Wel of geen "nood"medicatie toedienen door EHBO-er/BHV-er

Auteur Topic: Wel of geen "nood"medicatie toedienen door EHBO-er/BHV-er  (gelezen 9574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 1 september 2016, 16:29:27
Citaat van: René van der Helm link=msg=1445084 date=1472652564
Ik heb dat boekje. Ik vind het erg rommelig geschreven en niet consistent. Er staat stukjes waarin het mag, maar elders mag het weer niet (epipen) want dat is gevaarlijk en ergens staat dat de OK ehbo'er het niet mag maar de mantelzorger weer wel.
Citaat van: Achterkamp link=msg=1445213 date=1472720211
Sta je dan als instructeur bij een EHBO vereniging met een keur aan cursisten uit verschillende doelgroepen waarvan de ene helft wel en de andere helft kennelijk beslist NIET mag assisteren met medicijn toediening.
Als je EHBO-er bent mag opeens van alles niet volgens het OK.
Alles in hokjes indelen is dus niet handig. Vraag dit maar eens aan de Hokjesman.
Dus als ik het goed begrijp dan moet de instructeur op de eerste lesdag al een duidelijke splitsing maken van zijn opleidings groep tussen mantelzorgers en niet-mantelzorgers zodat de mantelzorgers in tegenstelling tot de niet-mantelzorgers de EHBO mogen combineren met het assisteren van medicijn gebruik en zonodig nood medicatie mogen geven.  ;D  :D  ???
Klopt het wat ik zeg?

Citaat OK boekje 27e druk blz.15: "Eerstehulpverlening en mantelzorg staan los van elkaar". Strijdig ?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #11 Gepost op: 1 september 2016, 16:42:21
Citaat van: Willem D. link=msg=1445282 date=1472740167
Dus als ik het goed begrijp dan moet de instructeur op de eerste lesdag al een duidelijke splitsing maken van zijn opleidings groep tussen mantelzorgers en niet-mantelzorgers ...

In onderwijsland wordt dat lesdifferentiatie genoemd :D ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 1 september 2016, 20:39:45
Je bent ehbo-er voor iedereen, en mantelzorger voor specifieke mensen die dicht bij je staan. Niet moeilijker maken dan dat het is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Frans EHBO

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #13 Gepost op: 5 september 2016, 14:42:47
Bedankt voor de vele reacties. Doordat ik in de gehandicaptenzorg gewerkt heb, heb ik al veel medicatie voorbij zien komen en weet ik ook hoe het gebruikt moet worden en wat het doet. Toch kreeg ik bij de verschillende instellingen opnieuw een cursus medicatie omdat de instellingen niet aansprakelijk gehouden willen worden bij fouten. Ik mocht ook niet eerder handelen dan dat ik deze cursus afgesloten had. Vandaar mijn voorzichtigheid.

Als ik het goed begrijp kun je het volgende stellen in het geval van een NOODsituatie.
Wanneer er een voorbijganger omvalt en je komt noodmedicatie tegen: Wel handelen als je zeker weet dat de medicatie bij het slachtoffer hoort, je weet waarvoor de medicatie dient en je weet hoe je de medicatie moet gebruiken. Anders hulp inroepen en 112 bellen (hulp roepen en 112 bellen is namelijk ook handelen).
Wanneer het een bekend slachtoffer is waarbij je alle informatie hebt ontvangen: Dan móet je handelen. Je bent immers bekwaam gemaakt en van de situatie op de hoogte.

Ik snap de reactie ook van de instructeurs. Wanneer je namelijk medicatie toedient en het hoort niet bij het slachtoffer, je dient het verkeerd toe of zijn toestand past niet bij waarvoor de medicatie dient, dan kun je het verergeren. Als een instructeur zou zeggen: Gewoon toedienen, dan kan hij verantwoordelijk worden gehouden.
Mijn leidinggevende had dus gelijk dat ze zei: Je bent verplicht te handelen in een noodsituatie. (Ik schrok alleen van haar reactie toen ze zei; als je te veel toedien, zal deze jongen wat langer blijven slapen, maar dat is niet zo erg. Bij een spierverslapper denk ik dan zelf al gauw aan de eeuwige jachtvelden)

Jammer dat dit inderdaad niet duidelijk omschreven staat in de verschillende EHBO en BHV boeken. Dat zou een hoop duidelijker maken. Wellicht een idee om een hoofdstuk toe te voegen met Veelgebruikte noodmedicatie, toedieningsmethoden en bijpassende ziektebeelden? Zodat de gemiddelde EHBO-er wel weet hoe hij moet handelen. Het toedienen van welke medicatie dan ook, komt nu over als een voorbehouden handeling, alleen uit te voeren door BIG geregistreerde mensen. En die zijn niet altijd in de buurt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 5 september 2016, 15:19:34
Ook na het toedienen van noodmedicatie gewoon 112 bellen.
Een epipen werkt bijvoorbeeld niet heel lang. Hij geeft je genoeg tijd om op de ambulance te wachten in geval van een ernstige allergische reactie.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 6 september 2016, 19:46:16
Een mooie tussenweg is ook nog: Als er noodmedicatie aanwezig is behorend tot je slachtoffer en je bent niet geďnstrueerd over gebruik dan dit aangeven aan de centralist en dan besluit die wel of hij je door de handeling gaat praten O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis