hoe te handelen

Auteur Topic: hoe te handelen  (gelezen 2064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

j@ck

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • wij verzorgen gratis 4wd. ambulances in Afrika
Gepost op: 19 augustus 2016, 10:44:56
Gisteren reed ik achter een vrachtauto op de A2 tussen Sittard en Maastricht, waarvan de bestuurder duidelijk andere dingen aan het doen was. Hij zat konstant dan op de vluchtstrook, dan weer op de linker weghelft (natuurlijk gedeeltelijk). Toen hij naar mijn idee even op de weg keek er snel voorbijgegaan. Tijdens het voorbijrijden zag ik dat hij iets op het stuur had liggen wat hij volgens mij aan het lezen was.
Als gewoon burger weet ik niet wat ik op zo'n moment KAN en mag doen. De man reed gewoon gevaarlijk. Ik had hem graag aangegeven.
Als je de vele ongelukken met vrachtauto's ziet dan en als je iemand ziet die gevaarlijk rijdt wil je er iets aan kunnen doen, MAAR WAT???
Ik heb NIETS tegen buitenlanders maar dit was wèl een buitenlandse vrachtauto uit het voormalige oostblok.




scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:50:00
Wat dacht je er van om 112 te bellen en aan te geven dat je achter een vrachtwagen rijdt die gevaarlijk weggedrag vertoond en doorgeven op welke snelweg en bij welke hectometer paal de vrachtwagen rijdt? Wellicht dat de meldkamer je vraagt om even aan de lijn te blijven en de locatie door te blijven geven totdat zij een eenheid bij je in de buurt kunnen krijgen.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2016, 11:13:16
Je zou er inderdaad voor kunnen bellen. Wat ook wel eens helpt is flink claxonneren als je er naast rijdt maar er zijn ook chauffeurs die zich daar niets van aantrekken.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2016, 02:38:34
Ik heb eens zoiets gehad, alleen op het stuk A2 tussen Sittard en Weert.  Bestuurder van de personenauto was toen ook met van alles bezig behalve autorijden. Ik heb 112 gebeld, direct gemeld dat ik de telefoon aan het oor had omdat het niet anders ging (geen carkit en de speaker was kapot voor handsfree). Heb uitgelegd wat ik zag, kenteken doorgegeven erbij. Kreeg het advies om achter de auto te blijven rijden, op gepaste afstand. Werd gevraagd voor welk hectometerpaaltje, om de zoveel tijd opnieuw tot dat een opvallende Volvo mij voorbij kwam, die is voor de personenwagen gaan rijden en heeft deze de eerstvolgende afrit meegenomen. Ik kreeg het verzoek van de meldkamer om ook die afrit te pakken, maar stukje door te rijden, daar pikte een 2e Volvo mij op en heeft verklaring kort opgenomen van mij. Dag erop kreeg ik telefoontje dat deze bestuurder flink beschonken achter het stuur had gezeten. Vond vooral de terugkoppeling wel mooi van de agenten en ze vonden het ook fijn dat ik direct ook bij de meldkamer zei dat ik niet handsfree belde en waarom niet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel