Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'

Auteur Topic: Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'  (gelezen 14796 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Wat mijn benieuwd is wat de centralist zou doen als een familielid of omstander van deze wielrenner 112 had gebeld. Zou deze een ambulance sturen als hij weet dat het om een evenement gaat of contact opnemen met de organisatie of hun hulpverlening eerst kan gaan kijken.
Vraag mijn wel af of deze ehbo-er een opleiding heeft genoten. Weet van verschillende ongelukken in de wielersport dat er vaker wel een ambulance nodig is dan niet. De verwondingen bij valpartijen zijn vaak groter dan ze lijken. Voorbeelden genoeg van renners die met gebroken ledematen hebben door gereden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Wat mij benieuwd is of dit incident breed wordt uitgemeten in de media, op sociale media, het een onderwerp is bij De Wereld Draait Door, Nieuwsuur en Sportjournaal.

Na de val van een Nederlandse wielrenster die binnen een minuut professionele medische hulp kreeg in Qatar tijdens de tijdrit op het WK Wielrennen sprak men er schande van.

De Belgische en andere West-Europese media zijn nog steeds niet klaar met schande spreken over al het vermeende leed tijdens de WK wielrennen in Doha.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Citaat van: René van der Helm link=msg=1462364 date=1479725100
https://www.gooieneemlander.nl/sport-regionaal/geen-112-voor-veldrijder-nood

Apart om te lezen. Afgelopen jaar tijdens een mountainbike evenement bij ons in de buurt het zelfde mee gemaakt.  Een man was met mountainbike ongeveer 1 meter naar beneden gevallen en was vanuit het bos lopend naar de weg gegaan om te wachten op de EHBO. Ik heb de EHBO'er naar plaats incident gebracht. het slachtoffer had moeite met ademhalen en was naar adem aan het snakken. De EHBO'er vond dat het slachtoffer op eigen vervoer naar de dokterspost moest gaan. Ik heb aangegeven dat ik dat erg onverstandig vond gezien het slachtoffer niet goed kon lopen en slecht adem kon halen. Ik heb er op aangedrongen dat er een ambulance gebeld werd welke A1 TP kwam. Later bleek dat het slachtoffer 3 gebroken ribben had.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1462422 date=1479746460
Wat mijn benieuwd is wat de centralist zou doen als een familielid of omstander van deze wielrenner 112 had gebeld. Zou deze een ambulance sturen als hij weet dat het om een evenement gaat of contact opnemen met de organisatie of hun hulpverlening eerst kan gaan kijken.
Vraag mijn wel af of deze ehbo-er een opleiding heeft genoten. Weet van verschillende ongelukken in de wielersport dat er vaker wel een ambulance nodig is dan niet. De verwondingen bij valpartijen zijn vaak groter dan ze lijken. Voorbeelden genoeg van renners die met gebroken ledematen hebben door gereden.
Als wij op een evenement staan als ehbo-er en een omstander belt 112 gaat er gewoon een ambulance rijden en word er ook naar de ehbo gebeld met het verzoek om eerste hulp te gaan verlenen.

Er zal niet overlegd worden over of de ehbo-er de komst van de ambulance nodig vindt.


helm

  • Gast
als een ehbo'er een ambulance-lookalike pakje aan heeft neem je als omstander de adviezen serieus.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: René van der Helm link=msg=1462427 date=1479750859
als een ehbo'er een ambulance-lookalike pakje aan heeft neem je als omstander de adviezen serieus.
Ehhhhhhh,   :D ???

Het opschrift EHBO op het hesje of kleding kent iedereen wel en ook wat een EHBO-er in grote lijnen doet.
Tegenwoordig heb je de meest interessante benamingen op hulpverlenings hesjes en kleding staan, vooral in het Engels, want dat staat waarschijnlijk stoerder en gewichtiger dan het woord EHBO.
Het dragen van een uniform (daar valt ook het herkenbaar dragen van EHBO hesje of kleding onder) schept verwachtingen bij publiek, omstanders en slachtoffers in de zin van de te verwachten professionaliteit ten aanzien van handelen, inzichten, houding en gedrag.

Ik prik daar wel doorheen, maar hoeveel slachtoffers, omstanders, familie van slachtoffers, en andere onwetenden in Nederland hechten grote waarde aan de uitspraken en adviezen van niet voor een specifieke hulpverlenings taak opgeleide, getrainde en geoefende EHBO-ers.
Het bagataliseren van (potentieel) levensbedreigende letsels en stoornissen of het onvermogen (om welke reden dan ook) om deze herkennen, zoals in deze casus kennelijk het geval is, betekent feitelijk het onthouden van adequate eerstehulp!
Vooral het onthouden van adequate eerstehulp is in mijn ogen verwijtbaar nalatig gedrag.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: owning31 link=msg=1462425 date=1479747933
Als wij op een evenement staan als ehbo-er en een omstander belt 112 gaat er gewoon een ambulance rijden en word er ook naar de ehbo gebeld met het verzoek om eerste hulp te gaan verlenen.

Er zal niet overlegd worden over of de ehbo-er de komst van de ambulance nodig vindt.
Dat is een goede zaak.
Meestal hebben omstanders, waartussen ongetwijfeld andere medische en niet-medische (eerste)hulpverleners tussen zitten, het ongeval zien gebeuren en kunnen zij meer ongevals-gerelateerde informatie verstrekken dan de EHBO-ers die van hun post naar het ongeval gaan en eerst moeten uitzoeken wat er is gebeurt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we