Zijligging, welke kant

Auteur Topic: Zijligging, welke kant  (gelezen 14718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #30 Gepost op: 5 september 2016, 05:45:45
Citaat van: Jim link=msg=1445827 date=1473000753

Jij weet net zo goed als ik dat wat je kan doen afhankelijk is van het letsel en de behandelingsmogelijkheden die je op dat moment hebt. Nou sorry, maar hier in de periferie hebben we niet gelijk een thoraxchirurg, longarts, (starre) bronchoscoop en ECMO beschikbaar.


En dat is precies de reden waarom dit soort letsels niet thuishoort in de periferie. Men denkt het wel even op te lossen en gaat vervolgens lopen klooien. Daarmee staat de patiëntveiligheid wat mij betreft ter discussie. Dit is zelfs verwijtbaar in termen van het tuchtrecht. Koekenbakkers, zoals jij ze noemt.

Citaat van: Jim link=msg=1445827 date=1473000753

Jij vraagt hoe je kan weten aan welke kant de longbloeding zit. Nou als je je tube in een van de hoofdbronchieën steekt dan weet je het. Wat je vervolgens ermee doet dat moet je zelf weten, jij bent de dokter.


Dan weet je dus nog helemaal niks! Oma kan je hier vast veel meer over vertellen. Het geeft hooguit een beetje richting aan je vermoeden. Dat leer je wanneer je lang genoeg in het vak zit en begrijpt dat er zelden sprake is van absolute waarheid.

De reden waarom ik hier zo fel op reageer is omdat ik keer op keer in jouw bijdragen heel weinig nuance bespeur. Kort door de bocht opmerkingen in de trend van; "Dat doe je toch gewoon even dit of dat". Vanuit jouw positie is dat enerzijds erg gemakkelijk, erg verwarrend naar andere forumleden en irritant naar artsen. Het is dus belangrijk om je positie goed in te schatten gerelateerd aan je deskundigheidniveau en je woorden wat meer te wegen. Dan worden je bijdragen vanzelf meer constructief en zo word je voor mij dan een 'collega' op de werkvloer, zij het met een andere verantwoordelijkheid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 5 september 2016, 09:34:35
Citaat van: Jim link=msg=1445827 date=1473000753

Hier worden ook 2 gewone tubes gebruikt om de longen afzonderlijk te beademen. Kan me voorstellen dat het ook voor andere indicaties gebruikt kan worden.


Jij kan het je voorstellen dat je het dan ook voor indicaties gebruikt. Ik wil het mij niet eens voorstellen. Ik lees dit soort verhaaltjes niet eens omdat ik me kan voorstellen dat je bij deze casus besluit gebruik te maken van de hart-/longmachine.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 5 september 2016, 09:44:18
Citaat van: Lunatum link=msg=1445803 date=1472984434


Of hiervoor wetenschappelijk bewijs is in de literatuur? Kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

De kans is groot dat die perforatie al heeft plaatsgevonden.


Je kan de moeite van het zoeken besparen, er bestaat geen wetenschappelijk bewijs.

Het is inderdaad aannemelijk dat longperforatie al heeft plaatst gevonden bij ribfracturen voor je de patient in de stabiele zijligging draait. Ik zou zeggen draai de patient op de "gezonde zijde". Mijn belangrijkste motivatie voor dit advies is dat het het minder pijnlijk is voor een slachtoffer bij bewustzijn. Pijn kan namelijk ook zorgen dat iemand die nog (redelijk) goed kan beademen (bewust of onbewust) besluit om beroerd te gaan ademen. Het is geen regel dat je een longperforatie veroorzaakt door iemand wel op de aangedane zijde te draaien en je hebt geen garantie dat je tijdens het  manipuleren om een slachtoffer op de gezonde zijde te draaien geen longperforatie veroorzaakt als de aangedane zijde boven komt te liggen.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #33 Gepost op: 5 september 2016, 09:54:51
Citaat van: oma link=msg=1445781 date=1472974484
Welke beeldvorming? Een EHBO/BHV instructeur vraagt hier aan professionals of zijn advies aan EHBO-ers juist of onjuist is.


Door de reacties over tubes was ik even uit het oog verloren dat deze discussie in het EHBO-board staat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 5 september 2016, 10:16:08
Citaat van: Expert link=msg=1445897 date=1473047145
Dan weet je dus nog helemaal niks! Oma kan je hier vast veel meer over vertellen. Het geeft hooguit een beetje richting aan je vermoeden. Dat leer je wanneer je lang genoeg in het vak zit en begrijpt dat er zelden sprake is van absolute waarheid.

Het is al lastig om iets zinnigs te zeggen over longbloeding in context tot de initiele vraag. Gaat het om een ongevalsslachtoffer of niet.

De EHBO-er kan net als de ambulanceverpleegkundige de diagnose longbloeding niet stellen door de patient te onderzoeken of uit te vragen. De ambulancebroeder heeft een stethoscoop in de zak, bij deze patienten hoor je normaal ademgeruis of niet noemenswaardig gekraak. De SEH-dokter kan een rongenfoto laten maken van de thorax, je krijgt er dan eentje om in te lijsten, er is niets op te zien.

Het ongevalsmechanisme is veel interessanter, als iemand een forse rotklap op de thorax heeft gehad (stomp thoraxletsel) moet je er op bedacht zijn. Je doet het door te zorgen dat deze patient aangeboden wordt in een landelijk traumacentrum (dus niet in de periferie).

Als de oorzaak niet traumatisch is is het een stuk makkelijker, driekwart van deze patienten heeft een infectie, 24% longkanker en het laatste procentje kan van alles hebben, de oorzaak kan zelfs buiten de longen liggen (bijv een vernauwde hartklep). Het is zelfs niet vreemd als we nooit de oorzaak kunnen achterhalen en alleen kunnen zeggen welke ziekten/aandoeningen niet de veroorzaker waren.

Bij kinderen gaat het meestal om een lagere luchtweginfectie, bij de ukkies (tot ca. 4 - 5 jaar) moet je ook denken aan een vreemd voorwerp (corpus alienum).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 5 september 2016, 10:21:36
Citaat van: Kanarie link=msg=1445920 date=1473062091


Door de reacties over tubes was ik even uit het oog verloren dat deze discussie in het EHBO-board staat.

Inderdaad het bekijken van de beeldvorming (incl. flexibele of starre bronchoscopie) is voor longarts, kno-arts, anesthesioloog en evt. de cardio-thoracaal chirurg.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #36 Gepost op: 5 september 2016, 16:40:04
Citaat van: Jim link=msg=1445988 date=1473085119
Het enige wat je bereikt door die felheid is dat je mensen afgeschrikt om te reageren. Jammer dat er nu na ingrijpen van een mod en op het einde van pagina 2 pas iets inhoudelijks wordt gepost over deze letsels.

Ik had het eigenlijk wel interessant gevonden om te weten wat een MMT prehospitaal zou kunnen doen aan een al dan niet traumatische longbloeding. Maar als er alleen maar wedervragen uitkomen en dat het 'genuanceerd ligt' ja daar kan ik weinig mee.

Tuurlijk moeten we er ook rekening mee houden dat dit een forum is en niet de kliniek. Geirriteerde artsen en verwarde forumleden daar kan ik niet van wakker liggen. Wellicht dat ik daar mijn woorden anders formuleer of wat terughoudender ben.

Maar ik denk dat als je in ons ziekenhuis 'kop dicht of wegwezen' gebruikt je vervolgens zeker alleen op de kamer staat.

Ik denk dat er dan een topic geopend moet worden over wat het MMT prehospitaal kan/zou moeten kunnen doen bij verschillende situaties/casussen. Dit topic zou moeten gaan over op welke kant je iemand in de stabiele zijligging moet leggen (aangedane of niet aangedane zijde)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #37 Gepost op: 5 september 2016, 16:44:56
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1445991 date=1473086404
Ik denk dat er dan een topic geopend moet worden over wat het MMT prehospitaal kan/zou moeten kunnen doen bij verschillende situaties/casussen. Dit topic zou moeten gaan over op welke kant je iemand in de stabiele zijligging moet leggen (aangedane of niet aangedane zijde)
Die mening deel ik niet.
Het hele topic is er al aandacht voor zowel de ehbo als de professionele situatie. Evenals er zowel de situatie op straat als in de kliniek besproken is. De vraag van Jim is niet offtopic. Het is de keuze van de professionals of ze er op in willen gaan.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #38 Gepost op: 5 september 2016, 19:37:18
Citaat van: oma link=msg=1446001 date=1473095013
Het is onmogelijk om er een antwoord op te geven. Je behandelt symptomatisch. Bij de longbloeding geef je een infuus en zorg je dat je zoveel mogelijk zuurstof in het bloed van de patient krijgt. Je patient gaat niet dood aan de bloeding, ze gaan dood door verstikking.

Dit vind ik eerlijk gezegd wel een geitenwollen sokken antwoord hoor. Wat zouden de verschillende opties kunnen zijn om zoveel mogelijk zuurstof in het bloed van de patient te krijgen? En welke opties zijn beschikbaar buiten een cardio-thoracaal centrum? Of wordt gelijk LPA protocol 2.5 uit de kast gehaald?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #39 Gepost op: 5 september 2016, 20:56:59
Discussie over communicatiewijze op de OK / SEH is verplaatst naar de huiskamer.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=99236.0

ir. Auditor