Provincie Noord Holland gaat alternatieven voor standplaats LL1 onderzoeken

Auteur Topic: Provincie Noord Holland gaat alternatieven voor standplaats LL1 onderzoeken  (gelezen 18960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Provincie Noord Holland gaat alternatieven voor standplaats LL1 onderzoeken
http://www.parool.nl/amsterdam/traumaheli-mogelijk-weg-van-dak-vu-medisch-centrum~a4359366/




Surveillanceteam

  • Gast
Ik begrijp best dat de VUMC geen ideale standplaats is voor een helikopter.
Voor de heli is de Heliport in de haven ideaal. Echter is dit niet ideaal voor het grondgebonden MMT.

Daarnaast zou de heli alsnog vaak naar VUMC moeten vliegen om de arts op te halen. Zou het ophalen van de arts eventueel gedaan kunnen worden door de chauffeur van het MMT-voertuig?
Overdag is er personeel aanwezig bij de Heliport, welke de HLO-taak zou kunnen overnemen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Eigenlijk is het triest. Al vele jaren (zeker 15 jaar maar kan ook 20 zijn), staat de heli op het dak van de VU. Tegenover de VU lagen alleen sportvelden en achter de VU enkele woningen. Ze bedachten de Zuidas, een combinatie van kantoren en woningen, en nu heeft de Zuidas overlast... Dan zijn zeker de zelfde mensen die hebben bedacht dat de A10 Zuid ondertunneld moet worden omdat de Zuidas er last van heeft.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
VU verdwijnt toch als traumacentrum na de fusie met AMC?


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1443441 date=1471640854
Ik begrijp best dat de VUMC geen ideale standplaats is voor een helikopter.
Voor de heli is de Heliport in de haven ideaal. Echter is dit niet ideaal voor het grondgebonden MMT.

Daarnaast zou de heli alsnog vaak naar VUMC moeten vliegen om de arts op te halen. Zou het ophalen van de arts eventueel gedaan kunnen worden door de chauffeur van het MMT-voertuig?
Overdag is er personeel aanwezig bij de Heliport, welke de HLO-taak zou kunnen overnemen.

De kracht van 't ophalen met de heli lijkt mij dat het team direct weer inzetbaar is voor de volgende klus, met de heli.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1443536 date=1471774861
De kracht van 't ophalen met de heli lijkt mij dat het team direct weer inzetbaar is voor de volgende klus, met de heli.

Waarom staat LL2 dan op Rotterdam-The Hague Airport en LL3 in Volkel? Als zij inzet hebben en de arts gaat mee met de ambu betekend dit dat LL3 naar dat ziekenhuis moet vliegen om de arts op te halen weer voor ze inzetbaar zijn. Wat wel is is dat er geen tijd verloren gaat om naar de melding toe te gaan want de arts zit samen met de rest op hun kantoor/post.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016


Waarom staat LL2 dan op Rotterdam-The Hague Airport en LL3 in Volkel? Als zij inzet hebben en de arts gaat mee met de ambu betekend dit dat LL3 naar dat ziekenhuis moet vliegen om de arts op te halen weer voor ze inzetbaar zijn. Wat wel is is dat er geen tijd verloren gaat om naar de melding toe te gaan want de arts zit samen met de rest op hun kantoor/post.

Dat doen die LLs dan ook: ze vliegen naar het ziekenhuis waar de ambu met arts heengaat, pikken hem/haar daar weer op en zijn dan gelijk weer gereed voor inzet. Ze kunnen gelijk door naar een volgende inzet of retour basis. Bij de VU zijn basis en ziekenhuis toevallig samen maar dat hoeft dus niet.

De tijdwinst van dit concept is enorm, ook in LL1 gebied. Zie die arts maar eens van bijvoorbeeld Alkmaar in A'dam bij zn heli te krijgen zonder toeters en bellen, dan ben je zo 30-45 minuten niet inzetbaar.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: oma link=msg=1443447 date=1471669002
VU verdwijnt toch als traumacentrum na de fusie met AMC?

Dat zou mij niets verbazen. Zeker nu bijna de (mega) nieuwe SEH in gebruik genomen gaat worden. De nieuwe shockroom en CT ruimte zijn reeds een aantal maanden in gebruik.

Daarom is de beste plek voor het MMT denk ik het terrein van het AMC: veel ruimte, weinig huizen in de omgeving, dichtbij de stad en snelweg voor de auto.

Schiphol valt denk ik af vanwege de opstarttijd. Helihaven op de Hornweg ligt te afgelegen voor de auto.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Citaat van: Defender link=msg=1443609 date=1471796684
Dat zou mij niets verbazen. Zeker nu bijna de (mega) nieuwe SEH in gebruik genomen gaat worden. De nieuwe shockroom en CT ruimte zijn reeds een aantal maanden in gebruik.

Daarom is de beste plek voor het MMT denk ik het terrein van het AMC: veel ruimte, weinig huizen in de omgeving, dichtbij de stad en snelweg voor de auto.

Schiphol valt denk ik af vanwege de opstarttijd. Helihaven op de Hornweg ligt te afgelegen voor de auto.

Schiphol valt zowieso af vanwege de drukte denk ik. Voor de toren is nu al soms aardig puzzelen om de heli veilig door het vertrekkende en aankomende verkeer te loodsen. Dat zal in de toekomst nog lastiger worden als Schiphol drukker word.
AMC ligt wat dat betreft gunstiger qua luchtruimindeling. Precies op de rand van het verantwoordelijkheids gebied van de toren.
Bij een scramble richting het oosten zal de toren er dus niet meer mee belast hoeven worden en richting het westen zal er makkelijker om het verkeer heen genavigeerd kunnen worden.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1443549 date=1471780856
Waarom staat LL2 dan op Rotterdam-The Hague Airport en LL3 in Volkel? Als zij inzet hebben en de arts gaat mee met de ambu betekend dit dat LL3 naar dat ziekenhuis moet vliegen om de arts op te halen weer voor ze inzetbaar zijn. Wat wel is is dat er geen tijd verloren gaat om naar de melding toe te gaan want de arts zit samen met de rest op hun kantoor/post.

De tijd dat de ambulance (+MMT arts) rijdt naar een (trauma-)ziekenhuis, is vaak evenlangs als het opstarten en vliegen van de heli. Tot de arts beschikbaar is, is er geen team. Ik heb hier in Zwolle vaak meegemaakt dat de heli moest wachten tot de arts klaar was. Op 't moment dat de arts op 't helidek staat, is het precies hetzelfde als op hun thuisbasis: opstarten en vliegen naar de basis of een nieuwe melding. Alleen vanaf een andere plek, maar altijd nog sneller dan een auto.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo