Zeer grote brand (Shell tankstation) De Andel - Gouda 03-09-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (Shell tankstation) De Andel - Gouda 03-09-2016  (gelezen 18659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Reactie #31 Gepost op: 4 september 2016, 11:30:39
Citaat van: Joël Hendriks link=msg=1445761 date=1472944234
Het is al weer een tijdje geleden dat ik de standaard veiligheidsmaatregelen van tankstations heb moeten bestuderen. Ik meen mij een paar zaken te herinneren zoals: in de bovengrondse pomp en slangen zit slechts een beperkte hoeveelheid brandstof; (vuur)terugslagkleppen voorkomen dat vuur in een slang doorslaat naar de opslagtank(s); er moet een aantal handblussers aanwezig zijn; enz.

Ongetwijfeld zal een aantal van deze maatregelen geholpen hebben in het voorkomen van verdere slachtoffers...

...maar dat brengt mij op een ander punt.

Bij heel veel snelweg-tankstations zie ik tegenwoordig een soort 'lusje' liggen voor 'inrit' naar het tankstation. In dat lusje ligt dan ook vaak nog een drempel en staat er een bord met Zone 30 km/h.

Is dat (al) een verplichte veiligheidsmaatregel bij nieuwe (of bij groot onderhoud) aan te leggen situaties? Of is dat meer gebaseerd op vrijwilligheid en ter voorkoming van file-sluipverkeer via het tankstation?

Volgensmij heeft dit inderdaad hoofdzakelijk te maken met veiligheid. Er gold geen duidelijke max snelheid op parkeerplaatsen en tankstations. Niet altijd stond er een bord die snelheid aangaf, dus in theorie zou je er 120 mogen. Deze plekken werden wel eens benut om files in te halen, met alle gevaarlijke situaties van dien. De politie kon hier vervolgens niet op handhaven. Ondertussen zijn alle tankstations en verzorgingsplaatsen voorzien van een plaatsnaambord, zodat je de snelweg duidelijk verlaat, met daaraan een 30km zone gekoppeld.

De exacte bron hiervan heb ik niet helemaal kunnen vinden, maar dit artikel van RTV oost legt het uit bij de parkeerplaatsen: http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=200157


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #32 Gepost op: 4 september 2016, 11:41:43
Item met foto's en video van vlak na het ontstaan van de brand via 112hm.nl

http://www.112hm.nl/2016/09/04/shell-tankstation-volledig-verwoest-door-grote-brand-de-andel-gouda/
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #33 Gepost op: 4 september 2016, 12:47:47
deze had ik nog niet meegemaakt  ::)













Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Reactie #34 Gepost op: 4 september 2016, 13:05:11
'Aanrijding tankstation A12 was opzet

De aanrijding bij tankstation De Andel langs de A12 bij Gouda die een grote brand tot gevolg had, was opzettelijk. Dat blijkt zondag uit de verhoren die zijn afgenomen bij de 33-jarige man uit Almere die met hoge snelheid tegen het station reed. Het voertuig kantelde toen en reed vervolgens tegen een pomp die direct vlam vatte.'


http://www.volkskrant.nl/binnenland/aanrijding-tankstation-a12-was-opzet~a4370137/


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #35 Gepost op: 4 september 2016, 13:07:13
Aanrijding bij Shell tankstation De Andel is opzet

Laatste update: 04-09-2016 | 11:55

Gouda - De aanrijding bij Shell Tankstation De Andel langs de A12 bij Gouda blijkt opzet te zijn. Omstreeks 23.50 uur reed daar een 33-jarige man uit Almere met hoge snelheid tegen het station. Het voertuig is hierbij gekanteld en tegen een pomp gereden welke direct vlam vatte.

Volgens de Almeerder is hij opzettelijk tegen het tankstation gereden met de bedoeling zichzelf van het leven te beroven. Hij wordt verdacht van poging doodslag en brandstichting en zit nog vast.

Een getuige heeft de bewusteloos geraakte bestuurder uit het voertuig getrokken en de medewerker van het tankstation heeft direct de noodknop ingedrukt waardoor alle leidingen werden afgesloten. De brand verspreidde zich snel over alle pompen waardoor het gehele platform in brand stond en er een zeer grote brand ontstond. Een groot deel van de winkel bij het station is verbrand. Even na 01.00 uur werd het sein brand meester gegeven. De brandweer heeft daarna nog enkele uren nodig gehad om de brand te blussen. Het tankstation wordt als verloren beschouwd.

Behalve de automobilist raakte niemand gewond. De Aalmeerder is ter plaatse aangehouden en voor behandeling naar het ziekenhuis overgebracht. Daar werd een botbreuk aan zijn elleboog geconstateerd. Het rijbewijs van de man is ingevorderd en in het ziekenhuis is bloed afgenomen om vast te stellen of hij onder invloed was van alcohol.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/september/4/06-gouda-aanrijding-bij-shell-tankstation-de-andel-is-opzet.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #36 Gepost op: 4 september 2016, 16:55:35
Er zit toch meer vuurbelasting in zo'n overkapping en pompeilanden dan ik dacht.

Volgens mij is de (brand)bestrijding goed gegaan en dat zonder GRIP!

Citaat van: Joël Hendriks link=msg=1445761 date=1472944234
Bij heel veel snelweg-tankstations zie ik tegenwoordig een soort 'lusje' liggen voor 'inrit' naar het tankstation. In dat lusje ligt dan ook vaak nog een drempel en staat er een bord met Zone 30 km/h.

Is dat (al) een verplichte veiligheidsmaatregel bij nieuwe (of bij groot onderhoud) aan te leggen situaties? Of is dat meer gebaseerd op vrijwilligheid en ter voorkoming van file-sluipverkeer via het tankstation?

Ik begrijp niet wat je bedoeld met lusje en drempel (misschien kan je een foto maken). Ik heb nog een bouwplan gehad waarbij ik er mee gewerkt heb maar tegenwoordig staat in het Bouwbesluit 2012 dat er maatregelen moeten worden genomen tegen (het uitbreiden van) een vloeistofbrand. Misschien dat daar sprake van is?!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 4 september 2016, 17:02:39
Nee het gaat over een gewone drempel om de snelheid van het verkeer te beperken en een lus voor het tellen,alarmeren etc.
Sommige stations hebben betonblokken ter bescherming van de pompen etc.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #38 Gepost op: 4 september 2016, 17:34:08
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1445829 date=1473000935
Er zit toch meer vuurbelasting in zo'n overkapping en pompeilanden dan ik dacht.

Volgens mij is de (brand)bestrijding goed gegaan en dat zonder GRIP!

ik moest daar ook direct aan denken!!   Ik ken een regio waar dit zeer zeker al een gripje 2 was geworden  0098 ^-^ .  Maar over de vuurbelasting, wat denk je van al die bitume en aftimmering van het dak?  Dat gaat als een fakkel, dat blijk nu maar weer  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #39 Gepost op: 4 september 2016, 17:55:53
Volgensmij heeft dit inderdaad hoofdzakelijk te maken met veiligheid. Er gold geen duidelijke max snelheid op parkeerplaatsen en tankstations. Niet altijd stond er een bord die snelheid aangaf, dus in theorie zou je er 120 mogen. Deze plekken werden wel eens benut om files in te halen, met alle gevaarlijke situaties van dien. De politie kon hier vervolgens niet op handhaven. Ondertussen zijn alle tankstations en verzorgingsplaatsen voorzien van een plaatsnaambord, zodat je de snelweg duidelijk verlaat, met daaraan een 30km zone gekoppeld.

De exacte bron hiervan heb ik niet helemaal kunnen vinden, maar dit artikel van RTV oost legt het uit bij de parkeerplaatsen: http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=200157
Het is leuk bedacht maar zo maar een bord plaatsen maakt het nog geen bebouwde kom. Mede daarom kan het ook geen 30 km-zone zijn. Maar ja, als het werkt... Handhaven wordt moeilijker.