Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.

Auteur Topic: Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.  (gelezen 6781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Gepost op: 9 augustus 2016, 20:33:18
Citaat van: oma link=msg=1441237 date=1470655328
Ik wens je veel succes bij de volgende internationale wielrenwedstrijd in Nederland. Geloof mij en Grumpy dan maar als ervaringsdeskundigen dat je als agent, ambulancedienst, rode kruis niet op het parcour mag komen tijdens de wedstrijd. De hulpdiensten en evenementenhulpverleners zijn er voor het publiek.

Ik neem aan dat agenten in Nederland die ingezet worden bij grote internationale sportevenementen tijdens de briefing te horen krijgen hoe dingen geregeld zijn. Je komt er dan ook snel achter dat de politie niet de baas is op het parcour.

De veiligheidspolitie is bij ons nog steeds aan vergaderen/onderhandelen met de internationale wielrenbond over wat ze wel en niet mogen op en rond het parcour. Het zijn uiterst moeizame gesprekken. Volkswagen heeft minder tijd nodig om het voor elkaar te krijgen dat zij wel op parcour mogen komen. Het komt omdat de politie geen sponsorgeld wil betalen  ;).

Ik ben er persoonlijk ook niet gelukkig mee maar troost mij met de gedachte dat het nog veel gekker kan, tijdens de wereldkampioenschappen voetbal komt het er op neer dat ieder organiserend land het halve nationale wetboek over de schutting mag donderen omdat de FIFA haar regels, eisen, enz heeft.
 Dat heeft vast iets te maken met potentiele vervolging van frauderende en criminele acitviteiten van  FIFA bestuurders ...


HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2016, 20:38:14
Het hangt bij wielrennen ook een beetje van de wedstrijd af.

Ik heb voor het rode kruis wel eens een dienst bij een wieler criterium gedaan (8 van Chaam). Daar deed het rode kruis zowel voor de renners als het publiek de ehbo. In de doktersauto zat geen dokter maar een rode kruiser. Wel reed service medical ook mee voor de ALS. Die reden helemaal achteraan. De doktersauto zonder dokter reed iets meer naar voren.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:35:53
Citaat van: oma link=msg=1441237 date=1470655328
Geloof mij en Grumpy dan maar als ervaringsdeskundigen dat je als agent, ambulancedienst, rode kruis niet op het parcour mag komen tijdens de wedstrijd.

Ik neem aan dat agenten in Nederland die ingezet worden bij grote internationale sportevenementen tijdens de briefing te horen krijgen hoe dingen geregeld zijn. Je komt er dan ook snel achter dat de politie niet de baas is op het parcour.

Onjuist, als het écht noodzakelijk is komt de politie gewoon het parcours op. Sterker nog, er is (bijna) geen plek waar de politie niet komt bij een dringende taak en ik geef de beveiligers veel succes met tegenhouden. Ze hebben namelijk geen poot om op te staan.
Kunnen allerlei organisaties, comités etc. dwingende afspraken hebben gemaakt, wetgeving gaat altijd voor ( Lex superior derogat legi inferiori ) op deze regels.  
Ik kan me voorstellen dat het voor ambulance of brandweer misschien anders is, maar voor de politie is dit wettelijk vastgelegd (artikel 7 lid 2 politiewet) en daar wordt ook echt naar gehandeld.

Ik ben het wel met je eens dat dit niet zomaar gebeurt, er worden inderdaad afspraken gemaakt en 'in principe' zijn de medewerkers van het evenement leidend TENZIJ.
Denk aan een terroristisch misdrijf, een ernstig misdrijf op het terrein (moord/doodslag) of iemand in acuut levensgevaar. In deze gevallen pakt de politie gewoon de regie en gaat - al dan niet in overleg - het terrein op.

Ohja, ik heb best wat praktijk ervaring met de Nederlandse politie en wielerkoersen (Tour de France, Giro d'Italia), ook met andere grote evenementen waar dit zo geregeld is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:46:01
Citaat van: silque link=msg=1441598 date=1470821753
Onjuist, als het écht noodzakelijk is komt de politie gewoon het parcours op. Sterker nog, er is (bijna) geen plek waar de politie niet komt bij een dringende taak en ik geef de beveiligers veel succes met tegenhouden. Ze hebben namelijk geen poot om op te staan.
Kunnen allerlei organisaties, comités etc. dwingende afspraken hebben gemaakt, wetgeving gaat altijd voor ( Lex superior derogat legi inferiori ) op deze regels.  
Ik kan me voorstellen dat het voor ambulance of brandweer misschien anders is, maar voor de politie is dit wettelijk vastgelegd (artikel 7 lid 2 politiewet) en daar wordt ook echt naar gehandeld.

Ik ben het wel met je eens dat dit niet zomaar gebeurt, er worden inderdaad afspraken gemaakt en 'in principe' zijn de medewerkers van het evenement leidend TENZIJ.
Denk aan een terroristisch misdrijf, een ernstig misdrijf op het terrein (moord/doodslag) of iemand in acuut levensgevaar. In deze gevallen pakt de politie gewoon de regie en gaat - al dan niet in overleg - het terrein op.

Ohja, ik heb best wat praktijk ervaring met de Nederlandse politie en wielerkoersen (Tour de France, Giro d'Italia), ook met andere grote evenementen waar dit zo geregeld is.

Tour de France en Vuelta zijn van dezelfde organisator als Tour of Qatar. Het gastland weet prima aan welke eisen ze gehoor moeten geven omdat het feest anders elders plaats gaat vinden waar de overheid wel bereid is consessies te doen.

Het gaat hier om een gewond geraakte wielrenner. Een politieman kan en mag het parcour niet op gaan tijdens de wedstrijd omdat het zijn wettelijke plicht is. De politie pakt de regie niet, de regel voor de politie is dat ondergeschikten alleen het parcour betreden in opdracht van de commandant van de politie.

Bij terreur of andere ernstige misdrijven moet de politie eerst de regie terugnemen door de tour of het WK wielrennen te laten staken. In Nederland zal het niet anders zijn omdat Nederland ook geen politiestaat is maar de politie ondergeschikt is aan het bevoegd gezag. De afspraken die gemaakt worden met dit soort organisatoren of clubs als FIFA worden niet gemaakt door ambulancedienst, politie of brandweer. Hoge heren maken de afspraken, feit is dat overheden zich nederig op stellen omdat ze dit soort evenementen dolgraag in hun land willen hebben.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2016, 12:51:27
Wat je zegt is gedeeltelijk waar, namelijk:

Citaat
Het gaat hier om een gewond geraakte wielrenner.
De politie gaat het parcours niet op voor een gewond geraakte wielrenner, dat klopt want dat ligt bij de organisatie.
Citaat
Een politieman kan en mag het parcour niet op gaan tijdens de wedstrijd omdat het zijn wettelijke plicht is. De politie pakt de regie niet, de regel voor de politie is dat ondergeschikten alleen het parcour betreden in opdracht van de commandant van de politie.


En dat is niet waar, de organisatie kan hoog en laag springen maar de wet geeft de politie gewoon toegang. Of we er gebruik van maken is een ander verhaal, dat heb ik in de vorige post al toegelicht. Kortom, er is juridisch geen enkele mogelijkheid om de politie tegen te houden. Afspraken zijn prima, maar de wet gaat altijd boven die afspraken.

En klopt dat de regel is dat het via een taakcommandant gaat, tenzij de situatie dit niet toelaat. Denk aan terrorisme, vechtpartij, zware feiten.
We leven gelukkig niet in een politiestaat maar ook niet in een bananenrepubliek waarbij commerciële organisaties alles kunnen maken wat ze willen. Ook die doen concessies en mijn ervaring is dat er heel goed afspraken mee valt te maken.  ;)

Verder moeten we hier geen wellus/nietus discussie van maken, nogmaals ik ken de afspraken uit ervaring en weet hoe het er hier aan toe gaat.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2016, 13:25:27
Citaat van: silque link=msg=1441613 date=1470826287
Wat je zegt is gedeeltelijk waar, namelijk:
De politie gaat het parcours niet op voor een gewond geraakte wielrenner, dat klopt want dat ligt bij de organisatie.  

En dat is niet waar, de organisatie kan hoog en laag springen maar de wet geeft de politie gewoon toegang. Of we er gebruik van maken is een ander verhaal, dat heb ik in de vorige post al toegelicht. Kortom, er is juridisch geen enkele mogelijkheid om de politie tegen te houden. Afspraken zijn prima, maar de wet gaat altijd boven die afspraken.

En klopt dat de regel is dat het via een taakcommandant gaat, tenzij de situatie dit niet toelaat. Denk aan terrorisme, vechtpartij, zware feiten.
We leven gelukkig niet in een politiestaat maar ook niet in een bananenrepubliek waarbij commerciële organisaties alles kunnen maken wat ze willen. Ook die doen concessies en mijn ervaring is dat er heel goed afspraken mee valt te maken.  ;)

Verder moeten we hier geen wellus/nietus discussie van maken, nogmaals ik ken de afspraken uit ervaring en weet hoe het er hier aan toe gaat.

Ik ben blij dat jij zegt dat we in Nederland niet in een bananenrepubliek leven, Nederland en Belgie hebben de UEFA ook geen ontheffingen gegeven tijdens Euro 2000 omdat onze wetten gelden voor alles en en iedereen? In Zuid Afrika ging de politie en OM FIFA-wetgeving handhaven tijdens WK voetbal. De Nederlanders zouden geen probleem met politie en OM hebben gehad als er alleen sprake was van de wetten van Zuid Afrika.

Ik reageerde op de stelling van jouw collega een vrijwillig surveillant van politie die even van uit blauw gaat denken als er een wielrenner gewond op het parcour ligt. De commandant van politie of zoals jij het noemt een taakcommandant hoort het denkwerk te doen, geen agent die zegt dat hij het achteraf wel voor over heeft een standje te krijgen van zijn leidinggevende en zelf wel uitmaakt wat hij wel en niet doet.

 
Citaat van: kaasje link=msg=1441248 date=1470656842
Als je het hebt verergert dan heb je dus niet het juiste gedaan. Dat soort claims kan je vervolgens door je WA verzekering laten uitvechten. Even vanuit het blauw gedacht: als ik vanuit mijn wettelijke taak wat doe, ben ik niet bang voor claims, misschien dat ik op mijn kop krijg van mijn leidinggevende, maar beter dat, dan dat er vragen worden gesteld over waarom je iets niet hebt gedaan. Wil niet zeggen dat je voor het minste of geringste het parcour op moet, maar als iemand op een dusdanige manier op het parcour ligt en je weet niet zeker of de luchtwegen vrij zijn en of er ademhaling is dan is dat op dat moment belangrijker.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2016, 08:27:34
Citaat van: RemRoof link=msg=1441691 date=1470855511
Werd "vroeger" i.p.v. de Pelvic binder de KED-spalk omgekeerd gebruikt?

Kendrick valt te overwegen om te gebruiken bij bekkenfractuur met femurfractuur/-fracturen. Het heeft dan al helemaal niets meer te maken met EHBO, het is zelfs wijsheid om de klinische besluitvorming over te laten aan de MMT-arts.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2016, 08:33:24
Citaat van: silque link=msg=1441598 date=1470821753
Onjuist, als het écht noodzakelijk is komt de politie gewoon het parcours op. Sterker nog, er is (bijna) geen plek waar de politie niet komt bij een dringende taak en ik geef de beveiligers veel succes met tegenhouden. Ze hebben namelijk geen poot om op te staan.
Kunnen allerlei organisaties, comités etc. dwingende afspraken hebben gemaakt, wetgeving gaat altijd voor ( Lex superior derogat legi inferiori ) op deze regels.  
Ik kan me voorstellen dat het voor ambulance of brandweer misschien anders is, maar voor de politie is dit wettelijk vastgelegd (artikel 7 lid 2 politiewet) en daar wordt ook echt naar gehandeld.

Ik ben het wel met je eens dat dit niet zomaar gebeurt, er worden inderdaad afspraken gemaakt en 'in principe' zijn de medewerkers van het evenement leidend TENZIJ.
Denk aan een terroristisch misdrijf, een ernstig misdrijf op het terrein (moord/doodslag) of iemand in acuut levensgevaar. In deze gevallen pakt de politie gewoon de regie en gaat - al dan niet in overleg - het terrein op.

Ohja, ik heb best wat praktijk ervaring met de Nederlandse politie en wielerkoersen (Tour de France, Giro d'Italia), ook met andere grote evenementen waar dit zo geregeld is.
De openbare orde en veiligheid kan en mag nooit in het gedrang komen. Er mag geen vrijstaat ontstaan omdat een private organisatie meent de openbare orde en veiligheid naar zijn hand te zetten.
Er worden alleen strikte afspraken gemaakt met de organisatie over toegang tot en beheer van het parcour onder normale omstandigheden, maar deze afspraken kunnen en mogen ten alle tijden worden overruled door het wettelijk gezag. Directe communicatielijnen/overleg met de organisatie zijn daarom ook belangrijk.

De Brandweer heeft ook wettelijke taken, dus ook zij gaan echt hun wettelijke taak vervullen bij prio 1 ritten om mensen te redden en incidenten te bestrijden in, op en naast het parcours of het parcours kruisen indien absoluut onvermijdelijk, of de organisatie dat nu wel of niet leuk vindt.

Dreigen met of indienen van claims is leuk, gewichtig en stoer, maar uiteindelijk zal bij aantoonbare noodzaak, acute dreiging, geweld ed. er weinig overblijven van een claim, zeker als het gaat om handelingen en acties ten behoeve van de openbare orde en veiligheid.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2016, 08:52:00
Citaat van: Achterkamp link=msg=1441744 date=1470897204
De openbare orde en veiligheid kan en mag nooit in het gedrang komen. Er mag geen vrijstaat ontstaan omdat een private organisatie meent de openbare orde en veiligheid naar zijn hand te zetten.
Er worden alleen strikte afspraken gemaakt met de organisatie over toegang tot en beheer van het parcour onder normale omstandigheden, maar deze afspraken kunnen en mogen ten alle tijden worden overruled door het wettelijk gezag. Directe communicatielijnen/overleg met de organisatie zijn daarom ook belangrijk.

De Brandweer heeft ook wettelijke taken, dus ook zij gaan echt hun wettelijke taak vervullen bij prio 1 ritten om mensen te redden en incidenten te bestrijden in, op en naast het parcours of het parcours kruisen indien absoluut onvermijdelijk, of de organisatie dat nu wel of niet leuk vindt.

Dreigen met of indienen van claims is leuk, gewichtig en stoer, maar uiteindelijk zal bij aantoonbare noodzaak, acute dreiging, geweld ed. er weinig overblijven van een claim, zeker als het gaat om handelingen en acties ten behoeve van de openbare orde en veiligheid.

In Nederland is het ongeveer een vrijstaat als een vrijwillig surveillant van politie de gemaakte afspraken zou mogen overrulen. Binnenkort tijdens de wereldkampioenschappen wielrennen in Doha bepalen individuele agenten langs het parcour niet of ze het parcour betreden. De brandweer of ambulancedienst bepaalt sowieso helemaal niets.

Een hoge officier van de veiligheidspolitie is verantwoordelijk voor de inzet bij het wielrennen. Hij is de commandant van politie tijdens het wielrennen en de enige persoon die kan besluiten dat er agenten of andere overheidshulpverleners het parcour op gaan tijdens de wedstrijd. Je mag er vanuit gaan dat maatregelen  die in Qatar worden genomen door politie/veiligheidspolitie vele malen zwaarder zijn dan in Nederland.

De organisatie zet de openbare orde en veiligheid niet naar haar hand. De organisatie zet de veiligheid op het parcour tijdens de wedstrijd naar haar hand.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2016, 09:13:41
Citaat van: Achterkamp link=msg=1441744 date=1470897204
De Brandweer heeft ook wettelijke taken, dus ook zij gaan echt hun wettelijke taak vervullen bij prio 1 ritten om mensen te redden en incidenten te bestrijden in, op en naast het parcours of het parcours kruisen indien absoluut onvermijdelijk, of de organisatie dat nu wel of niet leuk vindt.

De brandweer weet dat het onmogelijk is om het parcours te kruisen. De brandweer weet ruim tevoren welke wegen afgesloten gaan worden door de veiligheidspolitie. De brandweer moet dan zelf gaan bepalen of ze maatregelen moeten nemen om de dekking van hun verzorgingsgebied te garanderen. Ze doen dat door gebruik te maken van tijdelijke opstelplaatsen (brandweermaterieel-/personeel) waardoor het kruisen van parcour of afgesloten gebied ivm het wielrennen niet nodig zal zijn.