Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.

Auteur Topic: Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.  (gelezen 6816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2016, 18:05:12
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442017 date=1471016675
Obama neemt zijn eigen hebben en houwen mee: eigen agenten, beveiliging en de hele rataplan. Voorbereidingen door de VS beginnen 2 a 3 maanden vantevoren al voor de aankomstdag. Secret Service zit hier voornamelijk mee opgescheept en houdt zich hiermee bezig. Er komen 3 voertuigen die de Beast heten. De politie/defensie in dat land hebben in verhouding weinig mee te doen omdat de VS alles in eigen handen houdt.

Doen ze dat ook zo met de first lady of the USA, mevrouw Obama?

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442017 date=1471016675

Sorry? Gefaald? We moeten dus maar dansen naar de pijpen van de terroristen? En geen enkel groter evenement meer opzetten? Dat is exact wat die willen! Dat wij angst hebben en (bij wijze van) niet meer het huis uit gaan omdat we niet meer durven. Je moet grote evenementen doorzetten, niet dingen gaan afzeggen omdat er misschien een terroristische aanslag gepleegd zou kunnen worden. Je kan heel veel doen om aanslagen te voorkomen, maar nooit 100% voorkomen. Ja, op grote evenementen is zowel zichtbaar als onzichtbaar meer politie/beveiliging aanwezig en noem maar op. Maar zoals ik zei: Je kan een aanslag nooit 100% voorkomen.

Heb ik geschreven dat we moeten dansen naar de pijpen van terroristen? Ik vind dat je juist grote evenementen moet laten doorgaan echter moet je als overheid niet blind zijn voor de gevaren waar je mensen aan blootstelt. Burgers die grote evenementen bezoeken gaan er vanuit dat de overheid ze beschermt tegen terreur. Beschermen doe je niet met een persberichtje dat je geen concrete signalen hebt gekregen dat er iemand een aanslag wil plegen tijdens een specifiek, groot publieksevement.

Een gebied geheel afsluiten + toegangscontrole zoals men wel gedaan heeft voor politici die willen babbelen over nucleaire dreiging kan je namelijk ook doen als je weet dat een grote mensenmassa een evenement bezoekt, bijvoorbeeld de onlangs gehouden gayparade in Amsterdam.

Als je verzuimt om je burgers in je land voldoende te beschermen tegen gevaar faal je als overheid. Uiteraard kost het geld, maar het kost ook geld als je als Nederland geld uitgeeft aan bescherming voor vissen die kwetsbaar zijn voor vogels en snoeken als ze moeten wachten bij een vispassage bij sluizen. De omstandigheden van slachtkonijnen in Nederland verbeteren kost ons ook geld.

Je buigt pas voor terroristen zodra je evenementen laat staken of niet meer gaat organiseren omdat je bang bent voor een aanslag. Je buigt misschien ook al voor terrorisme als rechters burgers een fundamenteel recht zoals het stakingsrecht ontnemen in verband met de verhoogde terreurdreiging en recente aanslagen in West Europa.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2016, 18:13:38
Citaat van: oma link=msg=1442022 date=1471017912
Doen ze dat ook zo met de first lady of the USA, mevrouw Obama?

Jup, ook voor de first lady, Mevrouw Obama doen zij dit.

Citaat van: oma link=msg=1442022 date=1471017912

Heb ik geschreven dat we moeten dansen naar de pijpen van terroristen? Ik vind dat je juist grote evenementen moet laten doorgaan echter moet je als overheid niet blind zijn voor de gevaren waar je mensen aan blootstelt. Burgers die grote evenementen bezoeken gaan er vanuit dat de overheid ze beschermt tegen terreur. Beschermen doe je niet door met een persberichtje dat je geen signalen hebt gekregen dat er iemand een aanslag wil plegen tijdens grote publieksevementen.

Een gebied geheel afsluiten + toegangscontrole zoals men wel gedaan heeft voor politici die willen babbelen over nucleaire dreiging kan je namelijk ook doen als je weet dat een grote mensenmassa een evenement bezoekt, bijvoorbeeld de onlangs gehouden gayparade in Amsterdam.

Als je verzuimt om je burgers in je land voldoende te beschermen tegen gevaar faal je als overheid.


Op het moment dat er volledige toegangscontrole is en alles is het geen open evenement meer en ga je alsnog buigen voor de terroristen. Je faalt inderdaad op het moment dat je een aanslag had kunnen voorkomen en dit niet hebt gedaan. En volledige toegangscontrole in Amsterdam met de Gay Pride? Ik wens je succes dat te organiseren dan. Denk dat er lang niet meer zoveel mensen gaan komen omdat ze echt geen behoefte en zin hebben om van top tot teen doorgelicht te worden of ze misschien op wat voor manier dan ook, mogelijk betrokken zouden kunnen zijn bij terrorisme. En mochten er alsnog veel mensen komen. Dan staan ze voor de toegangspunten, komt zo'n mafkees met bomvest daarheen, en dan blaast die hem daar op, waar 5000 man voor een toegangspoort staan te wachten. Krijgen ze zelfs nog meer slachtoffers want alles hoopt zich daar op ipv dat het zich goed kan verdelen! Top idee oma!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 12 augustus 2016, 18:31:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442025 date=1471018418
Jup, ook voor de first lady, Mevrouw Obama doen zij dit.


Je weet dat mevrouw Obama in december 2015 op visite geweest is in Qatar? Ze hebben gekozen om te landen op de internationale luchthaven in Doha terwijl ze ook hadden kunnen kiezen om te landen op een grote Amerikaanse luchtmachtbasis Al Udeid net buiten Doha. Mevrouw Obama moest zelfs naar deze luchtmachtbasis toe samen met een beroemde Amerikaanse komiek. De bewaking en beveiliging van dergelijke VIPS is hier in handen van de veiligheidspolitie Lekhwiya. Secret Service was uiteraard aanwezig echter kunnen ze ontheffingen krijgen van een ander land, ze nemen het in ieder geval niet. Op de internationale luchthaven van Doha is geen gedeelte afgesloten voor de aankomst van mevrouw Obama omdat de luchthaven altijd veilig hoort te zijn. Het is best raar als je van alles moet beveiligen omdat Obama gaat landen terwijl je het niet doet voor al die andere toestellen die op je luchthaven landen met gewone mensen. Ze heeft ook gesproken op Qatar University, de bomb sweep enz is in handen van Lekhwiya. Het transport door Doha (inclusief bewaking) is de verantwoordelijkheid van Lekhwiya, niet van de Secret Service.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442025 date=1471018418

Op het moment dat er volledige toegangscontrole is en alles is het geen open evenement meer en ga je alsnog buigen voor de terroristen. Je faalt inderdaad op het moment dat je een aanslag had kunnen voorkomen en dit niet hebt gedaan. En volledige toegangscontrole in Amsterdam met de Gay Pride? Ik wens je succes dat te organiseren dan. Denk dat er lang niet meer zoveel mensen gaan komen omdat ze echt geen behoefte en zin hebben om van top tot teen doorgelicht te worden of ze misschien op wat voor manier dan ook, mogelijk betrokken zouden kunnen zijn bij terrorisme. En mochten er alsnog veel mensen komen. Dan staan ze voor de toegangspunten, komt zo'n mafkees met bomvest daarheen, en dan blaast die hem daar op, waar 5000 man voor een toegangspoort staan te wachten. Krijgen ze zelfs nog meer slachtoffers want alles hoopt zich daar op ipv dat het zich goed kan verdelen! Top idee oma!

Een evenement kan gewoon in vrijheid plaats vinden en haar open karakter houden ondanks de toegangscontrole. Ik ben in Nederland wel eens bij Ajax en NEC wezen kijken in het voetbalstadion, iedereen moet door de toegangscontrole. Ik ben op Schiphol ook wel eens in vliegtuig gestapt, de controles daar zijn vergelijkbaar met toegangscontrole die we in Doha kennen bij grote publieksevenementen. Ik heb nog nooit de reizigers op Schiphol horen klagen dat ze buigen voor terreur, immers al die controles op Schiphol kwamen er pas na een terreuraanslag in de USA.

Als er 5000 wachtenden in de rij staan bij de toegangscontrole heb je de politiediensten niet op orde. Als je voldoende politie/Kmar-capaciteit hebt verloopt deze controle redelijk vlot. Je kan desnoods de landmacht inzetten voor deze controles als de politie/Kmar door de hoeven zakken omdat ze geen vet op de botten hebben.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #33 Gepost op: 12 augustus 2016, 19:22:18
Citaat van: oma link=msg=1442029 date=1471019492
Je weet dat mevrouw Obama in december 2015 op visite geweest is in Qatar? Ze hebben gekozen om te landen op de internationale luchthaven in Doha terwijl ze ook hadden kunnen kiezen om te landen op een grote Amerikaanse luchtmachtbasis Al Udeid net buiten Doha. Mevrouw Obama moest zelfs naar deze luchtmachtbasis toe samen met een beroemde Amerikaanse komiek. De bewaking en beveiliging van dergelijke VIPS is hier in handen van de veiligheidspolitie Lekhwiya. Secret Service was uiteraard aanwezig echter kunnen ze ontheffingen krijgen van een ander land, ze nemen het in ieder geval niet. Op de internationale luchthaven van Doha is geen gedeelte afgesloten voor de aankomst van mevrouw Obama omdat de luchthaven altijd veilig hoort te zijn. Het is best raar als je van alles moet beveiligen omdat Obama gaat landen terwijl je het niet doet voor al die andere toestellen die op je luchthaven landen met gewone mensen. Ze heeft ook gesproken op Qatar University, de bomb sweep enz is in handen van Lekhwiya. Het transport door Doha (inclusief bewaking) is de verantwoordelijkheid van Lekhwiya, niet van de Secret Service.
Eindverantwording ligt nog altijd in handen van de Secret Service. Als zij ervoor kiezen om voor mevrouw Obama gebruik te maken van de veiligheidsdiensten in dat land is dat hun keuze, dit moet absoluut niet. Zoals ik al aangaf kan de Secret Service ook zeggen we doen alles zelf en de plaatselijke authoriteit heeft hier weinig tot geen last van dat ze mensen eraan kwijt zijn.


Citaat van: oma link=msg=1442029 date=1471019492
Een evenement kan gewoon in vrijheid plaats vinden en haar open karakter houden ondanks de toegangscontrole. Ik ben in Nederland wel eens bij Ajax en NEC wezen kijken in het voetbalstadion, iedereen moet door de toegangscontrole. Ik ben op Schiphol ook wel eens in vliegtuig gestapt, de controles daar zijn vergelijkbaar met toegangscontrole die we in Doha kennen bij grote publieksevenementen. Ik heb nog nooit de reizigers op Schiphol horen klagen dat ze buigen voor terreur, immers al die controles op Schiphol kwamen er pas na een terreuraanslag in de USA.

Als er 5000 wachtenden in de rij staan bij de toegangscontrole heb je de politiediensten niet op orde. Als je voldoende politie/Kmar-capaciteit hebt verloopt deze controle redelijk vlot. Je kan desnoods de landmacht inzetten voor deze controles als de politie/Kmar door de hoeven zakken omdat ze geen vet op de botten hebben.

Een voetbalstadion is heel wat anders als een open evenement. Ik kom dat stadion alleen maar in met kaartje, voor de Gay Pride had ik geen kaartje nodig. Maar nogmaals: Begin jij maar eens met het centrum van Amsterdam hermetisch van de buitenwereld af te sluiten. Niet te doen gewoon.

Maar het aantal bezoekers voor je poort is natuurlijk afhankelijk van hoeveel toegangspunten hebben we. En hoe grondig ga je iemand doorzoeken/uitzoeken?

En waar wil je de mensen van het leger vanaf halen? Want daar hebben we al niks meer zitten zo ongeveer. Daarnaast is het helemaal geen taak voor de Kmar of defensie: toegangscontrole bij openbare evenementen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 12 augustus 2016, 19:44:38
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442042 date=1471022538
Een voetbalstadion is heel wat anders als een open evenement. Ik kom dat stadion alleen maar in met kaartje, voor de Gay Pride had ik geen kaartje nodig. Maar nogmaals: Begin jij maar eens met het centrum van Amsterdam hermetisch van de buitenwereld af te sluiten. Niet te doen gewoon.

Maar het aantal bezoekers voor je poort is natuurlijk afhankelijk van hoeveel toegangspunten hebben we. En hoe grondig ga je iemand doorzoeken/uitzoeken?

En waar wil je de mensen van het leger vanaf halen? Want daar hebben we al niks meer zitten zo ongeveer. Daarnaast is het helemaal geen taak voor de Kmar of defensie: toegangscontrole bij openbare evenementen.

Met andere woorden als de organisatie van de gaypride kaartjes verkoopt voor een euro per kaart is de toegangscontrole geen beperking meer van al jouw vrijheden maar als het gratis toegang is beperkt veiligheidscontrole jouw vrijheid?

Als London op slot kan, Doha op slot kan, Dubai op slot kan, Tel Aviv op slot kan lijkt het me geen probleem om de grachtengordel op slot te doen toch?

Waar denk je waar Nederland nu de mensen van het leger vandaan haalt om te gaan controleren bij Schiphol? De Kmar kan het werk niet meer aan omdat de vakantie van 2e kamer weer voorbij is en ze daar ook moeten beveiligen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #35 Gepost op: 12 augustus 2016, 19:47:05
Citaat van: oma link=msg=1442048 date=1471023878
Met andere woorden als de organisatie van de gaypride kaartjes verkoopt voor een euro per kaart is de toegangscontrole geen beperking meer van al jouw vrijheden maar als het gratis toegang is beperkt veiligheidscontrole jouw vrijheid?

Iets met algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat als je het kaartje koopt.
Citaat van: oma link=msg=1442048 date=1471023878
Waar denk je waar Nederland nu de mensen van het leger vandaan haalt om te gaan controleren bij Schiphol? De Kmar kan het werk niet meer aan omdat de vakantie van 2e kamer weer voorbij is en ze daar ook moeten beveiligen.
Ik heb er nog niks over gehoord of gelezen dat de Kmar de controles bij schiphol laat doen omdat de vakantie van de Tweede Kamer voorbij is. Linkjes misschien van je bronnen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 12 augustus 2016, 19:51:05
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442049 date=1471024025
Iets met algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat als je het kaartje koopt.Ik heb er nog niks over gehoord of gelezen dat de Kmar de controles bij schiphol laat doen omdat de vakantie van de Tweede Kamer voorbij is. Linkjes misschien van je bronnen?

Bel de politie in Nederland dan maar even met welke algemene voorwaarden jij akkoord bent gegaan als het gaat om dit soort controles.

Militairen landmacht ingezet bij extra veiligheidscontroles Schiphol

Citaat van: oma link=msg=1441995 date=1471011655
http://nos.nl/artikel/2125021-militairen-landmacht-ingezet-bij-extra-veiligheidscontroles-schiphol.html

Denk jij dat de mensen die onderweg zijn naar Schiphol akkoord zijn gegaan met algemene voorwaarden?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #37 Gepost op: 12 augustus 2016, 19:55:14
Citaat van: oma link=msg=1442050 date=1471024265
Bel de politie in Nederland dan maar even met welke algemene voorwaarden jij akkoord bent gegaan als het gaat om dit soort controles.
Hoef ik niet te bellen, zal hier wel even vragen in huis, als ik thuis ben tenminste.

Citaat van: oma link=msg=1442050 date=1471024265

Militairen landmacht ingezet bij extra veiligheidscontroles Schiphol

Denk jij dat de mensen die onderweg zijn naar Schiphol akkoord zijn gegaan met algemene voorwaarden?

Ahh, logisch: Kmar bestaat uit nog maar een handjevol mensen, dit doordat we geen gesloten grenzen meer hebben. Dus die paar mensen moet je verdelen over de taken die je op dat moment moet doen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 12 augustus 2016, 19:59:03
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442051 date=1471024514
Hoef ik niet te bellen, zal hier wel even vragen in huis, als ik thuis ben tenminste.


Hier zit op ieder politiebureau een lichtgetinte meneer met snor en veel strepen op de schouders die ontzettend veel tijd heeft om mensen die een veiligheidscontrole weigeren uitleg te geven over de algemene voorwaarden (in twee talen).

Ik hoor het wel hoe het in Nederland werkt. Goede reis, hopelijk zonder veiligheidscontroles, naar huis.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #39 Gepost op: 13 augustus 2016, 17:56:47
Schiphol is aangewezen als veiligheidsrisico gebied waardoor men preventief mag fouilleren, je bent wettelijk verplicht mee te werken. De politie/KMar fouilleert bijna altijd op wettelijke basis, als het vrijwillig is zullen ze dit aangeven en mag je weigeren.

Een evenement, supermarkt etc. die wilt fouilleren staat geregeld in de huisregels. Dit kun je weigeren zonder consequenties, je mag alleen het evenement niet in maar je pleegt geen strafbaar feit.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.