Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'

Auteur Topic: Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'  (gelezen 14797 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Bron: Hart van Nederland
Citaat
Bij de valpartij waarbij wielrenster Annemiek van Vleuten zondag hard in de berm terecht kwam, moest zij vervolgens lang wachten op eerste hulp. Op de beelden is te zien hoe zij minutenlang roerloos op de grond ligt.
De 33-jarige Nederlandse ging aan kop en leek op weg naar goud toen ze onderuit ging tijdens een afdaling. In het ziekenhuis in Rio bleek dat Van Vleuten drie fractuurtjes in een wervelkolom heeft en een zware hersenschudding. Ze moet nog 24 uur op de intensive care blijven,  ze is wel aanspreekbaar.

Video is te bekijken via deze link http://www.hartvannederland.nl/algemeen/2016/wielrenster-van-vleuten-moet-lang-wachten-op-hulp-na-valpartij/


Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Ach, als ze in Nederland tijdens een trainingsritje van de fiets valt mag ze net als iedere andere Nederlander van de Nederlandse overheid 15 minuten roerloos op de grond liggen. Driekwart van de RAV-en kan structureel de 15-norm niet halen, de Nederlandse overheid weet het al jaren en onderneemt weinig tot niets.

Deze Nederlandse mag blij dat ze in Brazilie is gevallen waardoor ze redelijk snel in de ambulance lag op weg naar het ziekenhuis.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Hoe snel lag ze dan in de ambulance? Want dat haal ik niet uit het artikel. En tijdens een evenement zijn er hele andere dingen aan de orde dan tijdens een trainingsritje. Nu was dit bij haar geen trainingsritje maar ging het om de medailles. Met een beetje pech van je daar in je trainingsritje en lig je zo 20 tot 25 minuten op de grond. Maar zoals ik zei: We hebben het niet over een trainingsritje dus dat verhaaltje van 15min wachten en bla bla gaat niet op. En hoelang heeft ze moeten wachten op de ambulance? Ik vind dit niet terug in het artikel in de post boven jou en ook niet op de NOS.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441225 date=1470652718
Hoe snel lag ze dan in de ambulance? Want dat haal ik niet uit het artikel. En tijdens een evenement zijn er hele andere dingen aan de orde dan tijdens een trainingsritje. Nu was dit bij haar geen trainingsritje maar ging het om de medailles. Met een beetje pech van je daar in je trainingsritje en lig je zo 20 tot 25 minuten op de grond. Maar zoals ik zei: We hebben het niet over een trainingsritje dus dat verhaaltje van 15min wachten en bla bla gaat niet op. En hoelang heeft ze moeten wachten op de ambulance? Ik vind dit niet terug in het artikel in de post boven jou en ook niet op de NOS.

Wielrennen is geen evenementje waarbij je maar zo evenementenhulpverleners in kan zetten of met voertuigen op het parcour kan komen. Een organiserend land bepaalt de regels niet, de internationale wielerunie en int. olympic committee bepalen deze regels.

Bij formule 1 is het mogelijk om snel met ambulances het circuit op te gaan (rode vlag situatie), bij internationaal profwielrennen kent men het niet. Het is bij wielrennen ook uitgesloten dat iemand aan de wielrenners mag komen. Tijdens de Tour of Qatar en de aanstaande WK wielrennen over ongeveer 2 maanden in Doha mogen onze MMT-artsen ook niet aan de wielrenners komen op het parcour. Als er al een ambulance op het parcour moet komen mag het niet tegen de rijrichting en heb je te maken met overige wielrenners en voertuigen van organisatie, ploegen en media die niet kunnen uitwijken.

Het verhaaltje van 15 minuten gaat gewoon op omdat het uitgerekende de Hollandse media die schrijft dat deze wielrenster in het buitenland minutenlang roerloos op de grond lag zonder hulp terwijl er in Nederland dagelijks mensen minutenlang op de grond mogen blijven liggen, ook als ze levensbedreigend gewond zijn.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik ben bekend met de wielerafspraken. In het verleden kwam de Enecotour door mijn stad en stonden mensen van ons langs de kant voor de hulpverlening aan het publiek. Aan de wielrenners mochten we absoluut niet komen. Ook waar ik stond ging een wielrenner onderuit en die heeft een kleine 20 minuten op de grond gelegen voordat medische dienst er was. Dit omdat hij in een kopgroep zat en de medische dienst achter het peloton aan reed. Denk dat dit bij alle (grote) wielerrondes niet veel anders is. En ik nu niet begrijp waarom er zo'n ophef erover gemaakt wordt dat ze moet wachten op medische hulp.

Daarbij nog altijd de vraag: Hoelang heeft ze moeten wachten op de medische hulp/ambulance? Aangezien jij dit stelde:
Citaat
Deze Nederlandse mag blij dat ze in Brazilie is gevallen waardoor ze redelijk snel in de ambulance lag op weg naar het ziekenhuis.
In jouw antwoord zie ik geen reactie op deze vraag. De rest was bekend en niks spannends of nieuws tijdens een wielerronde.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441225 date=1470652718
Hoe snel lag ze dan in de ambulance?

Binnen het kwartier liet de NOS al weten dat ze in bij bewustzijn in de ambulance lag. De bron van NOS was de Nederlandse chef 'de mission.

De Nederlandse KNWU stuurde een tweet dat van Breggen olympisch kampioen geworden is, 3 minuten later een tweet dat van Vleuten oke blijkt te zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441228 date=1470654392
Daarbij nog altijd de vraag: Hoelang heeft ze moeten wachten op de medische hulp/ambulance? Aangezien jij dit stelde:  In jouw antwoord zie ik geen reactie op deze vraag. De rest was bekend en niks spannends of nieuws tijdens een wielerronde.

Rustig blijven ademhalen, als Oma iets niet weet probeert ze het voor je op te zoeken.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441228 date=1470654392
Ik ben bekend met de wielerafspraken. In het verleden kwam de Enecotour door mijn stad en stonden mensen van ons langs de kant voor de hulpverlening aan het publiek. Aan de wielrenners mochten we absoluut niet komen. Ook waar ik stond ging een wielrenner onderuit en die heeft een kleine 20 minuten op de grond gelegen voordat medische dienst er was. Dit omdat hij in een kopgroep zat en de medische dienst achter het peloton aan reed. Denk dat dit bij alle (grote) wielerrondes niet veel anders is. En ik nu niet begrijp waarom er zo'n ophef erover gemaakt wordt dat ze moet wachten op medische hulp.

Daarbij nog altijd de vraag: Hoelang heeft ze moeten wachten op de medische hulp/ambulance? Aangezien jij dit stelde:  In jouw antwoord zie ik geen reactie op deze vraag. De rest was bekend en niks spannends of nieuws tijdens een wielerronde.
Is allemaal heel leuk en aardig, maar als iemand in acute nood is zijn dat soort regeltjes ondergeschikt aan het belang van het hulp verlenen aan een slachtoffer, dat ben je namelijk wettelijk verplicht. Het verbaasd mij bij het filmpje van de wielrenner dat er allemaal mensen wel iets aan het doen zijn, maar niemand echt wat zinvols. Waarom niet de wielrenner aanspreken, daarmee weet je zeker dat ze ABC stabiel is, of zorgen dat zij gefixeerd ligt, allemaal dingen die volgens mij nogal belangrijk zijn.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
ABC stabiel kunnen die mensen niet beoordelen.
Ze kunnen hoogstens beoordelen of iemand bij bewustzijn is en ademt. Zie ook de andere discussie over dat onderwerp.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: kaasje link=msg=1441232 date=1470654841
Is allemaal heel leuk en aardig, maar als iemand in acute nood is zijn dat soort regeltjes ondergeschikt aan het belang van het hulp verlenen aan een slachtoffer, dat ben je namelijk wettelijk verplicht. Het verbaasd mij bij het filmpje van de wielrenner dat er allemaal mensen wel iets aan het doen zijn, maar niemand echt wat zinvols. Waarom niet de wielrenner aanspreken, daarmee weet je zeker dat ze ABC stabiel is, of zorgen dat zij gefixeerd ligt, allemaal dingen die volgens mij nogal belangrijk zijn.

Ik wens je veel succes bij de volgende internationale wielrenwedstrijd in Nederland. Geloof mij en Grumpy dan maar als ervaringsdeskundigen dat je als agent, ambulancedienst, rode kruis niet op het parcour mag komen tijdens de wedstrijd. De hulpdiensten en evenementenhulpverleners zijn er voor het publiek.

Ik neem aan dat agenten in Nederland die ingezet worden bij grote internationale sportevenementen tijdens de briefing te horen krijgen hoe dingen geregeld zijn. Je komt er dan ook snel achter dat de politie niet de baas is op het parcour.

De veiligheidspolitie is bij ons nog steeds aan vergaderen/onderhandelen met de internationale wielrenbond over wat ze wel en niet mogen op en rond het parcour. Het zijn uiterst moeizame gesprekken. Volkswagen heeft minder tijd nodig om het voor elkaar te krijgen dat zij wel op parcour mogen komen. Het komt omdat de politie geen sponsorgeld wil betalen  ;).

Ik ben er persoonlijk ook niet gelukkig mee maar troost mij met de gedachte dat het nog veel gekker kan, tijdens de wereldkampioenschappen voetbal komt het er op neer dat ieder organiserend land het halve nationale wetboek over de schutting mag donderen omdat de FIFA haar regels, eisen, enz heeft.