Geschiktheid milieubewuste of elektrische auto's als hulpverleningsvoertuig

Auteur Topic: Geschiktheid milieubewuste of elektrische auto's als hulpverleningsvoertuig  (gelezen 2624 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Ik heb voor een langere periode ook in een prius (geen plug in) gereden (die van me pa) toen ik net m'n rijbewijs had (2 jaar terug). Ondanks de discussie over het verbruik, 1:21 is zonder moeite te halen, gewoon vlot accelereren. Sterker nog dat wordt zelfs geadviseerd vlot accelereren en daarna zoveel mogelijk constant rijden. Voor de rest zijn die hybrides in ieder geval de prius niet geschikt voor politiewerk vanwege de punten die hierboven genoemd zijn.

Wegligging: Beroerd, boven de 140 gaat de auto een beetje zweven voor je gevoel, besturing is niet direct, erg snel onderstuur.
Acceleratie is bij 0-60 km/h nog wel aardig door het koppel van de elektromotoren, boven de 120 wordt de acceleratie gewoon traag alleen houd et bij 175 inderdaad wel een beetje op. Auto is gemaakt om rustig te rijden, erg comfortabel maar qua stuurgedrag om te janken.

Dat samen met de bovenstaande punten is een hybride kansloos (iig de prius). Het moet of brandstof of (over een tijdje) electrische auto's, nu is dat niet haalbaar.

De politie moet gewoon gaan voor een auto met een lekkere vlotte diesel, een goede wegligging, en een auto die niet moeilijk te rijden is (zodat elke agent het maximale eruit kan halen). En er zijn serieus genoeg mogelijkheden die binnen het budget vallen met en een dikkere motor (180-240 pk) en een goede wegligging. Daarnaast moet er echt eens grondig naar de uitrusting gekeken worden, die moet echt een stuk lichter, dit komt de prestaties van de auto in alle opzichten te goede.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,908
  • And as always, have nice day!
Tijd geleden vanuit mijn normale werk in een waterstof auto van hyundai mogen rijden. Ik denk echt dat dit een oplossing zal zijn voor de politie op de iets langere termijn! Hij accelereert als een malle en is ook bijna helemaal stil op hogere snelheden. Gewoon een heerlijke auto! Actieradius van +-600 km, dus voldoende voor de meeste diensten.

Enige probleem is nog de infrastructuur voor waterstof, maar goed laten we er even van uitgaan dat dit ook vanzelf wel komt.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Tijd geleden vanuit mijn normale werk in een waterstof auto van hyundai mogen rijden. Ik denk echt dat dit een oplossing zal zijn voor de politie op de iets langere termijn! Hij accelereert als een malle en is ook bijna helemaal stil op hogere snelheden. Gewoon een heerlijke auto! Actieradius van +-600 km, dus voldoende voor de meeste diensten.

Enige probleem is nog de infrastructuur voor waterstof, maar goed laten we er even van uitgaan dat dit ook vanzelf wel komt.

Klopt. Het is ook puur electrisch rijden dus bakken koppel vanaf 0 toeren.

Denk dat dit over ig jaar de standaard is.
Nadeel is naast infrastructuur het winnen van waterstof. Het is nog heel duur.
Waterstof is het meest voorkomende element alleen het zit altijd ergens aan vast.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,908
  • And as always, have nice day!
Citaat van: CopVR3 link=msg=1443286 date=1471553752

Klopt. Het is ook puur electrisch rijden dus bakken koppel vanaf 0 toeren.

Denk dat dit over ig jaar de standaard is.
Nadeel is naast infrastructuur het winnen van waterstof. Het is nog heel duur.
Waterstof is het meest voorkomende element alleen het zit altijd ergens aan vast.
Ja, maar met een simpele electrolyse kan je het gewoon ter plekke generen (en ja, daar zitten een hoop haken en ogen aan, ik weet). Je zou ook methaan van de boeren ervoor kunnen gebruiken, hou je koolstof over.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,588
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Daar hebben boeren niet genoeg methaan voor. Anders verwarmde we onze huizen daar wel op, in plaats van methaan uit Groningen


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,908
  • And as always, have nice day!
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1443340 date=1471598973
Daar hebben boeren niet genoeg methaan voor. Anders verwarmde we onze huizen daar wel op, in plaats van methaan uit Groningen
Het laaste was vooral een gekscherende opmerking hoor!

Maar goed, met de Waterstofeconomie houden voldoende mensen zich bezig
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,588
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Het grote probleem van waterstof is dat de atomen zo klein zijn dat ze heel makkelijk weglekken. Je hebt veel duurdere tanks en leidingen nodig om het op te slaan, anders loopt het gewoon weg. Een grote voorraad aanmaken is dus ook redelijk zonde.

Met elektrolyse kun je het lokaal maken en opslaan. Gewoon bij ieder tankstation lokaal de elektrolyse uitvoeren en het gas opslaan in een tank die groot genoeg is voor 1 dag. Dat kan de kosten enorm drukken.

Ander voordeel is ook, nu hebben we soms een overschot aan groene stroom. Er wordt meer geproduceerd dan er gebruikt wordt. Groene stroom heeft voorrang op het net ten opzichte van grijze, dus het verlies is voor de grijze centrales. Dat heeft al een paar keer geleid tot zelfs negatieve elektriciteitsprijzen op de dagmarkt. Terwijl we op momenten dat er geen zon of wind is die grijze centrales echt nodig zijn.
Wanneer je nu zou besluiten om bij een elektriciteit overschot enorm veel waterstof te maken en op te slaan. Kun je dat bij een tekort gewoon weer omzetten in elektriciteit. Je kunt er dan goed aan verdienen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,908
  • And as always, have nice day!
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1443369 date=1471611058
Het grote probleem van waterstof is dat de atomen zo klein zijn dat ze heel makkelijk weglekken. Je hebt veel duurdere tanks en leidingen nodig om het op te slaan, anders loopt het gewoon weg. Een grote voorraad aanmaken is dus ook redelijk zonde.

Met elektrolyse kun je het lokaal maken en opslaan. Gewoon bij ieder tankstation lokaal de elektrolyse uitvoeren en het gas opslaan in een tank die groot genoeg is voor 1 dag. Dat kan de kosten enorm drukken.

Ander voordeel is ook, nu hebben we soms een overschot aan groene stroom. Er wordt meer geproduceerd dan er gebruikt wordt. Groene stroom heeft voorrang op het net ten opzichte van grijze, dus het verlies is voor de grijze centrales. Dat heeft al een paar keer geleid tot zelfs negatieve elektriciteitsprijzen op de dagmarkt. Terwijl we op momenten dat er geen zon of wind is die grijze centrales echt nodig zijn.
Wanneer je nu zou besluiten om bij een elektriciteit overschot enorm veel waterstof te maken en op te slaan. Kun je dat bij een tekort gewoon weer omzetten in elektriciteit. Je kunt er dan goed aan verdienen.
Klopt, één van technieken hiervoor is power to gas.
Hobby Bobby eenheid Den Haag