Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 16477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:43:51


Edit: Je politiepas is trouwens per definitie een legitimatiebewijs en geen identificatiebewijs aangezien het niet beschreven staat in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht. Je pas niet willen tonen met als reden "ik hoef mij niet te identificeren" is dus onjuist.
Jouw bewering noem ik nergens.

Als agent hoef ik mijn i.d. niet te tonen aan een burger. Als mij gevraagd wordt om een identiteitsbewijs, hoef ik die niet te laten zien.
Als ik een burger vraag om zijn identiteitsbewijs moet hij dit wel.

Als een burger mij (in een situatie waar dit kan) vraagt om mijn legitimatie dan moet ik die tonen. Op welke manier hij dit vraagt doe ik vaak niet moeilijk om. De politiepas is het enige dat hij krijgt te zien.

Hiernaast dient een burger zijn i.d. ter inzage af te geven. De agent hoeft echter alleen zijn legitimatie te tonen.


guest15549

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:48:23
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442302 date=1471121031
Jouw bewering noem ik nergens.

Als agent hoef ik mijn i.d. niet te tonen aan een burger. Als mij gevraagd wordt om een identiteitsbewijs, hoef ik die niet te laten zien.
Als ik een burger vraag om zijn identiteitsbewijs moet hij dit wel.

Als een burger mij (in een situatie waar dit kan) vraagt om mijn legitimatie dan moet ik die tonen. Op welke manier hij dit vraagt doe ik vaak niet moeilijk om. De politiepas is het enige dat hij krijgt te zien.

Hiernaast dient een burger zijn i.d. ter inzage af te geven. De agent hoeft echter alleen zijn legitimatie te tonen.

Uit jouw reactie begreep ik dat jij het weigert om die pas te laten zien als iemand vraagt om je 'identiteitsbewijs', ondanks dat ze de politiepas bedoelen. Ik zal dat wel verkeerd opgevat hebben.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:49:28
Citaat van: RS496 link=msg=1442293 date=1471120307
Ik kan (voor mijzelf redenerend) slechts 2 situaties bedenken waarin ik de legitimatie van een agent wil inzien:

1: Als de agent in burger is of in een "onherkenbare" auto rijdt en ik wil vaststellen of hij wel echt agent is
2: Als ik om wat voor reden dan ook een klacht wil indienen tegen de agent

Ik kan misschien nog wel meer situaties bedenken, maar wat doet dat er toe?

Citaat van: RS496 link=msg=1442293 date=1471120307
In beide gevallen wil ik dat er een foto en politie-logo op de pas staat. In het tweede geval dat er een dienstnummer is. De naam zou me een worst wezen. Lijkt me ook onnodig om als burger te weten.

Maar in alle gevallen voegt de naam niets toe.

Volgens mij is een pas met een foto, dienstnummer en bevoegdheden in alle gevallen voldoende om je te legitimeren. En zet dan gewoon de naam op de achterkant, die getoond kan worden voor bijvoorbeeld toegang tot overheidsgebouwen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:50:02


Ik kan (voor mijzelf redenerend) slechts 2 situaties bedenken waarin ik de legitimatie van een agent wil inzien:
Die krijg je niet in te zien. De politieagent geeft zijn pas niet aan je af.
Het enige dat hij doet is jou de pas tonen.

Verder in de jouw omschreven situaties, als een agent niet herkenbaar is als politieagent hoef je het niet eens te vragen. (mag wel natuurlijk)
De agent in burger moet zichzelf ongevraagd legitimeren als politieagent en toont jou zijn legitimatiebewijs.


guest15549

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:51:12
Citaat van: scorpio link=msg=1442304 date=1471121368
Ik kan misschien nog wel meer situaties bedenken, maar wat doet dat er toe?

Maar in alle gevallen voegt de naam niets toe.

Volgens mij is een pas met een foto, dienstnummer en bevoegdheden in alle gevallen voldoende om je te legitimeren. En zet dan gewoon de naam op de achterkant, die getoond kan worden voor bijvoorbeeld toegang tot overheidsgebouwen.

Dat is mijn punt.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:51:24


Ik zal dat wel verkeerd opgevat hebben.
Geeft niks. We komen er wel uit.


guest15549

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:52:28
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442305 date=1471121402
Die krijg je niet in te zien. De politieagent geeft zijn pas niet aan je af.
Het enige dat hij doet is jou de pas tonen.

Verder in de jouw omschreven situaties, als een agent niet herkenbaar is als politieagent hoef je het niet eens te vragen. (mag wel natuurlijk)
De agent in burger moet zichzelf ongevraagd legitimeren als politieagent en toont jou zijn legitimatiebewijs.

Met 'inzien' doelde ik op de mogelijkheid om te lezen wat er op de pas staat, niet dat de agent de pas aan mij afgeeft.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #37 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:55:04
Citaat van: RS496 link=msg=1442303 date=1471121303
Uit jouw reactie begreep ik dat jij het weigert om die pas te laten zien als iemand vraagt om je 'identiteitsbewijs', ondanks dat ze de politiepas bedoelen.

Strikt genomen wordt er dus niet naar het (politie) legitimatiebewijs gevraagd, dus heeft de agent in dat geval gelijk om geen identiteitsbewijs te laten zien. Maar ook politieagenten halen regelmatig de termen legitimatie(bewijs) en identificatie(bewijs) door elkaar heen, zie ook hier op het forum. En ook in het dagelijks leven worden deze termen vaak door elkaar heen gebruikt, dus zou een agent wel kunnen vermoeden dat men het (politie) legitimatiebewijs bedoeld.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #38 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:57:30


Strikt genomen wordt er dus niet naar het (politie) legitimatiebewijs gevraagd, dus heeft de agent in dat geval gelijk om geen identiteitsbewijs te laten zien. Maar ook politieagenten halen regelmatig de termen legitimatie(bewijs) en identificatie(bewijs) door elkaar heen, zie ook hier op het forum. En ook in het dagelijks leven worden deze termen vaak door elkaar heen gebruikt, dus zou een agent wel kunnen vermoeden dat men het (politie) legitimatiebewijs bedoeld.
Dat is verder ook niet zo erg. De gemiddelde agent zal zijn politiepasje wel tonen...


guest15549

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:58:22
Citaat van: scorpio link=msg=1442311 date=1471121704
Strikt genomen wordt er dus niet naar het (politie) legitimatiebewijs gevraagd, dus heeft de agent in dat geval gelijk om geen identiteitsbewijs te laten zien. Maar ook politieagenten halen regelmatig de termen legitimatie(bewijs) en identificatie(bewijs) door elkaar heen, zie ook hier op het forum. En ook in het dagelijks leven worden deze termen vaak door elkaar heen gebruikt, dus zou een agent wel kunnen vermoeden dat men het (politie) legitimatiebewijs bedoeld.

Volgende keer als je geen auto bestuurt en wordt gevraagd/gevorderd om "je legitimatiebewijs ter inzage af te geven" je laten aanhouden, boete krijgen, verzet aantekenen met als argument "er was geen reden voor, ze vroegen namelijk om legitimatie en niet om identificatie".

Of gewoon je identificatie/legitimatie afgeven en niet moeilijk doen. Eigenlijk hetzelfde als een agent zou moeten doen als een simpele onwetende burger vraagt om een identificatiebewijs.