Onderzoeken COR Ondernemingsraad politie leiden tot aangifte

Auteur Topic: Onderzoeken COR Ondernemingsraad politie leiden tot aangifte  (gelezen 5702 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Politie Kledingtips, reiskosten naar Curaçao, badeendjes en communicatie-advies. De ondernemingsraad van de politie declareerde er op los.

http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/06/21/89000-euro-voor-vergaderingen-2852392

Goed bezig! ::)




AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2016, 18:36:22
artikel

Ik heb hier de Volkskrant als bron, maar andere nieuwsssites geven soortgelijke berichten.

Een dubbele toelage en vrijstelling van werkzaamheden. Dat is wel erg veel. En roept bij mij veel vragen op.
O.a. was dit goedgekeurd door de politietop ? En zo ja, waarom ?

@mods : Ik heb gezocht naar eerdere draadjes over dit onderwerp (vergoedingen, declaraties OR), maar ik kon ze niet vinden.
Mochten die er toch zijn svp samenvoegen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2016, 12:41:54
In het door jou aangehaalde artikel staat het antwoord op je vragen al:

Citaat
Het zou gaan om een overgangsregeling waarbij de cor-leden van 1 januari 2014 tot en met 31 maart 2016 zowel de oude als de nieuwe toelage ontvingen. Dertien mensen hadden recht op deze regeling, terwijl zij al waren vrijgesteld van werk. Een overeenkomst over deze vrijstelling is in mei 2014 getekend door toenmalig korpschef Gerard Bouman.

Het is mij overigens niet duidelijk waarvoor die toelage was. Is de toelage om bijvoorbeeld de extra reiskosten en het gemis aan onregelmatigheid af te dekken, of is het iets anders?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2016, 14:28:18
Onderzoeken COR leiden tot aangifte

Laatste update: 12-10-2016 | 13:45

Nederland - Het oriënterend onderzoek naar de doelmatigheid van de bestedingen van de COR en het interne onderzoek naar de voormalig voorzitter van de COR hebben geleid tot een vermoeden van strafbare feiten.

Politie-embleem
Het onderzoeksteam van de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) heeft korpschef Erik Akerboom van deze vermoedens op de hoogte gebracht. De korpschef heeft daarop besloten aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie.

Korpschef Erik Akerboom: “In de onderzoeken zijn onregelmatigheden geconstateerd in de verantwoording van de bestedingen van de COR. Deze onregelmatigheden hebben ook bij mij het vermoeden van strafbare feiten gewekt.”

Volgens het onderzoeksteam zijn in elk geval de voormalig voorzitter van de COR en een ondernemer die diensten heeft geleverd aan de COR bij de vermoedelijke strafbare feiten betrokken.

Afrondende fase
Het oriënterend onderzoek naar de doelmatigheid van de bestedingen van de COR bevindt zich in een afrondende fase. Het interne onderzoek tegen de voormalig voorzitter is nog gaande, evenals een tweede intern onderzoek naar een andere medewerker. Beide interne onderzoeken zijn voortgekomen uit het oriënterend onderzoek.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2016, 14:31:16
Politie doet aangifte tegen oud-voorzitter ondernemingsraad

VANDAAG, 14:10 BINNENLAND

Het oriënterende onderzoek naar de uitgaven van de centrale ondernemingsraad van de politie heeft vermoedens van strafbare feiten opgeleverd. Korpschef Erik Akerboom van de Nationale Politie doet daarom aangifte.

Volgens het onderzoeksteam van de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten zijn in elk geval de voormalig voorzitter van de raad en een ondernemer die diensten leverde bij de vermoedelijke strafbare feiten betrokken.

Met die ondernemer wordt vermoedelijk een horecaondernemer in Almere bedoeld. De voorzitter zou daar tonnen aan feesten en etentjes hebben uitgegeven. Ook zijn er opvallen dure reizen gemaakt.

Het onderzoek is bijna klaar. Tegen de voormalige voorzitter loopt nog een ander intern onderzoek. In verband daarmee is hij in juni opgestapt. Ook tegen een andere politiemedewerker loopt een onderzoek.
De centrale ondernemingsraad ontstond in 2014 na de totstandkoming van de Nationale Politie.

In augustus werd bekend dat leden van de ondernemingsraad bijna twee jaar lang een dubbele onkostenvergoeding hebben ontvangen. Of dit een fout was of het gevolg van een eerder gemaakte afspraak bleef onduidelijk.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2016, 07:46:59
'Van der Steur doet onderzoek naar oud-korpschef Gerard Bouman'

http://www.nu.nl/politiek/4344102/van-steur-doet-onderzoek-oud-korpschef-gerard-bouman.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 1 november 2016, 08:48:45
Citaat van: Thor link=msg=1455153 date=1477982819
'Van der Steur doet onderzoek naar oud-korpschef Gerard Bouman'

http://www.nu.nl/politiek/4344102/van-steur-doet-onderzoek-oud-korpschef-gerard-bouman.html

Citaat
De nieuwe baas van de Nationale Politie is zich rot geschrokken van de boedel die hij van de vorige korpschef heeft overgenomen. Naar verluidt kondigt minister Van der Steur morgen een onderzoek aan.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/31/huis-van-de-politie-is-een-bouwval-5058014-a1529462


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2016, 09:27:32
Citaat van: oma link=msg=1455168 date=1477986525
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/31/huis-van-de-politie-is-een-bouwval-5058014-a1529462

Als ik het zo beluister op de TV en lees in de kranten een bouwval en een slangenkuil daar aan de top.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2016, 09:39:33
Citaat van: Thor link=msg=1455341 date=1478075252
Als ik het zo beluister op de TV en lees in de kranten een bouwval en een slangenkuil daar aan de top.

Inderdaad, ik heb ook begrepen dat voormalig korpschef Bouman voorlopig gewoon aan mag blijven als extern adviseur van de nationale politie (180.00 euro per jaar!).

Het zegt mij al weer genoeg omdat het aan echt leiderschap en daadkracht ontbreekt. De minister of huidige korpschef hoort te zeggen dat ze Bouman ontslag geven in plaats van dat men het eerst langdurig en uitvoering wenst te onderzoeken. Je kan het makkelijk besluiten omdat alleen al door dit interne rapport en de ophef de persoon Bouman alle schijn tegen heeft. De huidige korpsleiding kan en zal daarom nu geen enkel advies van Bouman overnemen of gebruiken. Je schiet je namelijk als leidinggevende zelf in de voet als je na het verschijnen van je eigen interne onderzoeksrapport nog iets doet op basis van een (kostbaar) advies van Bouman.

Als we bij onze ambulancedienst een soortgelijke situatie zouden hebben gehad had ik Bouman gisteren al weg willen hebben om de goede wil uit te stralen richting al het politiepersoneel die keihard werken voor schooiersloontjes (ze gingen zelfs actievoeren voor een paar knaken extra loon) en de belastingbetalers.

Uiteraard zegt het ook genoeg over Bouman zelf omdat je pas een echte vent bent als je weet wat de eer aan jezelf houden. Als mij dit was overkomen had ik het de nieuwe korpschef en minister niet lastiger gemaakt dan nodig is door zelf mijn ontslag aan te bieden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2016, 10:43:05
Citaat van: oma link=msg=1455343 date=1478075973
Inderdaad, ik heb ook begrepen dat voormalig korpschef Bouman voorlopig gewoon aan mag blijven als extern adviseur van de nationale politie (180.00 euro per jaar!).

Het zegt mij al weer genoeg omdat het aan echt leiderschap en daadkracht ontbreekt. De minister of huidige korpschef hoort te zeggen dat ze Bouman ontslag geven in plaats van dat men het eerst langdurig en uitvoering wenst te onderzoeken. Je kan het makkelijk besluiten omdat alleen al door dit interne rapport en de ophef de persoon Bouman alle schijn tegen heeft. De huidige korpsleiding kan en zal daarom nu geen enkel advies van Bouman overnemen of gebruiken. Je schiet je namelijk als leidinggevende zelf in de voet als je na het verschijnen van je eigen interne onderzoeksrapport nog iets doet op basis van een (kostbaar) advies van Bouman.

Als we bij onze ambulancedienst een soortgelijke situatie zouden hebben gehad had ik Bouman gisteren al weg willen hebben om de goede wil uit te stralen richting al het politiepersoneel die keihard werken voor schooiersloontjes (ze gingen zelfs actievoeren voor een paar knaken extra loon) en de belastingbetalers.

Uiteraard zegt het ook genoeg over Bouman zelf omdat je pas een echte vent bent als je weet wat de eer aan jezelf houden. Als mij dit was overkomen had ik het de nieuwe korpschef en minister niet lastiger gemaakt dan nodig is door zelf mijn ontslag aan te bieden.

En wat er allemaal nog niet bekend is, het topje van de ijsberg ?