GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 29055 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: tower-ladder link=msg=1444815 date=1472540547
Als dit de nachtmerrie is van elke besturder van een zorginstelling verbaasd het mij dat ik al jaren merk dat de bhv opleidingen onder de maat zijn(laagste aanbieder krijgt de opdracht) er nauwelijks geoefend wordt op het nachtmerrie scenario, zoals " minimale personele bezetting en een groter incident dan mag worden verwacht" .
Oefenen met een plus aan BHV personeel zonder daadwerkelijk met rook en moeilijk te verplaatsen bewoners te worden geconfronteerd geeft een schijn veiligheid.
Ik heb de laatste jaren niets gemerkt van extra investeringen in veiligheid in deze instellingen. En als dat je nachtmerrie is wordt er weinig aan gedaan om dit te voorkomen.

Je kan het verbeteren door een onafhankelijk orgaan de BHV examens te laten afnemen + de uitgifte van de geldige certificaten. Het zorgt dat brandweer en ambulancedienst precies weten wat ze mogen verwachten van de BHV-ers (elementaire kennis/vaardigheid EHBO, brandpreventie en -bestrijding). De private BHV-opleiders kan je dan vergelijken met de Nederlandse rijschoolhouders. Rijschoolhouders leren mensen autorijden in theorie en praktijk, het CBR neemt de examens af en geeft het rijbewijs af. Als iemand niet voldoet aan de gestelde eisen trekt het CBR het rijbewijs in.

In Nederland kent men bij de hulpverleningsdiensten geen oefencultuur maar een toetscultuur. Ik geloof niet in de leunstoelrealiteit van e-learning, tabletop exercise en infantiele lijstjes met kruisjes achter de namen van hulpverleners omdat ze een paar prof checks gedaan hebben (assessment).

Ik geloof in oefenen, als je merkt dat het oefenen nog steeds niet de strot uitkomt bij je personeel oefen je nog te weinig.

Ik vind dat je zo vaak als mogelijk moet oefenen met de 3 belangrijkste hulpdiensten (brandweer, politie en ambulancedienst) samen met BHV-ers. Je leert dan een object in je eigen verzorgingsgebied blindelings kennen en je kan als brandweer/ambulancedienst de puntjes op de i zetten bij ontruimingsoefeningen. Het gaat er namelijk niet om hoe het moet volgens het BHV-lesboekje, het gaat er om hoe de brandweer/HART het wel hebben.

Het Nederlandse MMT hoort ook deel te nemen aan deze oefeningen. Bij deze brand zagen we dat er 2 MMT's zijn opgeroepen. Je wilt bij dit soort oefening dus ook 2 dokters aanwezig hebben omdat de oefening anders faalt. De politie hoort ook deel te nemen aan dit soort oefeningen.

Het is in Nederland standaard om te janken dat oefenen geld kost, oefenen hoeft niet veel geld te kosten als men eens creatief is door bijvoorbeeld gebruik te maken van scholen. Iedere school is in staat om 100 of meer slachoffers te leveren, denk bijv. aan de opleidingen veiligheidskunde, politiescholen, stadswachtopleidingen of de opleiding medisch hulpverlener BMH. Er zijn ook meer dan genoeg scholen met een opleiding visagie, toneel, enz. Deze leerlingen kunnen zorgen voor nabootsen van verwondingen waardoor je afscheid kan nemen van de antieke, oubollige, dure LOTUS slachtoffers.

Je kan studenten van opleidingen communicatie "echte" media laten spelen waardoor politie en leidinggevenden ook te maken krijgen met druk van media.

Het argument dat je in of bij bejaardentehuizen niet kan oefenen omdat de oudjes van slag raken is onzin. Ik heb het in Qatar nog nooit gemerkt. Ik denk dat er nooit klachten zijn gekomen over onze oefeningen in verzorgings-/verpleegtehuizen. In Nederland weet de brandweer dankzij de acties van beroepspersoneel inmiddels ook dat het allemaal wel meevalt, diverse beroepskorpsen zijn in bejaardentehuizen geweest en weten dat de oudjes niet van slag raken maar de dag van hun leven hebben omdat ze weer eens wat meemaken.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: oma link=msg=1444816 date=1472542065
Dodelijke slachtoffers woonden tegenover brandcompartiment.

Bewoner brandcompartiment was melder ipv automatisch brandmeldsysteem (geen rookmelder in brandcompartiment?)

Bewoner brandcompartiment ligt zwaargewond in ziekenhuis, deze 101 jarige was in staat zelf de brand te melden en deur te openen.

Zo te zien was de eerste melding wel een OMS; kennelijk meteen opgevolgd door een belletje dat er daadwerkelijk brand was (dat zie je aan de karakteristiek (brand) in de tekst).

Citaat van: Zeeuw123 link=msg=1444772 date=1472498002
16:27:41 28-08-16   GROUP-2   P 1 Br Criterium OMS (OMS Brandalarm) (brand) Zorggroep Ter Weel Willem Kosterlaan 1 Krabbendijke 4745
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1444820 date=1472547092
Zo te zien was de eerste melding wel een OMS; kennelijk meteen opgevolgd door een belletje dat er daadwerkelijk brand was (dat zie je aan de karakteristiek (brand) in de tekst).

Ik ben niet zo handig met P2000 teksten. Ik kan niet aan de melding zien of er sprake was van het bovenstaande of dat er sprake was van een telefonische brandmelding kennelijk meteen opgevolgd door een aangesproken rookmelder omdat de bewoonster de deur van het brandcompartiment open had laten staan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1444624 date=1472421879
Ik neem aan dat je TS6 bedoeld? De TS9 is volgens mij landelijk in 1947 afgeschaft.  :)
Nee Luke de TS9 is in 1983 afgeschaft, ter info.


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat
Oorzaak fatale brand zorgcentrum bekend

KRABBENDIJKE - De fatale brand in het zorgcentrum in Krabbendijke van afgelopen zondag is veroorzaakt door een storing in een stekkerblok. Dat zegt de politie na uitgebreid onderzoek.

De technische recherche deed na de brand samen met brandonderzoekers van de Veiligheidsregio Zeeland uitgebreid onderzoek in de kamer waar de brand woedde. Het politie-onderzoek is inmiddels afgerond. "De oorzaak ligt in een storing in een stekkerblok", aldus een politiewoordvoerder.

Bij de zeer grote brand in verzorgingshuis Nieulande, onderdeel van zorggroep Ter Weel, raakten vier mensen gewond. Eén 96-jarige bewoner overleed ter plekke. Eén van de gewonden, een 92-jarige bewoner, overleed echter later alsnog in het ziekenhuis. Volgens de politie ligt één van de gewonden nu nog in het ziekenhuis.

Het merendeel van de bewoners die niet direct terugkonden naar hun appartementen is weer terug in Nieulande. "Naar verwachting komen aan het einde van de week nog 2 bewoners, die momenteel verblijven in Abbekindershof in Goes, terug naar Nieulande. De 3 bewoners die momenteel in Randhof in Goes verblijven, blijven daar vooralsnog", aldus een woordvoerder van Ter Weel.

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/30377-oorzaak-fatale-brand-zorgcentrum-bekend/?utm_source=hvzeeland&utm_medium=website&utm_campaign=home


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ok oorzaak defect stekkerblok, oftewel teveel stroomverbruikers aangesloten via een te dun netsnoer of zo Dit heeft het eerste vlammetje gestart, maar hoe was het verloop van de brand in de volgende zeg 15 minuten?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: tower-ladder link=msg=1444901 date=1472576357
Ok oorzaak defect stekkerblok, oftewel teveel stroomverbruikers aangesloten via een te dun netsnoer of zo Dit heeft het eerste vlammetje gestart, maar hoe was het verloop van de brand in de volgende zeg 15 minuten?

Ik vermoed dat TBO Zeeland daar nog wel uitgebreid onderzoek naar doet.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik herken (als toezichthouder brandveiligheid bij een (regionaal) brandweerkorps) wat jij schreef totaal niet. Veel zorginstellingen zijn goed bezig met kritisch naar hun eigen gebouw en organisatie kijken.

Citaat van: tower-ladder link=msg=1444815 date=1472540547
Als dit de nachtmerrie is van elke besturder van een zorginstelling verbaasd het mij dat ik al jaren merk dat de bhv opleidingen onder de maat zijn(laagste aanbieder krijgt de opdracht) er nauwelijks geoefend wordt op het nachtmerrie scenario, zoals " minimale personele bezetting en een groter incident dan mag worden verwacht" .
Oefenen met een plus aan BHV personeel zonder daadwerkelijk met rook en moeilijk te verplaatsen bewoners te worden geconfronteerd geeft een schijn veiligheid.
Ik heb de laatste jaren niets gemerkt van extra investeringen in veiligheid in deze instellingen. En als dat je nachtmerrie is wordt er weinig aan gedaan om dit te voorkomen.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1444903 date=1472576664
Ik herken (als toezichthouder brandveiligheid bij een (regionaal) brandweerkorps) wat jij schreef totaal niet. Veel zorginstellingen zijn goed bezig met kritisch naar hun eigen gebouw en organisatie kijken.

Vreemd, ik zie in de nacht uren twee mensen waarvan 1 BHV er in een zorginstelling aanwezig, de tweede is een uitzendkracht die niets weet van ontruimen en brandalarmen. De eerste weet niet welke sleutel van de bos van een 50 tal sleutels voor welke deur is. Beide kunnen het tableau niet aflezen.
Ik zie luierkarren voor deuren met kleefmagneten staan, laken karren idem, om nog maar te zwijgen over rollators en rolstoelen in alle hoeken en gaten welke bij een brand voor problemen kunnen zorgen.
Ik zie BHV'ers die niet weten hoe de BMC werkt, of weten waar de tekeningen liggen, laat staan dat ze weten hoe ze te lezen.

Ik zie ziekenhuizen die niet jaarlijks worden gecontroleerd door de brandweer. Ik zie dan als het onduidelijk is en fout gaat, veel vraagtekens van mensen ter plaatsen en moet ik bellen met een hoofd BHV van de andere locatie.

Hier kan ik wel een topic over vol schrijven helaas, maar jij ziet het niet en herkend het niet?

Apart!

Naar aanleiding van de eerste onderzoeken blijkt al dat er problemen zijn met stekkerdozen, ook een bekend probleem, ben benieuwd wat de vervolg onderzoeken doen en wat er hierboven van als oorzaak of probleem wordt aangwezen. Misschien wel helemaal niets, maar ik loop met grote regelmaat tegen bovenstaande 'normale' gang van zaken aan.

Zou dat in de rest van Nederland niet anders zijn?


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: Breathe link=msg=1444912 date=1472578523

Ik zie BHV'ers die niet weten hoe de BMC werkt, of weten waar de tekeningen liggen, laat staan dat ze weten hoe ze te lezen.


Ach, in onze organisatie zijn maar twee mensen opgeleid om de BMC te bedienen....... En dat zijn mensen die er meestal alleen maar overdag zijn.