GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016  (gelezen 15365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Zo heb ik al eens een mastbreuk gehad met een lelievlet dankzij een flinke klapgijp. Daarbij ook 1 die vol de giek heeft gekopt. En dat was dan een bootje van 1,80m breedte en 5,60m lengte met mastlengte van een kleine 6m. Aardige klap is het dan al. Laat staan als het met zo'n schip gebeurd!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Probleem voor de Onderzoeksraad is natuurlijk dat de inspectie een half jaar eerder "zelf" gekeurd heeft...
Wat zegt die inspectie dan nog...

Dit dreigt op hetzelfde uit te draaien als de administratie van gevaarlijke stoffen op het spoor. We controleren als het fout gaat, weten dat het niet eenvoudig (internationaal) te regelen is en implementeren dus maar geen verbeteringen.

Maar weer on topic:
Je zou toch met een vochtmeter iets moeten kunnen meten. De electrische capaciteit van nat hout is toch wezenlijk anders dan van droog hout. Dat moet toch te meten zijn, ook in aanwezigheid van beslag. Niet met een simpele brandhoutvochtigheidstester van de Duitse supermarkt natuurlijk. Maar het zou moeten kunnen. Vooral omdat het om een verschil meting gaat. Op de gezonde plek is de meetwaarde laag en net even verderop naast hetzelfde beslag is de meetwaarde hoog. Dat duidt dan op rot.
(Of een houtschroef inderdaad  98uiye)
Het grootste breuk risico zit (net) naast het beslag. Volgens mij.

Voor nieuwe (en dus verlijmde) masten zou je een inwendige kabel kunnen aanbevelen. Liefst geen geleidende, anders zit je weer met blikseminslag en zo. De gaan waarschijnlijk toch al een paar koperdraadjes naar de top. Daar kan ook wel wat Dyneema bij.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Op 09 nov 2016 in de Leeuwarder Courant:

Mastles voor schippers van de bruine vloot


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.