Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'

Auteur Topic: Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'  (gelezen 14812 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
https://www.youtube.com/watch?v=OgZxYc0nrLs

Citaat
French athlete Samir Ait Said's leg snapped as he attempted to complete his vault during team preliminaries
The sound of the injury is said to have echoed around arena as a shocked crowed watched on at the Rio Olympics
Several viewers watching on television took to social media to express their shock after incident was broadcast live
But just minutes after being wheeled out of the arena hapless medical staff dropped the Olympic athlete  

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3727876/Ambulance-crew-DROP-Olympic-gymnast-snapped-leg.html


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
http://www.dumpert.nl/mediabase/6854159/3c6e72f0/val_van_vleuten_vanuit_andere_hoek.html

Duurde dus ongeveer 2 minuten voordat de 1e hulpverleners aanwezig waren. Vragen zo te horen gelijk om een ambulance maar word niet vermeld hoe lang het duurt voor die er is.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: oma link=msg=1441237 date=1470655328
Ik wens je veel succes bij de volgende internationale wielrenwedstrijd in Nederland. Geloof mij en Grumpy dan maar als ervaringsdeskundigen dat je als agent, ambulancedienst, rode kruis niet op het parcour mag komen tijdens de wedstrijd. De hulpdiensten en evenementenhulpverleners zijn er voor het publiek.

Ik neem aan dat agenten in Nederland die ingezet worden bij grote internationale sportevenementen tijdens de briefing te horen krijgen hoe dingen geregeld zijn. Je komt er dan ook snel achter dat de politie niet de baas is op het parcour.

De veiligheidspolitie is bij ons nog steeds aan vergaderen/onderhandelen met de internationale wielrenbond over wat ze wel en niet mogen op en rond het parcour. Het zijn uiterst moeizame gesprekken. Volkswagen heeft minder tijd nodig om het voor elkaar te krijgen dat zij wel op parcour mogen komen. Het komt omdat de politie geen sponsorgeld wil betalen  ;).

Ik ben er persoonlijk ook niet gelukkig mee maar troost mij met de gedachte dat het nog veel gekker kan, tijdens de wereldkampioenschappen voetbal komt het er op neer dat ieder organiserend land het halve nationale wetboek over de schutting mag donderen omdat de FIFA haar regels, eisen, enz heeft.

Klopt, en als je als hulpverlener toch aan de wielrenner komt kan het ook nog wel eens zijn dat hij/zij of het team of de overkoepelende organisatie jou een schadeclaim stuurt omdat je het letsel hebt verergert en niet aan afspraken hebt gehouden. En deze lopen al vlug op in de tienduizenden euro's... Daar ga je niet echt blij mee worden kan ik je zeggen. Want jouw EHBO organisatie speelt de claim direct door naar jou.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
Een toeschouwer filmt de val (vanaf 1.45 in eerste video), gaat een kijkje nemen en probeert voorbijrijdende motorrijders te laten stoppen. Één motor houdt halt, zet de man op een afstand en waarschuwt de andere rensters. Andere motoren en auto’s rijden Van Vleuten gewoon voorbij. Uiteindelijk duurt het bijna 2 minuten vooraleer de hulpdiensten ter plaatse zijn.

http://www.vkmag.com/magazine/video_laat_zien_hoe_van_vleuten_lang_moest_wachten_op_hulp_na_crash


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441243 date=1470656047
Klopt, en als je als hulpverlener toch aan de wielrenner komt kan het ook nog wel eens zijn dat hij/zij of het team of de overkoepelende organisatie jou een schadeclaim stuurt omdat je het letsel hebt verergert en niet aan afspraken hebt gehouden. En deze lopen al vlug op in de tienduizenden euro's... Daar ga je niet echt blij mee worden kan ik je zeggen. Want jouw EHBO organisatie speelt de claim direct door naar jou.
Als je het hebt verergert dan heb je dus niet het juiste gedaan. Dat soort claims kan je vervolgens door je WA verzekering laten uitvechten. Even vanuit het blauw gedacht: als ik vanuit mijn wettelijke taak wat doe, ben ik niet bang voor claims, misschien dat ik op mijn kop krijg van mijn leidinggevende, maar beter dat, dan dat er vragen worden gesteld over waarom je iets niet hebt gedaan. Wil niet zeggen dat je voor het minste of geringste het parcour op moet, maar als iemand op een dusdanige manier op het parcour ligt en je weet niet zeker of de luchtwegen vrij zijn en of er ademhaling is dan is dat op dat moment belangrijker.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: kaasje link=msg=1441248 date=1470656842
Als je het hebt verergert dan heb je dus niet het juiste gedaan. Dat soort claims kan je vervolgens door je WA verzekering laten uitvechten. Even vanuit het blauw gedacht: als ik vanuit mijn wettelijke taak wat doe, ben ik niet bang voor claims, misschien dat ik op mijn kop krijg van mijn leidinggevende, maar beter dat, dan dat er vragen worden gesteld over waarom je iets niet hebt gedaan. Wil niet zeggen dat je voor het minste of geringste het parcour op moet, maar als iemand op een dusdanige manier op het parcour ligt en je weet niet zeker of de luchtwegen vrij zijn en of er ademhaling is dan is dat op dat moment belangrijker.

Ik weet dat de politie bij ons tijdens de briefing de agenten die ingezet gaan worden bij bijv. Tour of Qatar zegt dat ze niet op het parcour mogen tenzij ze uitdrukkelijk de opdracht krijgen van de commandant van politie.

Ik vertel hetzelfde aan alle paramedics van onze ambulancedienst en alle vrijwilligers van Rode Kruis. Ik doe de briefing zelf bij dit soort evenementen omdat de belangen groot zijn, als een individuele hulpverlener toch op het parcour komt en brokken maakt ga je als land internationaal de strontkar op. Ik werk in een land waar het normaal is dat de chef van politie en ik dezelfde avond al de biezen mogen pakken omdat ze het ons niet vergeven als wij onze medewerkers niet in gareel kunnen houden.

Het gaat op het parcour om topsporters, een aantal van deze sporters zijn veel geld waard voor hun ploeg. Niemand zit te wachten op de schadeclaims zoals Grumpy al beschreef. Je mag je handen dichtknijpen als het gaat om tienduizenden euro.

Het is bij profwielrennen ook niet raar als iemand behoorlijk gewond is (wonden die gehecht moeten worden, fracturen, enorme schaafwonden) geen medische hulp wil hebben en geen arts wil zien (angst dat tourarts besluit dat de wielrenner moet afstappen). Je loopt als agent, hulpverlener zelfs de kans dat je klap voor de kop krijgt van de wielrenner als je niet van ze af wilt blijven. Deze sporters willen een nieuwe fiets en de finish halen. Pijnbestrijding houden ze ook niet van (angst dat ze in problemen komen bij doping test).


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Bij een wielerwedstrijd is de positie van de doktersauto achter het peloton direct na de eerste jurywagen.
Dus als tweede auto, maar het aangeven van bidons en dergelijke vanuit een ploegleiderswagen gebeurt tussen de eerste jury en de doktersauto.
Als dit klaar is dient de doktersauto weer in te halen om zijn positie achter de eerste jury weer in te nemen.

Dus het kan inderdaad voorkomen dat het enkele minuten duurt voordat de karavaan aan de valpartij van de renners voorbij komt.

Achterin de rij van de ploegleiders rijdt de ambulance en die komt dus weer enkele minuten later aan de locatie van de valpartij voorbij.

Ruud


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik ben eens in de regelgeving gedoken van de UCI, de wereldwijde overkoepelende organisatie voor de wielrenners. Daarin kwam ik dit PDF'je tegen met de regelgeving rondom het medisch gebied. Dit zijn regels die voor alle wielrensporten gelden, of dit nu wegwielrennen is of baan of noem maar op.

http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rulesandregulation/16/26/69/13-SEC-20150101-E_English.pdf


(pagina 2)
Chapter I OLYMPIC MOVEMENT MEDICAL CODE

13.1.001 In 2009 the International Olympic Committee has adopted the Olympic Movement Medical Code that is reproduced below. The Olympic Movement Medical Code is not a formal part of the UCI Cycling Regulations. It is not a set of UCI rules or binding obligations. It is the expression of a series of principles, goals and objectives that should guide all those that are involved in athlete health care and any activity covered by this Code, in particular: riders, their personal and team doctors, national federations, national team doctors, paramedical assistants, team managers, cycling event organizers and any medical staff involved in or present at cycling events. It is to that urpose that the Olympic Movement Medical Code is reproduced below.

13.1.002 All shall be reminded that in the event of a conflict with the Olympic Movement Medical Code, UCI rules, in particular chapters 2 to 4 below, and also any local legislation shall apply.


(pagina 24)
Chapter IV MEDICAL SERVICE AT EVENTS

13.4.004 Medical care shall be available immediately after an accident or the appearance of symptoms (first intervention time). The major objective shall be to provide the best care possible in order to stabilise a person’s condition and, if necessary, to transfer the person to an appropriate hospital facility without delay.

13.4.010 The organiser shall also provide a separate medical service for the public in accordance with local legislation and reflecting the size of crowd expected.

13.4.011 The organizer shall be responsible for the medical services to the exclusion of the
UCI.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441289 date=1470671775
Ik ben eens in de regelgeving gedoken van de UCI, de wereldwijde overkoepelende organisatie voor de wielrenners. Daarin kwam ik dit PDF'je tegen met de regelgeving rondom het medisch gebied. Dit zijn regels die voor alle wielrensporten gelden, of dit nu wegwielrennen is of baan of noem maar op.

(pagina 2)
Chapter I OLYMPIC MOVEMENT MEDICAL CODE

13.1.001 In 2009 the International Olympic Committee has adopted the Olympic Movement Medical Code that is reproduced below. The Olympic Movement Medical Code is not a formal part of the UCI Cycling Regulations. It is not a set of UCI rules or binding obligations. It is the expression of a series of principles, goals and objectives that should guide all those that are involved in athlete health care and any activity covered by this Code, in particular: riders, their personal and team doctors, national federations, national team doctors, paramedical assistants, team managers, cycling event organizers and any medical staff involved in or present at cycling events. It is to that urpose that the Olympic Movement Medical Code is reproduced below.

13.1.002 All shall be reminded that in the event of a conflict with the Olympic Movement Medical Code, UCI rules, in particular chapters 2 to 4 below, and also any local legislation shall apply.


(pagina 24)
Chapter IV MEDICAL SERVICE AT EVENTS

13.4.004 Medical care shall be available immediately after an accident or the appearance of symptoms (first intervention time). The major objective shall be to provide the best care possible in order to stabilise a person’s condition and, if necessary, to transfer the person to an appropriate hospital facility without delay.

13.4.010 The organiser shall also provide a separate medical service for the public in accordance with local legislation and reflecting the size of crowd expected.

13.4.011 The organizer shall be responsible for the medical services to the exclusion of the
UCI.

Wat is precies je conclusie na het bestuderen van de UCI regels? Hebben ze in Brazilie de regels aan de laars gelapt en mogen hulpverleners aan de wielrenners komen ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711