Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 26312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2016, 17:19:21
Dat vermoeden had ik al (gezien de ontbrekende bevoegdheden). Misschien heb ik iets gemist maar waar wordt geschreven dat de landmachtmilitairen ook stoptekens gaan geven?
Waar bij mij wel vragen over rijzen is de geweldsinstructie en borging daarvan. Wat gebeurt er juridisch gezien als een militair gericht op iemand schiet die de controle wil omzeilen en/of duidelijk van zins is tegen de KMar of tegen hem/haarzelf geweld te gebruiken?

Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2016, 17:30:27
Citaat van: voske83 link=msg=1442199 date=1471094834
Deze bepaling is dus alleen van toepassing op militairen die bijstand leveren aan de politie en niet op militairen die bijstand verlenen aan de KMar. Wanneer in de Politiewet 2012 namelijk wordt gesproken over politie moet je terug naar de definitie in artikel 1 van de wet.

Hèèl erg technisch gezien is de politie gewoon bevoegd op het terrein van Schiphol (de taak ligt bij de KMar, maar de politie heeft daar gewoon ook haar bevoegdheden). KMar vraagt ondersteuning aan politie, politie doet hiervoor beroep op Defensie, militair verschijnt op Schiphol. Wat ook kan is Schiphol aanwijzen als tijdelijk te bewaken en beveiligen locatie, dan kan Defensie helemaal op eigen bevoegdheden handelen.

Hoe dan ook, wat R.3144 zegt is natuurlijk de makkelijkste weg.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1442239 date=1471101561
Dat vermoeden had ik al (gezien de ontbrekende bevoegdheden). Misschien heb ik iets gemist maar waar wordt geschreven dat de landmachtmilitairen ook stoptekens gaan geven?
Waar bij mij wel vragen over rijzen is de geweldsinstructie en borging daarvan. Wat gebeurt er juridisch gezien als een militair gericht op iemand schiet die de controle wil omzeilen en/of duidelijk van zins is tegen de KMar of tegen hem/haarzelf geweld te gebruiken?


Als ze Schiphol aangewezen hebben als te bewaken en beveiligen object dan is dit geregeld in Besluit geweldgebruik defensiepersoneel in de uitoefening van de bewakings- en beveiligingstaak (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011530/2010-10-10). Een andere optie is dat ze bevoegdheden van de politie hebben gekregen op basis van de Politiewet volgens bovenstaande constructie.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2016, 17:39:34
Ik begreep dat de controles al op de snelwegen plaatsvinden, dus buiten het schipholterrein.
CN NRK


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2016, 18:34:39
Ik begreep dat de controles al op de snelwegen plaatsvinden, dus buiten het schipholterrein.
Controles vinden plaats binnen het aangewezen burgerluchtvaartterrein.

Eventueel gebruik van geweld door militairen is geregeld via de Politiewet (eerder aangehaalde artikelen).
De politie is net zo zeer bevoegd op Schiphol als de Marechaussee in bijvoorbeeld Amsterdam; bevoegd, maar optreden in principe beperken tot eigen taak cq gebied van aanstelling. De KMar krijgt dus direct bijstand van de Landmacht.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2016, 20:33:28
De bevoegdheden zijn in tijd van verhoogde paraatheid vrij verwarrend, maar de samenwerking met defensie is er al lang. En als het om beveiligingstaken gaat is defensie het aangewezen apparaat. (Landsverdediging in dit geval tegen terrorisme)'
Daarnaast is defensie ook werkzaam op andere vlakke voor de politie, te denken is o.a explosievenopruiming en advisering, doorzoeken van bepaalde gebouwen of delen er van En zeker niet te vergeten de speciale forces welke deel uitmaken van de DSI.
Bij instappen begint de inzet.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:36:02
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442189 date=1471093817
Weder vraag: Waar heb jij gelezen dat het niet zo is ??

Ik lees:

"De inzet van de andere defensieonderdelen op Schiphol duurt totdat de extra maatregelen op Schiphol niet meer nodig zijn, of zodra het Hoog Risico Beveiligingseskadron van de Koninklijke Marechaussee op geplande sterkte is. In dat geval voert de marechaussee de extra taak zelf uit."

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2016/08/12/marechaussee-krijgt-op-schiphol-ondersteuning-van-landmacht

Het gaat dus om een tussenoplossing om het HRB eskadron te versterken. Het gaat dus om beveiligingstaken en dan ga ik er niet van alles zelf bij fantaseren.


guest15549

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:37:38
Citaat van: Highfield link=msg=1442242 date=1471102227
Hèèl erg technisch gezien is de politie gewoon bevoegd op het terrein van Schiphol (de taak ligt bij de KMar, maar de politie heeft daar gewoon ook haar bevoegdheden). KMar vraagt ondersteuning aan politie, politie doet hiervoor beroep op Defensie, militair verschijnt op Schiphol. Wat ook kan is Schiphol aanwijzen als tijdelijk te bewaken en beveiligen locatie, dan kan Defensie helemaal op eigen bevoegdheden handelen.

Ik weet even niet meer welk arrest/uitspraak het was (geen zin om nu op te zoeken) maar ik meen dat er dan ook daadwerkelijk politie aanwezig moet zijn omdat ze anders niet kunnen ondersteunen.

Ging in dat arrest om een verkeersboete uitgeschreven door de KMar buiten Schiphol. De politie en de KMar dachten de zaak rond te hebben door een summier "verzoek om bijstand" of iets in die richting in te dienen. Vervolgens ging de KMar op eigen houtje snelheidscontroles houden waardoor ze feitelijk geen bijstand leverden aan de politie. Resultaat was dat de boete vernietigd werd.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:38:29
Citaat van: Marnix link=msg=1442244 date=1471102774
Ik begreep dat de controles al op de snelwegen plaatsvinden, dus buiten het schipholterrein.

Door de controles op het schipholterrein ontstaan files op de snelweg(en)


guest15549

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:38:43
Citaat van: Marnix link=msg=1442244 date=1471102774
Ik begreep dat de controles al op de snelwegen plaatsvinden, dus buiten het schipholterrein.

De snelweg die leidt richting het vliegveldterrein dacht ik. De snelweg die parallel loopt aan de A4. Dat valt prima uit te leggen bij de rechter.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:00:30
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442189 date=1471093817

Maak je niet ongerust, bij twijfel zal ik daar echt wel om vragen als dat reden zou moeten zijn extra uitgebreid te controleren zou ik dat een uiterst trieste zaak vinden maar dat moet dan maar klagen over behandeling omdat je een legitimatie wenst te zien kan achteraf vervolgens zou ik om het nog verder uit de klauwen te laten lopen pas toegang kunnen verlenen nadat ieder zich heeft gelegitimeerd (een wettelijke verplichting als ik daarom vraag dus rekken en dwars wezen kan van twee kanten)


En nu in het Nederlands.