Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 22972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #20 Gepost op: 9 augustus 2016, 12:56:54
Citaat van: Achterkamp link=msg=1441427 date=1470738229
De basis moet goed zijn, dan pas verder. Als de basis tot toelating is gebaseerd op de EFAC en de recente Nederlandse EHBO Richtlijnen heb ik ernstige twijfels.
Met de TCFR  cursus heb ik gezien de cursuslengte i.c.m. de inhoud mijn twijfels of de RK opleidingen wel toereikend zijn voor deelname.
Ik denk dat de ehbo richtlijnen goed voldoen voor wat het bedoeld is: eerste hulp verlenen.
Een cursus als tcfr heeft naar mijn idee een beetje ambulance wannabee gedrag.

En hoe vaak kom je nou echt een trauma slachtoffer tegen waarbij het doen van een pupilreactie test als ehbo-er iets toevoegd?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 9 augustus 2016, 13:43:51
Het is gewoon het zoveelste bedrijfje dat zijn brood probeert te verdienen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 9 augustus 2016, 17:20:52
Het zal voor de eerste hulpverleners stukken lastiger zijn om de handelingen voldoende te onderhouden die ze leren bij TCFR. Naast trainen is ook practische vaardigheid bijhouden een probleem laat staan de verwantwoording. Want d ehandeling zijn veeal risicovolle/diagnostische handelingen die ook nog eens geinterpreteerd moeten worden en die gevolgen hebben voor levens van mensen, niet bepaald een laagcomplexe ehbo taak. Een cursus alleen al om het feit dat men dan de centralist betere info kan geven lijkt me een altruistisch unicum en nauwelijks rendabel of zinnig te noemen.
En een aanvulling op het NRK evenementnehulp cursusje is wel erg bijzonder, de vrijwilligers van het NRK mogen nog geen opupillampje of handmatige bloeddrukmeter meer aanraken en het NRK wil zich absouut niet bezighouden met ILS of ALS zorg bij evenementen, materialen en ambulances en deskundige zorgprofessionals in NRK verband werkzaam zijn na 2008 vakkundig weggegewerkt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2016, 17:24:44
Citaat van: owning31 link=msg=1441400 date=1470729626
Dan moet het rodekruis eerst zijn eigen noodhulp cursus op orde hebben en de leden goed getraind hebben voor je met een trauma care first responder cursus gaat beginnen (tenminste dat is mijn mening).
 helemaal waar.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2016, 18:59:22
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1441477 date=1470756284
 helemaal waar.

NHT is er om de ambulancedienst te ontzorgen, de ambulancdienst moet dan zorgen dat deze mensen een goede opleiding krijgen.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #25 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:01:40
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1441475 date=1470756052
.......
En een aanvulling op het NRK evenementnehulp cursusje is wel erg bijzonder, de vrijwilligers van het NRK mogen nog geen opupillampje of handmatige bloeddrukmeter meer aanraken en het NRK wil zich absouut niet bezighouden met ILS of ALS zorg bij evenementen, materialen en ambulances en deskundige zorgprofessionals in NRK verband werkzaam zijn na 2008 vakkundig weggegewerkt.

Het rode kruis heeft een tijd geleden service medical overgenomen voor de ALS zorg en zijn nu actief aan het werven hiervoor...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #26 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:03:57
Citaat van: oma link=msg=1441496 date=1470761962
NHT is er om de ambulancedienst te ontzorgen, de ambulancdienst moet dan zorgen dat deze mensen een goede opleiding krijgen.

NHT is een onderdeel van het Rode Kruis, niet van de ambulancedienst en zij krijgen hun opleiding vanuit het Rode Kruis en het voertuig is van of de VR of van Binnenlandse Zaken. Waarom zou de ambulancedienst de (gevorderde) EHBO opleiding (om het maar even zo te noemen) moeten geven? Omdat zij los van de ambulancedienst opgeroepen kunnen worden? En de ambulancedienst los van hun? het NHT en de ambulancedienst zitten niet aan elkaar vast hoor, maar zijn 2 losse onderdelen die wel samen kunnen werken waar nodig.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #27 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:05:49
Citaat van: cavia link=msg=1441498 date=1470762100
Het rode kruis heeft een tijd geleden service medical overgenomen voor de ALS zorg en zijn nu actief aan het werven hiervoor...

Tijd terug paar keer mee samengewerkt, was superrelax mee samenwerken met de mensen van de Medische Dienst (zo heet het onderdeel binnen Rode Kruis wat eerst Service Medical was).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:06:29
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441502 date=1470762237
NHT is een onderdeel van het Rode Kruis, niet van de ambulancedienst en zij krijgen hun opleiding vanuit het Rode Kruis en het voertuig is van of de VR of van Binnenlandse Zaken. Waarom zou de ambulancedienst de (gevorderde) EHBO opleiding (om het maar even zo te noemen) moeten geven? Omdat zij los van de ambulancedienst opgeroepen kunnen worden? En de ambulancedienst los van hun? het NHT en de ambulancedienst zitten niet aan elkaar vast hoor, maar zijn 2 losse onderdelen die wel samen kunnen werken waar nodig.

Omdat het ambulancezorg is, lijkt me logisch dat je het dan niet over de schutting gooit bij rode kruis.

Citaat
Het Nederlandse Rode Kruis is niet een zorginstelling in de zin van de zorgwetgeving, maar haar taken zijn belegd in het Besluit Rode Kruis 1988, dat de inzet van het Rode Kruis bij geneeskundige hulpverlening onder rampenomstandigheden regelt.

Voor het Rode Kruis betekent dat inzet van georganiseerde burgerhulpverlening in de vorm van noodhulpteams als onderdeel van het GGB model. De noodhulpteams zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van T3 slachtoffers en daarmee ontzorgen en ontlasten ze de ambulancehulpverlening.

http://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20151229-ggdghornl-leidraad-ggb.pdf


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #29 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:09:04
Citaat van: oma link=msg=1441504 date=1470762389
Omdat het ambulancezorg is, lijkt me logisch dat je het dan niet over de schutting gooit bij rode kruis.

NHT levert geen ambulancezorg. Zij leveren EHBO mensen. Zodat de T3 slachtoffers niet in die gele auto's komen als ze hard genoeg nodig zijn voor T1 en T2 slachtoffers. T3 wordt overgedragen aan de mensen van het NHT, zij doen het EHBO werk bij die mensen. En voor alles wat niet gewond is (of behandeld en klaar is bij NHT) wordt overgedragen aan de mensen van bevolkingszorg.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel