Zijligging, welke kant

Auteur Topic: Zijligging, welke kant  (gelezen 14734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #20 Gepost op: 4 september 2016, 10:40:25
Citaat van: oma link=msg=1445784 date=1472977130
Sorry Jim, ik verkeer in de veronderstelling dat TimAnesth en Expert het helemaal niet over een tube of het gewoon doorduwen van tube hebben gehad.

Het is een goede zaak ook in kader van patientveiligheid dat we in Nederland anesthesiebroeders hebben die immuun zijn voor stoere cardio-thoracaalchirurgen die iets vinden over de gewoon die tube doorduwende anesthesieverpleegkundigen.


Waar ze het over hadden is longbloedingen en hoe je nou weet aan welke kant deze zit. Toevallig heb ik daar ooit eens over nagedacht met een van onze anesthesiologen en daar kwam dit idee uit.

Ik blijf wel gewoon bakkersknecht, dan zie ik wanneer de (koeken)bakkers het gaat verprutsen en kan ik het recept wat aanpassen..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


helm

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 4 september 2016, 11:15:42
Citaat van: oma link=msg=1445781 date=1472974484
Welke beeldvorming? Een EHBO/BHV instructeur vraagt hier aan professionals of zijn advies aan EHBO-ers juist of onjuist is.

Inderdaad, en ik heb daar nog geen helder antwoord op gezien.
Ik heb een tijd in een ziekenhuis gewerkt waar nogal eens een patiënt met een collum# binnenkwam. Ik kan mij niet herinneren dat wij zo'n iemand op de aangedane zijde draaiden (om bv een X-plaat eronder te leggen).


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #22 Gepost op: 4 september 2016, 12:20:34
Citaat van: René van der Helm link=msg=1442681 date=1471260238
Ik adviseer ehbo'ers dat, wanneer zij een slachtoffer van een ongeval op de zij willen draaien (braken), dat zij dat op de kant moeten doen waar het minste letsel is.
Nou lees ik vaak het tegenovergestelde advies; het slachtoffer wordt juist op de aangedane zijde gelegd.
Het advies om het slachtoffer op de aangedane zijde te draaien gaat volgens mij (zoals al geschreven) over slachtoffers met een (doordringend) letsel van de borstkas, mits het het scherpe voorwerp niet langer uit de borstkas steekt.

Veel genoemde redenen hiervoor zijn:
  • Liggend op de aangedane zijde kan bloed als gevolg van de zwaartekracht niet gemakkelijk de 'gezonde' long in stromen
  • De bovenliggende 'gezonde' long wordt niet samengedrukt onder het gewicht van het hart en de andere long, er zou theoretisch minder atelectase ontstaan en daarmee betere gaswisseling (daar staat tegenover dat de perfusie van de bovenliggende long uiteraard minder is)

Of hiervoor wetenschappelijk bewijs is in de literatuur? Kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

Citaat van: René van der Helm link=msg=1442743 date=1471273859
Zeker bij thoraxletsel vind ik het geen goed idee om iemand juist op de gebroken ribben te leggen omdat dat perforaties tot gevolg kan hebben.
De kans is groot dat die perforatie al heeft plaatsgevonden.

Citaat van: René van der Helm link=msg=1445793 date=1472980542
Inderdaad, en ik heb daar nog geen helder antwoord op gezien.
Ik heb een tijd in een ziekenhuis gewerkt waar nogal eens een patiënt met een collum# binnenkwam. Ik kan mij niet herinneren dat wij zo'n iemand op de aangedane zijde draaiden (om bv een X-plaat eronder te leggen).
Het ligt uiteraard voor de hand dat we iemand met een collumfractuur bij voorkeur niet op de aangedane zijde draaien. Het draaien op de aangedane zijde is voor zover ik weet alleen van toepassing bij doordringende borstverwondingen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #23 Gepost op: 4 september 2016, 12:21:53
Citaat van: Jim link=msg=1445773 date=1472971494
Dat je bij een longbloeding je tube bewust te diep steekt waardoor deze in de rechter hoofdbronchus terechtkomt. Met een beetje geluk dan je dan nog in ieder geval 1 long beademen.

Citaat van: Jim link=msg=1445788 date=1472978425
Waar ze het over hadden is longbloedingen en hoe je nou weet aan welke kant deze zit. Toevallig heb ik daar ooit eens over nagedacht met een van onze anesthesiologen en daar kwam dit idee uit.
En als de longbloeding rechts zit? Dan laten we de patiënt doodgaan?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #24 Gepost op: 4 september 2016, 12:50:37
Citaat van: Lunatum link=msg=1445805 date=1472984513
En als de longbloeding rechts zit? Dan laten we de patiënt doodgaan?

Dan tube laten zitten en op de kap nemen. Als je een kleinere maat tube gebruikt past er wellicht nog eentje bij in de trachea. Soort dubbellumen tube maar dan anders.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #25 Gepost op: 4 september 2016, 16:07:27
Citaat van: Jim link=msg=1445728 date=1472935902

Tube doorduwen en afwachten.


Citaat van: Expert link=msg=1445764 date=1472951343

Hoe bedoel je dat?


Citaat van: Jim link=msg=1445773 date=1472971494

Dat je bij een longbloeding je tube bewust te diep steekt waardoor deze in de rechter hoofdbronchus terechtkomt. Met een beetje geluk dan je dan nog in ieder geval 1 long beademen.


En waar wil je dan op wachten? En hoe lang accepteer je dan de toestand van een patiënt? Wat zijn je absolute parameters? Wat is je plan B?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #26 Gepost op: 4 september 2016, 16:27:00
Citaat van: Jim link=msg=1445811 date=1472986237

Dan tube laten zitten en op de kap nemen. Als je een kleinere maat tube gebruikt past er wellicht nog eentje bij in de trachea. Soort dubbellumen tube maar dan anders.


Ja..., jij maakt er 'gewoon' een bloempot van.

Natuurlijk allemaal leuk en aardig, dit soort onbenullige adviezen, maar uiteindelijk is het allemaal commentaar die ik afdoe als; luxe voor mensen langs de zijlijn. Van alles en nog wat lopen roeptoeteren, zonder dat je eindverantwoordelijke bent is héél erg gemakkelijk. Meestal het type verpleegkundige die het allemaal heel erg goed weet en non-verbale zijn afkeuring voortdurend bevestigd. Als je dan zegt, "doe jij het dan even zelf...", springen ze ineens naar achteren met de armpjes omhoog en roepen..., "neen..., jij bent de dokter!" 'Prima...', "je kop dichthouden en doen wat ik zeg of wegwezen!"

Zo werkt het in de kliniek als het erop aankomt.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #27 Gepost op: 4 september 2016, 16:52:33
Citaat van: Expert link=msg=1445825 date=1472999220
Ja..., jij maakt er 'gewoon' een bloempot van.

Natuurlijk allemaal leuk en aardig, dit soort onbenullige adviezen, maar uiteindelijk is het allemaal commentaar die ik afdoe als; luxe voor mensen langs de zijlijn. Van alles en nog wat lopen roeptoeteren, zonder dat je eindverantwoordelijke bent is héél erg gemakkelijk. Meestal het type verpleegkundige die het allemaal heel erg goed weet en non-verbale zijn afkeuring voortdurend bevestigd. Als je dan zegt, "doe jij het dan even zelf...", springen ze ineens naar achteren met de armpjes omhoog en roepen..., "neen..., jij bent de dokter!" 'Prima...', "je kop dichthouden en doen wat ik zeg of wegwezen!"

Zo werkt het in de kliniek als het erop aankomt.


Jij weet net zo goed als ik dat wat je kan doen afhankelijk is van het letsel en de behandelingsmogelijkheden die je op dat moment hebt. Nou sorry, maar hier in de periferie hebben we niet gelijk een thoraxchirurg, longarts, (starre) bronchoscoop en ECMO beschikbaar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22474805/

Hier worden ook 2 gewone tubes gebruikt om de longen afzonderlijk te beademen. Kan me voorstellen dat het ook voor andere indicaties gebruikt kan worden.

Jij vraagt hoe je kan weten aan welke kant de longbloeding zit. Nou als je je tube in een van de hoofdbronchieën steekt dan weet je het.. Wat je vervolgens ermee doet dat moet je zelf weten, jij bent de dokter ::)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #28 Gepost op: 4 september 2016, 17:21:11
Dames en Heren,

Het is weer zeer leerzaam, zo heb ik net geleerd wat een dubbellumen tube is.
Wel heb ik een paar persoonlijke suggesties die afleiden van de inhoud verwijderd. Laten we de discussie verder voortzetten zonder opnieuw al te aanvallend naar personen te worden.

Fijne zondag allemaal!

ir. Auditor


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #29 Gepost op: 5 september 2016, 03:07:20
Precies.., dubbellumen tubes voegen niks toe aan deze discussie. Het onderwerp is stabiele zijligging.

Het antwoord is pragmatisch en vooral gericht op het doel van stabiele zijliging. Zorgen dat iemand, die kennelijk bewusteloos is blijft ademen en niet stikt in zijn eigen braaksel. Eventueel kan het hoofd nog in de zogenaamde 'uitschenkpositie' worden gebracht. De rest is fijnslijperij. Links of rechts maakt niet zoveel uit. Er zijn wel wat uitzonderingen zoals zwangeren waarvoor het duidelijk is dat ze bij voorkeur op de linker zijde moeten worden gelegd.

De zijde van waaruit een long eventueel bloed verliest is niet zo makkelijk vast te stellen, zeker wanneer je niet spreekt over traumatisch letsel.

Je moet gewoon het doel van de handeling nooit uit het oog verliezen. Dat moet leidend zijn. Daarnaast is er nog zoiets als common sense.