Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.

Auteur Topic: Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.  (gelezen 6818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2016, 16:10:03
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441781 date=1470914700
Okee, misschien komt het voertuig van de brandweer of de ambulance moeilijker erdoor, maar dit moet zeker mogelijk zijn, anders speel je met de algehele veiligheid in dat gebied wat afgezet is door het evenement.

Je speelt bij ons met veiligheid van alles en iedereen in het afgesloten gebied (bewoners, sporters, media, publiek, etc) als de politie het zou toelaten een ambulance of brandweerwagen toe te laten in het afgesloten zonder het eerst te controleren (identiteit vaststellen van alle inzittenden + controle op explosieven).

Het is bij ons zinloos om met spoed een voertuig in het gebied te krijgen, de controle van ambulancevoertuigen en brandweerwagens duurt lang. Het komt er op neer dat je je ambulance of blusvoertuig mag uitpakken op straat en zodra de politie zegt dat het in orde is weer mag inpakken.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 11 augustus 2016, 18:06:05
Citaat van: René van der Helm link=msg=1441771 date=1470910679
wat is dat toch voor een vreemd gedrag van mensen met een uniform en een streepje op de schouder.

Het staat iedereen vrij om te beslissen hoe de laatste werkdag door te brengen en als je er voor kiest om op die dag een parcour te kruizen moet je dat vooral doen.

HAha dat staat in ieder geval garant voor voldoende aandacht van media en leidinggevenden tijdens de zelf geplande laatste werkdag d.m.v. het kruizen van bijvoorbeeld de tour de France met het dienstautootje  ;D ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #22 Gepost op: 11 augustus 2016, 23:15:03
Citaat van: oma link=msg=1441819 date=1470924603
Je speelt bij ons met veiligheid van alles en iedereen in het afgesloten gebied (bewoners, sporters, media, publiek, etc) als de politie het zou toelaten een ambulance of brandweerwagen toe te laten in het afgesloten zonder het eerst te controleren (identiteit vaststellen van alle inzittenden + controle op explosieven).

Het is bij ons zinloos om met spoed een voertuig in het gebied te krijgen, de controle van ambulancevoertuigen en brandweerwagens duurt lang. Het komt er op neer dat je je ambulance of blusvoertuig mag uitpakken op straat en zodra de politie zegt dat het in orde is weer mag inpakken.

Lekker veel vertrouwen in je mensen die voor de overheid werken en moeten zorgen voor de veiligheid zeg......
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2016, 23:41:47
Juist dat punt van controle snap ik dan wel weer Grumpy. Hadden we hier laatst niet een smokkelbende die een volledig uitgeruste ambulance gebruikte om drugs te smokkelen?  Ik neem niet aan dat in Qatar elke hulpverlener al het personeel van ambulance, brandweer, veiligheidspolitie etc kent.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2016, 23:54:46
Controle is goed, zeker. maar de hele auto binnenstebuiten halen en alles. Wil dat hier wel eens zien gebeuren hoor. Hier wordt elk jaar een hardloopwedstrijd georganiseerd waardoor de wijk waar ik woon geïsoleerd is, ze lopen hier letterlijk een rondje omheen. Het zou van de idioten zijn als zowiezo elke zoveel meter een agent staat en al helemaal als mijn huis in de fik staat (of iets anders hier) dat alles eerst uitgetent moet worden om het erna weer in te pakken.... Of mijn vader maar dood moet gaan omdat ze de hele ambu uit elkaar schroeven en alles..... Dat gaat mij echt te ver.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 12 augustus 2016, 07:49:17
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441870 date=1470950103
Lekker veel vertrouwen in je mensen die voor de overheid werken en moeten zorgen voor de veiligheid zeg......

Te veel vertrouwen in je eigen personeel kan dodelijk zijn, de lessen die je kan leren door naar buitenland te kijken. In de green zone van Baghdad en Kabul (internationale zwaar beveiligde zones) zijn veel doden gevallen omdat politiemensen aanslagen plegen.

Zelfs als je 100% betrouwbaar personeel zou hebben is controle nog steeds noodzakelijk. Het is voor terroristen geen lastige opgave om een ambulancevoertuig te kapen.  Je wilt voorkomen dat terroristen toegelaten worden tot een afgesloten, beveiligd gebied omdat er een verkeersregelaar staat die even het lintje omhoog houdt voor de ambulance met zwaailicht en sirene.

Als je met een ambulancevoertuig toegelaten wordt tot een afgesloten gebied is het niet uitgesloten dat je achter een unit terecht van antiterreureenheden die stand-by staan. Die boys zijn niet beroemd omdat ze van onzekerheden houden en al helemaal geen potentieel gevaar achter hun rug.

Voorts is het niet uitgesloten dat een ambulancevoertuig of brandweervoertuig een explosief aan boord heeft zonder dat het uitrukpersoneel het beseft.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441883 date=1470952486
Controle is goed, zeker. maar de hele auto binnenstebuiten halen en alles. Wil dat hier wel eens zien gebeuren hoor. Hier wordt elk jaar een hardloopwedstrijd georganiseerd waardoor de wijk waar ik woon geïsoleerd is, ze lopen hier letterlijk een rondje omheen. Het zou van de idioten zijn als zowiezo elke zoveel meter een agent staat en al helemaal als mijn huis in de fik staat (of iets anders hier) dat alles eerst uitgetent moet worden om het erna weer in te pakken.... Of mijn vader maar dood moet gaan omdat ze de hele ambu uit elkaar schroeven en alles..... Dat gaat mij echt te ver.

Wie gaat er dood omdat ambulancevoertuigen eerst geheel gecontroleerd worden? De ambulancevoertuigen moeten zich opstellen op een verzamelplaats voor aanvang van afsluiting van het gebied. Als de veiligheidspolitie klaar is met de controle van het afgesloten gebied laten ze alleen gecontroleerde mensen en voertuigen het gebied binnen.

Ik denk dat een WK wielrennen in Doha een iets groter evenement is dan de jaarlijkse hardloopwedstrijd in jouw wijk. In jouw wijk is de terreurdreiging substantieel, in Doha kennen we geen terreurniveau omdat iedereen weet dat de dreiging er altijd is en het soms extreem hoog is bijv. tijdens een WK wielrennen; veel beroemde sporters en VIPs aanwezig, live TV uitzendingen internationale media, IS en Al Qaeda vinden Doha en Dubai de hoerenkasten van Islamitsische wereld (omdat de steden te Westers zijn (wolkenkrabbers, leefstijl, vervaging normen, commercie/reclame), aanslagen kunnen ook komen uit hoek van conservatieve eenlingen bijv. omdat ze een probleem hebben met de kleding van de wielrendames, etc.

Citaat van: batoutofhell link=msg=1441879 date=1470951707
Juist dat punt van controle snap ik dan wel weer Grumpy. Hadden we hier laatst niet een smokkelbende die een volledig uitgeruste ambulance gebruikte om drugs te smokkelen?  Ik neem niet aan dat in Qatar elke hulpverlener al het personeel van ambulance, brandweer, veiligheidspolitie etc kent.

Ik geloof niet eens dat elke hulpverlener in Amsterdam als het personeel van ambulance, brandweer, politie, DSI, EOD etc kent.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2016, 13:10:59
Vergelijk de maatregelen die Oma beschrijft eens bij de organisatie die in de Nuclear Security Summit in Den Haag is gaan zitten voor de hulpdiensten. Ambu personeel dat in het afgesloten gebied in twee shifts werkte, maar het gebied niet uit kon. Medische kamers waar hoogwaardige spoedzorg geleverd kon worden door de RAV en artsen. Brandweerauto's die ook in het gebied gepost waren, en er niet uit mochten.

Dit komt weldegelijk voor in NL, en ja ook in NL hebben organisaties als de MSS, Tour, Vuelta, Giro, etc veel in de melk te brokkelen over wat er wel en niet op het terrein gebeurt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 12 augustus 2016, 16:19:09
Citaat van: oma link=msg=1441747 date=1470898320
In Nederland is het ongeveer een vrijstaat als een vrijwillig surveillant van politie de gemaakte afspraken zou mogen overrulen.

Persoonlijk vind ik sommige berichten wat denigrerend overkomen richting een vrijwillig surveillant. Tegenwoordig zijn er zat vrijwilligers in dienst met een hogere rang en meer ervaring dan sommige beroeps.
Los daarvan maakt het voor de wet niet uit, ook een vrijwilliger is opsporingsambtenaar (ambtenaar van politie) en mag wettelijk gezien het parcours betreden. Onderlinge afspraken zullen zijn dat hij toestemming van een meerdere moet hebben.

@Golly je kunt en NSS niet vergelijken met een commercieel circus, de maatregelen die daar genomen zijn hebben een hele andere grond én wetgeving. Bovendien is de organisatie in handen van de overheid en niet van het eerder genoemde commerciële bedrijf.

@Oma als er brand is op een locatie waarbij het parcours gekruist moet worden gebeurt dit en wordt het evenement desnoods tijdelijk stilgelegd. Dit is allemaal afgesproken en vastgelegd in de draaiboeken, de organisatie conformeert zich hier ook aan. In mijn ervaring gaat dit zonder discussie.  
Logisch ook, bijvoorbeeld in Zeeland waren er plaatsen die door zulke evenementen volledig afgesloten waren. Toegang alleen mogelijk door het parcours te kruisen.
In geval van een échte calamiteit (dus geen ongeverifieerd OMS) zullen er dus hulpverleningsdiensten naartoe gaan.

Het is gelukkig nog nooit voorgevallen!


Overigens vind ik de organisatie in Qatar wel interessant Oma. Niets komt dus het afgesloten gebied in of uit gedurende een bepaalde tijdsperiode, alles voor de commercie.
Wat als nu iemand of meerdere mensen dringend naar een ziekenhuis moeten vanuit het afgezette gebied?
Zijn jullie voorbereid op IEDERE calamiteit? Geloof me, politiemensen kunnen heel ver gaan in scenariodenken. En anders pech?

Als dit zo is kom ik graag eens in contact met een collega uit Qatar, klinkt als een geweldige studiereis!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2016, 16:34:50
Citaat van: silque link=msg=1441993 date=1471011549

@Golly je kunt en NSS niet vergelijken met een commercieel circus, de maatregelen die daar genomen zijn hebben een hele andere grond én wetgeving. Bovendien is de organisatie in handen van de overheid en niet van het eerder genoemde commerciële bedrijf.


Overigens vind ik de organisatie in Qatar wel interessant Oma. Niets komt dus het afgesloten gebied in of uit gedurende een bepaalde tijdsperiode.
Wat als nu iemand of meerdere mensen dringend naar een ziekenhuis moeten?
Zijn jullie voorbereid op IEDERE calamiteit? en anders pech?

Ik ben wel nieuwsgierig wat precies het verschil is tussen maatregelen nemen in kader van NSS en bijvoorbeeld een groot internationaal sportevenement zoals de tour de france in Nederland.

Is het verschil de komst van Obama?

In Qatar maakt de overheid geen verschil tussen een topontmoeting van bijv. Kerry, Lavrov en arabische leiders in Doha en de wereldkampioenschappen wielrennen. Alle toeschouwers en sporters tijdens het wielrennen hebben net zoveel recht op bescherming tegen gevaren waar ze zich niet zelf tegen kunnen beschermen als staatshoofden, regeringsleiders en ministers.

Ik vind dat de Franse regering gefaald heeft bij het vuurwerk in Nice. Als er iemand een bomvest had laten afgaan tijdens de gayparade in Amsterdam had de Nederlandse regering gefaald. Het zijn gevaren waar je burgers op je eigen grondgebied aan blootstelt terwijl je weet dat deze burgers zichzelf op geen enkele wijze kunnen beschermen tegen dit gevaar.

In Doha mag je er vanuit gaan dat we voorbereid zijn op iedere calamiteit binnen afgesloten gebied. Ik gaf Dubai als voorbeeld, de hulpdiensten hebben niet achter de vergadertafel besloten dat het in brand vliegen van een wolkenkrabber een onrealistisch scenario is. De kans is inderdaad klein dat er een wolkenkrabber in brand vliegt en honderden mensen geevacueerd moeten worden gedurende de lockdown echter was er voldoende brandweer, ambulance en politie aanwezig in het afgesloten gebied.

Het kan dat er mensen met spoed naar het ziekenhuis moeten vanuit het afgesloten gebied. In de voorbereiding bespreek je het met de politie. Het kan zijn dat de politie het afgesloten gebied groter maakt waardoor er een ziekenhuis in het gebied zit. Als het niet zo is kunnen we zorgen dat er een chirurg en IC ambulance in het afgesloten gebied aanwezig is, voorts kunnen we een landingslokatie laten afzetten in het afgesloten gebied voor LifeFlight. LifeFlight kan met iedere helikopter 2 patienten (in direct levensgevaar) vervoeren.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2016, 17:44:35
Citaat van: oma link=msg=1442002 date=1471012490
Ik ben wel nieuwsgierig wat precies het verschil is tussen maatregelen nemen in kader van NSS en bijvoorbeeld een groot internationaal sportevenement zoals de tour de france in Nederland.

Is het verschil de komst van Obama?
Obama neemt zijn eigen hebben en houwen mee: eigen agenten, beveiliging en de hele rataplan. Voorbereidingen door de VS beginnen 2 a 3 maanden vantevoren al voor de aankomstdag. Secret Service zit hier voornamelijk mee opgescheept en houdt zich hiermee bezig. Er komen 3 voertuigen die de Beast heten. De politie/defensie in dat land hebben in verhouding weinig mee te doen omdat de VS alles in eigen handen houdt.

Citaat van: oma link=msg=1442002 date=1471012490
Ik vind dat de Franse regering gefaald heeft bij het vuurwerk in Nice. Als er iemand een bomvest had laten afgaan tijdens de gayparade in Amsterdam had de Nederlandse regering gefaald. Het zijn gevaren waar je burgers op je eigen grondgebied aan blootstelt terwijl je weet dat deze burgers zichzelf op geen enkele wijze kunnen beschermen tegen dit gevaar.

Sorry? Gefaald? We moeten dus maar dansen naar de pijpen van de terroristen? En geen enkel groter evenement meer opzetten? Dat is exact wat die willen! Dat wij angst hebben en (bij wijze van) niet meer het huis uit gaan omdat we niet meer durven. Je moet grote evenementen doorzetten, niet dingen gaan afzeggen omdat er misschien een terroristische aanslag gepleegd zou kunnen worden. Je kan heel veel doen om aanslagen te voorkomen, maar nooit 100% voorkomen. Ja, op grote evenementen is zowel zichtbaar als onzichtbaar meer politie/beveiliging aanwezig en noem maar op. Maar zoals ik zei: Je kan een aanslag nooit 100% voorkomen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel