hoef mezelf natuurlijk niet in te dekken.

Ik vraag me wel af hoe een ambupleeg in Nederland (zonder die buitenlandse vergelijkingen) in zijn vrije tijd gehandeld zou hebben. Is dat alarmeren en daarmee klaar, of zou die wel al informatie hebben ingewonnen?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:49:03
Citaat van: leo A link=msg=1440011 date=1470072797
Mee eens, maar om later bij een e.v. klacht of vragen antwoord te kunnen geven, is het wel handig om wat notities te maken. E.v. gegevens vraag ik meestal wel, als SO out gaat, weet ik dat en kan ik dat doorgeven aan ambu. SO weg? gegevens weg!

Ik kan niet spreken voor andere artsen maar ik doe niets met de jou genoteerde medicatie bij een bewusteloos slachtoffer.

Ik kan me ook weinig voorstellen bij een EHBO-er met een klachtenregeling. Als ik mijn enkel breek op straat kan ik later een klacht indienen tegen de vriendelijke EHBO-er die mij geholpen heeft?