GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 28818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1444702 date=1472477767
De stapel uitvoerige rapporten,na een uitvoerig onderzoek, wordt steeds hoger. En wat wordt er in concreto mee bereikt ?

Ik zou het gewoon door de veiligheidregio Zeeland laten onderzoeken. Ik heb gehoord dat ze er erg goed in zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 29 augustus 2016, 16:54:56
Citaat
KRABBENDIJKE - Burgemeester Piet Zoon van Reimerswaal doet een beroep op de inwoners van Krabbendijke om niet te speculeren over de oorzaak van de brand in Zorgcentrum Ter Weel. Bij die brand kwamen twee hoogbejaarde bewoners om het leven. Zoon heeft alle vertrouwen in het onderzoek dat gaande is.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-08-29/1035784/niet-speculeren-over-oorzaak-brand-krabbendijke

Piet Zoon
@pietzoon 1h
Naast alle droevige berichten uit #Krabbendijke gelukkig weer een positief nieuwsfeit. 12 bewoners keren vandaag al terug naar Ter Weel.


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: oma link=msg=1444709 date=1472481890
De BHV-er en de rest van het personeel hebben adequaat en snel gehandeld.

- Coby Traas, Ter Weel.


Het bovenstaande wekt de indruk dat er slechts 1 BHV-er aanwezig was in een zorginstelling met 79 appartementen. Ik heb het niet zo op bestuurders die zonder enig onderzoek conclusies via de media de wereld in helpen.

Uit ervaring weet ik dat er in het weekend weinig BHV'ers aanwezig zijn in zorginstellingen. Het kan uiteraard per instelling verschillen. Bij ons is het zo dat bijna alle personeelsleden opgeleid zijn tot BHV'er, zodat je in het weekend minimaal 6-10 BHV'ers hebt. Behalve de nacht, dan maar 1 of 2.....

En inderdaad, ook ik kom letterlijk en figuurlijk struikelpunten tegen wat betreft brandveiligheid. Rollators/tilliften/rolstoelen op de gang bijvoorbeeld, zeer onhandig als de gang vol rook staat. Ook een deurstopper om te voorkomen dat de branddeuren dicht gaan komt zeer regelmatig voor.

Wat mij betreft mag de inspectie hier veel beter op letten en afstraffen. Ouderen/gehandicapten zijn kwetsbare groepen, en zoals je ziet; meestal als er echt brand uitbreekt in een soortgelijke instelling zijn er (veel) slachtoffers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1444658 date=1472454333
Het is namelijk ook een aantal keer voorgekomen dat BHV-personeel probeerde een redding uit te voeren en daarbij deuren open liet staan, waardoor de brand en rook zich konden verspreiden. Heel benieuwd of dat hier ook het geval was, of dat er een andere oorzaak van de rookverspreiding in het pand was.

Al met al weer een trieste afloop...

Citaat
Omdat twee etages van het pand vol rook stonden, werden de bewoners zo snel mogelijk geëvacueerd naar het restaurant op de benedenverdieping.

Je praat dan ook over evacuatie van hoogbejaarden, de overleden slachtoffers waren 92 jaar en 94 jaar, de zwaargewonde vrouw is 101 jaar.

De brand is ontstaan in een aanleunwoning. In aanleunwoningen wonen mensen die nog redelijk mobiel en zelfredzaam zijn. Het is een slechte zaak als deze redelijk zelfstandig huurder een brand kunnen veroorzaken waardoor er in de zorginstelling waar de hoogbejaarde, niet-zelfredzame mensen wonen grote problemen ontstaan zoals twee etages vol rook.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: MTD97 link=msg=1444716 date=1472482895
Uit ervaring weet ik dat er in het weekend weinig BHV'ers aanwezig zijn in zorginstellingen. Het kan uiteraard per instelling verschillen. Bij ons is het zo dat bijna alle personeelsleden opgeleid zijn tot BHV'er, zodat je in het weekend minimaal 6-10 BHV'ers hebt. Behalve de nacht, dan maar 1 of 2.....


Ik vind dat raar. Ik kan het begrijpen dat ze bij Albert Heijn geen BHV-ers 's nachts aanwezig hebben aangezien er geen mensen aanwezig zijn in de toko 's nachts. Als de bewoners van een zorginstelling 's nachts en/of in de weekenden aanwezig zijn in de zorginstelling hoort er ook voldoende BHV aanwezig te zijn.

In de nacht zou je juist extra BHV-ers beschikbaar moeten hebben omdat je aan de beurt bent als je twee etages vol rook hebt staan en deze hoogbejaarde bewoners moet helpen het bed uit te komen. Op papier is het makkelijk, in praktijk een enorme uitdaging omdat je deze mensen niet zo maar even uit bed kan trekken. Als ze zelf nog enigzins kunnen lopen moet je ze ondersteunen, je moet zorgen dat ze hun bril op hebben, de kans is groot dat ze je niet verstaan (als ze gehoorappaaraat uit hebben), de kans is groot dat jij ze niet kan verstaan (kunstgebit op nachtkastje, de goed getrainde first responder/brandweerman heeft dan gelijk een grote uitdaging als hij ze wil beademen met BVM).


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: oma link=msg=1444666 date=1472459218
...

Voorts zou het ook niet vreemd zijn als eigen personeel van de zorginstelling een voortgezette BHV-opleiding krijgt waardoor ze in staat zijn met adembescherming te werken.

Heel veel grotere instellingen hadden tot  half 2000 een opgepluste BHV met ademlucht. Gaandeweg de jaren is dit allemaal verdwenen, zelfs in de grotere ziekenhuizen. Het werd te kostbaar en gevaarlijk geacht en er werd snel geschermd met de RI&E waaruit bleek dat het niet nodig zou zijn want er zijn compartimenten en de brandweer is er toch snel. Volgens mij is er ook geen enkel psychiatrisch ziekenhuis meer met een opgepluste BHV-organisatie. Dat is toch gek te noemen gezien de risico's op o.a. brandstichting en nog steeds de aanwezigheid van separeercellen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: MTD97 link=msg=1444716 date=1472482895
Uit ervaring weet ik dat er in het weekend weinig BHV'ers aanwezig zijn in zorginstellingen. Het kan uiteraard per instelling verschillen. Bij ons is het zo dat bijna alle personeelsleden opgeleid zijn tot BHV'er, zodat je in het weekend minimaal 6-10 BHV'ers hebt. Behalve de nacht, dan maar 1 of 2.....

...
's Nachts geen BHV'er en een personeelslid (op 80 mensen)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1444725 date=1472484287
Heel veel grotere instellingen hadden tot  half 2000 een opgepluste BHV met ademlucht. Gaandeweg de jaren is dit allemaal verdwenen, zelfs in de grotere ziekenhuizen. Het werd te kostbaar en gevaarlijk geacht en er werd snel geschermd met de RI&E waaruit bleek dat het niet nodig zou zijn want er zijn compartimenten en de brandweer is er toch snel. Volgens mij is er ook geen enkel psychiatrisch ziekenhuis meer met een opgepluste BHV-organisatie. Dat is toch gek te noemen gezien de risico's op o.a. brandstichting en nog steeds de aanwezigheid van separeercellen.

Inderdaad, in dit soort instellingen wil je voldoende BHV/personeel hebben met adembescherming. Ze hoeven geen bluskleding te dragen. Als brandweer en ambulancedienst wil je alle mogelijke hulp van het personeel van de zorginstelling om de bewoners in dit soort situaties zo snel mogelijk naar buiten te krijgen.

In Zeeland betrof het een hoekappartement in brand, het zegt dat er in grootste gedeelte van de instelling helemaal geen probleem was door vuur of hitte. Het eigen personeel van de zorginstelling kan met adembescherming blijven helpen bewoners in veiligheid brengen.

Een brandweerchef kan buiten goed opletten wie er in veiligheid zijn, als er personeel van de zorginstelling buiten staat trap je ze gewoon weer naar binnen tot alle bewoners in veiligheid zijn. De chef van de Italiaanse kustwacht accepteerde het ook niet dat de kapitein van de Costa Concordia in de reddingsboot zat terwijl zijn passagiers nog op het zinkende schip zaten. In mijn ogen werkt het ook zo bij zorginstellingen.

Op papier kan je keurig afspreken dat de brandweer het overneemt zodra ze ter plaatse zijn, in praktijk weet je dat je het niet gaat redden als je met je technische hoogstandje (Zeeuwse TS4) aan komt kakken, je gaat het als brandweer niet eens redden met de standaard TS6. Alle hulp is welkom en je kan het niet veroorloven dat zorginstellingen hun probleem ineens bij de brandweer over de schutting donderen zodra het uit de klauwen is gelopen.


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1444624 date=1472421879
Ik neem aan dat je TS6 bedoeld? De TS9 is volgens mij landelijk in 1947 afgeschaft.  :)

In Zeeland rukken veel posten gewoon met 9 man uit. Simpelweg om de volgende redenen: Er zijn 9 plaatsen in het voertuig, en veel posten hebben maar zeer weinig uitrukken(reken met 20) waardoor er niet vaak uitgerukt kan worden. Overigens bij sommige incidenten heel handig, wat extra handjes....


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: MTD97 link=msg=1444733 date=1472486156
In Zeeland rukken veel posten gewoon met 9 man uit. Simpelweg om de volgende redenen: Er zijn 9 plaatsen in het voertuig, en veel posten hebben maar zeer weinig uitrukken(reken met 20) waardoor er niet vaak uitgerukt kan worden. Overigens bij sommige incidenten heel handig, wat extra handjes....

Dat gebeurd hier inderdaad ook. Echter de vaste (Minimale) bemensing bestaat nog steeds uit 6 man, en de rest van de bemanning is boventallig. Wanneer er maar 8 man op komt wordt er immers gewoon uitgerukt, en de verkennings/slangenploeg is ook niet meer als zodanig bekend bij brandweer Nederland.

Meer mensen meenemen is in mijn ogen niets mis mee, zeker niet in het geval van een melding als deze.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens