Wel of geen "nood"medicatie toedienen door EHBO-er/BHV-er

Auteur Topic: Wel of geen "nood"medicatie toedienen door EHBO-er/BHV-er  (gelezen 9527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frans EHBO

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 30 augustus 2016, 20:36:55
Tijdens de EHBO cursus en de BHV (twee verschillende instructeurs) wordt er uitdrukkelijk verteld dat wij als hulpverleners geen medicatie mogen toedienen omdat we niet opgeleid zijn als verpleegkundige. Ook het zogenaamde noodmedicatie bij epilepsie, allergische reacties of suiker mogen wij volgens de instructeurs niet toedienen. Dit voelt onnatuurlijk omdat het een levensbedreigende situatie kan zijn.
Op de school waar ik werk zijn leerlingen die bekend zijn met epilepsie en daar "nood"medicatie voor hebben. Een ouder is zelfs bereid om de BHV-ers en directe docenten te instrueren wat we moeten doen.
Toen ik mijn leidinggevende vroeg hoe het zit met de eventuele aansprakelijkheid als de behandelaar bijvoorbeeld in paniek vaker sprayt, werd daar heel laconiek op gereageerd.
Zelf vind ik het een lastige situatie. Je wilt niemand laten overlijden, maar ook niet zelf aangeklaagd worden. Wat zijn hier de regels in? Wat mag nou wel en wat niet? Hoe zit het met een passant die medicatie bij heeft maar dit niet zelf kan toedienen als hem wat overkomt?




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2016, 20:43:24
Citaat van: Frans EHBO link=msg=1444940 date=1472582215
Tijdens de EHBO cursus en de BHV (twee verschillende instructeurs) wordt er uitdrukkelijk verteld dat wij als hulpverleners geen medicatie mogen toedienen omdat we niet opgeleid zijn als verpleegkundige. Ook het zogenaamde noodmedicatie bij epilepsie, allergische reacties of suiker mogen wij volgens de instructeurs niet toedienen. Dit voelt onnatuurlijk omdat het een levensbedreigende situatie kan zijn.
Op de school waar ik werk zijn leerlingen die bekend zijn met epilepsie en daar "nood"medicatie voor hebben. Een ouder is zelfs bereid om de BHV-ers en directe docenten te instrueren wat we moeten doen.
Toen ik mijn leidinggevende vroeg hoe het zit met de eventuele aansprakelijkheid als de behandelaar bijvoorbeeld in paniek vaker sprayt, werd daar heel laconiek op gereageerd.
Zelf vind ik het een lastige situatie. Je wilt niemand laten overlijden, maar ook niet zelf aangeklaagd worden. Wat zijn hier de regels in? Wat mag nou wel en wat niet? Hoe zit het met een passant die medicatie bij heeft maar dit niet zelf kan toedienen als hem wat overkomt?

a) Als volwassen mens help je een kind in nood met het innemen van de eigen noodmedicatie. Als je ook nog eens van de ouders wat uitleg over de ziekte, de achtergrond van het kind en de medicatie hebt gekregen is het nog makkelijker.

b) Laat het kind lekker protocollair dood gaan. De manager van je school kan de media dan vertellen dat er goed en doortastend conform alle regels door de school is gehandeld en je krijgt gratis koffie met cake bij de Monutastichting.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2016, 21:30:58
Wanneer een kind of volwassene medicatie moet krijgen bij een noodgeval en jij hebt daar van de mantelzorgers.zorgverleners uitleg over gehad doe je dat als mantelzorger en niet als ehbo- of BHV-er.

Simpel! 098uo
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2016, 22:26:55
Als je handelt om een leven te redden is in principe alles geoorloofd, ook als leek.
Maar wel onder de voorwaarde dat de aard van de noodhulp wel in relatie moet staan tot de kennis, vaardigheden en vermogen van de hulpverlener. De grens van handelen wordt beperkt door de soort en aard van de medische, BHV en/of EHBO opleiding die iemand genoten heeft. Zo mag (bijvoorbeeld) ook de uroloog ondanks zijn dokterstitel niet gaan intuberen.
Dat iemand totale leek, EHBO-er, BHV-er, verpleegkundige of arts is is eigenlijk totaal niet relevant bij noodhulp. Iedereen heeft de verplichting om te helpen. Alleen de kwaliteit van noodhulp zal verschillen.
Het bewust nalaten van het geven van noodhulp is wel strafbaar indien je wel in staat bent geweest om te kunnen handelen maar dat hebt verzuimd.

Aansprakelijkheid staat tegenwoordig synoniem met claims. Onzin. Bangmakerij. Intimidatie.
Er is niets erger dan iemand laten overlijden door een panische angst voor een claim.
Zelfs al zou die claim komen van gefrustreerde familie of anderen en je hebt alles in je vermogen gedaan om het leven te redden dan is er strafrechtelijk geen vervolging mogelijk omdat je alles hebt gedaan om een leven te redden in je eigen vermogen.
"Good Samaritan" principe.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2016, 23:05:23
Kies voor een normale opleider Frans. Ik ken wel een clubje.


Frans EHBO

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2016, 06:18:09
Bedankt voor jullie reacties. Mijn gevoel en mijn verstand zei handelen. En dat had ik ook gedaan. Door de bangmakerij van de instructeurs ga je wel twijfelen. Ik kan weer slapen. Waarschijnlijk zijn de opleiders bang voor claims. 🤔


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2016, 11:56:40
Het oranjekruis boek legt het zelf ook uit.
Daar staat bijvoorbeeld ook over epipennen, de noodmedicatie bij allergische reacties, mag toedienen mits het de medicatie van het slachtoffer zelf is (aan het slachtoffer voorgeschreven door zijn eigen arts en het slachtoffer heeft de medicijnen bij.). Het staat omschreven als: Je mag het slachtoffer helpen zijn eigen medicatie te gebruiken.

Dat is natuurlijk anders dan bijvoorbeeld met dergelijke medicatie in je ehbo tas gaan lopen en besluiten dit in te zetten op moment dat jij denkt dat het nodig is bij willekeurige slachtoffers.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2016, 15:27:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1445051 date=1472637400
Het oranjekruis boek legt het zelf ook uit.
Daar staat bijvoorbeeld ook over epipennen, de noodmedicatie bij allergische reacties, mag toedienen mits het de medicatie van het slachtoffer zelf is (aan het slachtoffer voorgeschreven door zijn eigen arts en het slachtoffer heeft de medicijnen bij.). Het staat omschreven als: Je mag het slachtoffer helpen zijn eigen medicatie te gebruiken.

Dat is natuurlijk anders dan bijvoorbeeld met dergelijke medicatie in je ehbo tas gaan lopen en besluiten dit in te zetten op moment dat jij denkt dat het nodig is bij willekeurige slachtoffers.
In een aantal EHBO opleidingen wordt aan (zelf)medicatie aandacht besteed en eigenlijk omschrijft men hoe te handelen bij (zelf)medicatie, allemaal met ongeveer dezelfde strekking.

De tweede optie is uiteraard vragen om problemen met mogelijke ernstige gevolgen voor het slachtoffer en bij toedienen van niet-voorgeschreven medicatie, zelfs voor de hulpverlener.
Een trend is wel het verstrekken van paracetamol door EHBO-ers.

Bij instellingen en bij bedrijven met werknemers met bepaald medicijngebruik zou dit (confidentieel) bij de BHV, verzorgenden en/of directe collega's bekend moeten zijn.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2016, 16:09:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1445051 date=1472637400
Het oranjekruis boek legt het zelf ook uit.
Daar staat bijvoorbeeld ook over epipennen, de noodmedicatie bij allergische reacties, mag toedienen mits het de medicatie van het slachtoffer zelf is (aan het slachtoffer voorgeschreven door zijn eigen arts en het slachtoffer heeft de medicijnen bij.). Het staat omschreven als: Je mag het slachtoffer helpen zijn eigen medicatie te gebruiken.

Dat is natuurlijk anders dan bijvoorbeeld met dergelijke medicatie in je ehbo tas gaan lopen en besluiten dit in te zetten op moment dat jij denkt dat het nodig is bij willekeurige slachtoffers.

Ik heb dat boekje. Ik vind het erg rommelig geschreven en niet consistent. Er staat stukjes waarin het mag, maar elders mag het weer niet (epipen) want dat is gevaarlijk en ergens staat dat de OK ehbo'er het niet mag maar de mantelzorger weer wel.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #9 Gepost op: 1 september 2016, 10:56:51
Citaat van: René van der Helm link=msg=1445084 date=1472652564
Ik heb dat boekje. Ik vind het erg rommelig geschreven en niet consistent. Er staat stukjes waarin het mag, maar elders mag het weer niet (epipen) want dat is gevaarlijk en ergens staat dat de OK ehbo'er het niet mag maar de mantelzorger weer wel.
Sta je dan als instructeur bij een EHBO vereniging met een keur aan cursisten uit verschillende doelgroepen waarvan de ene helft wel en de andere helft kennelijk beslist NIET mag assisteren met medicijn toediening.
Als je EHBO-er bent mag opeens van alles niet volgens het OK.
Alles in hokjes indelen is dus niet handig. Vraag dit maar eens aan de Hokjesman.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.