GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016  (gelezen 11140 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Citaat van: Thor link=msg=1443864 date=1471953023
...
Waarschijnlijk zijn de mast en verstaging niet geďnspecteerd.

Dat lijkt me sterk. Je krijgt je certificaat niet zomaar in ruil voor een kop koffie...

(Zeilende) passagiersschepen moeten elke 5 jaar worden geinspecteerd voor hun certificaat. Dat mag door een door de minister erkende instantie gebeuren (klassebureau). De eisen voor masten van zeilende passagiersschepen vindt u hier: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006L0087 Bijlage II Artikel 15a.06.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Ook nog relevant uit bovengenoemde bijlage II:
Artikel 15a.19 Keuring

1.   De tuigage wordt om de 2,5 jaar door de commissie van deskundigen gekeurd. De keuring omvat ten minste een inspectie van:
a) de zeilen, inclusief de lijken, schoothoek en reefogen;
b) de toestand van masten en rondhouten;
c) de toestand van het staand en lopend want, inclusief de draadverbindingen;
d) ...
...


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Los van alle keuringen: we mogen er rustig van uitgaan dat deze schipper zijn verantwoordelijkheid erg serieus neemt. Dit soort schepen wordt intensief gebruikt en er wordt ook nog wel eens op het scherpst van de snede gevaren, maar iedere schipper van de bruine vloot is zich er terdege van bewust dat de veiligheid van zijn passagiers en bemanning op zijn schouders rust. Juist daarom zijn het allemaal mannen (en vrouwen) die weten dat ze met betrouwbaar materiaal op pad moeten gaan, maar dan nog kan een ongeluk als dit gebeuren. Veiligheid en goed materiaal staan bij mij bovenaan het prioriteitenlijstje, maar in de veertig jaar die ik nu op het water zit ben ik toch ook al een paar keer verrast door domme pech of een verborgen gebrek. Uiteraard verdienen eerst en vooral de nabestaanden ons medeleven maar ik voel ook mee met de schipper, want dit is wel het ergste wat je kunt meemaken. Hij verdient ook een compliment, want het zal niet makkelijk geweest zijn om met een schip vol gepanikeerde passagiers wiens familie half of helemaal dood op dek ligt en met de helft van zijn tuig buitenboord de kant te halen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 39,896
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
NU.nl @NUnl
'Ongeluk schip Harlingen veroorzaakt door houtrot in mast': bit.ly/2dWRHV8

7:46am · 4 Oct 2016


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@ De Nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid doet het officiële onderzoek naar het ongeluk. De bevindingen daarvan worden pas over een jaar verwacht.

Een behoorlijk verschil (1jaar) in tijd. Waarschijnlijk wordt dit verschil mede veroorzaakt  doordat  dat de Nederlandse Onderzoeksraad in het rapport o.a. ook wil komen met eventuele aanbevelingen op het gebied van inspecties en evt reparaties aan houten masten, de conservering van masten die vaak nog gebeurt met ouderwetse middelen zoals harpuis en Stokholmer teer etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een beetje kenner zou nmm  heel snel een breuk door houtrot kunnen onderscheiden van een beuk door overbelasting, niet alleen door de vorm van de breuk maar ook wat je op het breukvlak kan/zal aantreffen. Door overbelasting is de breuk lang en puntig, bij rot niet.

Bij een periodiek keuring van masten (en ook ander rondhout) moeten, volgens een inspecteur NKBK die ik recent sprak, de masten worden afgenomen en horizontaal liggend worden geinspecteerd en belast, inspectie met name daar waar eventueel metaal op de mast is aangebracht en daar waar evt. reparaties aan de mast zijn uitgevoerd.

N.B. Het leek mij  niet al te waarschijnlijk dat een "gezonde" mast, evt. deugdelijk verstaagd onder de genoemde weersomstandigheden spontaan zou kunnen afbreken.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Als je de foto's bekijkt van het breukvlak vallen een paar dingen op: de breuk heeft plaatsgevonden ter hoogte van de gaffelschoen, die blijkbaar uit twee delen was opgebouwd in staal, en er is inwatering zichtbaar op de bevestigingspunten en de naad in die schoen. Dat allemaal is op zich geen reden tot grote zorg en het verklaart ook niet waarom die mast na een weekend zeilen opeens breekt. In het 'roddelcircuit' van Harlinger schippers (veelal mensen die een vergelijkbaar schip vanuit dezelfde haven varen) wordt de directe aanleiding gezocht in een klapgijp over de gaffel. Koers en windrichting maken gijpen aannemelijk en een aanwijzing voor de klapgijp is te zien op foto's van het aanmeren van de Amicitia, waarbij de gaffel over bakboord ligt en de giek over stuurboord. Zo'n gaffel weegt alleen al tegen de honderd kilo en als die met een flinke klap (er stond >5 Bft) omgaat wordt hij uiteindelijk opgevangen door de verstaging. Dat belast de mast op twee plaatsen onevenredig zwaar: het aanhechtingspunt van de stag en de plek van de gaffelschoen, waarbij de kracht ook vrijwel haaks op de mast zal staan. Daar zijn masten niet op gebouwd en als er dan ook nog een zwakke plek zit kun je dit meemaken. Die zwakke plek kan overigens best een combinatie van factoren zijn die niet allemaal zichtbaar waren: een mast kan vele keuringen doorstaan en toch van binnen zo rot als een mispel zijn. Masten worden overigens meest staand gekeurd, op het zicht, op het gehoor en met een priem. Op een doorsnee van zeg dertig centimeter is houtrot binnenin dan moeilijk vast te stellen.