Provincie Noord Holland gaat alternatieven voor standplaats LL1 onderzoeken

Auteur Topic: Provincie Noord Holland gaat alternatieven voor standplaats LL1 onderzoeken  (gelezen 18972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Expert link=msg=1450153 date=1475257898
Natuurlijk is de druk groot om het H-MMT van de LL1 blijvend te associeren met het VUMC. Daarbij is wel zo dat ook enkele artsen van het AMC werkzaam zijn binnen het Heliteam van Amsterdam.

Maar de artsen kunnen toch geleverd worden door 't VUMC terwijl de heli ergens anders geparkeerd staat? Er zijn al twee voorbeelden, over een tijdje een derde. Wanneer zullen alle heli's op een goeie plek staan?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1450213 date=1475302002
Maar de artsen kunnen toch geleverd worden door 't VUMC terwijl de heli ergens anders geparkeerd staat? Er zijn al twee voorbeelden, over een tijdje een derde. Wanneer zullen alle heli's op een goeie plek staan?

Uiteraard kan de arts werkzaam zijn in VUmc, echter mag/kan het ook een chirurg of anesthesioloog zijn die werkzaam is AMC, Bovenij, Medisch Centrum Alkmaar, defensie, enz.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1450213 date=1475302002

Maar de artsen kunnen toch geleverd worden door 't VUMC terwijl de heli ergens anders geparkeerd staat? Er zijn al twee voorbeelden, over een tijdje een derde. Wanneer zullen alle heli's op een goeie plek staan?


Helemaal waar. De vraag is alleen waar je een heilstation wilt creëren. Het is handig wanneer je rekening houdt met de infrastructuur en die locatie een beetje tactisch kiest.

Als MMT-arts zit ik dicht op de discussie en ben goed bekend met de Amsterdamse situatie. Binnen de ring worden alle oproepen in beginsel grondgebonden uitgevoerd, met uitzondering van Amsterdam Noord. Daar zitten ook nadelen aan. Wanneer je met het voertuig bent ingezet in de stad, heeft dat met regelmaat ook gevolgen voor een inzet verder in het land. Als je met de auto in het AMC staat en je krijgt een vervolgoproep, bijvoorbeeld ergens in de kop van Noord-Holland, dan gaat er veel tijd verloren voordat je in de Helikopter zit. Dat probleem wordt gedurende de Universal Dayllght Period (UDP) pragmatisch opgelost. De vlieger start dan alleen op en pikt het team op bij het AMC.

Omgekeerd kan het ook voorkomen dat een team airborne is, bijvoorbeeld ergens tussen Andijk en Amsterdam en wordt opgeroepen voor een vervolginzet ergens midden in Amsterdam. Ik kan je verzekeren dat het een hele toer is om een helikopter daar veilig te landen.  

Ik heb heel veel "voors- en tegens" gehoord. Voor ieder argument is iets te zeggen. Ik denk dat het belangrijkste argument gericht moet zijn op de zorg. We hebben natuurlijk ook te maken met beleidsmakers en die kijken heel zakelijk tegen dit soort vraagstukken aan. Dat is zeker niet oninteressant en het is ook heel leerzaam.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
In hoeverre is dat voor andere MMT's anders? Ik neem aan dat de heli in centrum rotterdam net zo lastig landt als in amsterdam?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1450873 date=1475689709

In hoeverre is dat voor andere MMT's anders? Ik neem aan dat de heli in centrum rotterdam net zo lastig landt als in amsterdam?


Waar.., maar speelt de discussie niet.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1450873 date=1475689709
In hoeverre is dat voor andere MMT's anders? Ik neem aan dat de heli in centrum rotterdam net zo lastig landt als in amsterdam?

De straten in Rotterdam zijn over het algemeen wel breder, en er is in het centrum veel meer vrije ruimte. Reden daarvan is het Bombardement op 14 Mei 1940  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
lees van een aantal mensen over het ophalen van de arts bij een ziekenhuis. dit klopt niet want een arts in een MMT heeft dienst als MMT-arts dus dient zelf naar station toe te gaan.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Likeliner link=msg=1461368 date=1479148341
lees van een aantal mensen over het ophalen van de arts bij een ziekenhuis. dit klopt niet want een arts in een MMT heeft dienst als MMT-arts dus dient zelf naar station toe te gaan.

Men bedoeld hier de situatie dat een patiënt met grondgebonden transport naar een ziekenhuis is gebracht, dan vliegt de heli achter de ambulance aan om bij de kliniek de arts weer op te pikken.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Citaat van: Likeliner link=msg=1461368 date=1479148341
lees van een aantal mensen over het ophalen van de arts bij een ziekenhuis. dit klopt niet want een arts in een MMT heeft dienst als MMT-arts dus dient zelf naar station toe te gaan.
Een beetje last van een horologium/batillus-dissociatie? ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: jvo link=msg=1461382 date=1479156340
Een beetje last van een horologium/batillus-dissociatie? ;)

Nogal ja denk ik...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod