Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 38269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #70 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:52:22
Dat geeft ook niet dat je het opnieuw doet. Ik weet dat dat ook de procedure is. We vinden ons ook niet belangrijker dan we zijn. Anders hadden we idd wel de opleiding voor vp of arts gaan doen, voor zover mogelijk. Maar sommigen hier vinden de EHBO er maar lastig, in de weg lopen enz enz. Dat is wat mij en anderen in het verkeerde keelgat schiet. Wij doen ons best, de ambuploeg doet z'n best en jullie op de SEH doen ook je best. We hebben allemaal het beste met de patient/slachtoffer voor, als het goed is. Maar als ik bv bij een wielerronde loop, en er gaat iemand tegen de vlakte, is bewusteloos, dan lijkt het me voor de ambu en SEH van belang of hij liep en struikelde, of met een senlheid van 40km+ op een lantaarnpaal klapte. Zelf kan hij het niet vertellen, dus zal ik of ander die info moeten geven.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #71 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:53:03
Citaat van: robin89 link=msg=1440046 date=1470080626
Ik bedankt de EHBO'er hartelijk voor de inzet en neem het dan over met mijn collega's.
En dat word gewaardeerd!
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #72 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:55:42
Citaat van: leo A link=msg=1440048 date=1470081142
Dat geeft ook niet dat je het opnieuw doet. Ik weet dat dat ook de procedure is. We vinden ons ook niet belangrijker dan we zijn. Anders hadden we idd wel de opleiding voor vp of arts gaan doen, voor zover mogelijk. Maar sommigen hier vinden de EHBO er maar lastig, in de weg lopen enz enz. Dat is wat mij en anderen in het verkeerde keelgat schiet. Wij doen ons best, de ambuploeg doet z'n best en jullie op de SEH doen ook je best. We hebben allemaal het beste met de patient/slachtoffer voor, als het goed is. Maar als ik bv bij een wielerronde loop, en er gaat iemand tegen de vlakte, is bewusteloos, dan lijkt het me voor de ambu en SEH van belang of hij liep en struikelde, of met een senlheid van 40km+ op een lantaarnpaal klapte. Zelf kan hij het niet vertellen, dus zal ik of ander die info moeten geven.

Absoluut! je hele verhaal is geen speld tussen te krijgen. Dat soort info zijn "we" blij mee. Probleem is alleen dat "we" zeer regelmatig daarna ook nog advies krijgen over welke antibiotica er voor geschreven moet worden, welk gips er om welk ledemaat moet en dat er anamnestische termen worden gebruikt waaruit ook gelijk blijkt dat de persoon in kwestie niet weet wat hij/ zij zegt maar dan wel suggesties doet die daaraan verwant zijn. En geloof me, deze ervaringen heb ik vele malen meer dan zoals jij jezelf beschrijft. Ik durf te stellen dat ik doorgaans meer "last" heb van de goed bedoelde hulp dan dat ik er iets aan heb. Begrijp je? Daarmee doen jouw collega EHBO'ers jou als zelfbewuste EHBO'er tekort


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #73 Gepost op: 1 augustus 2016, 22:05:12
Citaat van: leo A link=msg=1440043 date=1470079519
Kwam toen als 'burgerhulpverlener/EHBO-er' tp bij een rea.
Omdat ik vanuit mijn werk als (door sommigen verguisde) huisartsenchauffeur weet hoe je een infuus klaar maakt, er 1 ambu, 1 rapid responder en een pleeg in vrije tijd waren, had de chauff even handen tekort.
Dus ik stond in korte broek t-shirt en op slippers een infuus klaar te maken.
En mijn EHBO maatje, hoofdagent in vrije tijd was infuuspaal, en EHBO maatje 2, LL verpl. was bezig met beademingen omdat ze de LUCAS aan het aansluiten waren.
De plegen en chauffeur waren erg blij met alle extra handjes die ook nog eens wisten wat te doen.
Maar geeft niet, heb gladde rug, met veel reuzel erop. 0098

Noem jij het dan maar normaal als er drie ambulancemedewerkers ter plaatse zijn, een verpleegkundige die al mee helpt en het nog nodig is dat iemand in de korte broek op de slippers een infuus moet klaarmaken. Het zal wel vallen onder de noemer hoogwaardige ambulancezorg leveren door de Nederlandse RAV.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #74 Gepost op: 1 augustus 2016, 22:05:41
Citaat van: oma link=msg=1440031 date=1470076126
Ik ben wel nieuwsgierig wat de Nederlandse ambulanceverpleegkundige met dergelijke informatie van een EHBO-er doen als ze een bewusteloos slachtoffer hebben.

Bij een bewusteloze patient, doe ik eerst mijn eigen ABCD.
Als de situatie het toelaat hoor ik het verdere verhaal aan.
Regelmatig krijg ik dan korte en bondige 'overdrachten' (lees: situatieschetsen), maar helaas ook niet-relevante overdrachten volgens de ABCD vergezeld met een AMPLE.
Deze AMPLE vraag ik, indien mogelijk, nogmaals zelf uit.

Het gros van de lekenhulpverleners/EHBO-ers die ik in mijn werk tegenkom zijn welwillend en gelukkig het grootste deel kent zijn/haar grenzen.
Deze bedank ik dan ook voor de geboden hulp.
Een aantal zie ik liever komen dan gaan, deze gebruik ik als infuuspaal of stuur ik weg.

En nee, ik ben geen arrogante ambulanceverpleegkundige.
Never underestimate the power of stupid people


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #75 Gepost op: 1 augustus 2016, 22:53:03
Citaat
Dus als Oma en Senseihomer uit de ambu stappen, zal ik beleeft zwaaien, bloemetje mogen ze dan aan hun patient geven en ga ik weg.

Citaat
Maar geeft niet, serveer de EHBO maar af,

ik wil hier toch nog even op reageren, want ik vraag me af waarom je dit zo zegt, terwijl ik (ik kan alleen over mijzelf praten) volgens mij helemaal niet heb gezegd dat het niet goed is wat je doet (af serveren)

Citaat
Omdat ik vanuit mijn werk als (door sommigen verguisde) huisartsenchauffeur
de ironie wil dat ik ooit begonnen ben als huisartsenchauffeur, om vervolgens de overstap te maken naar ambulancechauffeur en nu verpleegkundige op de spoedeisende hulp, en ook ik heb als EHBO-er en als verpleegkundige op een evenement gestaan en ook bij een burger hulpverlenings reanimatie, dus heb in veel verschillende lagen gewerkt

alleen zoals anderen ook hebben gezegd, moet je als zorgverlener altijd kritisch zijn in wat je doet, ik stel mezelf de vraag wat wil ik weten en waarom wil ik het weten (wat voor meerwaarde heeft het).

Merk het in mijn huidige werk ook, dat ik bijv soms bij mezelf merk dat ik vragen stel die eigenlijk niet relevant zijn, ook dat is een leerproces

blijf altijd kritisch, bedenk waarom je iets doet, ga nooit ergens vanuit en denk over alles na,


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #76 Gepost op: 1 augustus 2016, 22:58:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439915 date=1470039096

Dan komt dit in de melding vanzelf naar voren de A1-urgentie: In 95% van de gevallen betreft het iemand met mogelijk nek- of wervelletsel.


En hoe vaak denk jij dat er dan ook daadwerkelijk sprake is van nekletsel?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #77 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:03:03
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439927 date=1470042036

Waarom doen wij een slachtoffer registratie bijhouden? Mocht iemand naderhand een aanklacht tegen ons indienen (of dit nu voor een mogelijk wervelletsel was of onderkoeling) dan kunnen wij laten zien wat wij hebben gedaan. Stukje verantwoording. Ook hou je hiermee bij hoeveel ernstigere slachtoffers je hebt behandeld en wat je ermee gedaan hebt. En als ik iemand naar de HAP stuur, hoe willen ze het mij vragen? Ik ga niet van het evenement af. Vandaar dus de schriftelijke informatie/overdracht. Naar ambulance dragen we altijd mondeling over en is het slachtofferformulier alleen dus voor onszelf.


Wat een klinkklare onzin schrijf jij op. Jij behandeld helemaal niemand!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #78 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:19:39
Citaat van: Expert link=msg=1440066 date=1470085108
En hoe vaak denk jij dat er dan ook daadwerkelijk sprake is van nekletsel?

In hoevaak ik de melding heb gemaakt naar de ambulancedienst en er daadwerkelijk sprake was van nekletsel? Of?

Citaat van: Expert link=msg=1440068 date=1470085383
Wat een klinkklare onzin schrijf jij op. Jij behandeld helemaal niemand!

Ohnee? Wat doe ik dan met mijn slachtoffer? Hoe noem je het dan als ik eerste hulp aan het verlenen ben?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #79 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:21:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440016 date=1470074107

Het is volgens mij best wel handig te weten of iemand bijvoorbeeld bloedverdunners gebruikt en deze aan komt zetten met een ernstige bloeding, ook als EHBO'er zijnde. Of niet soms?

Of iemand die diabetes heeft?

En ik ga niet vragen of iemand 40 jaar terug iets heeft gehad. Gaat om relevante geschiedenis en dingen die van invloed kunnen zijn.


Dat absoluut buiten alle orde! Levensgevaarlijk zelfs. Ten eerste heb je daar helemaal niks mee te maken. Ten tweede leidt het enorm af van je oorspronkelijke taak. En die taak is Eerste Hulpverlening in afwachting van deskundige hulp. Verder niks. Dat heb ik al duizend keer verkondigd op dit forum in allerlei lopende discussies met EHBO'ers. Ze willen bloeddruk meten, een saturatiemeter gebruiken, zuurstof toedienen, neem maar op. Het is afgelopen jaren allemaal aan de orde geweest.

Bottom line; Je zorgt dat het veilig is voor jezelf en het slachtoffer. Je stopt catastrofale bloedingen en je zorgt ervoor dat iemand blijft ademhalen. Als er geen ademhaling is mag je beginnen met reanimatie.