GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016  (gelezen 11128 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Citaat van: Thor link=msg=1443600 date=1471792116
Opmerkelijke plek waar de mast is afgebroken plotseling tijdens het aftuigen in de haven.
Drie mensen geraakt door de gaffel is wel heel toevallig, vermoed dat deze mensen ook zijn geraakt door de zware giek die bij het breken van de mast en onklaar raken van de (lichtere) gaffel ook naar beneden komt.

De hoofdmast brak tijdens het aanlopen van de haven. Er staat vandaag een stevige bries uit westelijke richting, de havenaanloop van Harlingen ligt ongeveer noord-zuid dus zal de Amicitia net geen halve wind gehad hebben. Volgens Omrop Fryslan stond het hele gezelschap gasten aan dek. Ze hebben dus de bovenste drie meter van de mast en wellicht ook de gaffel van een meter of tien tegemoet kunnen zien. De giek kan nog voor beknelling hebben gezorgd, maar de Amicitia is 4,80 breed en dus staat er op een dergelijke koers hooguit vier meter giek boven het dek, op een hoogte van misschien iets meer dan een meter. Op een van de bovenstaande foto's zie je de giek buitenboord hangen. Een andere mogelijke oorzaak voor de dodelijke verwondingen is afgebroken verstaging: dat zijn staaldraden van een paar centimeter dik. Als die onder spanning breken zwiepen ze als een mes in het rond en hebben ze geen enkele moeite om een menselijk lichaam doormidden te slaan. De plaats van de mastbreuk is overigens niet zo verrassend: als je foto's bekijkt van de Amicitia in volle glorie zie je dat de breuk vrijwel precies op het punt zit waar de klauw van de gaffel aangrijpt op de mast en waar die mast dus de grootste belasting te verduren heeft.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,377
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: ritger link=msg=1443593 date=1471790616
Op een foto bij Omrop Fryslan http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter is te zien dat de voorste mast is afgebroken. Hierbij zal de gaffel naar beneden zijn gekomen.
Duidelijk. Of de gaffel eerst naar beneden kwam of eerst de mast horen we later wel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: janvangent link=msg=1443607 date=1471796339
De hoofdmast brak tijdens het aanlopen van de haven. Er staat vandaag een stevige bries uit westelijke richting, de havenaanloop van Harlingen ligt ongeveer noord-zuid dus zal de Amicitia net geen halve wind gehad hebben. Volgens Omrop Fryslan stond het hele gezelschap gasten aan dek. Ze hebben dus de bovenste drie meter van de mast en wellicht ook de gaffel van een meter of tien tegemoet kunnen zien. De giek kan nog voor beknelling hebben gezorgd, maar de Amicitia is 4,80 breed en dus staat er op een dergelijke koers hooguit vier meter giek boven het dek, op een hoogte van misschien iets meer dan een meter. Op een van de bovenstaande foto's zie je de giek buitenboord hangen. Een andere mogelijke oorzaak voor de dodelijke verwondingen is afgebroken verstaging: dat zijn staaldraden van een paar centimeter dik. Als die onder spanning breken zwiepen ze als een mes in het rond en hebben ze geen enkele moeite om een menselijk lichaam doormidden te slaan. De plaats van de mastbreuk is overigens niet zo verrassend: als je foto's bekijkt van de Amicitia in volle glorie zie je dat de breuk vrijwel precies op het punt zit waar de klauw van de gaffel aangrijpt op de mast en waar die mast dus de grootste belasting te verduren heeft.

https://www.zeilendeschepen.nl/wp-content/uploads/2015/11/schip_zeilend.jpg
Op deze foto grijpt de gaffel aan ter hoogte van 3/4 van de steng achtermast. De mast is een stuk lager gebroken.

Over hoe en waar de Amicitia voer op dat moment is op dit moment nog niet veel concrete informatie.


stefanpostema

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Voor de beeldvorming; het topgedeelte van de mast lag/ligt op het voordek (bron eigen waarneming)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: stefanpostema link=msg=1443615 date=1471798275
Voor de beeldvorming; het topgedeelte van de mast lag/ligt op het voordek (bron eigen waarneming)

De fok en de voorstag trekken het topgedeelte naar voren.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Helmen op?! Het ongeval was bij het binnen lopen van de haven gebeurd. Dus neem ik aan dat er wel tientallen minuten diurde voor men aan de kant lag. Boven het deel wat afgebroken is isnniets dan blauwe hemel. En wat kon vallen is al naar beneden gekomen. Dus gewoon nuchter verstand gebruikt en zeker niet gevaarlijk gewerkt. En zwemvesten, ik ziende brandweer al mwt zwemvesten lopen tussen de agenten, ambulance, scheepsbemanning etc. Beetje overdreven !
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


TSC Yoda

  • Ex Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
    • TSC Yoda's Website
De Gaffel laag beneden in het water, maar het bovenste deel van de mast was ook afgebroken.
Van die hoogte was daar veel kracht, met die het spul gevallen is :(

Jammer voor die drie, die verleden zijn...
Sorry voor het slechte Nederlands. Ik schrijf zonder Google Translate, dit is heel slecht ;)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 943
    • HVforumNL
Offtopic reacties zijn verwijderd. In dit topic wordt het incident in Harlingen besproken, niet de brand in Hellevoetsluis.

ir. Auditor


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
De klipper Amicitia voldeed aan de geldende eisen om het water op te gaan. Dit jaar is de tweemaster nog goedgekeurd. Zondag brak een deel van de mast af. Drie opvarenden kwamen om het leven.

De nieuwe certificaten die nodig zijn om op het binnenwater te zeilen zijn dit jaar verlengd en geldig tot 2020. Dat bevestigt de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Inspecteurs van de ILT hebben dit jaar het schip binnenstebuiten gekeerd en zagen geen aanleiding om het niet vrij te geven, zegt Annelou van Egmond van de ILT

Bron:
https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Whalertje link=msg=1443863 date=1471951981
De klipper Amicitia voldeed aan de geldende eisen om het water op te gaan. Dit jaar is de tweemaster nog goedgekeurd. Zondag brak een deel van de mast af. Drie opvarenden kwamen om het leven.

De nieuwe certificaten die nodig zijn om op het binnenwater te zeilen zijn dit jaar verlengd en geldig tot 2020. Dat bevestigt de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Inspecteurs van de ILT hebben dit jaar het schip binnenstebuiten gekeerd en zagen geen aanleiding om het niet vrij te geven, zegt Annelou van Egmond van de ILT

Bron:
https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html


Gisteren heb ik al geschreven over mogelijke oorzaken breken mast,maar dat is door moderators verwijderd.
Waarschijnlijk zijn de mast en verstaging niet ge´nspecteerd.