GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 28812 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Citaat van: warhamstr link=msg=1445182 date=1472710908
Dat is toch een rekentool die aanbeveling doet?

Klopt en de tool geeft aan dat wanneer er sprake is van een zorginstelling iedere medewerker BHV moet hebben.
Lijkt mij niet meer dan logisch in een gebouw vol met niet-zelfredzamen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het gaat jaren praten, vergaderen, weer praten, rapporten kosten totdat er iets van de grond zal kunnen komen.
Alle betrokkenen zijn meesters in het verzinnen van moeilijkheden, mogelijkheden tot het uitstellen van maatregelen etc. we kennen het allemaal wel zo langzamerhand.

Op korte termijn geschikte BHV'ers uit de directe omgeving/buurt aantrekken opleiden en oefenen in de inrichting zelf en serieus nemen.
Daarbij kun je denken aan het inschakelen van bedrijven in de buurt, met name overdag en buurtbewoners in de avond en nachturen.
Lijkt mij echt niet zo moeilijk als je het allemaal goed organiseert in nauw overleg met de liefhebbers en er mag best het een en ander tegenover staan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Vuurbaas link=msg=1445285 date=1472740429

 @oma: ben het eens met je. Het is wachten op de volgende. Wat mij in de praktijk opvalt is dat veelal tekortkomingen in de bouwkundige situatie ( bijv. brandscheidingen ) niet eens echt de oorzaak zijn van uitbreiding, rookverspreiding etc. Het gaat juist veelal mis bij de eerste hulp, de BHV. Er worden niet direct de juiste acties ondernomen, maar ook de bewoners zelf reageren vaak niet in lijn met de verwachting waarop de voorschriften zijn ontworpen.....

Kortom, er wordt snel uitgegaan van bouwkundige of installatietechnische tekortkomingen, maar het is juist meestal het aspect MENS dat de situatie doet ontstaan of verergeren. ( oudere, onwetende, bewoner, gebruikt onoordeelkundig een stekkerblok, stekkerblok vertoont een defect ?, brand ontstaat, bewoner reageerd niet adequaat, want is beperkt, BHV is niet ervaren/goed getraind, andere bewoners doen zelf de deur open en reageren eveneens niet adequaat. ( gaan lopen in de rook, laten deuren open staan ). Daarbij speelt ook de fysieke gesteldheid van de 90 tot 110 jarige bewoners een rol. Die vluchtten echt niet zelfstandig 30 meter door de rook zoals de voorschriften beoogen. Je zal maar de verpleegkundige zijn met 1 middagje bhv cursus, dat je: en op je eigen veiligheid moet letten, bewoners ontruimen, brandje proberen te blussen, brandweer alarmeren ( mits OMS ), brandweer opvangen en gidsen. De zorginstellingen moeten en kunnen veel meer investeren in op maat georganiseerde BHV voor een zorginstelling. Bij een gemiddeld kantoor van een groot bedrijf wordt je keurig opgevangen door 20 man bhv, die alles hebben ontruimd, geteld, verzameld, bluspoging gedaan, brandweer gealarmeerd etc. terwijl daar zelfredzame personen verblijven tijdens kantooruren, terwijl de kwetsbaarste groep mensen in de samenleving het moet doen met 1 of 2 ziekenverzorgenden in de nacht, met een paar uurtjes bhv op hun naam.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik wil hier in de zandbak kunnen vertrouwen op ieder inzetplan. Als ik een kaart voor mijn neus krijg van een gebouw met bouwkundige maatregelen zoals rookafzuiging, brandwerende muren, rookwerende schermen die zakken bij automatische brandmeldingen, refuge floors etc wil ik er op kunnen vertrouwen. Ik kan er op vertrouwen omdat ik zeker weet dat de brandweer het heeft gecontroleerd en real-life heeft getest als het gaat om complexe bebouwen (wolkenkrabbers, kinderdagverblijven, bejaardentehuizen, ziekenhuizen). Real-life testen zegt hier dat we me de hele rataplan (brandweer, politie, ambulancedienst komen), een gebouw vol rook pompen om diverse systemen te testen en vervolgens een grote evacuatie oefening draaien inclusief een aantal zwaargewonden op lastige plekken die in veiligheid gebracht moeten kunnen worden.

Wij verwachten ook dat we 100% kunnen vertrouwen op de bedrijfshulpverleners omdat het niet zo kan zijn dat je als eigenaar/gebruiker van complexe objecten er een potje van kan maken, duizenden mensen in een gebouw kan laten verblijven of grote aantallen niet-zelfredzame mensen en verwachten dat het als de klauwen loopt de brandweer, politie en ambulancedienst het eventjes voor je gaan oplossen.

Brandweer en ambulancedienst streven naar 2 ontruimingsoefening van lastige objecten (industrie, ziekenhuizen, wolkenkrabbers, verkeersvliegtuigen, etc) per dag. De brandweer en ambulancedienst in Dubai streven ongeveer hetzelfde na.

In beide landen zien we dat bedrijven en instellingen zelf vragen of we ook een keer bij hen een oefeningen willen draaien omdat ze daardoor ook de eigen security/BHV kunnen testen en het ontzettend belangrijk is dat iedereen (bewoners, werknemers, etc) weten wat ze moeten doen bij brand, spree-shooters, etc.

Citaat van: oma link=msg=1443947 date=1472022477
http://blog.intersecexpo.com/dubai-and-qatar-lead-the-gulf-in-civil-defence-drills

Wij hebben regelmatig zeer grote branden, als we brand hebben in een winkelcentrum of wolkenkrabber in aanbouw weten we dat we soms best veel mensen moeten evacueren.

Citaat
There were no immediate reports of injuries, though the mall said some 14,000 labourers and staff had been evacuated.

http://gulfnews.com/news/gulf/qatar/fire-breaks-out-at-large-qatar-mall-under-construction-1.1702638

Het is niet aan de hulpdiensten te danken dat het allemaal goed gaat, het is vooral te danken aan ontzettend vaak oefenen samen met BHV/bedrijfsbrandweer/security.

Momenteel hebben we ontzettend veel tunnelboormachines onder Doha aan het werk. Een werkgroep van de brandweer is constant bezig om de boel te monitoren en te bedenken hoe we een brand, instorting of medisch spoedgeval het beste kunnen aanpakken. Zodra men iets op papier zet (aanvalsplan/inzetplan) gaan we het direct weer testen met de hulpdiensten in praktijk. Het moet zorgen dat brandweer, veiligheidspolitie en HART (hazardous area response team ambulance) routine kunnen krijgen in het werken onder de grond in de metrotunnels en gelijkertijd kunnen de bedenkers van het inzetplan zien of hun veronderstelling ook uitvoerbaar zijn in de praktijk.

http://www.uic.org/com/uic-e-news/451/article/qrc-qatar-rail-and-civil-defence?page=thickbox_enews

Ik zou het niet raar vinden als de Nederlandse brandweer en ambulancediensten een klein beetje het Arabische voorbeeld zouden volgen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1445296 date=1472743616

Ik zou het niet raar vinden als de Nederlandse brandweer en ambulancediensten een klein beetje het Arabische voorbeeld zouden volgen.

Ik zou het wel raar vinden gelet op hoe het in Nederland in werkelijkheid al jaren toegaat.

Jaren geleden heeft een commandeur van de brandweer (dus een ondercommandant) voorgesteld tijdens de bouw van de metro te oefenen en daarbij ook te gaan bepalen welk materieel er nodig zou zijn etc. Hij was binnen de kortste keren commandeur af. Dit staat in Nederland echt niet op zichzelf.

In Japan bijvoorbeeld wordt zeer grondig en frequent geoefend met ontruimingen en de BHV'ers en het personeel worden niet ontzien en dat wordt volledig geaccepteerd, een kwestie van mentaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Breathe link=msg=1444912 date=1472578523
Vreemd, ik zie in de nacht uren twee mensen waarvan 1 BHV er in een zorginstelling aanwezig, de tweede is een uitzendkracht die niets weet van ontruimen en brandalarmen. De eerste weet niet welke sleutel van de bos van een 50 tal sleutels voor welke deur is. Beide kunnen het tableau niet aflezen.
Ik zie luierkarren voor deuren met kleefmagneten staan, laken karren idem, om nog maar te zwijgen over rollators en rolstoelen in alle hoeken en gaten welke bij een brand voor problemen kunnen zorgen.
Ik zie BHV'ers die niet weten hoe de BMC werkt, of weten waar de tekeningen liggen, laat staan dat ze weten hoe ze te lezen.

Ik zie ziekenhuizen die niet jaarlijks worden gecontroleerd door de brandweer. Ik zie dan als het onduidelijk is en fout gaat, veel vraagtekens van mensen ter plaatsen en moet ik bellen met een hoofd BHV van de andere locatie.

Hier kan ik wel een topic over vol schrijven helaas, maar jij ziet het niet en herkend het niet?

Apart!

Naar aanleiding van de eerste onderzoeken blijkt al dat er problemen zijn met stekkerdozen, ook een bekend probleem, ben benieuwd wat de vervolg onderzoeken doen en wat er hierboven van als oorzaak of probleem wordt aangwezen. Misschien wel helemaal niets, maar ik loop met grote regelmaat tegen bovenstaande 'normale' gang van zaken aan.

Zou dat in de rest van Nederland niet anders zijn?

Is dat in heel veel andere bedrijven niet al hetzelfde? Neem nu een discotheek (of hotel), denk je dat als daar brand uitbreekt men snel & veilig het gebouw kan verlaten. Nooduitgangen zijn vaak gebarricadeerd, en personeel is ook niet altijd vakkundig getraind in BHV, vooral niet als er in de horeca veel doorloop is qua personeel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fletwed link=msg=1445362 date=1472764842
Is dat in heel veel andere bedrijven niet al hetzelfde? Neem nu een discotheek (of hotel), denk je dat als daar brand uitbreekt men snel & veilig het gebouw kan verlaten. Nooduitgangen zijn vaak gebarricadeerd, en personeel is ook niet altijd vakkundig getraind in BHV, vooral niet als er in de horeca veel doorloop is qua personeel.

Als toezicht en handhaving op dit terrein ontbreekt of nagenoeg niet voorkomt zal het niet veel beter zijn in andere bedrijven zoals een hotel of discotheek.

Grootste verschil is een hoog aantal niet-zelfredzame vs. zelfredzame mensen in een gebouw. Het is makkelijker om 2500 zelfredzame mensne te evacueren dan 25 bewoners van een zorginstelling (allemaal niet-zelfredzaam).


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Vaak werken in dergelijke rusthuizen vriendelijke zachte, leuke meisjes, die bij het zien van een brandblusser al angstzweet krijgen. Laat staan dat ze hem in een crisissituatie moeten gebruiken.

Ik ben benieuwd naar het aantal doden als zoiets in de nacht gebeurt, als er 1 nachtzuster is, en bejaarden mooi liggen te slapen, een deel gefixeerd met Zweedse Gordels en slaapzakken.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: oma link=msg=1445380 date=1472797285
Als toezicht en handhaving op dit terrein ontbreekt of nagenoeg niet voorkomt zal het niet veel beter zijn in andere bedrijven zoals een hotel of discotheek.

Grootste verschil is een hoog aantal niet-zelfredzame vs. zelfredzame mensen in een gebouw. Het is makkelijker om 2500 zelfredzame mensne te evacueren dan 25 bewoners van een zorginstelling (allemaal niet-zelfredzaam).

Ik krijg soms digestieve problemen als ik zie hoe vaak er in winkels rommel voor de nooduitgangen staat. Tot het fout gaat, dan is het janken.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Spreek je de winkelmedewerkers er dan ook op aan?

Citaat van: Vigilant link=msg=1445885 date=1473030722
Ik krijg soms digestieve problemen als ik zie hoe vaak er in winkels rommel voor de nooduitgangen staat. Tot het fout gaat, dan is het janken.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1446016 date=1473100360
Spreek je de winkelmedewerkers er dan ook op aan?

Neen, al zou dat eigenlijk moeten.