Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 37870 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #50 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:51:57
Citaat van: oma link=msg=1440014 date=1470073743
Ik kan niet spreken voor andere artsen maar ik doe niets met de jou genoteerde medicatie bij een bewusteloos slachtoffer.

Ik kan me ook weinig voorstellen bij een EHBO-er met een klachtenregeling. Als ik mijn enkel breek op straat kan ik later een klacht indienen tegen de vriendelijke EHBO-er die mij geholpen heeft?
wel tegen de kapot geknipte broek voor een bloeding.

Of een kapot geknipt t-shirt tijdens een reanimatie... 98uiye
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #51 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:55:07
Citaat van: oma link=msg=1440003 date=1470071257
Ik vind het te idioot voor woorden. Het gaat een EHBO-er helemaal niets aan welke medicatie iemand gebruikt, welke operaties iemand heeft gehad of welke ziekten iemand heeft/heeft gehad.

Als mensen deze antwoorden geven doen ze omdat ze denken dat het belangrijk is of ze zien een EHBO-er aan voor een medisch professional terwijl ze gewoon met een leek te maken hebben.

Het is volgens mij best wel handig te weten of iemand bijvoorbeeld bloedverdunners gebruikt en deze aan komt zetten met een ernstige bloeding, ook als EHBO'er zijnde. Of niet soms?

Of iemand die diabetes heeft?

En ik ga niet vragen of iemand 40 jaar terug iets heeft gehad. Gaat om relevante geschiedenis en dingen die van invloed kunnen zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #52 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:57:41
Ja en nee

als iemand een fikse bloeding heeft, dan stelp je die. Als het achteraf ernstiger is door bloedverdunners, maakt dat je behandeling anders als EHBO-er (of verpleegkundige/arts) anders?

als iemand onwel is tgv diabetes, hoe weet je dan of het een Hyper en of een Hypo is, zelfde met een CVA, dit kan zowel bloeding als niet bloedig zijn. maakt dat je behandeling als ambulance anders?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #53 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:01:57
Ik zou in sommige gevallen soms eerder de ambulancedienst waarschuwen of de verpleegkundige ter plaatse laten komen. Hoe/wat is casus afhankelijk natuurlijk.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #54 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:06:01
Maar ligt daar niet een deel van het gevaar, stel dat je de ambulance of verpleegkundige (etc) niet eerder erbij roept dan (achteraf gezien noodzakelijk is), omdat je juist denkt dat het wel mee zal vallen

(advocaat van de duivel spelend)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:06:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440016 date=1470074107
Het is volgens mij best wel handig te weten of iemand bijvoorbeeld bloedverdunners gebruikt en deze aan komt zetten met een ernstige bloeding, ook als EHBO'er zijnde. Of niet soms?

Ik vind het ook best handig om te weten bij vermoeden intracraniele bloeding en INR hoger dan 2. Jij ook?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #56 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:07:16
Citaat van: oma link=msg=1440021 date=1470074813
Ik vind het ook best handig om te weten bij vermoeden intracraniele bloeding en INR hoger dan 2. Jij ook?

Bij wat??
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #57 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:09:13
Ik denk dat wat Oma probeert te zeggen hetzelfde is als ik zeggen, wat maakt de informatie anders voor je behandeling?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:09:27
Citaat van: senseihomer link=msg=1440017 date=1470074261
als iemand onwel is tgv diabetes, hoe weet je dan of het een Hyper en of een Hypo is, zelfde met een CVA, dit kan zowel bloeding als niet bloedig zijn. maakt dat je behandeling als ambulance anders?

Probeer het eens uit om iemand met een hypo te behandelen als hyper.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #59 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:11:25
Citaat
maakt dat je behandeling als ambulance anders?
dit ging over dit stuk
Citaat
zelfde met een CVA, dit kan zowel bloeding als niet bloedig zijn

 ;D