Zijligging, welke kant

Auteur Topic: Zijligging, welke kant  (gelezen 14819 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 15 augustus 2016, 13:23:58
Ik adviseer ehbo'ers dat, wanneer zij een slachtoffer van een ongeval op de zij willen draaien (braken), dat zij dat op de kant moeten doen waar het minste letsel is.
Nou lees ik vaak het tegenovergestelde advies; het slachtoffer wordt juist op de aangedane zijde gelegd.

Wat vinden de dokters en ambulanceverpleegkundigen?




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:35:08
Gaat het dan niet vooral om letsels die de ademhaling kunnen beïnvloeden? Zoals borstletsel? Dan lijkt het mij juist handig om eventuele vloeistof ophoping in de niet gewonde long te vermijden.

Daarnaast is het natuurlijk ook handig om rekening te houden met bijvoorbeeld een zwangerschap.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2016, 16:35:14
Ook geen dokter maar wel een reactie :-)
Je wilt bij trauma aan de borst waarbij de werking van een van de longen niet optimaal meer is de gezonde long zoveel mogelijk bewegingsvrijheid geven.
het lichaam dan laten rusten op die gezonde long belemmert dan de beweging juist vandaar dat je dan kiest voor het leggen op de aangedane zijde.
en inderdaad bij een vergevorderde zwangerschap probeer je iemand op de linkerzijde te leggen om extra druk op de vena cava te voorkomen (omdat daardoor de bloedtoevoer vanuit het lichaam naar het hart mogelijk belemmerd wordt) om die reden wordt rugligging bij deze patiënten ook afgeraden.
Maar dat wist Rene allemaal ook wel toch ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:10:59
Citaat van: Jacques Schenk link=msg=1442732 date=1471271714
Ook geen dokter maar wel een reactie :-)
Je wilt bij trauma aan de borst waarbij de werking van een van de longen niet optimaal meer is de gezonde long zoveel mogelijk bewegingsvrijheid geven.
het lichaam dan laten rusten op die gezonde long belemmert dan de beweging juist vandaar dat je dan kiest voor het leggen op de aangedane zijde.
en inderdaad bij een vergevorderde zwangerschap probeer je iemand op de linkerzijde te leggen om extra druk op de vena cava te voorkomen (omdat daardoor de bloedtoevoer vanuit het lichaam naar het hart mogelijk belemmerd wordt) om die reden wordt rugligging bij deze patiënten ook afgeraden.
Maar dat wist Rene allemaal ook wel toch ?

Jacques

Ik heb het niet over zwangeren. Zwangeren laat ik altijd links laten liggen.  ;)

Zeker bij thoraxletsel vind ik het geen goed idee om iemand juist op de gebroken ribben te leggen omdat dat perforaties tot gevolg kan hebben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:37:46
Maar dan moet je dus de inschatting maken, heeft er al een perforatie plaatsgevonden ja of nee. Wanneer die eenmaal plaatsgevonden heeft gaat de redenatie gewonde zijde omlaag weer op, om de niet gewonde zijde te ontlasten. Wanneer je niet weet of er een perforatie heeft plaatsgevonden, waar ga je dan van uit?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:42:22
Op de rug laten liggen en hoofd opzij draaien.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:43:52
Dat is neem ik aan alleen voor het braken, niet om een ademweg te openen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:53:00
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442750 date=1471275832
Dat is neem ik aan alleen voor het braken, niet om een ademweg te openen?

De vraag ging toch over op de zij dragen als er eentje moet kotsen, ik draai het hoofd dan van me af omdat ik er niet op zit te wachten dat ze mij onderkotsen.


TimAnesth

  • AVP (i.o.)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #8 Gepost op: 2 september 2016, 21:14:39
Ooit in de opleiding tot anesthesiemedewerker aangeleerd gekregen om een regurgiterende (bewusteloze) patient na een gastroscopie op de linkerzij te draaien.
Het idee van de MDL-arts erachter was dat de vloeistof dan eventueel nog in de maagfundus bleef staan.....  
(kijk maar eens naar een plaatje van de anatomie en draai die op de zij)

Bij thoraxletsels etc is het inderdaad afwegen aan de hand van de status van de patient of je de aangedane long "onderop" legt met als gevolg eventueel meer letsel aan die long maar wel een "vrije" onaangedane long. Bij longbloedingen in ieder geval de bloedende long onderop leggen.

Citaat van: oma link=msg=1442752 date=1471276380
De vraag ging toch over op de zij dragen als er eentje moet kotsen, ik draai het hoofd dan van me af omdat ik er niet op zit te wachten dat ze mij onderkotsen.
Dit deel ik O0 ... en als je weinig handjes om je heen hebt is dit makkelijk te doen in je eentje.. wel eventueel even de oropharynx uitzuigen bij een bewusteloze patient..
Ambulanceverpleegkundige i.o. Anesthesiemedewerker HBO Verpleegkundige


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #9 Gepost op: 3 september 2016, 12:49:21
Citaat van: TimAnesth link=msg=1445564 date=1472843679

Bij thoraxletsels etc is het inderdaad afwegen aan de hand van de status van de patient of je de aangedane long "onderop" legt met als gevolg eventueel meer letsel aan die long maar wel een "vrije" onaangedane long. Bij longbloedingen in ieder geval de bloedende long onderop leggen.


Hoe weet je nou aan welke kant de longbloeding zit?