Aanpak branden en ongevallen elektrische auto's

Auteur Topic: Aanpak branden en ongevallen elektrische auto's  (gelezen 17361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Gepost op: 7 september 2016, 13:36:10
Citaat van: MTD97 link=msg=1446240 date=1473252630
p2kflex
09:42:24 07-09-16GROUP-1P 2 ONGEVAL Hilversumsestraatweg - N415 5,1 BRN Eenh: CAC835
0709609BRW Utrecht (Persvoorlichter Regio)
p2kflex
06:02:48 07-09-16GROUP-1P 1 ONGEVAL Hilversumsestraatweg - N415 5,1 BRN Eenh: OVD692
0706118BRW Utrecht (OvD Eemland-Zuid)
p2kflex
06:01:35 07-09-16GROUP-1P 1 ONGEVAL Hilversumsestraatweg - N415 5,1 BRN Eenh: HV771
0706248BRW Utrecht (Baarn) (HV/RV ploeg 1)
p2kflex
05:59:11 07-09-16GROUP-1P 1 ONGEVAL Hilversumsestraatweg - N415 5,1 BRN Eenh: BRN731
0706246BRW Utrecht (Baarn) (Dienstwissel)

www.rtlnieuws.nl/nederland/brandweer-weet-geen-raad-na-dodelijk-ongeluk-met-tesla




Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2016, 19:37:49
Wat zijn de plannen en procedures bij de diverse korpsen voor de aanpak van een dergelijk incident?

^RAdeR


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #3 Gepost op: 9 september 2016, 13:07:28
Ik stel me de vraag: wat als het so nog leefde, of wat als er op de achterbank een peuter, 5 kittens en 3 puppies zaten?

Dan kan je niet wachten, toch?


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #4 Gepost op: 9 september 2016, 16:02:27
Van het filmpje in Oma's post bestaat ook een versie specifiek voor de Model S (https://www.youtube.com/watch?v=ntK3rvVl2Qw) Geen woord over brand, wel over hoe te knippen. Dat laatste is volgens mij niet het probleem. Wat beide heren hier laten zien wijkt nauwelijks af van de instructies die ik ooit schreef voor de eerste generatie hybrides als de Prius: stel het electrische systeem veilig en weet waar je niet moet knippen. Het probleem is wel wat te doen bij zodanige schade dat het systeem niet meer veilig is te maken en wat te doen als je brand in de tractiebatterijen hebt. In zijn algemeenheid stelt Tesla dat verlaging van de temperatuur met grote hoeveelheden water de brand uit zou moeten krijgen (duh..), maar ik heb het sterke vermoeden dat we daar bij een levend slachtoffer in een brandend wrak de tijd niet voor hebben.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #5 Gepost op: 9 september 2016, 17:15:30
Het is een lastig en complex verhaal, want ook na het blussen met veel water kan de accu weer herontsteken omdat er energie in de accu blijft zitten en deze energie omgezet wordt in warmte als de cel zwaar beschadigd is (interne kortsluiting). Daarnaast kan het chassis onder stroom staan, nu zijn er al verschillende opties genoemd in de andere post (tesla incident) waarbij het aarden van het chassis mij wel een goed idee leek, dat verkleint de kans op elektrocutie. Daarnaast bevind het accupakket van de moderne elektrische auto zich vaak in de bodemplaat (onder de passagiers) Ik zie geen andere optie dan de redding te starten terwijl er met schuim/water gekoeld wordt in geval van brand...

Ik heb dit filmpje al een keer eerder gepost maar hierbij nogmaals:

! No longer available

En bij het zagen/knippen door delen van het hoog voltage systeem:
https://www.youtube.com/watch?v=aZ7I_150bqU


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #6 Gepost op: 9 september 2016, 19:57:01
Dat eerste filmpje is wel instructief: het vraagt blijkbaar minstens 4500 liter en misschien wel ruim 10.000 liter water om brand in een dergelijke accu voorlopig onder controle te krijgen en dat kost deze Amerikaanse collega's in het ergste geval dik een uur. Dat wordt dus inderdaad een grijpredding onder dekking van water of schuim waarbij de status van het electrische systeem onduidelijk blijft.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 16 september 2016, 13:35:35
Oud-collega en ik maken een korte nieuwsbrief met de belangrijkste punten van de Tesla S die ontbreken in CRS
Tesla van oud-collega die kwam laten zien welke cruciale basisinfo ontbreekt in Crash Recovery @moditechrescue pic.twitter.com/sKNJhV2xAW
12:11pm · 16 Sep 2016

@moditechrescue er is van veel afwijkende voertuigen veel meer cruciale basisinfo nodig dan #CRS biedt!
@moditechrescue komt de Tesla model X mee met de volgende update van #CRS? Ik hoop binnenkort ook deze te fotograferen #crucialebasisinfo
12:13pm · 16 Sep 2016
@KurtVollmacher ik ben steeds meer overtuigd van de noodzaak van een uitgebreider, voor hulpdiensten gratis beschikbaar voertuiginfosysteem
12:18pm · 16 Sep 2016

Binnenkort info over cruciale basisinfo Tesla model X in een nieuwsbrief. Oa vóór gewone deuren, achterbank vleugel
SpaceX Info @SpaceXRR
‘I want my family back in a Tesla’ says father after surviving severe crash in a Model X rightrelevance article pic.twitter.com/8BVH7bUHU0
12:29pm · 16 Sep 2016

@TeslaClubNed @TeslaMotors is de crash-Tesla uit Baarn al bij jullie terug? Ik wil graag foto's vd batterypackresten
Lage Vuursche: o.a. foto van brandende restanten batterypack https://electrek.co/2016/09/07/tesla-driver-dies-burning-model-s-hitting-tree-tesla-investigation/  goede documentatie van dit incident zeer belangrijk
12:31pm · 16 Sep 2016 ·


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
"Elektrische auto's onderdompelen na brand"
De brandweer gaat elektrische auto’s die in brand hebben gestaan na een ongeluk onderdompelen in een bak water om zeker te zijn dat de accu niet weer in brand vliegt.

Ton Voermans 30-06-18, 08:21
Brandweerregio Haaglanden ontwikkelt momenteel een rijdende ‘blusbak’ waar elektrische auto’s in worden getakeld nadat de brand is geblust. De verwachting is dat andere brandweerkorpsen de dompeltechniek volgen.

In de Verenigde Staten wordt onderzocht hoe elektrische auto’s het best geblust kunnen worden nadat bij twee ongevallen Tesla’s ná het blussen weer vlam vatten. In een geval zelfs na vijf dagen.

[....]
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2018, 15:22:05
Als er meer elektrische auto's komen dan kon de behoefte aan speciale waterbakken en kraanwagens wel eens behoorlijk toenemen.
Als die accu's de nodige warmte ontwikkelen zou er ook wel eens behoefte aan koeling kunnen ontstaan.