Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 22924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 10 augustus 2016, 07:56:01
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441506 date=1470762544
NHT levert geen ambulancezorg. Zij leveren EHBO mensen. Zodat de T3 slachtoffers niet in die gele auto's komen als ze hard genoeg nodig zijn voor T1 en T2 slachtoffers. T3 wordt overgedragen aan de mensen van het NHT, zij doen het EHBO werk bij die mensen. En voor alles wat niet gewond is (of behandeld en klaar is bij NHT) wordt overgedragen aan de mensen van bevolkingszorg.

Het Rode Kruis levert inderdaad EHBO mensen om de ambulancedienst te helpen bij het leveren van ambulancezorg.

Het is allemaal wel leuk en aardig maar het is natuurlijk niet zo dat je als RAV kan volstaan met roepen dat het opeens iemand anders zijn probleem is zodra je een klus niet aan kan. NHT kan al worden opgeroepen bij 10 - 30 slachtoffers, ik noem het geen rampenomstandigheid of grootschalig ongeval. Alle slachtoffers zijn patient van de RAV.

Het is het achterlijke poldergeleuter waardoor de brandweer inhoudelijk verantwoordelijk is voor reanimaties omdat de ambulancedienst het zelf niet aan kan en waardoor het rode kruis zich graag belangrijk maakt door haar belangrijke taak bij grootschalige ongevallen in Nederland te benadrukken. Het is uiteraard onzin aangezien het Rode Kruis al ontzettend veel jaren actief is met ontwikkelingshulp.

Ik probeer me vaak voor te stellen hoe de opperarabier van Rode Kruis mij zou aankijken als ik hem zeg dat de lichtgewonde patienten bij ongevallen zijn probleem zijn geworden en de ambulancezorg pas begint bij T2. Ik weet zeker dat hij mij vraagt hoe laat ik terug moet zijn voor het avondeten in de psychiatrische kliniek.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #31 Gepost op: 10 augustus 2016, 09:12:21
Rode Kruis zich belangrijk maken? Weet niet of je ooit naar onze buurlanden hebben gekeken maar in Duitsland kent het Rode Kruis dr Kathastrophenschutz. Zij doen eigenlijk hetzelfde. Ook bij een slachtofferaantal van 30. En dan even los ervan dat zij daar ook ambulancezorg hebben. Ook zij krijgen niet even 30 of meer ambu's bij elkaar om zowel de T1 slachtoffers te behandelen en dat pleistertje te plakken bij de T3 slachtoffer
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 10 augustus 2016, 09:24:14
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441576 date=1470813141
Rode Kruis zich belangrijk maken? Weet niet of je ooit naar onze buurlanden hebben gekeken maar in Duitsland kent het Rode Kruis dr Kathastrophenschutz. Zij doen eigenlijk hetzelfde. Ook bij een slachtofferaantal van 30. En dan even los ervan dat zij daar ook ambulancezorg hebben. Ook zij krijgen niet even 30 of meer ambu's bij elkaar om zowel de T1 slachtoffers te behandelen en dat pleistertje te plakken bij de T3 slachtoffer

Ik heb het niet over landen waar het Rode Kruis ook ambulancezorg levert.

In Nederland geeft de minister per regio een partij een vergunning om de ambulancezorg te leveren. Ambulancezorg leveren zegt ook dat je een groter ongeval aan moet kunnen, Nederlandse RAV-en kunnen amper de normale ambulancezorg leveren onder reguliere omstandigheden. In Nederland ouwehoert men maar wat terwijl ze in Denemarken snel klaar zijn met ambulancezorgaanbieders die van alles beloven en niet waarmaken.

Het is belachelijk om rampen-/kathastrophenschutzscenario's uit de kast te moeten halen als twee volkswagenbusjes met 8 inzittenden frontaal botsen.

De RAV krijgt geld van de Nederlandse burgers om ambulancezorg te leveren. Het is raar als je als Nederlander denkt te betalen voor hoogwaardige ambulancezorg maar als puntje bij paaltje komt je bij hartstilstand afhankelijk bent van de brandweer en bij een iets groter ongeval afhankelijk bent van een club vrijwilligers van rode kruis die de ambulancedienst even komt ontzorgen.

Kijk eens naar Frankrijk of UK, bij grote ongevallen en na terreuraanslagen lukt het ze om de klus te klaren zonder de rampenhulp van rode kruis.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #33 Gepost op: 10 augustus 2016, 10:33:07
Wanneer heeft het NHT dan een inzet gehad waarbij je maar 16 gewonden hebt? Jij weet net zo goed als mij dat zij dan echt niet in actie gaan komen.

En in Frankrijk heeft het Rode Kruis ook geholpen met de slachtoffers en alles na een terreuraanslag. UK durf ik niet te zeggen. Frankrijk/Belgie weet ik zeker dat het Rode Kruis daarin een rol heeft gespeeld in het behandelen van slachtoffers en opvangen/behandelen van licht gewonden en niet gewonden.

In ons land staat nu eenmaal niet op elke hoek van de straat een ambu te wachten.

Ik ben zelf heel zeker kritisch over de NHT/GGB opzet en betwijfel het of dit systeem echt werkt als je een grote ramp hebt met 100 slachtoffers.

De Kathastrophenschutz van het Duitse Rode Kruis of een andere instantie komt ook in actie als zij nodig zijn in een gebied waar niet diezelfde instantie de ambulancezorg doet (bijvoorbeeld in steden waar dit de brandweer doet)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:05:57
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441589 date=1470817987
Wanneer heeft het NHT dan een inzet gehad waarbij je maar 16 gewonden hebt? Jij weet net zo goed als mij dat zij dan echt niet in actie gaan komen.


Ik weet niet of er al een NHT daadwerkelijk ingezet is. In de leidraad staat dat het volledige NHT ingezet kan worden vanaf code 30 (30 slachtoffers), vervolgens staat er dat de OvD-G kan overwegen het NHT in te zetten bij code 20 (20 gewonden, < 30 gewonden). Vervolgens staat er dat hier ook weer van kan worden afgeweken en de OvD-G discretionaire bevoegdheid heeft.

Als je in Nederland wetgeving of afspraken maakt moet je nooit uitzonderingen of uitzonderingen op de uitzondering vastleggen. Het staat gelijk aan garantie dat brandweerkorpsen, veiligheidsregio's en RAV-en niet meer kijken naar de geest van de wet of afspraak maar gaan zoeken naar de gaten/mazen waardoor ze gebruik kunnen maken van de uitzonderingen of bestuurlijk een argument bedenken waardoor ze gemotiveerd mogen afwijken.

Voorts mag je kritische vragen stellen bij het Rode Kruis als ze een handtekening zetten onder afspraken met discretionaire bevoegdheden voor een ambtenaar (overheid).

Het rode kruis heeft in Parijs niet hoeven te helpen bij de prehospitale acute hulpverlening, het kan natuurlijk dat artsen uit Parijs een potje staan te liegen op internationale medische congressen (o.a. in Londen en Boston).


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #35 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:38:49
Ik moet zeggen dat ik het wel prettig vind als bij een groot incident niet 100 ambulances extra worden opgeroepen om pleistertjes te plakken bij T3-slachtoffers van onze belastingcenten of verzekeringspremie...
CN NRK


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #36 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:55:16
Citaat van: oma link=msg=1441591 date=1470819957
Het rode kruis heeft in Parijs niet hoeven te helpen bij de prehospitale acute hulpverlening, het kan natuurlijk dat artsen uit Parijs een potje staan te liegen op internationale medische congressen (o.a. in Londen en Boston).

Ik heb toch heel zeker foto's voorbij zien komen van zowel voertuigen als personen van het Rode Kruis bij de aanslagen in Parijs. Ik weet niet of de artsen dan staan te liegen. Ik weet ook niet wat die van het Rode Kruis daar exact deden, ik was er niet bij (gelukkig!)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 10 augustus 2016, 12:04:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441603 date=1470822916
Ik heb toch heel zeker foto's voorbij zien komen van zowel voertuigen als personen van het Rode Kruis bij de aanslagen in Parijs. Ik weet niet of de artsen dan staan te liegen. Ik weet ook niet wat die van het Rode Kruis daar exact deden, ik was er niet bij (gelukkig!)

Croix-Rouge is net als Armee du Salut goed in sociale opvang van mensen, na bijvoorbeeld een aanslag zijn er ontzettend veel dingen die ook geregeld moet worden waar de hulpverleningsdiensten geen tijd voor hebben of zaken die buiten de taak vallen van politie, brandweer en/of ambulancedienst.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 10 augustus 2016, 12:06:50
Citaat van: Marnix link=msg=1441600 date=1470821929
Ik moet zeggen dat ik het wel prettig vind als bij een groot incident niet 100 ambulances extra worden opgeroepen om pleistertjes te plakken bij T3-slachtoffers van onze belastingcenten of verzekeringspremie...

Dan betaal jij toch lekker meer dan 100 euro zorgpremie per maand en je eigen bijdrage voor de deskundige ambulancezorg van een rode kruisvrijwilliger die bij onbenullige ongelukjes al komt opdraven om de ambulancedienst te ontzorgen.

Ik heb gisteren de leidraad eens rustig doorgelezen, ik vroeg mij af waarom de huisartsen niet aan tafel hebben gezeten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #39 Gepost op: 10 augustus 2016, 12:30:58
Nogmaals Oma: Rode Kruis verzorgt geen deskundige ambulancezorg en het NHT komt niet bij onbenullige ongelukjes opdraven. Wat het NHT doet is het behandelen van T3 slachtoffers (EHBO dus!) bij grote ongevallen en rampen. De NHT mensen zijn niet ambulance-opgeleid en zijn ervoor dat de T3 slachtoffers niet de aandacht opeisen van de ambulancedienst die bij een groot ongeval of ramp de handen vol heeft aan de T1 en T2 slachtoffers.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel