Helden van hier: In de lucht

Auteur Topic: Helden van hier: In de lucht  (gelezen 18539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #20 Gepost op: 4 december 2016, 12:13:39
Citaat
Bedankt, als de Belgische ambulancedienst sneller bij mij kan zijn en mij overbrengt naar UZ Gent of AZ St Jan ben ik een tevreden patient.

als je puur kijkt naar de snelheid van vervoeren; dan ben ik het volledig met je eens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2016, 12:23:51
Citaat van: senseihomer link=msg=1464631 date=1480849942
ik wil wel duidelijk stellen dat ik zeker niet wil suggeren dat De gezondheidszorg van Belgie niet goed is of ondermaats, maar binnen de ambulancezorg en spoedgevallen zijn zeker zaken die verbeterd kunnen (en zouden moeten) worden in mijn mening

In Qatar zijn er ook veel zaken binnen de ambulancezorg, SEH en traumachirurgie/traumacentrum die verbeterd kunnen en moeten worden. Ik hoop dat de mensen die in de toekomst mijn functie over hebben genomen er precies zo over blijven denken.

Ik voel dus een vorm van solidariteit met de Belgische ambulancediensten, spoedeisende hulpafdelingen en traumacentra.

Uiteraard feliciteer ik Nederland aangezien er niets meer te verbeteren valt bij de ambulancezorg, de SEH's van de ziekenhuizen, de MMT's  en de traumacentra.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2016, 12:29:51
Citaat
In Qatar zijn er ook veel zaken binnen de ambulancezorg, SEH en traumachirurgie/traumacentrum die verbeterd kunnen en moeten worden. Ik hoop dat de mensen die in de toekomst mijn functie over hebben genomen er precies zo over blijven denken.

Ik voel dus een vorm van solidariteit met de Belgische ambulancediensten, spoedeisende hulpafdelingen en traumacentra.

Uiteraard feliciteer ik Nederland aangezien er niets meer te verbeteren valt bij de ambulancezorg, de SEH's van de ziekenhuizen, de MMT's  en de traumacentra.

Mogelijk kan er een uitwisseling plaats vinden tussen de Nederlandse standaard en Quatar en Belgie (en eventueel anderen)?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 4 december 2016, 12:50:11
Citaat van: senseihomer link=msg=1464635 date=1480850991
Mogelijk kan er een uitwisseling plaats vinden tussen de Nederlandse standaard en Quatar en Belgie (en eventueel anderen)?

Het bestaat al een aantal jaren tussen Belgie en Qatar.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #24 Gepost op: 4 december 2016, 16:48:19
Citaat van: senseihomer link=msg=1464631 date=1480849942
Nu is er alleen een MUG heli in Brugge en ik geloof dat eerder het Universitair ziekenhuis in Antwerpen er ook een had

Klopt niet, je hebt er ook nog één in Bra-sur-Lienne. De heli van het UZ Antwerpen was trouwens een tijdelijk project tijdens de grootschalige infrastructuurwerken (heraanleg van de Antwerpse ringweg) destijds. In de Antwerpse regio heb je immers ambulances, PIT's en MUG's genoeg.

Nu even los van de in mijn ogen vreemde manier van hulpverlening taxeren door naar de kledij te kijken (zijn we misschien de fashion police?): zijn er statistieken bekend over de overleving van Belgische en Nederlandse patiënten in de pre-hospitaalzorg? Valt er daar iets zinnig over te zeggen? Als die cijfers (quasi-)gelijk zouden zijn, over wat praten we dan?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #25 Gepost op: 4 december 2016, 16:55:02
Citaat van: oma link=msg=1464604 date=1480844812

Ik ben de afgelopen jaren regelmatig met een van onze LifeFlight helikopters meegevlogen naar ongevallen zonder beschermende kleding. Ik ben opgestapt in uniform omdat de bemanning en ik dachten dat ik een toegevoegde waarde zou kunnen zijn op de ongevalslokatie. Is dat beschamend?

Ik zie op TV af en toe president Obama uit het Witte Huis komen om in een helikopter te stappen. De beste man draagt een keurig kostuum geen beschermende kleding. Is dat beschamend?


Je moet lekker zelf weten hoe je in een heli wilt stappen. Nu betreft het een ongeval op het strand, straks sta je op je OK klompen in een autowrak of bij - 10 graden Celsius langs de kant van de weg in je OK pak. Ik vind dat niet beschamend, maar heel erg suf en onbereisd.

Ik vind de hulp die geboden wordt aan een jonge knul met een dwarslaesie wel van een onbeschaamd niveau. Om je kapot te schamen!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #26 Gepost op: 4 december 2016, 16:56:00
Citaat van: oma link=msg=1464634 date=1480850631

In Qatar zijn er ook veel zaken binnen de ambulancezorg, SEH en traumachirurgie/traumacentrum die verbeterd kunnen en moeten worden. Ik hoop dat de mensen die in de toekomst mijn functie over hebben genomen er precies zo over blijven denken.

Ik voel dus een vorm van solidariteit met de Belgische ambulancediensten, spoedeisende hulpafdelingen en traumacentra.

Uiteraard feliciteer ik Nederland aangezien er niets meer te verbeteren valt bij de ambulancezorg, de SEH's van de ziekenhuizen, de MMT's  en de traumacentra.


Dank je wel!


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #27 Gepost op: 4 december 2016, 17:07:46
Citaat
Klopt niet, je hebt er ook nog één in Bra-sur-Lienne. De heli van het UZ Antwerpen was trouwens een tijdelijk project tijdens de grootschalige infrastructuurwerken (heraanleg van de Antwerpse ringweg) destijds. In de Antwerpse regio heb je immers ambulances, PIT's en MUG's genoeg.

ok dat wist ik niet

Citaat
Nu even los van de in mijn ogen vreemde manier van hulpverlening taxeren door naar de kledij te kijken (zijn we misschien de fashion police?): zijn er statistieken bekend over de overleving van Belgische en Nederlandse patiënten in de pre-hospitaalzorg? Valt er daar iets zinnig over te zeggen? Als die cijfers (quasi-)gelijk zouden zijn, over wat praten we dan?

ik praat niet alleen over de kledij en koppel de kledij al helemaal niet aan de kwaliteit van zorgverlening, maar mijn mening over dit alles is gebaseerd op hetgeen ik zelf zie

en de kwaliteit wordt hopelijk niet alleen gebaseerd op overleving, maar ook op andere aspecten zoals het voorkomen van letsel en mogelijk zelfs verergeren van bestaand letsel


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #28 Gepost op: 4 december 2016, 17:27:53
Citaat van: Expert link=msg=1464720 date=1480866902
Je moet lekker zelf weten hoe je in een heli wilt stappen. Nu betreft het een ongeval op het strand, straks sta je op je OK klompen in een autowrak of bij - 10 graden Celsius langs de kant van de weg in je OK pak. Ik vind dat niet beschamend, maar heel erg suf en onbereisd.

Ik vind de hulp die geboden wordt aan een jonge knul met een dwarslaesie wel van een onbeschaamd niveau. Om je kapot te schamen!

Hoe zou jij het aanpakken?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #29 Gepost op: 4 december 2016, 17:40:14
Citaat van: senseihomer link=msg=1464728 date=1480867666
en de kwaliteit wordt hopelijk niet alleen gebaseerd op overleving, maar ook op andere aspecten zoals het voorkomen van letsel en mogelijk zelfs verergeren van bestaand letsel

OK, mij ook goed. Zijn er daarover dan statistieken bekend?