GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 28692 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Triest.

Ik hoop dat veel brandweer- en zorgmanagers eens voor de spiegel gaan staan om zichzelf recht in de ogen kijken als ze uitleggen hoe het kan dat drie hoogbejaarde mensen sterven door een lullig stekkerdoosbrandje in een zorginstelling overdag.

Ik vraag mij werkelijk af wat het resultaat zou zijn geweest als de stekkerdoos begon te roken/branden midden in de nacht als al deze kwetsbare mensen in bed liggen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1445040 date=1472635792
Triest.

Ik hoop dat veel brandweer- en zorgmanagers eens voor de spiegel gaan staan om zichzelf recht in de ogen kijken als ze uitleggen hoe het kan dat drie hoogbejaarde mensen sterven door een lullig stekkerdoosbrandje in een zorginstelling overdag.

Ik vraag mij werkelijk af wat het resultaat zou zijn geweest als de stekkerdoos begon te roken/branden midden in de nacht als al deze kwetsbare mensen in bed liggen.

Er is al vaker gewaarschuwd voor de st ekker dozen, met name die met vier stopcontacten die bij onoordeelkundig/uit onwetendheid gebruik meer dan 2000 watt overbelast kunnen worden.Dus dat soort st ekker dozen niet in dat soort inrichtingen bij deze mensen.

Voor de spiegel gaan ze eerder het goud bewonderen dan......


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Slapeloze nachten in Krabbendijke door brand
https://www.youtube.com/watch?v=zLVd-J595Qg

Zeeland Nu maandag 29 augustus 2016
https://www.youtube.com/watch?v=_pndZLbX6rI

Bejaarde zussen aan de dood ontsnapt
https://www.youtube.com/watch?v=oyzCxws-3dM

Omroep Zeeland
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand in ter Weel Krabbendijke - UPDATE 31-08-2016

31 augustus 2016
 
De 101-jarige bewoner van Nieulande die zondagavond zwaargewond naar het ziekenhuis was gebracht, is daar helaas vannacht overleden. Wij zijn diep getroffen en verslagen door het tragische verlies van haar en de twee andere bewoners en staan hier de komende tijd bij stil. Het managementteam en enkele medewerkers van Zorggroep Ter Weel zullen aanwezig zijn bij de uitvaarten.
 
Vandaag wordt er in Ter Weel Krabbendijke een herdenkingsplek ingericht. U kunt hier vanaf 14.00 uur terecht om een schriftelijke condoleance achter te laten.
 
Op vrijdag 2 september a.s. wordt om 15.30 uur in het restaurant van Ter Weel Krabbendijke een dienst georganiseerd door Zorggroep Ter Weel in samenwerking met de kerkelijke gemeenten van Krabbendijke. Tijdens deze gezamenlijke dienst, die voorgegaan wordt door ds. Henk Catsburg, geestelijk verzorger van Zorggroep Ter Weel, wordt stilgestaan bij de tragische gebeurtenis in Nieulande.
 



30-08-2016
 
De politie heeft het onderzoek naar de brand in Nieulande afgerond. De oorzaak is een storing in een stekkerblok in het appartement waar de brand woedde.
 
Het merendeel van de bewoners, 27 in totaal, is weer terug in Nieulande. Zij verbleven bij familie of op andere locaties van Zorggroep Ter Weel. Twee bewoners, die momenteel verblijven in Abbekindershof in Goes, keren volgende week terug naar Nieulande. De drie bewoners die momenteel in Randhof in Goes verblijven, blijven daar vooralsnog.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1444691 date=1472472593
Informatie rondom brand in Ter Weel Krabbendijke

Update 2 rondom brand in verzorgingshuis Ter Weel Krabbendijke

Het tweede slachtoffer dat vannacht is overleden als gevolg van de brand in Ter Weel Krabbendijke is een 92-jarige vrouw die gisteren naar het ziekenhuis is gebracht. De situatie van de bewoner die nog in het ziekenhuis verblijft, is zorgelijk. De andere twee gewonde bewoners zijn uit het ziekenhuis ontslagen.

Vanmorgen heeft het crisisteam de taken verdeeld en is er actie ondernomen om vandaag de 12 bewoners die bij familie verblijven, terug te laten keren naar Nieulande. Daar ligt de eerste prioriteit. De 25 bewoners die op andere locaties van Ter Weel zijn ondergebracht, kunnen daar blijven zolang als nodig is. Zij hebben verzorging en medicijnen. De verwachting is dat de meeste bewoners binnen nu en een week weer terug kunnen keren naar Nieulande. Uiteraard gaat dit alles in overleg met de bewoner en diens familie.

Er is opvang geboden aan medewerkers door de psycholoog van Zorggroep Ter Weel. Er is al met meerdere medewerkers gesproken.

Het technisch onderzoek naar de oorzaak van de brand is nog niet afgerond.

Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met Ter Weel telefoonnummer 0113 - 65 42 60.

Update 3 rondom brand in Ter Weel Krabbendijke

De 101-jarige bewoner van Nieulande die zondagavond zwaargewond naar het ziekenhuis was gebracht, is daar helaas vannacht overleden. Vandaag wordt er in Ter Weel Krabbendijke een herdenkingsplek ingericht voor haar en de twee andere overledenen. U kunt hier vanaf 14.00 uur terecht om een schriftelijke condoleance achter te laten.

Op vrijdag 2 september a.s. wordt om 15.30 uur in het restaurant van Ter Weel Krabbendijke een dienst georganiseerd door Zorggroep Ter Weel in samenwerking met de kerkelijke gemeenten van Krabbendijke. Tijdens deze gezamenlijke dienst, die voorgegaan wordt door ds. Henk Catsburg, geestelijk verzorger van Zorggroep Ter Weel, wordt stilgestaan bij de tragische gebeurtenis in Nieulande. Iedereen die de behoefte heeft daarbij aanwezig te zijn is welkom.

Terugkeer bewoners

Het merendeel van de bewoners, 27 in totaal, is weer terug in Nieulande. Zij verbleven bij familie of op andere locaties van Zorggroep Ter Weel. Naar verwachting komen aan het einde van de week nog 2 bewoners, die momenteel verblijven in Abbekindershof in Goes, terug naar Nieulande. De 3 bewoners die momenteel in Randhof in Goes verblijven, blijven daar vooralsnog.

Oorzaak brand 

De politie heeft het onderzoek naar de brand in Nieulande afgerond. De oorzaak is een storing in een stekkerblok in het appartement waar de brand woedde.
Samen sterk in de hulpverlening!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Live link=msg=1445089 date=1472653536

Zeeland Nu maandag 29 augustus 2016
http://www.youtube.com/watch?v=_pndZLbX6rI



De burgemeester zegt binnen 24 uur even dat de burgers de kop moet houden. Het onderzoek door zeer deskundige mensen (in een regio waar het vertrouwen in de veiligheidsregio tot beneden het vriespunt is gedaald) wordt uitgevoerd maar voegt er zelf even aan toe dat hij alle lof voor de mensen van deze zorginstelling wil uitspreken.

Ik denk dat burgemeesters en bestuurders/managers eens minder vaak en minder snel met de dikke kop voor de camera moeten verschijnen. Je hebt namelijk een groot probleem als je voor de afronding alle lof uitspreekt voor de zorginstelling als na het onderzoek blijkt dat de zorginstelling gefaald heeft. Je kan het alleen nog rechtbreien door te zorgen dat de veiligheidsregio een rapport naar deze uitspraken van de burgemeester toe gaat schrijven of door zelf de onderzoeksvragen te formuleren voor een onafhankelijk onderzoek.

In Hellevoetsluis zagen we de ochtend na de fatale brand, de opperclown van veiligheidsregio Rotterdam in zijn uniform in de media verschijnen. Hij had alle conclusies al paraat voor er ook maar iets onderzocht was.  Als je vervolgens het incident laat onderzoeken door je eigen ondergeschikten ligt het niet voor de hand dat deze mensen een rapport zullen tikken met andere conclusies of conclusies die het graf graven voor de grote baas die had moeten zwijgen toen hij zijn 15 minutes of fame kon grijpen voor de camera van een lokaal boerenlullenomroepje.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Ik ben het heel vaak met oma eens als het gaat om de feiten. Wat me steeds meer stoort aan zijn teksten is de grofheid of kleinerende namen of titels. Ik verwacht van iemand met zijn niveau een fatsoenlijker deelname op dit forum. Dus geen brandweerautootjes, boerenlullenomroepje, opperclown, en dergelijke meer gebruiken a.u.b. Zie ook veel andere reacties. Nogmaals, inhoudelijk prima, ook ik ben zeer kritisch v.w.b. het functioneren van veel (niet alle) hogere bazen en het nutteloze verblijf (werken heet dat) in  hun ivoren torens, de bezuinigingen die altijd op het bordje van de repressievelingen terecht komt, het geklets over prima functioneren, en helaas, de slachtoffers waren toch niet te redden (Hellevoetsluis). Maar laten we het taalgebruik een klein beetje op peil houden (is er tenminste nog wat op peil binnen de hulpverlening!)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: JAB link=msg=1445101 date=1472659004
Ik verwacht van iemand met zijn niveau een fatsoenlijker deelname op dit forum.

haar niveau, dank U.

Voor de rest heb ik er weinig boodschap aan. Ik ben toevallig chirurg maar ik zou niet weten aan welk communicatieniveau ik zou moeten voldoen. Wie gaat bepalen hoe iemand van mijn niveau zich zou moeten uitdrukken?

Ik volg met grote regelmaat een debat in de Nederlandse tweede kamer. Ik denk dat mijn vermeende grofheid op dit forum wel mee valt als we het vergelijken met de volksvertegenwoordigers, immers als men iets aan niveau verwacht van een eenvoudig chirurgje dien je het zeker te verwachten van 2e kamerleden.

Als je over de dijken kijkt naar bijvoorbeeld de communicatieve vaardigheden en fatsoensnormen van Britse chirurgen, Amerikaanse chirurgen denk ik ook dat ik best mee val. Als we dan nog iets verder kijken naar wat buitenlandse politici eruit kramen, inclusief een Amerikaanse presidentskandidaat, denk ik dat mensen op dit forum eens wat minder moeten janken over de vorm maar het over de inhoud moeten gaan hebben.

Ik ben trots op mijn niveau omdat ik me dood zou schamen als ik het politieke correcte niveau zou hebben van de gemiddelde manager van Nederlandse hulpdiensten of de zorgbestuurders die schaamteloos de hulpverlening en zorg afbreken en bij ieder vreselijk incident er als de kippen bij zijn voor damage control. Je bent diep gezakt als burgemeester als je via omroep zeeland je burgers gaat waarschuwen niet te speculeren over de oorzaak. In Nederland is het gelukkig nog steeds je vrijheid als burger om ongeveer alles te mogen zeggen wat je maar wilt. Je mag speculeren tot je een ons weegt.

Ik verwijt bestuurders en managers enorm veel. Ze hebben het in de afgelopen jaren voor elkaar gekregen dat het brandweer-, ambulance-, en politiepersoneel zwijgt (omerta/angstcultuur) en nu gaan ze de burger ook nog even vertellen de mond te houden. Ik vind dat onfatsoenlijk, vreselijk onfatsoenlijk. Ik zou het fatsoenlijk vinden als ze eens excuus zouden aanbieden aan de burger en beloven dat dit drama (3 dode hoogbejaarde mensen op klaarlichte dag in een zorginstelling) nooit meer voor kan en mag komen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Zie in een video fragment een dame die het heeft over een airco die de oorzaak zou zijn geweest. Een elektrische kamer airco unit aansluiten via een stekkerblok op het lichtnet, = brandoorzaak?
Gebruik van airco's en andere stroomverbruikers ( kerstversiering)via stekkerblokken. Daar zou een goed opgeleide BHV zeker iets van vinden, althans als de instructeur durfde af te wijken van de standaard dia's in zijn les.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar