Helden van hier: In de lucht

Auteur Topic: Helden van hier: In de lucht  (gelezen 18554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 4 december 2016, 10:46:52
Citaat van: Expert link=msg=1464602 date=1480844254
Ik zie artsen en verpleegkundigen rechtstreeks vanaf de SEH, zonder beschermende kleding, in een Helikopter springen.  

Misschien heb ik gemakkelijk praten vanuit de Nederlandse situatie en wellicht ook door mijn vertekende MMT-ogen, maar het niveau van de hulpverlening is ronduit beschamend! Beschamend!

Ik ben de afgelopen jaren regelmatig met een van onze LifeFlight helikopters meegevlogen naar ongevallen zonder beschermende kleding. Ik ben opgestapt in uniform omdat de bemanning en ik dachten dat ik een toegevoegde waarde zou kunnen zijn op de ongevalslokatie. Is dat beschamend?

Ik zie op TV af en toe president Obama uit het Witte Huis komen om in een helikopter te stappen. De beste man draagt een keurig kostuum geen beschermende kleding. Is dat beschamend?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #11 Gepost op: 4 december 2016, 11:23:23
Citaat
Ik zie artsen en verpleegkundigen rechtstreeks vanaf de SEH, zonder beschermende kleding, in een Helikopter springen.  

Bij een knul met een klinische verdenking op een dwarslaesie worden een paar buizen bloed afgenomen. Er zit geen enkele logica in de eerste opvang. Het ABCD is volledig zoek. Zuurstof ontbreekt. Er wordt Fentanyl gegeven, maar ik kan niet echt ontdekken of er nou een bloeddruk is gemeten. Dat lijkt er niet op, want monitoring wordt pas in de helikopter geïnitieerd.

In de helikopter kun je geen kant op met de luchtweg van die knul. Wat doe je als dat joch 'inflight' ineens begint te braken.

Van een gestructureerde opvang op de SEH lijkt geen sprake.

Zo heel af en toe kom ik de SEH van het universitaire ziekenhuis in Gent. Mijn waarneming is daar precies hetzelfde.

Misschien heb ik gemakkelijk praten vanuit de Nederlandse situatie en wellicht ook door mijn vertekende MMT-ogen, maar het niveau van de hulpverlening is ronduit beschamend! Beschamend!

Ik heb aardig wat ervaring in zowel de Nederlandse en Belgische acute zorg (prehospitaal en in de kliniek) en jammer genoeg kan ik helaas maar beamen dat het niveau van de hulpverlening in Belgie (vrij) regelmatig ondermaats is

Citaat
Ik ben de afgelopen jaren regelmatig met een van onze LifeFlight helikopters meegevlogen naar ongevallen zonder beschermende kleding. Ik ben opgestapt in uniform omdat de bemanning en ik dachten dat ik een toegevoegde waarde zou kunnen zijn op de ongevalslokatie. Is dat beschamend?

Ik zie op TV af en toe president Obama uit het Witte Huis komen om in een helikopter te stappen. De beste man draagt een keurig kostuum geen beschermende kleding. Is dat beschamend?

in mijn ogen zou uniforme kleding voor zowel ambulanciers (er zijn talloze verschillende kledingstijlen hier) als PIT (belgische spoedverpleegkundige werkzaam binnen prehospitale zorg) en MUG (belgische spoedverpleegkundige en -arts werkzaam binnen prehospitale zorg) zeker bijdragen aan een professionelere uitstraling

maar in mijn ogen maakt het niet hebben van uniforme en of beschermende kleding het niveau van hulpverlening niet beschamend, maar de manier van handelen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 4 december 2016, 11:44:50
Citaat van: senseihomer link=msg=1464621 date=1480847003
maar in mijn ogen maakt het niet hebben van uniforme en of beschermende kleding het niveau van hulpverlening niet beschamend, maar de manier van handelen

Vraag 1) Is ongeveer iedere traumapatient die per helikopter overgebracht gaat worden naar een traumacentrum onder anesthesie brengen en tube in keel schuiven de juiste manier van handelen of zou je het ook kunnen duiden als beschamend?

Vraag 2) Als je als land niet in staat bent om je eigen MMT zorg te leveren in je hele land en een aantal gebieden overlaat aan de zorg van Belgie ben je dan niet net zo beschamend?

Vraag 3) Als je in je land academische ziekenhuizen hebt die nauw samenwerken met Belgische universitaire ziekenhuis, o.a. Gent en Nederlandse patienten doorverwijst naar deze Belgische centra ben je dan beschamend bezig als je zorgverzekeraars het ook nog eens geheel vergoeden?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #13 Gepost op: 4 december 2016, 11:52:37
Citaat
vraag 1: Is ongeveer iedere traumapatient die per helikopter overgebracht gaat worden naar een traumacentrum onder anesthesie brengen en tube in keel schuiven de juiste manier van handelen of zou je het ook kunnen duiden als beschamend?

in mijn ogen is het niet volgen van best practise en evidence based medicine hetgeen wat je zou kunnen duiden als beschamend.

Als patienten onnodig worden geintubeerd dan zou dat beschamend zijn, maar dat wil niet zeggen dat get beschamend is wanneer het gebeurt bij ongeveer elke trauma patient die per helikopter naar een trauma centrum wordt getransporteerd

Citaat
Vraag 2: Als je als land niet in staat bent om je eigen MMT zorg te leveren in je hele land en een aantal gebieden overlaat aan de zorg van Belgie ben je dan niet net zo beschamend?

Ja vind ik wel, alleen beschamend op verschillende gebieden, dus niet hetzelfde

Citaat
Vraag 3) Als je in je land academische ziekenhuizen hebt die nauw samenwerken met Belgische universitaire ziekenhuis, o.a. Gent en Nederlandse patienten doorverwijst naar deze Belgische centra ben je dan beschamend bezig als je zorgverzekeraars het ook nog eens geheel vergoeden?

ligt eraan, ik kan alleen spreken over mijn ervaring binnen de belgische prehospitale zorg en spoedgevallen (van een aantal ziekenhuisen (zowel algemeen en universitair (Gent en Brussel)

het is moeilijker een oordeel te vellen over de andere delen van de Belgische gezondheidszorg, omdat ik daar weinig tot geen ervaring in en of zicht op heb


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 4 december 2016, 11:56:11
Citaat van: senseihomer link=msg=1464624 date=1480848757
Als patienten onnodig worden geintubeerd dan zou dat beschamend zijn, maar dat wil niet zeggen dat get beschamend is wanneer het gebeurt bij ongeveer elke trauma patient die per helikopter naar een trauma centrum wordt getransporteerd

Als je per helikopter gaat vervoeren mag je onnodig intuberen?

P.s. Ik had 3 vragen gesteld.

Aanvullende vragen: 4) Ben ik een idiote hartchirurg als ik de ambulancedienst in Zeeland zou smeken om me alsjeblieft naar Belgie te brengen zodra ik een hart- of neuroprobleem heb omdat ik niet wil dat cardiologen en neurologen in de Zeeuwse ziekenhuizen aan mij komen?

5) Klopt het dat je als je als Nederlandse zorgpremiebetaler een ernstig verkeersongeval krijgt in Zeeuws Vlaanderen minstens 30 minuten op de dichtsbijzijnde MMT-heli moet wachten als de ambulanceverpleegkundige met spoed de toegevoegde waarde nodig heeft van een spoedarts? Hoe lang doet een MUG-heli er over en kan MUG je leven redden als elke seconde telt voor de Nederlandse burger in Zeeuws-Vlaanderen?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2016, 12:00:41
Citaat
Als patienten onnodig worden geintubeerd dan zou dat beschamend zijn, maar dat wil niet zeggen dat het beschamend is wanneer het gebeurt bij ongeveer elke trauma patient die per helikopter naar een trauma centrum wordt getransporteerd

Citaat
Als je per helikopter gaat vervoeren mag je onnodig intuberen?

Nee de bedoeling was te zeggen dat het niet wil zeggen dat het onnodig is (de intubatie), simpelweg door te constateren dat bijna elke trauma patient die met een helikopter wordt getransporteert, geintubeert wordt


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #16 Gepost op: 4 december 2016, 12:04:42
Citaat
P.s. Ik had 3 vragen gesteld.

ps. ik heb inmiddels mijn antwoord aangepast  :)

Citaat
Aanvullende vraag: Ben ik een idiote hartchirurg als ik de ambulancedienst in Zeeland zou smeken om me alsjeblieft naar Belgie te brengen zodra ik een hart- of neuroprobleem heb omdat ik niet wil dat cardiologen en neurologen in de Zeeuwse ziekenhuizen aan mij komen?

Nee helemaal niet; mits de cardiologische en neurlogische centra in Belgie van minimaal vergelijkbaar of (mgl) hoger niveau zijn

alleen daar heb ik geen zicht op

Je zou wel een idiote hartchirurg zijn wanneer je de Belgische ambulance dienst ipv de Nederlandse ambulancedienst, zou smeken bij je te komen wanneer je een hart- en of neuro probleem hebt

Citaat
5) Klopt het dat je als je als Nederlandse zorgpremiebetaler een ernstig verkeersongeval krijgt in Zeeuws Vlaanderen minstens 30 minuten op de dichtsbijzijnde MMT-heli moet wachten als de ambulanceverpleegkundige met spoed de toegevoegde waarde nodig heeft van een spoedarts?

Geen idee

Citaat
Hoe lang doet een MUG-heli er over en kan MUG je leven redden als elke seconde telt voor de Nederlandse burger in Zeeuws-Vlaanderen?

Alleen in Brugge is een MUG heli en ik heb even naar Google Maps gekeken en het is ong een uur per auto; dus het lijkt mij zeker een meerwaarde voor de Nederlandse zorgpremiebetaler met een ernstig verkeersongeval in Zeeuws Vlaanderen

dus ik geloof zeker dat een MUG een bijdrage kan geven aan het redden van iemands leven in Zeeuws Vlaanderen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #17 Gepost op: 4 december 2016, 12:08:43
Citaat van: oma link=msg=1464626 date=1480848971
Als je per helikopter gaat vervoeren mag je onnodig intuberen?

P.s. Ik had 3 vragen gesteld.

Aanvullende vragen: 4) Ben ik een idiote hartchirurg als ik de ambulancedienst in Zeeland zou smeken om me alsjeblieft naar Belgie te brengen zodra ik een hart- of neuroprobleem heb omdat ik niet wil dat cardiologen en neurologen in de Zeeuwse ziekenhuizen aan mij komen?

5) Klopt het dat je als je als Nederlandse zorgpremiebetaler een ernstig verkeersongeval krijgt in Zeeuws Vlaanderen minstens 30 minuten op de dichtsbijzijnde MMT-heli moet wachten als de ambulanceverpleegkundige met spoed de toegevoegde waarde nodig heeft van een spoedarts? Hoe lang doet een MUG-heli er over en kan MUG je leven redden als elke seconde telt voor de Nederlandse burger in Zeeuws-Vlaanderen?

4. Veel Zeeuwen uit Zeeuws Vlaanderen geven de voorkeur aan Gent en gaan daar ook graag naartoe.

De Belgen waren naar mijn vroegere ervaringen heel snel aan het werk met helikopters vwb  hulpverleningen, zowel te land als ter zee.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 4 december 2016, 12:10:19
Citaat van: senseihomer link=msg=1464628 date=1480849482
Je zou wel een idiote hartchirurg zijn wanneer je de Belgische ambulance dienst ipv de Nederlandse ambulancedienst, zou smeken bij je te komen wanneer je een hart- en of neuro probleem hebt

Bedankt, als de Belgische ambulancedienst sneller bij mij kan zijn en mij overbrengt naar UZ Gent of AZ St Jan ben ik een tevreden patient.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #19 Gepost op: 4 december 2016, 12:12:22
Citaat
4. Veel Zeeuwen uit Zeeuws Vlaanderen geven de voorkeur aan Gent en gaan daar ook graag naartoe.

De Belgen waren naar mijn vroegere ervaringen heel snel aan het werk met helikopters vwb  hulpverleningen, zowel te land als ter zee.

ik wil wel duidelijk stellen dat ik zeker niet wil suggeren dat De gezondheidszorg van Belgie niet goed is of ondermaats, maar binnen de ambulancezorg en spoedgevallen zijn zeker zaken die verbeterd kunnen (en zouden moeten) worden in mijn mening

Nu is er alleen een MUG heli in Brugge en ik geloof dat eerder het Universitair ziekenhuis in Antwerpen er ook een had