Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 22923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Gepost op: 8 augustus 2016, 21:50:26


HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2016, 22:01:40
Jan Hoefnagel ambulancevk is daar de directeur


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2016, 06:10:11
Ik ben er op gewezen door een van de instructeurs dat het een leuke cursus is voor mij. Heb een beetje doorgevraagd wat de cursus in houdt.
Komt er op neer dat je leert de hele ABCDE leert beheersen en de controles die daar bij horen voor zover je mag als leek.

Het lijkt mij een levensgevaarlijke cursus.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2016, 07:10:32
Een stukje uitleg van iemand die de cursus gevolgd heeft op een rodekruis online platform :

Je leert in deze cursus hoe je de CRT bepaald en hoe je een HOLK onderzoek uitvoer in de C beoordeling. Hierdoor kan je sneller een Shock constateren als je de hartritme en ademhalingsfrequentie weet.

Je leert hoe je binnen 1 minuut de complete ABCD kan beoordelen.

In D beoordeling komt als extra erbij hoe je doormiddel van een PEARL onderzoek je kan constateren of een SO een probleem in de hersenen heeft. Denk aan SO die gevallen zijn op het hoofd of een infarct hebben gekregen bv.

Naast de AVPU en FACE bepaling kan je nu ook de PEARL toepassen. De PEARL en de FACE is belangrijk om door te geven aan de meldkamer die de ambu aanstuurt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2016, 08:09:32
Citaat van: owning31 link=msg=1441374 date=1470719432
Een stukje uitleg van iemand die de cursus gevolgd heeft op een rodekruis online platform :

Je leert in deze cursus hoe je de CRT bepaald en hoe je een HOLK onderzoek uitvoer in de C beoordeling. Hierdoor kan je sneller een Shock constateren als je de hartritme en ademhalingsfrequentie weet.

Je leert hoe je binnen 1 minuut de complete ABCD kan beoordelen.

In D beoordeling komt als extra erbij hoe je doormiddel van een PEARL onderzoek je kan constateren of een SO een probleem in de hersenen heeft. Denk aan SO die gevallen zijn op het hoofd of een infarct hebben gekregen bv.

Naast de AVPU en FACE bepaling kan je nu ook de PEARL toepassen. De PEARL en de FACE is belangrijk om door te geven aan de meldkamer die de ambu aanstuurt.


Lijkt me niet echt een leken of gevorderde ehbo cursus..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2016, 08:13:24
Daarom vind ik het ook een redelijk gevaarlijke cursus.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2016, 08:41:20
Als het toegangsniveau op basis EHBO niveau ligt zonder voorkennis van de ABCDE, dan heb ik twijfels over de cursusduur en onderwerpen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2016, 08:42:42
Zit de jongeman Hoefnagel niet op dit forum?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2016, 08:45:14
BTLS is de oude naam van ITLS. IS is voor Emergency Medical Technicians, nooit gehoord dat het voor EHBO-ers (first aid) is.

First Responder is de oude naam voor Emergency Medical Responder. Een Emergency Medical Responder is geen Emergency Medical Technician.

Het is gewoon de poldervariant van Amerikaanse ITLS terwijl we in de polder geen EMTs kennen bij de ambulancedienst. Evenementenhulpverleners komen niet in de buurt van EMT-niveau.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2016, 08:46:21
Citaat van: Achterkamp link=msg=1441381 date=1470724880
Als het toegangsniveau op basis EHBO niveau ligt zonder voorkennis van de ABCDE, dan heb ik twijfels over de cursusduur en onderwerpen.
Je kan hem doen zonder voorkennis, maar er wordt gezegd dat het juist een mooie aanvulling is op de evenementenhulp en noodhulp cursus van het rodekruis