GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 28686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1444658 date=1472454333

Al met al weer een trieste afloop...

* Hoeveel medewerkers van de zorginstelling waren er aanwezig op zondagmiddag?
* Welke actie is er direct ondernomen door het eigen personeel van de zorginstelling na de automatische brandmelding?
* Hoe gevoelig staan de rookmelders afgesteld in deze instelling?

Bovenstaande vragen vind ik relevant omdat de bedoeling van automatische brandmeldsystemen in zorginstelling is een brandje in de kiem te smoren en te voorkomen dat je 2 doden, meerdere gewonden krijgt.

* Bevonden de overleden slachtoffers zich in het brandcompartiment?

* Wat is de aanrijtijd van de 2e tankautospuit/blusploeg vanuit Goes?

* Waarom geen inzet van MUG (Belgie) ipv een Nederlandse traumaheli vanuit Groningen ter plaatse te laten komen? Medisch gezien slaat het nergens op om vanuit Groningen te willen vertrekken aangezien de arts op geen enkele wijze nog een toegevoegde waarde kan vormen bovenop de ambulancezorg.


guest12562

  • Gast
Ik maak me al jaren zorgen over instellingen waar oudere mensen of gehandicapten wonen. Je ziet hier veel onderbezetting, of ontbrekende kennis, doordat er bijv. gewerkt wordt met tijdelijke krachten. Daarbij komt een ontzettende hoge werkdruk welke tot fouten kan leiden.
Jaren geleden hier al een keer over gemaild en toen werd ik er al op gewezen dat het een probleem is en alleen maar groter wordt.
In de praktijk blijkt dat ook, bij heel veel automatische meldingen loop je tegen dezelfde problemen aan, dit komt meestal niet door de verzorgenden, maar door de inrichting van de organisatie.

Zeer triest dat dit nu 2 doden kost, maar ik ben bang dat het hier niet bij blijft in de toekomst, deze opmerking plaats ik overigens elke keer als dit soort brandjes voorbij komen, helaas!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Breathe link=msg=1444664 date=1472458111
Ik maak me al jaren zorgen over instellingen waar oudere mensen of gehandicapten wonen. Je ziet hier veel onderbezetting, of ontbrekende kennis, doordat er bijv. gewerkt wordt met tijdelijke krachten. Daarbij komt een ontzettende hoge werkdruk welke tot fouten kan leiden.
Jaren geleden hier al een keer over gemaild en toen werd ik er al op gewezen dat het een probleem is en alleen maar groter wordt.
In de praktijk blijkt dat ook, bij heel veel automatische meldingen loop je tegen dezelfde problemen aan, dit komt meestal niet door de verzorgenden, maar door de inrichting van de organisatie.

Zeer triest dat dit nu 2 doden kost, maar ik ben bang dat het hier niet bij blijft in de toekomst, deze opmerking plaats ik overigens elke keer als dit soort brandjes voorbij komen, helaas!

Ik vind dat de brandweer samen met de ambulancedienst ook veel actiever moet zijn. Het zou geen enkel probleem hoeven te zijn voor een beroepsbrandweerkorps om overdag even met een uitrukvoertuig in het eigen verzorgingsgebied naar dit soort instellingen te rijden om er binnen even een kijkje te nemen. Ik durf te garanderen dat je als bevelvoerder je nek breekt rond koffietijd bij de recreatiezaal door alle rollators. Je kan zelf al bedenken wat je overkomt als je daar moet zijn als de tent vol rookt staat en je ouderen of gehandicapten moet evacueren.

Als de uitrukploeg dit soort onverwachte bezoekjes samen met een OvD-G van de ambulancedienst doet sta je samen sterker omdat de OvD-G prima kan inschatten hoe complex de evacuatie is, bijv. van bewoners die niet zelfstandig uit bed kunnen komen.

Ik kom af en toe samen met een brandweerploeg in dit soort zorginstellingen in Qatar. We hebben het al een aantal keren meegemaakt dat men rookmelders minder gevoelig laat afstellen ivm met eerdere loze meldingen. We hebben ook al eens een latex handschoen om een rookmelder gezien in een slaapkamer van een eigenwijze, hoogbejaarde bewoner die regelmatig in bed sigaretten rookte. Ik zie het als taak van brandweer en ambulancedienst om de zorginstelling duidelijk te maken dat we dit niet accepteren. De zorginstelling moet niet het brandmeldsysteem aanpakken maar de bewoner (bijv. sigaretten afpakken).

Preventie en goede training van personeel is belangrijk, het is geen garantie om dit soort incidenten volledig uit te bannen. In Nederland verzet de brandweer zich fel tegen andere partijen die in staat zijn om met adembescherming te werken. Ik weet zeker dat bij dit soort incidenten iedere bevelvoerder van een 1e tankautospuit dolbij is met ambulance- en/of politiepersoneel die in staat zijn om met adembescherming binnen te helpen met de evacuatie. Voorts zou het ook niet vreemd zijn als eigen personeel van de zorginstelling een voortgezette BHV-opleiding krijgt waardoor ze in staat zijn met adembescherming te werken.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: oma link=msg=1444662 date=1472457785
* Hoeveel medewerkers van de zorginstelling waren er aanwezig op zondagmiddag?
* Welke actie is er direct ondernomen door het eigen personeel van de zorginstelling na de automatische brandmelding?
* Hoe gevoelig staan de rookmelders afgesteld in deze instelling?

Bovenstaande vragen vind ik relevant omdat de bedoeling van automatische brandmeldsystemen in zorginstelling is een brandje in de kiem te smoren en te voorkomen dat je 2 doden, meerdere gewonden krijgt.

* Bevonden de overleden slachtoffers zich in het brandcompartiment?

* Wat is de aanrijtijd van de 2e tankautospuit/blusploeg vanuit Goes?

* Waarom geen inzet van MUG (Belgie) ipv een Nederlandse traumaheli vanuit Groningen ter plaatse te laten komen? Medisch gezien slaat het nergens op om vanuit Groningen te willen vertrekken aangezien de arts op geen enkele wijze nog een toegevoegde waarde kan vormen bovenop de ambulancezorg.

Wel om een persoon te vervoeren naar een brandwondencentrum.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Informatie rondom brand in Ter Weel Krabbendijke

Zondagmiddag 28 augustus 2016 is in een appartement op de tweede verdieping van Ter Weel Krabbendijke (verzorgingshuis Nieulande) brand uitgebroken. Hierbij is één bewoner van het verzorgingshuis omgekomen en moesten vier gewonden vervoerd worden naar het ziekenhuis in Goes.

Een zeer droevig ongeval, dat bewoners en hun familieleden, evenals personeelsleden van Ter Weel, de opgeroepen hulpverleners en veel betrokken inwoners van Krabbendijke en omgeving diep geraakt heeft.

Zowel de Veiligheidsregio Zeeland, als zorgcentrum Ter Weel verstrekken informatie over de brand en de directe gevolgen van de brand. In dit nieuwsbericht treft u een verwijzing naar de betreffende websites en het informatienummer van zorgcentrum Ter Weel.
 

De brand werd aan het einde van de middag geconstateerd. De hulpdiensten waren snel ter plaatse en hadden de brand snel onder controle. Helaas kon niet worden voorkomen dat het appartement volledig uitbrandde en dat nabijgelegen appartementen beschadigd raakten.

Alle bewoners zijn zo snel als mogelijk geëvacueerd naar het restaurant op de benedenverdieping. Bewoners die niet naar hun appartement terug kunnen, zijn in de loop van de avond ondergebracht op andere locaties van de zorggroep of bij familie.

De precieze oorzaak van de brand wordt nader onderzocht.

De Veiligheidsregio Zeeland heeft op Zeelandveilig.nl alle informatie over de brand en de inzet van hulpdiensten samengebracht. U kunt dit overzicht raadplegen door te gaan naar: http://www.zeelandveilig.nl/melding/1617726754/brand-in-zorgcentrum-krabbendijke.

Zorgcentrum Ter Weel heeft ook informatie gepubliceerd op de website. Tevens is er een informatienummer opengesteld: 0113 - 65 42 60.

Uiteraard zal ook de gemeente mededeling doen van eventuele nieuwe informatie.

Update rondom brand in Ter Weel Krabbendijke

Helaas is vannacht een tweede slachtoffer overleden als gevolg van de brand in Ter Weel Krabbendijke. Het gaat om een van de gewonden die gisteren naar het ziekenhuis is gebracht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1444591 date=1472414914
Brand in Ter Weel Krabbendijke

29-08-2016
 
Helaas is vannacht een tweede slachtoffer overleden als gevolg van de brand in Ter Weel Krabbendijke. Het gaat om een 92-jarige vrouw die gisteren naar het ziekenhuis is gebracht. De situatie van de bewoner die nog in het ziekenhuis verblijft, is zorgelijk. De andere twee gewonde bewoners zijn uit het ziekenhuis ontslagen.
 
Vanmorgen heeft het crisisteam de taken verdeeld en is er actie ondernomen om vandaag de twaalf bewoners die bij familie verblijven, terug te laten keren naar Nieulande. Daar ligt de eerste prioriteit. De bewoners die op andere locaties van Ter Weel zijn ondergebracht, kunnen daar blijven zolang als nodig is. Zij hebben verzorging en medicijnen. De verwachting is dat de meeste bewoners binnen nu en een week weer terug kunnen keren naar Nieulande. Uiteraard gaat dit alles in overleg met de bewoner en diens familie.
 
Er is opvang geboden aan medewerkers door de psycholoog van Zorggroep Ter Weel. Er is al met meerdere medewerkers gesproken.
 
Het technisch onderzoek naar de oorzaak van de brand is nog niet afgerond.
Samen sterk in de hulpverlening!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fletwed link=msg=1444681 date=1472467099
Wel om een persoon te vervoeren naar een brandwondencentrum.

Patienten met zeer ernstig brandwondletsel vervoer je naar het dichtsbijzijnde brandwondencentrum; ZNA Antwerpen of UZ Gent.


guest12562

  • Gast
Citaat van: oma link=msg=1444666 date=1472459218
Ik vind dat de brandweer samen met de ambulancedienst ook veel actiever moet zijn. Het zou geen enkel probleem hoeven te zijn voor een beroepsbrandweerkorps om overdag even met een uitrukvoertuig in het eigen verzorgingsgebied naar dit soort instellingen te rijden om er binnen even een kijkje te nemen. Ik durf te garanderen dat je als bevelvoerder je nek breekt rond koffietijd bij de recreatiezaal door alle rollators. Je kan zelf al bedenken wat je overkomt als je daar moet zijn als de tent vol rookt staat en je ouderen of gehandicapten moet evacueren.

Als de uitrukploeg dit soort onverwachte bezoekjes samen met een OvD-G van de ambulancedienst doet sta je samen sterker omdat de OvD-G prima kan inschatten hoe complex de evacuatie is, bijv. van bewoners die niet zelfstandig uit bed kunnen komen.

Ik kom af en toe samen met een brandweerploeg in dit soort zorginstellingen in Qatar. We hebben het al een aantal keren meegemaakt dat men rookmelders minder gevoelig laat afstellen ivm met eerdere loze meldingen. We hebben ook al eens een latex handschoen om een rookmelder gezien in een slaapkamer van een eigenwijze, hoogbejaarde bewoner die regelmatig in bed sigaretten rookte. Ik zie het als taak van brandweer en ambulancedienst om de zorginstelling duidelijk te maken dat we dit niet accepteren. De zorginstelling moet niet het brandmeldsysteem aanpakken maar de bewoner (bijv. sigaretten afpakken).

Preventie en goede training van personeel is belangrijk, het is geen garantie om dit soort incidenten volledig uit te bannen. In Nederland verzet de brandweer zich fel tegen andere partijen die in staat zijn om met adembescherming te werken. Ik weet zeker dat bij dit soort incidenten iedere bevelvoerder van een 1e tankautospuit dolbij is met ambulance- en/of politiepersoneel die in staat zijn om met adembescherming binnen te helpen met de evacuatie. Voorts zou het ook niet vreemd zijn als eigen personeel van de zorginstelling een voortgezette BHV-opleiding krijgt waardoor ze in staat zijn met adembescherming te werken.

Eigenlijk gewoon copy paste voor wat betreft die zorginstellingen, voeg er gerust wat laken en luier karren aan toe die de gangen en deuren blokkeren, dagelijkse praktijk en als ik in zo'n tehuis loop waar ik zo'n melding heb dan zeg ik dat het ook niet kan. VWB de voorbeelden, ik herken ze.

Daarom mijn vragen ook over dit incident het zal me niet verbazen als er gelijkenissen optreden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1444664 date=1472458111
Ik maak me al jaren zorgen over instellingen waar oudere mensen of gehandicapten wonen. Je ziet hier veel onderbezetting, of ontbrekende kennis, doordat er bijv. gewerkt wordt met tijdelijke krachten. Daarbij komt een ontzettende hoge werkdruk welke tot fouten kan leiden.
Jaren geleden hier al een keer over gemaild en toen werd ik er al op gewezen dat het een probleem is en alleen maar groter wordt.
In de praktijk blijkt dat ook, bij heel veel automatische meldingen loop je tegen dezelfde problemen aan, dit komt meestal niet door de verzorgenden, maar door de inrichting van de organisatie.

Zeer triest dat dit nu 2 doden kost, maar ik ben bang dat het hier niet bij blijft in de toekomst, deze opmerking plaats ik overigens elke keer als dit soort brandjes voorbij komen, helaas!

De stapel uitvoerige rapporten,na een uitvoerig onderzoek, wordt steeds hoger. En wat wordt er in concreto mee bereikt ?

Gewoon regelmatig onaangekondigde inspecties uitvoeren en een lik op stuk beleid mbt gebreken dan is het in eer geval wel wat sneller voorbij.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
De BHV-er en de rest van het personeel hebben adequaat en snel gehandeld.

- Coby Traas, Ter Weel.


Het bovenstaande wekt de indruk dat er slechts 1 BHV-er aanwezig was in een zorginstelling met 79 appartementen. Ik heb het niet zo op bestuurders die zonder enig onderzoek conclusies via de media de wereld in helpen.