Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016

Auteur Topic: Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016  (gelezen 5782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Onderzoek spoorwegongeval (update)

Laatste update:
01-09-2016 | 10:36
Twello - In het onderzoek naar de toedracht van het spoorwegongeval woensdagmiddag in Twello is nog niet met zekerheid vastgesteld dat er iemand aan de noodrem heeft getrokken. Die conclusie was gisteravond gebaseerd op de eerste informatie die op dat moment beschikbaar was. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen wat er precies gebeurd is.
Een 34-jarige automobilist uit Twello botste woensdagmiddag omstreeks 14.15 uur op de spoorwegovergang aan de Stationsstraat in zijn woonplaats op een passerende Duitse Intercitytrein. De man raakte daarbij zwaargewond. De trein kwam tot stilstand ter hoogte van de spoorbrug bij Deventer. Op basis van onder meer verklaringen en waarnemingen aan de trein rees het vermoeden dat een van de passagiers aan de noodrem zou hebben getrokken, waarvoor een oproep werd gedaan in de media. Nader onderzoek zal echter moeten uitwijzen hoe de trein precies tot stilstand is gekomen en hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.

Bron: https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2016/september/1/02-twello-onderzoek-spoorwegongeval-update.html?geoquery=twello&distance=5.0
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
De trein die gisteren betrokken was bij een aanrijding in Twello stopte waarschijnlijk uit zichzelf.
lees verder


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Voor de gein en voor politievoorlichters, die iets over treinremmen willen weten:
Lees https://nl.wikipedia.org/wiki/Remopschriften

Ik heb een detail uit de foto van Stefan Verkerk gehaald.


De R staat voor een hoogvermogensrem. Simpel gezegd: bij hogere snelheden wordt de druk in de remleiding verhoogd tot 8 bar. Bij lagere snelheden wordt de remdruk weer normaal (om comfortabel tot stilstand te kunnen remmen).
De aanduiding KE-GPR-MG staat voor
K - KNORR - fabrikant
E - Eenheidswerking (hele trein remt)
KE te samen:  mag alleen gebruikt worden als er naast de gewone (computerbesturing) nog een tweede besturing aanwezig is via de hoofddrukleiding. Met de R ervoor, betekent dat aan de UIC-standaard is voldaan.
De GPR staat voor het soort trein: Een goederen, personen of sneltrein.
Mg aanduiding voor een magneetrem.
Dan de D voor schijfremmen volgens UIC 545, bijlage. G
En dan een geel teken voor een handrem. Het boogje eronder geeft aan dat die rem elektronisch overbrugbaar is.
en dan een teken EP voor de elektropneumatische rem met remsturing over een 13- dan wel 18- aderige UIC-Kabel. Om precies te zijn UIC 558. Dit is de DB-standaardbekabeling. Hieronder een weer boogje.De noodrem hiervan is dus ook elektronisch overbrugbaar. Met of zonder magneetrem dus. En bovendien kan de noodrem elektronisch op afstand worden gereset door de machinist (als ik het goed heb begrepen).
Met magneetrem is het remgewicht 105 ton (alle ankers uit).  Het beladen gewicht heb ik buiten dit detail gelaten, dat was 49 ton.
De remgewichten zijn in de volgende twee regels aangegeven voor normaal bedrijf in een personentrein (P) of goederentrein (G).
Het eerste getal geeft het remgewicht bij gebruik van de rem bij verhoogde remdruk (R) en het tweede cijfer bij normale remdruk.
Door de aanrijding is het opschrift beschadigd. Ik lees bij verhoogde remdruk 73 ton en met gewone druk 51 ton (als Personenrijtuig)

Mijn conclusie:
Omdat de remmen electronisch worden aangestuurd (Anti Blokkeer Systeem en dergelijke) en delen van de noodrem (de magnetisch rem met name) kunnen worden uitgeschakeld, valt er weinig over te zeggen over de remming voor verder onderzoek is gedaan.

Voor gevorderden en modeltreinbouwers:
http://www.eba.bund.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Fahrzeuge/Fahrzeugtechnik/Bremsen/31_03_01_Reg_B001_Anschriften.pdf?__blob=publicationFile&v=3


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ik neem aan dat als het defecte rijtuig wordt verwijderd de trein gewoon verder kan.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: Thor link=msg=1445626 date=1472895711
Ik neem aan dat als het defecte rijtuig wordt verwijderd de trein gewoon verder kan.

Misschien is een simpele tijdelijke reparatie van de stuurleiding van de rem voldoende om hem naar een lijnwerkplaats te vervoeren voor permanent hertstel met OEM onderdelen. was volgens mij niks loos met rijdend vermmogen van rijtuig zonder rem


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Thor link=msg=1445114 date=1472665357
Het ligt er maant aan hoe snel het remsysteem druk verliest en hoeveel lucht er in het systeem zit en bij welke min. druk de remmen vast slaan
De treinleiding is gevuld met 5 bar overdruk, zodra de druk onder die 5 bar komt begint de trein al te remmen. En aangezien iedere trein voorzien is van een doorgaande remleiding zakt de druk bij iedere rem in de trein. Een normale remming (bv om te stoppen op een station) met een trein gebeurt met zo'n 4,5 bar in de luchtleiding, een noodremming is al zodra de luchtdruk onder de 4 bar komt.

Ook de machinist ziet in zijn loc dat de luchtdruk in de treinleiding daalt (en dat de trein dus begint te remmen). Vaste procedure is dat een machinist verplicht is te stoppen en zijn trein te controleren (van voor tot achter) als de treinleiding spontaan luchtverlies laat zien.

Dus (ook) een Nederlandse trein kan niet rijden als er geen druk op de treinleiding staat. Het verhaal dat politie heeft verzonnen (ja, mijn werkgever heeft inmiddels bevestigd dat van de spoorbedrijven niemand dit verhaal heeft verteld) is dus absolute onzin. Denk dat die agent dacht dat een film als unstopable echt zou kunnen zijn.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: oma link=msg=1445241 date=1472726563
Inderdaad, de linker spoorboom op de voorgrond lijkt wel iets korter. Als ik het goed inschat (op basis van andere foto's en google maps) is de auto vanaf deze kant gekomen waarna het de trein heeft geraakt.
Die linkerboom op de foto is bedoeld om het voetpad daar af te sluiten zodat voetgangers die links lopen niet op de overweg komen als er een trein nadert. Die is nadrukkelijk niet bedoeld om de linker weghelft af te dekken, die helft moet bij een AHOB juist vrij blijven om opgesloten verkeer een vluchtmogelijkheid te bieden. Als er, al is het maar een korte boom, voor een auto zit dan zijn veel mensen geneigd om toch maar te blijven staan in plaats van van de overweg te rijden.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Thor link=msg=1445626 date=1472895711
Ik neem aan dat als het defecte rijtuig wordt verwijderd de trein gewoon verder kan.
Nee hoor, gewoon uitstekende/loszittende onderdelen verwijderen, eventuele lekkage in de remleiding verhelpen (als dat niet kan wordt of de betreffende rem afgesloten of een tijdelijke leiding gelegd) en volledige trein afvoeren naar een werkplaats. Trein gaat na een ongeval altijd eerst richting een opstelterrein om nagekeken te worden op eventuele gebreken, eventueel onderzocht door hulpdiensten/onderzoekers, hersteld, gereinigd en om de data van de boordcomputers uit te lezen. Pas als dat allemaal gebeurt is wordt een trein weer vrijgegeven om de normale dienst in te gaan.

Een rijtuig wordt alleen uit de trein gehaald als dat echt nodig is, bv omdat door een brand de bak vervormd is en buiten profiel van vrije ruimte komt of niet meer stabiel is. Als je dat in dit geval had gedaan dan had je en een trein die naar een opstelplaats moet voor onderzoek en een rijtuig met hetzelfde punt gehad. Daarnaast vernietig je eventuele sporen op de trein als je hem uit elkaar rangeert.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Is die 34 jarige man uit Twello die met hoge snelheid tegen een trein opreed al verhoord ?