Botbreuk, koelen of niet

Auteur Topic: Botbreuk, koelen of niet  (gelezen 17311 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:32:57
Citaat van: oma link=msg=1442133 date=1471078743
Hoezo is driekante doek uit den boze. In het bericht van de topicstarter heb ik wel gelezen dat eten en drinken uit den boze is. Van mij mag je een slachtoffer met fractuur gewoon voederen.

Volgens de nieuwe richtlijnen ok/rk zijn de mitella en brede das geskipt.  De gedachte is dat een slachtoffer prima in staat is om zijn eigen arm te immobiliseren. Het aanleggen van een brede das/mitella zou extra beweging kunnen veroorzaken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:36:20
Citaat van: RemRoof link=msg=1442139 date=1471080777
Volgens de nieuwe richtlijnen ok/rk zijn de mitella en brede das geskipt.  De gedachte is dat een slachtoffer prima in staat is om zijn eigen arm te immobiliseren. Het aanleggen van een brede das/mitella zou extra beweging kunnen veroorzaken.

Daar kan ik mij ook wel in vinden, je voorkomt dat de EHBO-er bij aanleggen van mitella de arm ophijst tot de vingers van slachtoffer in zijn neusgaten zitten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:38:31
Citaat van: oma link=msg=1442140 date=1471080980
Daar kan ik mij ook wel in vinden, je voorkomt dat de EHBO-er bij aanleggen van mitella de arm ophijst tot de vingers van slachtoffer in zijn neusgaten zitten.

Als dat gebeurd is het diegene gewoon volkomen verkeerd aangeleerd en moet je je afvragen of deze nog wel competent is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2016, 02:31:11
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442141 date=1471081111
Als dat gebeurd is het diegene gewoon volkomen verkeerd aangeleerd en moet je je afvragen of deze nog wel competent is.

Dat is flauwekul.

Er is altijd risico op manipulatie als je een mitella/brede das aanlegt. Dat heeft niets te maken met competent zijn. Omdat deze slachtoffers prima zelf kunnen ondersteunen voorkom je eventuele manipulatie.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 15 augustus 2016, 10:21:02
TraumaNet AMC @TraumaNet
Zowel ijs als volledige rust kan genezing van verstuikte enkel vertragen, ipv helpen bit.ly/2bs0OJc
8:32am · 15 Aug 2016

In dit artikel wordt gesteld dat koelen met ijs bij een gekneusde enkel het risico geeft op onherstelbare beschadiging zenuwen.

Researchers found that when muscle tissues cool from icing the skin, blood vessels constrict and shut off the blood flow that brings in healing cells. After the ice is removed, the blood may then return, but the blood vessels may not open for many hours after the ice application.This research team found that this can cause the tissue to die due to lack of blood flow. It can also lead to temporary or permanent nerve damage and disability in the individual or athlete.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 15 augustus 2016, 10:35:36
Citaat van: RAdeR link=msg=1442620 date=1471249262
TraumaNet AMC @TraumaNet
Zowel ijs als volledige rust kan genezing van verstuikte enkel vertragen, ipv helpen bit.ly/2bs0OJc
8:32am · 15 Aug 2016

In dit artikel wordt gesteld dat koelen met ijs bij een gekneusde enkel het risico geeft op onherstelbare beschadiging zenuwen.

Wel hebben ze in het artikel en de andere bronnen die ze aanhalen het steeds over meer dan 20 minuten koelen, waar ons altijd geleerd wordt: 10 a 15 minuten koelen, nooit langer dan 20.
Grote kans dus dat onze richtlijnen op de zelfde bronnen gebaseerd zijn. Het geeft immers precies aan waarom je na die tijd moet stoppen met koelen. Aangezien de nadelen dus kennelijk/mogelijk* na 20 minuten gaan optreden.
* Ik moet maar eens verder zoeken om te kijken of bij <20 minuten die nadelen niet optreden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 15 augustus 2016, 11:31:39
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442624 date=1471250136
Wel hebben ze in het artikel en de andere bronnen die ze aanhalen het steeds over meer dan 20 minuten koelen, waar ons altijd geleerd wordt: 10 a 15 minuten koelen, nooit langer dan 20.
Grote kans dus dat onze richtlijnen op de zelfde bronnen gebaseerd zijn. Het geeft immers precies aan waarom je na die tijd moet stoppen met koelen. Aangezien de nadelen dus kennelijk/mogelijk* na 20 minuten gaan optreden.
* Ik moet maar eens verder zoeken om te kijken of bij


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 15 augustus 2016, 11:58:34
@Oma: Uw boodschap is dat ik inderdaad verder moet zoeken?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:05:20
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442641 date=1471255114
@Oma: Uw boodschap is dat ik inderdaad verder moet zoeken?

Als jij graag verder wilt zoeken moet je het vooral doen. Ik vind het niet zo interessant maar het is duidelijk dat de traumadokters van AMC er heel anders over denken aangezien ze dit soort geleuter met de hele wereld willen delen op twitter.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #29 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:26:18
Ik vind de nuance ontbreken in die tweet. Het artikel dat ze aanhalen gaat over langdurig koelen, terwijl er in de richtlijnen van Oranje kruis en Rode kruis expliciet aangegeven wordt dat er niet zo lang gekoeld mag worden.
Hierdoor kan ik dus niet plaatsen of dit artikel relevant is of niet.

Het is vergelijkbaar als bijvoorbeeld tweeten dat Paracetamol dodelijk is. Dat klopt natuurlijk, maar hangt van verschillende factoren af, waarvan de dosis waarschijnlijk de belangrijkste dosis is.