Geschiktheid milieubewuste of elektrische auto's als hulpverleningsvoertuig

Auteur Topic: Geschiktheid milieubewuste of elektrische auto's als hulpverleningsvoertuig  (gelezen 6682 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=96149.0

Is dat je verweer? Alle kinderen doen het?
Nee ik kan me er alleen niet druk om maken. Een realistische emissietest is iets waar het milieu en de consument meer bij gebaat is. Je wordt ook niet meer met die 1 op 30 praatjes lastig gevallen door verkopers maar weet van te voren dat je auto maar 1 op 16 rijdt... als je je best doet. Het is een wassen neus.

Vergaande investeringen in electrisch rijden (juist ook middels H2) is iets wat men moet doen. En dan over de hele wereld.
De oliemaatschappijen hebben te veel macht. De ontwikkeling gaat gewoon erg traag.
De eerste Prius die in 1997 op de markt kwam was een goede stap al is een hybride ontzettend slecht voor het milieu om te maken.
Nu 20 jaar later is het concept nog vrijwel hetzelfde...
Een ongeladen Prius doet nog steeds 1 op 13 op de linkerbaan, waar ze allemaal rijden.

Hoe komt dat? Slechte politieke keuzes op Europees en nationaal niveau.

Je kunt het niet interessant vinden. Maar er zijn nou eenmaal regels over wat er wel en niet op de openbare weg in ons land (En de EU) rond mag rijden. Als overheid en politie heb je een voorbeeldfunctie, en de daarbij horende verantwoordelijkheden moeten 'jullie' ook nemen.
Dat zal. Euro 6 is al even verplicht voor elke auto. Maar ik vind het te ver gaan om persé een groen energie label te willen binnen ons vak.
Als een groen label niet geschikt is voor ons werk dan moet het maar een oranje label zijn.

Al die energie labels is natuurlijk ook de grootste flauwekul... want elke autokenner weet dat hier niks van klopt.
Hoe kan een nieuw klein Euro6 autootje dat feitelijk 1 op 18 rijdt b.v. een C label krijgen, en een Mercedes S klasse 1 op 10, een B label?




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Maar hoe schoon is een hybride nu echt? Want die stroom die ze uit zo'n paaltje halen moet toch ook ergens gemaakt worden? En er wordt nog genoeg stroom opgewekt met kolen en allerlei andere milieu onvriendelijke dingen. Daarnaast: Hoe schoon is de windenergie? Hoeveel CO2 wordt met het maken en verven van zo'n ding niet uitgestoten al?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Maar hoe schoon is een hybride nu echt? Want die stroom die ze uit zo'n paaltje halen moet toch ook ergens gemaakt worden? En er wordt nog genoeg stroom opgewekt met kolen en allerlei andere milieu onvriendelijke dingen. Daarnaast: Hoe schoon is de windenergie? Hoeveel CO2 wordt met het maken en verven van zo'n ding niet uitgestoten al?
Dat is het totaalplaatje. Alle accu's die gemaakt worden zijn een enorme belasting voor het milleu.
De stroom die er daarna in gaat moet groen zijn. En niet politiek groen gemaakt maar echt groen.
Zonnepanelen en wind energie en dan een snoertje rechtstreeks naar je accu.
Als het van een kolencentrale komt oid is het nog steeds grijs en rijdt je op vieze stroom.

Dan de verkopen. De meeste hybride auto's worden gereden door leaserijders. Ik schat dat nog geen 10 a 20 procent stelselmatig aan de stroom staat.
De meesten rijden vaak gewoon op benzine. Als je als leaserijder 50k per jaar doet, zal deze veel op benzine hebben gereden. Omdat de accu's anno 2016 nog steeds snel leeg zijn.
En waar rijden veel leaserijders? Niet met 100km per uur op cruise, op de meest rechter rijstrook...

Nee dan rijden die autos 1 op 10 tot 1 op 14. Realistisch.

Na 200.000km is de auto op. Dan moet hij gesloopt worden.
Veel is te recyclen gelukkig... en dat gebeurd ook al veel. En die zware accus moeten er nog uit.

En sorry. eea is al een tijdje off topic.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442024 date=1471018410
Dat is het totaalplaatje. Alle accu's die gemaakt worden zijn een enorme belasting voor het milleu.
De stroom die er daarna in gaat moet groen zijn. En niet politiek groen gemaakt maar echt groen.
Zonnepanelen en wind energie en dan een snoertje rechtstreeks naar je accu.
Als het van een kolencentrale komt oid is het nog steeds grijs en rijdt je op vieze stroom.

Dan de verkopen. De meeste hybride auto's worden gereden door leaserijders. Ik schat dat nog geen 10 a 20 procent stelselmatig aan de stroom staat.
De meesten rijden vaak gewoon op benzine. Als je als leaserijder 50k per jaar doet, zal deze veel op benzine hebben gereden. Omdat de accu's anno 2016 nog steeds snel leeg zijn.
En waar rijden veel leaserijders? Niet met 100km per uur op cruise, op de meest rechter rijstrook...

Nee dan rijden die autos 1 op 10 tot 1 op 14. Realistisch.

Na 200.000km is de auto op. Dan moet hij gesloopt worden.
Veel is te recyclen gelukkig... en dat gebeurd ook al veel. En die zware accus moeten er nog uit.

En sorry. eea is al een tijdje off topic.

En dan even offtopic. Je moet wel onderscheid maken tussen de plugin hybrids en degene die opladen door de benzinemotor (toyoya prius / aurus) en de honda versies.
Deze rijden door de hulpmotor tussen de 1/21 en 1/25 (reëel)

Lijkt mij overigens nog wel een optie voor de politie om maar min of meer ontopic te gaan....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: CopVR3 link=msg=1441898 date=1470983511
Hier niet hoor. De ME bussen van na 2009 hebben adblue. Als we op pad zijn is het altijd gedoe met die adblue-bussen

Het kan dus wel.... en het is dus een kwestie van regelen en aftimmeren.
We kunnen er nu over blijven doorzeiken.... of je gaat een oplossing bedenken om er me om te gaan (zoals je wel moet.......)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Deze rijden door de hulpmotor tussen de 1/21 en 1/25 (reëel)
No way...

Ja bij die paar enthousiaste particuliere gebruikers lukt dit met moeite.



Lijkt mij overigens nog wel een optie voor de politie om maar min of meer ontopic te gaan....
Waarom lijkt het je wat?

 Ikzelf acht de meeste namelijk ongeschikt.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442032 date=1471020295
No way...

Ja bij die paar enthousiaste particuliere gebruikers lukt dit met moeite.


Waarom lijkt het je wat?

 Ikzelf acht de meeste namelijk ongeschikt.

Omdat het voor de nachtelijke uren ideaal is. Tot 50 km/uur fluisterstil. Zo verschrikkelijk moeilijk is het niet om die 1/21 te halen. Heb er zelf ook mee gereden. Die 1/21 is  best realistisch. Die fabrieksopgave absoluut niet. 1/29 lol.

Toyota Auris Station of hoe dat ding ook heet. Heb ik in gereden. Best goede wegligging. Genoeg ruimte in de koffer. Genoeg ruimte in de auto zelf.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Omdat het voor de nachtelijke uren ideaal is. Tot 50 km/uur fluisterstil.
En dat is een veel gemaakte fout. Heb verschillende hybrideconcepten gereden.
Tot 50kmu fluisterstil is waar. Maar de reikwijdte is maar een paar kilometer.

Daarnaast moet je het gaspedaal met een fluwelen schoentje bedienen.
O... laat de kachel of airco, stoelverwarming, radio, verlichting uit, want dat kost feitelijk allemaal veel stroom en dus kilometers.

Eenmaal boven de 50kmu gaat het ding enorm brullen. Dat komt omdat de meeste van zulke hybrides zijn voorzien van een cvt automaat.

Daarnaast is het gecombineerd vermogen van een betaalbare (lees: Touran-geld consuprijs +- 37k) bedroevend.

Ook zijn de rijeigenschappen van de gemiddelde Toyota misschien afdoende voor de brave particulier maar niet voor politiewerk. Ik doel op wegligging, stuurgedrag, koersvastheid, automaatgedrag, acceleratie, topsnelheid. En wat te denken van de vraag of ze het zware politiewerk wel aankunnen? Of mogelijkheden en ruimte voor inbouw en opbouw. De accupakketten vreten ruimte mits niet in onderstel weggebouwd. Het gewicht met politiespullen neemt zo 300kg in beslag. Zonder dienders.
Een prius weegt 1460kg en een tmm van 1800. Waar laat je het?

Uiteindelijke gaat een politieprius ook nog eens gewoon 1 op 10 rijden.
Een diesel Touran welke makkelijk 1 op 20 kan rijden doet bij de politie ook 1 op 9 a 10. Helemaal in de stad.

Hybride wordt pas interessanter in de hogere prijsklasse.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Citaat van: grizz link=msg=1442034 date=1471020616
Omdat het voor de nachtelijke uren ideaal is. Tot 50 km/uur fluisterstil. Zo verschrikkelijk moeilijk is het niet om die 1/21 te halen. Heb er zelf ook mee gereden. Die 1/21 is  best realistisch. Die fabrieksopgave absoluut niet. 1/29 lol.

Toyota Auris Station of hoe dat ding ook heet. Heb ik in gereden. Best goede wegligging. Genoeg ruimte in de koffer. Genoeg ruimte in de auto zelf.

Voor dit vak zal het ideaal zijn (die van honda iig). De elektrische motor levert direct energie naast dat van zijn benzine motor. Dus in een achtervolging een giga voordeel.. Je rijdt iedereen er uit!


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Voor dit vak zal het ideaal zijn (die van honda iig). De elektrische motor levert direct energie naast dat van zijn benzine motor. Dus in een achtervolging een giga voordeel.. Je rijdt iedereen er uit!
Serieus? Heb je er wel eens ingereden?