Botbreuk, koelen of niet

Auteur Topic: Botbreuk, koelen of niet  (gelezen 17150 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:10:06
Citaat van: Expert link=msg=1442115 date=1471075175
Niet koelen! De zwelling die ontstaat vanuit het getraumatiseerde weefsel ontstaat door verscheuring van weke delen en vanuit het fractuurhaematoom. De pijn bij een fractuur ontstaat als gevolg van verscheuring van periost. Dat is zeer pijnlijk en is niet met koeling te beïnvloeden. De beste pijnreductie wordt bereikt door immobilisatie.

Hoe moet de EHBO-er van jou gaan bepalen of hij wel of niet mag koelen, bij een gekneusde enkel mag het wel tenzij slachtoffer aangeeft het niet prettig te vinden. Ik vind het niet raar als een EHBO-er denkt dat een enkel gekneusd is terwijl het in werkelijkheid een enkelfractuur is.

Ik ben van mening dat sommige mensen met fractuur het koelen als zeer pijnlijk ervaren terwijl het bij andere slachtoffers een tijdelijk de pijn verzacht. Ik heb meer problemen met het immobiliseren van fracturen door EHBO-ers, sommige EHBO-ers hebben een nogal ruime opvatting van immobiliseren. Elders op forum lopen discussies over het gebruik van spalken door EHBO waarbij het soms noodzakelijk is om bijv. een been eerst recht te leggen waardoor het immobiliseren en reponeren neer komt.


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:14:11
In het lesboek SEHSO staat bij het onderwerp botbreuken o.a.
houd het getroffen lichaamsdeel zo onbeweeglijk mogelijk;
ondersteun het getroffen lichaamsdeel op de, voor het slachtoffer, meest prettige wijze;

Er staat niets over koelen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:21:39
Citaat van: oma link=msg=1442119 date=1471075806

Hoe moet de EHBO-er van jou gaan bepalen of hij wel of niet mag koelen, bij een gekneusde enkel mag het wel tenzij slachtoffer aangeeft het niet prettig te vinden. Ik vind het niet raar als een EHBO-er denkt dat een enkel gekneusd is terwijl het in werkelijkheid een enkelfractuur is.

Ik ben van mening dat sommige mensen met fractuur het koelen als zeer pijnlijk ervaren terwijl het bij andere slachtoffers een tijdelijk de pijn verzacht. Ik heb meer problemen met het immobiliseren van fracturen door EHBO-ers, sommige EHBO-ers hebben een nogal ruime opvatting van immobiliseren. Elders op forum lopen discussies over het gebruik van spalken door EHBO waarbij het soms noodzakelijk is om bijv. een been eerst recht te leggen waardoor het immobiliseren en reponeren neer komt.


De vraag gaat toch over een botbreuk of niet?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:24:02
Citaat van: René van der Helm link=msg=1442121 date=1471076051
In het lesboek SEHSO staat bij het onderwerp botbreuken o.a.
houd het getroffen lichaamsdeel zo onbeweeglijk mogelijk;
ondersteun het getroffen lichaamsdeel op de, voor het slachtoffer, meest prettige wijze;

Er staat niets over koelen.

Dan weet je zeker dat je een uitstekend EHBO-lesboek hebt, chapeau voor de adviserende dokters.

Het is op de juiste wijze geformuleerd, het zo onbewegelijk mogelijk houden en eventueel ondersteunen van het getroffen lichaamsdeel in plaats van immobiliseren.

Het niet benoemen van koelen stelt dat het niet moet maar ook geen bezwaar is al men het wel zou doen, er staat immers niet dat koelen uit den boze is.

De nadruk moet liggen "op het voor het slachtoffer prettigste wijze", het kan de door mij eerder genoemde vreemde houding zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:27:04
Citaat van: Expert link=msg=1442123 date=1471076499
De vraag gaat toch over een botbreuk of niet?

Jazeker, maar bij de eerste hulp bij botbreuk hoort ook de vraag hoe je kan weten of je te maken hebt met een fractuur of een kneuzing. Je kan namelijk niet zeggen dat een EHBO-er mag koelen bij kneuzing en niet mag koelen bij fractuur. Oma mist regelmatig een fractuurtje. Ik zal de laatste zijn die een EHBO-er verwijt dat hij denkt dat hij een kneuzing zit te koelen terwijl het in werkelijkheid een fractuur betreft.

Als het koelen bij een fractuur zo schadelijk/ongewenst is moet je het koelen bij kneuzingen namelijk ook verbieden/met klem ontraden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:32:50
Als je een botbreuk zou koelen, en je zou het koelende voorwerk op de breuk leggen, zou dat niet in alle gevallen extra pijn gaan doen omdat er belasting van het betreffende bot optreed?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:39:02
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1442126 date=1471077170
Als je een botbreuk zou koelen, en je zou het koelende voorwerk op de breuk leggen, zou dat niet in alle gevallen extra pijn gaan doen omdat er belasting van het betreffende bot optreed?

Nee, niet alle in gevallen. Ik kan ook niet zo wakker liggen van een slachtoffer een beetje extra pijn doen. Als de EHBO-er denkt dat het een kneuzing is besluit te gaan koelen merk je vanzelf wel of het extra pijn doet bij je slachtoffer met een fractuur. Het lijkt me logisch dat je dan direct je poging om te koelen staakt.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:49:02
Citaat van: Expert link=msg=1442115 date=1471075175
Niet koelen! De zwelling die ontstaat vanuit het getraumatiseerde weefsel ontstaat door verscheuring van weke delen en vanuit het fractuurhaematoom. De pijn bij een fractuur ontstaat als gevolg van verscheuring van periost. Dat is zeer pijnlijk en is niet met koeling te beïnvloeden. De beste pijnreductie wordt bereikt door immobilisatie.

Alleen immobilisatie mag dus ook niet ;) zo is t lezen in het bericht van de topicstarter... Dus driekante doek is uit den boze ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:59:03
Citaat van: cavia link=msg=1442132 date=1471078142
Alleen immobilisatie mag dus ook niet ;) zo is t lezen in het bericht van de topicstarter... Dus driekante doek is uit den boze ;)

Hoezo is driekante doek uit den boze. In het bericht van de topicstarter heb ik wel gelezen dat eten en drinken uit den boze is. Van mij mag je een slachtoffer met fractuur gewoon voederen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:15:54
Citaat van: oma link=msg=1442133 date=1471078743
Hoezo is driekante doek uit den boze. In het bericht van de topicstarter heb ik wel gelezen dat eten en drinken uit den boze is. Van mij mag je een slachtoffer met fractuur gewoon voederen.
Dat is het standaard zinnetje bij het rode kruis. Slachtoffers mogen van het standaard boekje nooit eten behalve als ze een hyper hebben of drinken bij dehydratie en nog een paar uitzonderingen. Reden hiervoor is mogelijke shock of bewustzijnsdalingen. In het standaard boekje houden ze altijd rekening met dat risico, ook als er geen aanwijzingen voor zijn.