Helden van hier: In de lucht

Auteur Topic: Helden van hier: In de lucht  (gelezen 18553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Gepost op: 25 augustus 2016, 15:54:41
Citaat
NIEUW LATER DIT NAJAAR

HELDEN VAN HIER: IN DE LUCHT

Indrukwekkende luchtbeelden, moedige dokters en verpleegkundigen en ervaren piloten zijn de rode draad in deze spin-off van Door het Vuur. Wekenlang volgen reportageploegen hulpverleners van de West-Vlaamse helicopterhulp die met hun MUG-heli gemiddeld drie tot vier keer per dag uitvliegen om levens te redden. Op de middenberm van een autosnelweg, in een weide met koeien of op een parkeerplaats … De hoogopgeleide piloten brengen het toestel steeds veilig op de grond en zo dicht mogelijk bij het incident zodat de arts snel hulp kan bieden. Adrenaline op je scherm, kippenvel in je zetel.

http://najaar2016.medialaan.be/vtm#142

Op VTM, in Nederland waarschijnlijk via de site te bekijken. Startdatum nog niet bekend


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Reactie #1 Gepost op: 9 november 2016, 19:29:21
Citaat
Helden van Hier krijgt een vervolg in de lucht

Zes moedige spoedartsen, vijftien doorgewinterde spoedverplegers, enkele hoogopgeleide piloten en tal van indrukwekkende luchtbeelden. Dat zijn de ingrediënten van Helden van Hier: In de Lucht, de opvolger van de succesvolle reeks Helden van Hier: Door het Vuur, dat ondertussen werd verkocht aan de Duitse televisiezender WDR en ook al op de Oostenrijkse tv te zien was in een speciaal in het Duits gedubde versie. Vanaf woensdag 16 november 2016 volgt een reportageploeg vier weken lang de hulpverleners van de West-Vlaamse helikopterhulp, die met de enige MUG-helikopter van Vlaanderen gemiddeld drie tot vier keer per dag opstijgen vanop hun basis op de spoedgevallendienst van het AZ Sint-Jan in Brugge om mensenlevens te redden.

Het nieuwe reportageprogramma neemt de kijker mee op interventie met één van de oudste heli-hulp projecten van Europa en volgt alles vanop de eerste rij. De kijkers worden volledig ondergedompeld in de actie met geavanceerde cinemacamera’s, bodycams en GoPro camera’s en ervaren de spanning en adrenaline door de ogen van de dokters en verplegers. Naast de helikopterinterventies trekt de cameraploeg ook naar de spoedafdeling zelf, want ook daar staan de helden steeds klaar om mensen in nood te helpen. Dit is belevingstelevisie in de puurste zin van het woord.

De productie van Helden van Hier: In de Lucht is in handen van Geronimo in samenwerking met het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening vzw en het AZ Sint-Jan te Brugge.

Dr. Nicolas Müller, verantwoordelijke MUG-helikopter: “Of het team nu moet uitrukken voor een zware epilepsieaanval, voor hartfalen of voor een verkeersongeval, de MUG-heli is vaak driemaal sneller ter plaatse dan een MUG-auto. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.”

De MUG-helikopter is zeven dagen op zeven permanent beschikbaar tussen zonsopgang en zonsondergang. Jaarlijks komt de heli ruim 650 keer in actie. Vertrekkend vanop zijn basis kan de MUG-heli binnen de vijftien minuten landen in bijna heel West-Vlaanderen, een heel stuk van Oost-Vlaanderen en Zeeland.

Of ze nu moeten landen op de middenberm van een autosnelweg, in een weide vol koeien of gewoonweg op een parkeerplaats, de MUG-piloten brengen het toestel op eender welke plek steeds veilig op de grond en zo dicht mogelijk bij het incident. Zo kan de arts snel de nodige eerste hulp bieden bij allerlei levensbedreigende situaties. En hoewel de helikopter wekelijks levens redt, moet ze rekenen op de aanzienlijke hulp van private sponsors om in de lucht te blijven. Het door de overheid weliswaar erkende project wordt - in tegenstelling tot de MUG-diensten via de weg - immers niet gesubsidieerd.

Vanaf woensdag 16 november bij VTM.

http://vtm.be/helden-van-hier-krijgt-een-vervolg-in-de-lucht
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2016, 23:25:22
Vandaag aflevering 1 gezien. Wat een prachtig programma. Net zoals Helden van hier :Door het vuur super mooie nabewerking en de heftige situaties op een mooie en respect volle manier in beeld gebracht.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2016, 23:27:13
Linkje naar aflevering 1  ;)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2016, 23:32:11
Ook bijzonder om die potige ambulancier uit Gent meteen weer terug te zien.  :)
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2016, 15:15:47
Ik vond het erg interessant, maar vond door het vuur toch een stuk beter/interessanter.
Daarnaast krijg ik het idee dat de heli in Belgie een beetje 'houtje-touwtje' is vergeleken met de Nederlandse MMT dienst.
Eenvoudigere heli, men moet een heel eind vanuit het ziekenhuis naar de heli rennen, men loopt in de ziekenhuiskleding, etc.
Het zal waarschijnlijk niets afdoen aan de expertise van de mensen, maar het viel me wel op.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2016, 17:39:39
Citaat van: Meneer link=msg=1462844 date=1479996947
Ik vond het erg interessant, maar vond door het vuur toch een stuk beter/interessanter.
Daarnaast krijg ik het idee dat de heli in Belgie een beetje 'houtje-touwtje' is vergeleken met de Nederlandse MMT dienst.
Eenvoudigere heli, men moet een heel eind vanuit het ziekenhuis naar de heli rennen, men loopt in de ziekenhuiskleding, etc.
Het zal waarschijnlijk niets afdoen aan de expertise van de mensen, maar het viel me wel op.

Krijgt dan ook geen subsidie, en moeten het doen met wat men van sponsors krijgt.


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2016, 18:23:07


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #9 Gepost op: 4 december 2016, 10:37:34

Ik zie artsen en verpleegkundigen rechtstreeks vanaf de SEH, zonder beschermende kleding, in een Helikopter springen.  

Bij een knul met een klinische verdenking op een dwarslaesie worden een paar buizen bloed afgenomen. Er zit geen enkele logica in de eerste opvang. Het ABCD is volledig zoek. Zuurstof ontbreekt. Er wordt Fentanyl gegeven, maar ik kan niet echt ontdekken of er nou een bloeddruk is gemeten. Dat lijkt er niet op, want monitoring wordt pas in de helikopter geďnitieerd.

In de helikopter kun je geen kant op met de luchtweg van die knul. Wat doe je als dat joch 'inflight' ineens begint te braken.

Van een gestructureerde opvang op de SEH lijkt geen sprake.

Zo heel af en toe kom ik de SEH van het universitaire ziekenhuis in Gent. Mijn waarneming is daar precies hetzelfde.

Misschien heb ik gemakkelijk praten vanuit de Nederlandse situatie en wellicht ook door mijn vertekende MMT-ogen, maar het niveau van de hulpverlening is ronduit beschamend! Beschamend!