Zeer grote brand (Shell tankstation) De Andel - Gouda 03-09-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (Shell tankstation) De Andel - Gouda 03-09-2016  (gelezen 12446 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,555
Reactie #40 Gepost op: 4 september 2016, 19:29:21
Citaat van: Bert65 link=msg=1445839 date=1473004553
Het is leuk bedacht maar zo maar een bord plaatsen maakt het nog geen bebouwde kom. Mede daarom kan het ook geen 30 km-zone zijn. Maar ja, als het werkt... Handhaven wordt moeilijker.

De wegbeheerder bepaalt toch de snelheid? Als RWS als wegbeheerder een bord plaatst met 30 en een verkeersbesluit neemt voor alle verzorgingsplaatsen, dan durf ik de gok niet te wagen.....

In dit geval was het trouwens moedwil, dus dan helpt geen enkel bord.....


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #41 Gepost op: 4 september 2016, 19:48:10
Zoveel tankstations met borden 70-50-30 op de afrit. Daar hoeft het geen bebouwde kom voor te zijn.


JoŽl Hendriks

  • Juridisch specialist omgevingsrecht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #42 Gepost op: 4 september 2016, 20:24:48
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1445829 date=1473000935
Ik begrijp niet wat je bedoeld met lusje en drempel (misschien kan je een foto maken). Ik heb nog een bouwplan gehad waarbij ik er mee gewerkt heb maar tegenwoordig staat in het Bouwbesluit 2012 dat er maatregelen moeten worden genomen tegen (het uitbreiden van) een vloeistofbrand. Misschien dat daar sprake van is?!

Wat anderen ook al zeiden: Ik heb het over de situatie op de weg voordat je het daadwerkelijke gedeelte van het tankstation op komt rijden. Daar tref je tegenwoordig bij nieuwe situaties achtereenvolgens vaak de volgende combinatie aan:
1. Reguliere snelwegafrit;
2. Direct na de afrit een 'bebouwde kom'-bord (bord H01-A) met daarop de naam van de verzorgingsplaats, en;
3. Onder het 'bebouwde kom'-bord een Zone 30 km/h (bord A01-30-ZB);
4. Doorgaande weg vanaf de afrit (wegprofiel) leidt richting parkeerplaatsen rechts en achter tankstation (evt. ook ri. restaurant/hotel);
5. Linksafslaande beweging nodig om bij tankstation te komen;
6. Drempel in die weg (linksafslaand) naar tankstation.

En dan pas kom je op het plein van het tankstation waar je kunt kiezen bij welke pomp je gaat stilstaan. Ik vroeg me af of juist deze 'opeenvolging' een nieuwe norm is. Wellicht dat die is opgenomen in de Richtlijn Verzorgingsplaatsen, maar die heb ik hier niet thuis liggen. Het staat in ieder geval niet in de Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen.

Citaat van: Bert65 link=msg=1445839 date=1473004553
Het is leuk bedacht maar zo maar een bord plaatsen maakt het nog geen bebouwde kom. Mede daarom kan het ook geen 30 km-zone zijn. Maar ja, als het werkt... Handhaven wordt moeilijker.

Vaste jurisprudentie van de Hoge Raad: zelfs al is het bord er illegaal (dus zonder verkeersbesluit, besluit tot verleggen komgrens) geplaatst, dan nog heeft het bord te gelden als legaal. De weggebruiker mag en moet er vanuit gaan dat het bord juist is. Dus dat handhaven is niet zo'n punt zolang het bord er maar eentje is volgens Bijlage I, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #43 Gepost op: 4 september 2016, 21:27:40
Welke plaats/gemeente schrijf je dan, als handhaver, op de pv?


Bas1988

  • technisch ondersteuner en bebordingsdeskundige (en vrijwilliger bij een Dierenambulance)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
Reactie #44 Gepost op: 4 september 2016, 21:32:37
Even een klein stukje over de H1 en H2 borden uit het "Bordenboek 2012":

Citaat
Borden H1 en H2, Bebouwde kom resp. einde bebouwde kom

Toepassing: De grens van de bebouwde kom, aangegeven door een bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in het karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.

Het bord 30 km/h zone (A0130zb) mag overigens ook buiten de bebouwde kom worden toegepast.
common sense is not so common...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #45 Gepost op: 4 september 2016, 21:43:28
Op een autosnelweg???

In de randstad zie je veel bebouwing, ook rond de snelwegen. Op een snelweg bij een verzorgensplaats een H1 met de naam van de verzorgingsplaats plaatsen, maakt het dan bebouwde kom? Als ze dan ook maar de H2 plaatsen want die wordt vaak vergeten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #46 Gepost op: 4 september 2016, 22:13:30
Citaat van: Bert65 link=msg=1445859 date=1473018208
Op een autosnelweg???

In de randstad zie je veel bebouwing, ook rond de snelwegen. Op een snelweg bij een verzorgensplaats een H1 met de naam van de verzorgingsplaats plaatsen, maakt het dan bebouwde kom? Als ze dan ook maar de H2 plaatsen want die wordt vaak vergeten.

Is een verzorgingsplaats aan een autosnelweg, een onderdeel van de autosnelweg ?
Volgens mij niet.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #47 Gepost op: 4 september 2016, 22:23:13
Voor IM in ieder geval wel, ongeluk op tankstation gaat gewoon naar de im-berger.


DiNozzo

  • LE Infra
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,726
Reactie #48 Gepost op: 4 september 2016, 22:39:09
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1445863 date=1473020010
Is een verzorgingsplaats aan een autosnelweg, een onderdeel van de autosnelweg ?
Volgens mij niet.

Ja, tenzij je een bord einde snelweg plaatst. Vandaar dat er ook normaal gesproken met 130 km/u (of de ter plaatse geldende snelheid) over de parkeerplaats gereden mocht worden, art 5 WVW buiten beschouwing gelaten.

Citaat van: Bert65 link=msg=1445839 date=1473004553
Het is leuk bedacht maar zo maar een bord plaatsen maakt het nog geen bebouwde kom. Mede daarom kan het ook geen 30 km-zone zijn. Maar ja, als het werkt... Handhaven wordt moeilijker.

Het bord H01-A is volgens mij niet aan een plaats verbonden. Dat er een plaats op staat die niet overeenkomt met de plaats waarin het zich bevind maakt volgens mij nog niet dat het ineens geen bebouwde kom meer is. Ik denk bovendien dat het plaatsen van dit bord ook direct een einde maakt aan de snelweg. Het nieuwe bord gaat voor het oude bord. Er hoeft ook geen A02 geplaatst te worden als de snelheid door A01 veranderd.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #49 Gepost op: 5 september 2016, 05:11:13
Citaat van: DiNozzo link=msg=1445872 date=1473021549

 Ik denk bovendien dat het plaatsen van dit bord ook direct een einde maakt aan de snelweg.
Dat is het vreemde want volgens mij blijft het gewoon een autosnelweg. Er zijn, in den lande, wel meer snelwegen die door een foutje beginnen/doorlopen tot in de kom. Als het geen snelweg meer is, zou ik op de verzorgingsplaats ook mogen fietsen.
Trouwens, bij veel verzorgingsplaatsen mis ik bij het afrijden een H2 en een bord autosnelweg...