Botbreuk, koelen of niet

Auteur Topic: Botbreuk, koelen of niet  (gelezen 17261 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:31:53
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442649 date=1471256778
Ik vind de nuance ontbreken in die tweet. Het artikel dat ze aanhalen gaat over langdurig koelen, terwijl er in de richtlijnen van Oranje kruis en Rode kruis expliciet aangegeven wordt dat er niet zo lang gekoeld mag worden.
Hierdoor kan ik dus niet plaatsen of dit artikel relevant is of niet.

Het is vergelijkbaar als bijvoorbeeld tweeten dat Paracetamol dodelijk is. Dat klopt natuurlijk, maar hangt van verschillende factoren af, waarvan de dosis waarschijnlijk de belangrijkste dosis is.

Inderdaad, een slachtoffer zal je ook wel zeggen dat je moet stoppen vanwege de pijn voor je het punt bereikt van dergelijk diepe koeling.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:37:10
Overigens is 1 van de bronnen die ze aanhalen dr. Gabe Mirkin, http://www.drmirkin.com/fitness/why-ice-delays-recovery.html

hij schrijft:
Citaat
My Recommendations
If you are injured, stop exercising immediately. If the pain is severe, if you are unable to move or if you are confused or lose even momentary consciousness, you should be checked to see if you require emergency medical attention. Open wounds should be cleaned and checked. If possible, elevate the injured part to use gravity to help minimize swelling. A person experienced in treating sports injuries should determine that no bones are broken and that movement will not increase damage. If the injury is limited to muscles or other soft tissue, a doctor, trainer or coach may apply a compression bandage. Since applying ice to an injury has been shown to reduce pain, it is acceptable to cool an injured part for short periods soon after the injury occurs. You could apply the ice for up to 10 minutes, remove it for 20 minutes, and repeat the 10 minute application once or twice. There is no reason to apply ice more than six hours after you have injured yourself.

If the injury is severe, follow your doctor's advice on rehabilitation. With minor injuries, you can usually begin rehabilitation the next day. You can move and use the injured part as long as the movement does not increase the pain and discomfort. Get back to your sport as soon as you can do so without pain.

Citaat
About Dr Mirkin
Sports medicine doctor, fitness guru and long-time radio host Gabe Mirkin, M.D. brings you news and tips for your healthful lifestyle. A practicing physician for more than 50 years and a radio talk show host for 25 years, Dr. Mirkin is a graduate of Harvard University and Baylor University College of Medicine. He is one of a very few doctors board-certified in four specialties: Sports Medicine, Allergy and Immunology, Pediatrics and Pediatric Immunology.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:51:48
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442659 date=1471257430
Overigens is 1 van de bronnen die ze aanhalen dr. Gabe Mirkin, http://www.drmirkin.com/fitness/why-ice-delays-recovery.html

hij schrijft:

Eentje uit de categorie Dr. Phil, Dr. Oz en Dr. Oetker. Ze hebben allemaal aandacht in de media nodig.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #33 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:01:13
Is het daarmee per definitie onzin? Er zijn immers meer medische professionals die hun kennis niet langer uitsluitend delen via congressen en wetenschappelijke publicaties, maar die inmiddels ook bloggen, vloggen, twitteren of zich op fora uiten.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:01:43
Citaat van: Expert link=msg=1442115 date=1471075175

Niet koelen! De zwelling die ontstaat vanuit het getraumatiseerde weefsel ontstaat door verscheuring van weke delen en vanuit het fractuurhaematoom. De pijn bij een fractuur ontstaat als gevolg van verscheuring van periost. Dat is zeer pijnlijk en is niet met koeling te beïnvloeden. De beste pijnreductie wordt bereikt door immobilisatie.



Citaat van: oma link=msg=1442119 date=1471075806

Hoe moet de EHBO-er van jou gaan bepalen of hij wel of niet mag koelen, bij een gekneusde enkel mag het wel tenzij slachtoffer aangeeft het niet prettig te vinden. Ik vind het niet raar als een EHBO-er denkt dat een enkel gekneusd is terwijl het in werkelijkheid een enkelfractuur is.

Ik ben van mening dat sommige mensen met fractuur het koelen als zeer pijnlijk ervaren terwijl het bij andere slachtoffers een tijdelijk de pijn verzacht. Ik heb meer problemen met het immobiliseren van fracturen door EHBO-ers, sommige EHBO-ers hebben een nogal ruime opvatting van immobiliseren. Elders op forum lopen discussies over het gebruik van spalken door EHBO waarbij het soms noodzakelijk is om bijv. een been eerst recht te leggen waardoor het immobiliseren en reponeren neer komt.


Okay.., even de discussie afpellen tot de kern van het verhaal om de initiële vraag te beantwoorden. De literatuur zetten we even opzij en gaan even uit van gezond verstand. Dat is waar een EHBO'er, maar ook heel veel pre-hospitale professionals het mee moeten doen.  

Natuurlijk heeft Oma gelijk wanneer ze stelt dat het soms heel lastig is om vast te stellen of iets gebroken is of niet. Wanneer het overduidelijk is dat er sprake is van een fractuur, dan heeft koelen niet zoveel zin. Ik heb aangegeven waarom. In dat geval probeer je lidmaat te steunen, daarmee bedoel ik immobiliseren in de positie die het meest prettig is voor de patiënt. Ik heb het expliciet niet over reponeren. Je kunt zelfs pijnstilling met PCM overwegen als je wat langer op een ambulance moet wachten. Meestal zal de RAV dat middel als Perfalgan i.v. toedienen.

Als je twijfelt, en ik kan je uit ervaring vertellen dat het soms heel erg lastig is om klinisch vast te stellen of er sprake is van een fractuur, dan mag je best even koelen. Je doet er niet zoveel verkeerd mee, mits je jezelf gewoon aan de EHBO richtlijnen houdt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #35 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:40:15
Om dan nog een stap verder naar mijn originele vraag te gaan, mag ik de conclusie trekken:

De tekst op de website van het rode kruis "Nooit koelen." is niet correct.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:49:29
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442747 date=1471275615
Om dan nog een stap verder naar mijn originele vraag te gaan, mag ik de conclusie trekken:

De tekst op de website van het rode kruis "Nooit koelen." is niet correct.

Ik zou het woord 'nooit' in EHBO reserveren voor bijv. brandwonden -> nooit vastzittende kleding lostrekken. Als je het wel doet vererger je het letsel (do not further harm).

Expert zijn laatste regel is er eentje om op een EHBO-tegeltje te zetten bij het Rode Kruis; Als je twijfelt, en ik kan je uit ervaring vertellen dat het soms heel erg lastig is om klinisch vast te stellen of er sprake is van een fractuur, dan mag je best even koelen. Je doet er niet zoveel verkeerd mee, mits je jezelf gewoon aan de EHBO richtlijnen houdt.

Als je wel zou koelen bij een fractuur heb je de patient geen extra ellende aangedaan.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #37 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:56:37


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #38 Gepost op: 17 augustus 2016, 12:54:47
Citaat van: RemRoof link=msg=1442139 date=1471080777
Volgens de nieuwe richtlijnen ok/rk zijn de mitella en brede das geskipt.  De gedachte is dat een slachtoffer prima in staat is om zijn eigen arm te immobiliseren. Het aanleggen van een brede das/mitella zou extra beweging kunnen veroorzaken.
 De ambulance gebruikt nog vrolijk mitellas/driekante doeken en brede/smalle dassen, geen enkel probleem hoor O0 en de SEH geeft nog steeds een sling na een arm/pols te hebben gegipst..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #39 Gepost op: 17 augustus 2016, 12:56:48
Citaat van: RAdeR link=msg=1442620 date=1471249262
TraumaNet AMC @TraumaNet
Zowel ijs als volledige rust kan genezing van verstuikte enkel vertragen, ipv helpen bit.ly/2bs0OJc
8:32am · 15 Aug 2016

In dit artikel wordt gesteld dat koelen met ijs bij een gekneusde enkel het risico geeft op onherstelbare beschadiging zenuwen.
  achja, 1 onderzoek maakt nog geen zomer...

en er zijn zat tweetende trauma dokters en andere zorgprofesisonals die de hele dag mooie info-graphics in elkaar (laten) zetten om rond te twitteren, Joost mag weten waar ze de tijd daarvoor vandaan halen... :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod