GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 28891 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1444735 date=1472486316
Dat gebeurd hier inderdaad ook. Echter de vaste (Minimale) bemensing bestaat nog steeds uit 6 man, en de rest van de bemanning is boventallig. Wanneer er maar 8 man op komt wordt er immers gewoon uitgerukt, en de verkennings/slangenploeg is ook niet meer als zodanig bekend bij brandweer Nederland.

Meer mensen meenemen is in mijn ogen niets mis mee, zeker niet in het geval van een melding als deze.

Precies. Hier is het alleen over enkele jaren over, aangezien er in de Zeeuwse TS'en maar 6 plekken zitten. Best jammer voor bijvoorbeeld een aspirant die uitrukervaring op wil doen.


Zeeuw123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Citaat van: oma link=msg=1444662 date=1472457785
* Hoeveel medewerkers van de zorginstelling waren er aanwezig op zondagmiddag?
* Welke actie is er direct ondernomen door het eigen personeel van de zorginstelling na de automatische brandmelding?
* Hoe gevoelig staan de rookmelders afgesteld in deze instelling?

Bovenstaande vragen vind ik relevant omdat de bedoeling van automatische brandmeldsystemen in zorginstelling is een brandje in de kiem te smoren en te voorkomen dat je 2 doden, meerdere gewonden krijgt.

* Bevonden de overleden slachtoffers zich in het brandcompartiment?

* Wat is de aanrijtijd van de 2e tankautospuit/blusploeg vanuit Goes?

* Waarom geen inzet van MUG (Belgie) ipv een Nederlandse traumaheli vanuit Groningen ter plaatse te laten komen? Medisch gezien slaat het nergens op om vanuit Groningen te willen vertrekken aangezien de arts op geen enkele wijze nog een toegevoegde waarde kan vormen bovenop de ambulancezorg.

De aanrijtijd van de 2e tankautospuit uit Kruiningen is ca. 5 t/m 8 minuten. Vanuit Goes is alleen de autoladder/ladderwagen (Zie p2000 meldingen) ter plaatse gekomen. De 19-4741 is naar het ADRZ in Goes gereden om stand-by te staan bij een helilanding.

Wie zegt de MUG niet is ingezet/opgeroepen? De MUG vliegt alleen overdag, dus dan zouden ze uit met de auto moeten komen. De vlucht van Rotterdam naar Krabbendijke is krap 20minuten. Dus aanzienlijk sneller als de MUG. Daarnaast is de scholing van de arts bij de MUG anders dan die van het (Rotterdamse) MMT.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Zeeuw123 link=msg=1444763 date=1472496433
Wie zegt de MUG niet is ingezet/opgeroepen? De MUG vliegt alleen overdag, dus dan zouden ze uit met de auto moeten komen. De vlucht van Rotterdam naar Krabbendijke is krap 20minuten. Dus aanzienlijk sneller als de MUG. Daarnaast is de scholing van de arts bij de MUG anders dan die van het (Rotterdamse) MMT.

De heli uit Rotterdam is zeker sneller. De Heli uit Groningen (Die tussendoor nog ff moet tanken) is zeker niet sneller. Dit incident speelde zich af om half 5 's middags. Aan deze kant van het land is het dan nog gewoon overdag, en zou met de heli vliegen mogelijk moeten zijn.  ;)

Citaat van: Zeeuw123 link=msg=1444763 date=1472496433
De aanrijtijd van de 2e tankautospuit uit Kruiningen is ca. 5 t/m 8 minuten. Vanuit Goes is alleen de autoladder/ladderwagen (Zie p2000 meldingen) ter plaatse gekomen. De 19-4741 is naar het ADRZ in Goes gereden om stand-by te staan bij een helilanding.

Wanneer is dat voertuig eigenlijk gepiept? Ik mis de hele melding van de 2de TS uit Kruiningen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Zeeuw123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1444765 date=1472497034
De heli uit Rotterdam is zeker sneller. De Heli uit Groningen (Die tussendoor nog ff moet tanken) is zeker niet sneller. Dit incident speelde zich af om half 5 's middags. Aan deze kant van het land is het dan nog gewoon overdag, en zou met de heli vliegen mogelijk moeten zijn.  ;)

Wanneer is dat voertuig eigenlijk gepiept? Ik mis de hele melding van de 2de TS uit Kruiningen.  :)

De Heli uit Rotterdam is hier Kruiningen/Krabbendijke inderdaad erg snel. Met een beetje inzet ben je al snel een paar uurtjes verder, de 2e heli/MMT team zou alleen maar stand-by moeten staan, dit omdat de lfl2 vertrok naar het ziekenhuis in Goes, daarnaast wordt zover ik weet de MUG van België alleen ingezet in Zeeuws-Vlaanderen.


p2kflex
16:27:41 28-08-16GROUP-2P 1 Br Criterium OMS (OMS Brandalarm) (brand) Zorggroep Ter Weel Willem Kosterlaan 1 Krabbendijke 4745
1300895BRW Zeeland (Krabbendijke) (Blusploeg)
1303745BRW Zeeland (Krabbendijke) (TS 4745)
1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
p2kflex
16:28:54 28-08-16GROUP-1P 1 Br Criterium OMS (OMS Brandalarm) (brand) (rv) Zorggroep Ter Weel Willem Kosterlaan 1 Krabbendijke 4750
1300439BRW Zeeland (Goes) (Chauffeursploeg 3+1)
1300456BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Chauffeurs)
1303750BRW Zeeland (Goes) (AL 4750)
1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
p2kflex
16:30:26 28-08-16GROUP-1P 1 Br Criterium OMS (OS Brandalarm) (brand) (rv) Zorggroep Ter Weel Willem Kosterlaan 1 Krabbendijke 4747
1300022BRW Zeeland (HOvD Noord)
1300900BRW Zeeland (Kruiningen) (Blusploeg)
1303747BRW Zeeland (Kruiningen) (TS 4747)
1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
1300060BRW Zeeland (Persinfo)


Zoals je ziet is blusploeg Kruiningen (19-4747) krap 3 minuten na de eerste tas opgeroepen ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Zeeuw123 link=msg=1444772 date=1472498002
Zoals je ziet is blusploeg Kruiningen (19-4747) krap 3 minuten na de eerste tas opgeroepen ;)

Duidelijk. Die melding miste hier in het topic blijkbaar.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Als dit een "aanleunwoning" was van het verzorgingscomplex gelden daar andere lichtere regels voor. In zorgdeel branddetektie compleet met doormelding en brandslanghaspels. In het aanlencomplex niets, of misschien vluchtwegdetektie( alleen in de gangen) en een batterijmelder in de woning. Nu kan het zijn dat dit complex zelf besloten had om toch een totale branddetektie aan te leggen maar dat is niet verplicht. ( volgens mijn kennis van de regelgeving).
Brand in een woning op tweede, en dus bovenste, etage, en dan rook verspreiding over twee etages??
Maar één BHV er, en dan maar de vraag wat het opleidingsniveau is en hoe vaak er geoefend is afgelopen jaren.
Uitgangspunt na Schipholbrand en Oegstgeest is: door snelle detektie is de brand nog te blussen door "leken" en is dat niet het geval, houdt het compartiment ( de woningdeur) dicht en breng de andere bewoners op die verdieping eerst in veiligheid. Dat zou efficient en adequat optreden van de bhv en personeel in mijn ogen zijn geweest. Waarbij er dan mogelijk één slachtoffer zou vallen
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #77 Gepost op: 30 augustus 2016, 08:03:47
Citaat
KRABBENDIJKE - Brand in een tehuis vol oude en kwetsbare mensen is voor elke zorginstelling een nachtmerrie. De brand in Nieulande van Ter Weel in Krabbendijke eiste twee levens.

Ter Weel-bestuurder Coby Traas kwam zondagavond tegen twaalven weer thuis in 's-Gravenpolder toen ze bericht kreeg van de tweede dode. Een 92-jarige vrouw was in het ziekenhuis bezweken aan haar verwondingen die ze had opgelopen bij de brand in het verzorgingshuis Nieulande van de Zorggroep Ter Weel in Krabbendijke. "Dat is enorm verdrietig."

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/de-brand-in-krabbendijke-een-nachtmerrie-voor-elk-verzorgingshuis-1.6314580


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Als dit de nachtmerrie is van elke besturder van een zorginstelling verbaasd het mij dat ik al jaren merk dat de bhv opleidingen onder de maat zijn(laagste aanbieder krijgt de opdracht) er nauwelijks geoefend wordt op het nachtmerrie scenario, zoals " minimale personele bezetting en een groter incident dan mag worden verwacht" .
Oefenen met een plus aan BHV personeel zonder daadwerkelijk met rook en moeilijk te verplaatsen bewoners te worden geconfronteerd geeft een schijn veiligheid.
Ik heb de laatste jaren niets gemerkt van extra investeringen in veiligheid in deze instellingen. En als dat je nachtmerrie is wordt er weinig aan gedaan om dit te voorkomen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
De overleden vrouw woonde naast de 96-jarige man die eerder was overleden.

De brand was uitgebroken in het appartement van de 101-jarige, tegenover de kamers van de twee omgekomen bewoners.

"Zij had alarm geslagen. Daarna heeft zij de deur geopend, waarna het vuur zich verspreidde.

Dodelijke slachtoffers woonden tegenover brandcompartiment.

Bewoner brandcompartiment was melder ipv automatisch brandmeldsysteem (geen rookmelder in brandcompartiment?)

Bewoner brandcompartiment ligt zwaargewond in ziekenhuis, deze 101 jarige was in staat zelf de brand te melden en deur te openen.

Citaat van: oma link=msg=1444662 date=1472457785
* Hoeveel medewerkers van de zorginstelling waren er aanwezig op zondagmiddag?
* Welke actie is er direct ondernomen door het eigen personeel van de zorginstelling na de automatische brandmelding?
* Hoe gevoelig staan de rookmelders afgesteld in deze instelling?

Bovenstaande vragen vind ik relevant omdat de bedoeling van automatische brandmeldsystemen in zorginstelling is een brandje in de kiem te smoren en te voorkomen dat je 2 doden, meerdere gewonden krijgt.



Citaat van: tower-ladder link=msg=1444777 date=1472501975
Uitgangspunt na Schipholbrand en Oegstgeest is: door snelle detektie is de brand nog te blussen door "leken" en is dat niet het geval, houdt het compartiment ( de woningdeur) dicht en breng de andere bewoners op die verdieping eerst in veiligheid. Dat zou efficient en adequat optreden van de bhv en personeel in mijn ogen zijn geweest. Waarbij er dan mogelijk één slachtoffer zou vallen