Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 26137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #200 Gepost op: 17 augustus 2016, 21:38:44
En het is nog maar de vraag of die altijd wordt nageleefd. Om een idee te geven, er staan 32.530 uitspraken uit 2015 op rechtspraak.nl. Er werden over 2015 in totaal 1.698.290 zaken afgedaan door rechtbanken en de appelcolleges. De Hoge Raad zit daar volgens mij nog niet bij (wel bij de uitspraken op rechtspraak.nl).


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #201 Gepost op: 17 augustus 2016, 22:09:13
Enkele off topic reacties verwijderd en tevens het verzoek om on topic te blijven.

^RAdeR


guest15549

  • Gast
Reactie #202 Gepost op: 17 augustus 2016, 23:37:54
Citaat van: Highfield link=msg=1443087 date=1471457768
Uitspraken van de rechterlijke macht komen toch allemaal op rechtspraak.nl?

Slechts een deel.


guest15549

  • Gast
Reactie #203 Gepost op: 17 augustus 2016, 23:41:24
Citaat van: koenb link=msg=1443090 date=1471458424
Als jouw administratief beroep (bezwaar) bij de OvJ gegrond wordt verklaard, dan is beroep bij de kantonrechter niet meer nodig.

Als je bezwaar ongegrond wordt verklaard kun je in beroep gaan tegen die beslissing. Dat beroep doe je bij de kantonrechter. Het is niet nodig maar het mag wel.


Citaat van: Highfield link=msg=1443094 date=1471458806
Ja ok, maar dat is dan ook geen uitspraak van de rechterlijke macht ;)
Als je niet in beroep gaat niet, nee.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #204 Gepost op: 18 augustus 2016, 11:02:25
Landmacht mag weer naar huis;

Citaat
De extra veiligheidsmaatregelen op Schiphol worden vanaf vanavond verminderd. De driehoek (gemeente, justitie en politie) in Haarlemmermeer heeft dit besloten na overleg met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10309565/deel-extra-inzet-schiphol-teruggeschroefd


Forpro

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #205 Gepost op: 18 augustus 2016, 21:17:03
Interessante discussie. Om wellicht eea te verduidelijken, er bestaan al wat vaste richtlijnen. Waarbij ik niet wil zeggen dat deze ihkv Schiphol ook van kracht was.
Maar er kan best wel veel als Defensie dezelfde AI geeft.

IK 2-8 druk 2

INSTRUCTIEKAART VOOR DE UITOEFENING VAN GEWELD DOOR
MILITAIREN BIJ DE BEWAKING EN DE BEVEILIGING VAN CIVIELE
OBJECTEN IN HET KADER VAN VERLENING VAN BIJSTAND OP
GROND VAN ARTIKEL 58 POLITIEWET 2012

1. Inleiding
Deze instructiekaart is slechts van toepassing bij de bewaking
en de beveiliging van civiele objecten in het kader van
bijstandverlening op grond van artikel 58 Politiewet 2012.

Op grond van artikel 9 lid 2 Politiewet 2012 is de
Ambtsinstructie voor de politie, de KMar en de buitengewoon
opsporingsambtenaar van toepassing op de militair die
militaire bijstand verleent op grond van artikel 58 Politiewet
2012.

Op grond van artikel 14 lid 4 Politiewet 2012 staat de militair
die bijstand verleent aan de politie onder gezag van de
burgemeester indien wordt opgetreden ter handhaving van de
openbare orde dan wel, indien de militair die optreedt in het
kader van de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde of
taken verricht ten dienste van de justitie, onder gezag van de
officier van Justitie.

(ik heb alleen het begin vd IK hier geplaatst)


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #206 Gepost op: 18 augustus 2016, 22:35:44
Citaat van: Forpro link=msg=1443267 date=1471547823
Interessante discussie. Om wellicht eea te verduidelijken, er bestaan al wat vaste richtlijnen.

Inderdaad, de ambtsinstructie is van toepassing

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/#Hoofdstuk1_Artikel1

Ook interessant, hoewel enigszins gedateerd is dit:

http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=453760


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #207 Gepost op: 5 september 2016, 09:05:28
Citaat van: oma link=msg=1442608 date=1471246173
Dat is een goedkoop antwoord als je eerst stellig beweert dat deze soldaten te vertrouwen zijn, goed getraind en bla bla. De mensen die wij naar oorlogsgebieden sturen zetten we nu in eigen land in met dezelfde wapens die ze ook meenemen naar oorlogsgebieden om de openbare orde te handhaven, incl. het uitvoeren van dit soort veiligheidscontroles op checkpoints.

We weten allemaal dat een goedgetrainde Nederlandse marinier vrijgesproken is door de Nederlandse rechter omdat hij een Irakees in de rug heeft geschoten maar het niet meer te bewijzen was omdat een officier van de Kmar het belangrijkste bewijsstuk (het stoffelijk overschot) vrij heeft gegeven terwijl hij daar niet toe bevoegd was.

Ik heb geen enkele reden om de Nederlandse, gewapende militairen op straat te vertrouwen terwijl ik de Nederlandse politie wel vertrouw.

Nou ben je over het algemeen redelijk secuur in je argumentatie, maar nu sla je toch wel even een behoorlijk gênante retorische weg in, oma. Generalisaties over specifieke misstanden bij defensie moet je toch beter onderbouwen. Laat me aub zien hoe Nederlandse militairen hun schrikbewind uitgevoerd hebben in het buitenland en hoe dat zo structureel was dat jij je vertrouwen bent kwijtgeraakt. Ik vind het sneu dat een zinvolle discussie over de bevoegdheid van militairen in deze situatie kan uitmonden in dit soort onzin. Als je zonder blikken of blozen kunt zeggen dat het voor een mens zijn emoties en handelen niks uitmaakt of hij in een oorlogsgebied zit of op de A4 op een druilerige maandagochtend dan mis je wellicht de empathische vermogens om hier iets zinnigs over te zeggen.

Ondanks de suggestieve toon van de eerste post vond ik dit een hele goeie vraag. In mijn ervaring is het idd zo dat je als militair onder IK 2-8 niks mag zonder goedkeuren van de leidinggevende van de politie. Bedankt voor verdere uitleg.
Aspirant