Ervaring met opleiding HTV-Politie

Auteur Topic: Ervaring met opleiding HTV-Politie  (gelezen 8762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bas112bas

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 15 augustus 2016, 09:36:13
Hallo mensen,

Ik ben al geruime tijd opzoek naar een topic waarin ervaringen over de opleiding HTV of HTV-P word besproken.
Ik ben van plan binnenkort mijn MBO 2 Particulier beveiliger af te sluiten en wil graag doorstromen naar een MBO 3 opleiding.
Ook zal ik graag meer in het publieke domein willen werken, daarom interesseerde de opleiding HTV of HTV-P mij.
Ik ben benieuwd hoe de opleiding eruit ziet, hoe zien de stage's bij handhaving en politie eruit en hoe zijn de klassen ?
Zijn er mensen op dit forum die de opleiding afgerond hebben of nog aan het volgen zijn die mij hier verder mee kunnen helpen ?

Met vriendelijke groet,
Bas112Bas




Aic

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2016, 15:09:32
Hoi Bas,

Ik ben zelf (net) 26 jaar en ga nu naar het tweede jaar van HTV (zonder P). Dit doe ik in Zwolle. Ondertussen heb ik gesolliciteerd voor politiekundige en hiervoor ben ik uitgenodigd.

HTV doe ik in Zwolle aan het Deltion College. Ik denk dat het interessant is om deze opleiding te volgen wegens Boa en alle wetskennis die je opdoet. Ook door evenementen, stage ect leer je enorm veel. Mijn school heeft geen stages bij de politie, omdat we geen P gedeelte hebben. Dit heeft Deltion wel gehad, maar meerdere leraren vonden het geen toevoeging op HTV en als je P doet betekent dit dat je een jaar kan overslaan bij de politieacademie, en dit is zonde. Zoveel te leren in dat jaar wat je op mbo niet hebt gehad.

Ikzelf loop stage bij een openbaarvervoerbedrijf en andere klasgenoten gaan stages lopen bij handhaving. Zij moeten nog beginnen dus daar kan ik niets over zeggen.

Het fijne van deze opleiding vind ik dat het 2 jaar is. Je gaat snel door de stof heen, leert wat je moet leren, doet praktijkervaring op, je loopt de hele dag in uniform, dus dat ben je maar vast gewend.

Nog meer vragen? Bring it on!

Groetjes, Aic


louise32

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:14:40
Hoi Bas,

Wat Aic zegt, denk ik dat een HTV opleiding je meer biedt dan de HTV-P.

Kies je voor de HTV opleiding dan krijg je het diploma handhaver toezicht en veiligheid MBO3.
Mijn mening is dat je gewoon voor de HTV opleiding moet gaan, je behaald een mooi MBO3 diploma, je kan gaan werken in het publieke domein en je weet waar je aan toe bent.
De -P variant klinkt leuk en dat zal het ongetwijfeld ook zijn maar het is absoluut geen garantie op een baan bij de politie.
De -P variant is een hele gewilde opleiding maar als er geen vacatures zijn biedt het je niet meer dan de gewone HTV opleiding. Dit is ook echt wel een opleiding voor studenten die alleen maar het beroep Politie in hun hoofd hebben, maar dat idee heb ik niet echt bij jou haha!

In jou geval wil je in het publieke domein werken, een MBO 3 opleiding volgen.. Dus ik zou zeggen, meld je aan bij de HTV opleiding, ik denk dat je je daar prima gaat vermaken ;)

Succes met je keuze!

Groetjes, Louise


bas112bas

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2016, 21:02:47
Hey,
Dank jullie voor de informatieve reacties !
Dit zal zeker helpen in het maken van mijn keuze.

Dankjulliewel,
Bas112bas


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2016, 04:14:56
Citaat van: Aic link=msg=1442717 date=1471266572
Dit heeft Deltion wel gehad, maar meerdere leraren vonden het geen toevoeging op HTV en als je P doet betekent dit dat je een jaar kan overslaan bij de politieacademie, en dit is zonde. Zoveel te leren in dat jaar wat je op mbo niet hebt gehad.

Ben ik het mee eens. In het eerste jaar op de academie leer je veel belangrijke basisdingen. Met de korting stroom je in op de schaduwnoodhulp en wordt er veel verwacht dat je al die kennis al hebt. Dat is aanpoten.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Runner

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2016, 23:20:06
Hoe de opleiding HTV of HTV-P wordt ingedeeld verschilt per MBO school. Het is wel zo dat er inmiddels minder MBO scholen zijn die de HTV-P variant aanbieden dan bij de start 4 jaar geleden. Bij de HTV opleiding zul je stage lopen in een BOA domein, waar dit is verschilt per school. De ene school laat hun studenten stage lopen bij de afdeling Toezicht en Handhaving van een gemeente en andere scholen laten hun studenten stage lopen bij bijvoorbeeld een vervoersbedrijf. De stages kunnen er dus heel verschillend uitzien, het beste kun je hiervoor informeren bij een school waar je interesse naar uitgaat. Des te meer omdat ze wellicht ook de keuze bieden om een extra domein als bijvoorbeeld Openbaar Vervoer te behalen.

Bij de HTV-P opleiding loop je ook stage bij de politie en doe je aanvullende examens/toetsen die jou vrijstelling geven van het eerste jaar op de politieacademie. Voorheen was het zo dat er, ongeacht vacatures, kon worden ingestroomd, uiteraard wel na het behalen van je HTV-P opleiding en het succesvol doorlopen van de gehele selectie bij de politie. Of er momenteel dingen verandert zijn in het kunnen instromen bij geen vacatures durf ik niet te zeggen.

De instroom bij de politie kan aanpoten zijn, doordat je toch een en ander gemist hebt. Ik denk wel dat de aansluiting steeds beter zal worden, naar mate de HTV-P opleiding langer bestaat. Ik weet niet of het bij elke eenheid op dezelfde manier werkt, maar ik weet dat er een reparatieperiode bestaat waarbij je een x-tijd de kennis die je hebt gemist op de HTV-P zou goed als mogelijk gaat inhalen, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het krijgen van les in de ambtsinstructie en het behalen van de toetsen voor je geweldsmiddelen. Nogmaals, ik weet niet of dit bij elke eenheid zo werkt.

De opleiding HTV-P (en HTV?) bestaat nog niet zolang en daarom verandert die nog continu, vandaar dat ik ook niet alles met zekerheid kan zeggen.. wat ik hierboven heb neergezet is de situatie zoals ik deze kende 2-3 jaar geleden, maar die wellicht alweer totaal anders is. Vandaar dat ik zou zeggen, neem contact op met een interessante MBO school in je buurt of met de afdeling Werving en Selectie van de politie en informeer daar naar de huidige stand van zaken.

Verder sluit ik me aan bij wat Louise32 hierboven zei, de HTV-P opleiding biedt geen garantie op een baan bij de politie.

Succes met je keuze!


Sarahelbz

  • Aspirant Hoofdagent Midden-Nederland
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Teamwork, makes the dream work
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:07:34
Er zijn voor HTV-P studenten die solliciteren, gewoon vacatures. (eigen ervaring) Je bent niet afhankelijk of ze open staan of niet. Op het moment dat jij je HTV diploma + P-certificaat ontvangt, is dit certificaat 3 jaar geldig. Je kan dan 3 jaar zonder reguliere vacature solliciteren.

groetjes  :)


emmer

  • Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2016, 14:11:21
Ik kan me niet voorstellen dat er altijd vacatures zijn. Dat zou betekenen dat er via een omweg altijd ruimte is, terwijl de organisatie op papier nog boven de sterkte zit.
Daarnaast zou ik het persoonlijk een erg oneerlijke constructie vinden.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2016, 14:41:22
Ik heb na lang wikken en wegen besloten om geen HTV te doen omdat ik graag naar de Politie wilde en de kans te groot was dat ik afgewezen werdt en ik dan een opleiding heb gedaan waar ik niks aan heb. Nu begrijp ik dat dit bij jou iets anders is. Je leert veel dingen waar je de rest van je leven profijt van zult hebben. Ik denk wel dat het belangrijk is om heel duidelijk voor ogen te hebben wat je in de toekomst wilt en een MBO 3 diploma is nooit weg.
Citaat van: Sarahelbz link=msg=1443681 date=1471849654
Er zijn voor HTV-P studenten die solliciteren, gewoon vacatures. (eigen ervaring) Je bent niet afhankelijk of ze open staan of niet. Op het moment dat jij je HTV diploma + P-certificaat ontvangt, is dit certificaat 3 jaar geldig. Je kan dan 3 jaar zonder reguliere vacature solliciteren.

groetjes  :)
Een erg bijzondere regeling. De mensen die wel graag bij de Politie willen werken maar niet voor een HTV-P opleiding kiezen worden hier de dupe van. Iemand die besluit om niet op een paard te wedden maar een opleiding volgt in het werk wat hem naast werken bij de politie ook leuk lijkt heeft dus minder kans om aangenomen te worden omdat mensen met een HTV-P opleiding voorrang hebben.


Carlos

  • Aspirant Hoofdagent Regio Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 263
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2016, 21:19:53
Citaat van: Sarahelbz link=msg=1443681 date=1471849654
Er zijn voor HTV-P studenten die solliciteren, gewoon vacatures. (eigen ervaring) Je bent niet afhankelijk of ze open staan of niet. Op het moment dat jij je HTV diploma + P-certificaat ontvangt, is dit certificaat 3 jaar geldig. Je kan dan 3 jaar zonder reguliere vacature solliciteren.

groetjes  :)

Hmm, en hoe kom je aan die informatie als ik vragen mag? Bij mij is namelijk vertelt dat HTV-P studenten geen enkele voorrang hebben m.bt. het solliciteren en gewoon net als iedereen kan solliciteren als er vacatures beschikbaar zijn.


(Mijn bronnen zijn de voorlichtingen, bewust blauw en eindgesprek  ;) )
Aspirant Hoofdagent Limburg