GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 28858 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Maar brandpreventje herkend dat soort problemen niet, dat verbaasd me, incl de rest wat ik benoem.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: tower-ladder link=msg=1444901 date=1472576357
Ok oorzaak defect stekkerblok, oftewel teveel stroomverbruikers aangesloten via een te dun netsnoer of zo Dit heeft het eerste vlammetje gestart, maar hoe was het verloop van de brand in de volgende zeg 15 minuten?

... en de rookontwikkeling (stekkerblok/snoeren) met oog op vroegtijdige branddetektie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1444903 date=1472576664
Ik herken (als toezichthouder brandveiligheid bij een (regionaal) brandweerkorps) wat jij schreef totaal niet. Veel zorginstellingen zijn goed bezig met kritisch naar hun eigen gebouw en organisatie kijken.

Inderdaad, de managers van de zorginstelling zijn net als de managers bij de brandweer ontzettend druk met de eigen organisatie en het systeem te bekijken. Managers en mensen zoals jij denken dat ze aan de oplossingen van problemen werken terwijl ze niet beseffen dat ze zelf het grootste probleem zijn.

Managers van brandweer en verzorgingstehuizen moeten weer leren dat het niet om de organisatie of het systeem gaat maar gewoon om mensen. De brandweer moet mensen redden en brand blussen, hoe moeilijk kan het zijn. Verzorgingstehuizen moeten goed en liefdevol voor onze oudjes zorgen, hoe moeilijk kan het zijn.

Mensen op hoge leeftijd hebben het niet verdiend om op hun oude dag op deze manier om het leven te komen. De nabestaanden hebben er weinig aan om te horen dat de brandweer kritisch kijkt hoe de zorginstelling druk is met kritisch te kijken.

Als je iets wil oplossen moet je eerst weer leren te zien wat Danny722, Towerladder, Breathe en anderen iedere keer weer zien zodra ze in verzorgingstehuizen komen (sommige mensen noemen dat de realiteit).


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Weet iemand ergens de wet- en regelgeving te vinden mbt brandveiligheid in zorginstellingen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #94 Gepost op: 30 augustus 2016, 20:26:45
Citaat
MIDDELBURG – Voor het pilotproject ‘Geen Nood Bij Brand’ hebben Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) en diverse Zeeuwse zorginstellingen, waaronder Zorgstroom en Stichting Warmande, de handen ineengeslagen. Geen Nood Bij Brand is een landelijke methode om het (brand)veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid in zorginstellingen te vergroten.

http://internetbode.nl/middelburg/veiligheidsregio-zeeland-doet-proef-zeeuwse-zorginstellingen-300892

De overleden slachtoffers waren 92 en 96 jaar, de zwaargewonde vrouw 101 jaar. Wat verwacht je nog aan zelfredzaamheid van iemand van 101 jaar?


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Brandpreventje, ook ik jouw regio Hollands Midden ben ik bij oefeningen betrokken geweest en heb ik BHV ers mogen opleiden. Maar ontruimen van een verdieping, met rook etc was nooit mogelijk. Wel het verplichte NIBHV brandbakken dansje met een CO2 blusser en mensen een middag doorzagen met hopeloze video filmpjes, uit een presentatie
De eerste keer dat ik iemand aan wees als leidinggevende en vroeg om met twee andere de brand procedure uit voeren raakten ze in paniek want dat hadden ze nog nooit gedaan in de cursus.
Hoezo herken jij de signalen niet, of wil je ze niet zien???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een ieder die familie oid in dit soort instellingen heeft en regelmatig bezoekt weet hoe het daar in de praktijk al jaren toegaat.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Citaat
De brand in verzorgingshuis Ter Weel in Krabbendijke heeft een derde dodelijk slachtoffer geëist. Het slachtoffer bezweek in de nacht van dinsdag op woensdag aan haar verwondingen.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-08-31/1036329/derde-dode-na-brand-verzorgingshuis#.V8aTyY3r3cs


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1444903 date=1472576664
Ik herken (als toezichthouder brandveiligheid bij een (regionaal) brandweerkorps) wat jij schreef totaal niet. Veel zorginstellingen zijn goed bezig met kritisch naar hun eigen gebouw en organisatie kijken.

Het moet opvallen dat veel praktijkbrandweerlieden daar heel anders over denken. In een aantal gebouwen met verminderd zelfredzamen binnen ons verzorgingsgebied is recentelijk nog meer bezuinigd op de beveiliging, terwijl ik dacht dat het echt niet meer mogelijk was. Die beveiligers speelden ook een rol bij een eventuele ontruiming.

We hebben ook dekens gezien die over branddeuren hingen te drogen, deuren met keggen, rookmelders met plastic handschoentjes er omheen etc. De laatste tijd worden wij afgealarmeerd bij loze brandmeldingen en komen dus (nog) minder in die gebouwen, waardoor ook de controle afneemt. Bij reguliere controles zal men er ongetwijfeld voor zorgen dat de kegjes onder de deuren weg zijn.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding